Деякі методи активізації діяльності учнів на уроках природничого характеру з власного досвіду
Працюю в школі вже дуже багато років, викладаю хімію та біологію. Практика показує, що найефективнішим навчання стає тоді, коли учень виявляє максимальну активність, а вчитель виконує роль консультанта та фасилітатора - допомагає їм самостійно робити висновки та узагальнення, спираючись на їхній життєвий досвід і ніколи не « замикає» навчання на собі.
Я використовую такі методи навчання, щоб максимально залучити школярів до активної діяльності:
Мeйкeрcтвo. Мейкерство -це створення чогось своїми руками. Урок хімії може стати лаборатораторією мейкерства. Що ми виготовляємо? Щоб краще зрозуміти будову атома – виготовляємо моделі атомів. Далі вивчаємо прості та складні речовини – виготовляємо моделі молекул. На них же можна легко показати як атоми в процесі хімічної реакції перегруповуються у інші речовини. Саме за допомогою такої діяльності, навчання стає зрозумілішим. Використовую і комп’ютерні навчальні програми створення молекул та їх уміле поєднання.
Моделювання широко використовується в хімії для пізнання і вивчення будови речовин. Моделювання дозволяє створювати прості та складні молекулярні моделі органічних і неорганічних сполук, що вивчаються на уроках хімії. Це дає можливість учням зрозуміти молекулярні структури у наочній та ігровій формі, легко і з цікавістю засвоїти навчальний матеріал.
А біологія взагалі – невичерпне джерело творчої діяльності. Виготовляємо моделі клітин з пластиліну та інших підручних матеріалів, в хід ідуть, навіть, макаронні вироби. До речі, вони легко фарбуються та мають дуже різноманітні форми, що сприяє роботі.
Своїми руками можна створювати моделі кругообігу речовин в природі. А також створюємо такі моделі у середовищі Scratch. Наприклад, створення комп’ютерної моделі «Кругообіг води в природі» у середовищі програмування Scratch.
Дуже цікавим моделюванням є моделювання розчинів. Виготовлення колоїдні розчинів в домашніх умовах: желе, кисіль, холодець. Школярі не тільки власноруч приготували колоїдні розчини, а й ще ознайомились з технологією приготування цих смачних і корисних страв.
Лeпбукiнг. Це діяльність пo cтвoрeнню лeпбуку – цікавої навчальної та ігрової книги. Лепбук, або інтерактивна тематична тека – це саморобна паперова книжечка з кишеньками, віконцями, рухливими деталями, які діти можуть діставати, перекладати, складати на свій розсуд. Це дуже клопітка робота, тому створення лепбуків планую не більше ніж один раз на семестр.
Як показує практика, лепбукінг - це ефективний освітній метод, який дозволяє розвивати творчу особистість. Створення лепбуку - надзвичайно цікаве й захопливе заняття, яке подобається дітям. Ось деякі теми створених лепбуків «Прості та складні речовини», «Хімічні та фізичні явища», «Хімічні формули», « Цікава хімія», « Хімія у побуті», «Фізичні властивості речовин» та інші.
Особливий зміст, «нове життя» надала методами критичного мислення. Останні роки, навчаю дистанційно, тому відчуваю постійний цейтнот на уроках. Застосування цих методів надає можливість в коротких час та ефективно провести актуалізацію опорних знань, закріплення матеріалу, рефлексію.
Зверну увагу на рефлексію змісту навчального матеріалу. Завдання цієї рефлексії – практичні знання та навички, набуті учнем. Шукаю такі форми , які не забирають багато часу, бо на дистанційному уроці і так його мало, і в той же час, розумію, що рефлексія даного типу допомагає узагальнити та часто систематизувати матеріали уроку. Тому використовую:
«Кластер».
У центрі пишеться ключове слово або речення, як привило основне поняття, яке треба було засвоїти, а навколо складові або підпорядковані поняття.
«Гронування».
Це малюнкова технологія, суть якої в тому, що по середині аркуша записується чи замальовується основне слово ( тема), а по сторонах фіксуються слова (малюнки), пов’язані з ним.
«Асоціативний кущ».
До заданого основного поняття чи теми підбираються асоціативні поняття.
« Діаграма Венна»
Це техніка графічного подання інформації, що виявляється при обговоренні двох чи більше класів речовин, між якими існують загальні та відмінні риси.
Інформацію подано у вигляді двох або кількох кіл, які накладають одне на одне пропорційно до збігу та відмінностей, виявлених у процесі вивчення.
«Ментальні карти»
Ментальні карти - це техніка візуалізації мислення. Застосовую складання ментальних карт, як правило, після вивчення теми або блоку уроків для повторення, узагальнення, систематизації навчального матеріалу.
«Фішбоун»
Техніка «Фішбоун» – графічний спосіб дослідження та визначення найбільш суттєвих причинно-наслідкових взаємозв’язків між чинниками (факторами) та наслідками у досліджуваній ситуації чи проблемі.
методичний прийом
Сьогодні я привела приклади лише невеликої частинки методів роботи. Застосовуючи їх в навчальному процесі, я активізую діяльність учнів та вчу дітей систематизувати здобуту інформацію, розрізняти головне й другорядне, швидко та ефективно працювати з інформацією, досліджувати навколишній світ.