Деякі методи активізації діяльності учнів на уроках природничого характеру з власного досвіду

Про матеріал
З досвіду роботи описано деякі методи активізації діяльності учнів на уроках природничого характеру. Матеріал розрахований на вчителя школи.
Перегляд файлу

Деякі методи активізації діяльності учнів на уроках природничого характеру з власного досвіду

 

 

      Працюю в школі вже дуже багато років, викладаю хімію та біологію. Практика показує, що найефективнішим навчання стає тоді, коли учень виявляє максимальну активність, а вчитель виконує роль консультанта та фасилітатора - допомагає їм самостійно робити висновки та узагальнення, спираючись на їхній життєвий досвід і ніколи не « замикає» навчання на собі.

Я використовую такі методи навчання, щоб максимально залучити школярів до активної діяльності:

      Мeйкeрcтвo.  Мейкерство -це створення чогось своїми руками. Урок хімії може стати лаборатораторією мейкерства. Що ми виготовляємо? Щоб краще зрозуміти будову атома – виготовляємо моделі атомів. Далі вивчаємо прості та складні речовини – виготовляємо моделі молекул. На них же можна легко показати як атоми в процесі хімічної реакції перегруповуються у інші речовини. Саме за допомогою такої діяльності, навчання стає зрозумілішим. Використовую і комп’ютерні навчальні програми створення молекул та їх уміле поєднання.

       Моделювання широко використовується в хімії для пізнання і вивчення будови речовин. Моделювання дозволяє створювати прості та складні молекулярні моделі органічних і неорганічних сполук, що вивчаються на уроках хімії.  Це дає можливість учням зрозуміти молекулярні структури у наочній та ігровій формі, легко і з цікавістю засвоїти навчальний матеріал.

       А біологія взагалі невичерпне джерело творчої діяльності. Виготовляємо моделі клітин з пластиліну та інших підручних матеріалів, в хід ідуть, навіть, макаронні вироби. До речі, вони легко фарбуються та мають дуже різноманітні форми, що сприяє роботі.

      Своїми руками можна створювати моделі кругообігу речовин в природі. А також  створюємо такі моделі у середовищі Scratch.  Наприклад, створення комп’ютерної моделі «Кругообіг води в природі» у середовищі програмування Scratch.

      Дуже цікавим моделюванням є моделювання розчинів. Виготовлення колоїдні розчинів в домашніх умовах: желе, кисіль, холодець. Школярі  не тільки власноруч приготували колоїдні розчини, а й ще ознайомились з технологією приготування цих смачних і корисних страв.

 

Лeпбукiнг. Це діяльність   пo  cтвoрeнню  лeпбуку – цікавої навчальної та ігрової книги.  Лепбук, або інтерактивна тематична тека – це саморобна паперова книжечка з кишеньками, віконцями, рухливими деталями, які діти можуть діставати, перекладати, складати на свій розсуд. Це дуже клопітка робота, тому створення лепбуків планую не більше ніж один раз на семестр.

Як показує практика, лепбукінг - це ефективний освітній метод, який дозволяє розвивати творчу особистість. Створення лепбуку - надзвичайно цікаве й захопливе заняття, яке подобається дітям. Ось деякі теми створених лепбуків «Прості та складні речовини», «Хімічні та фізичні явища», «Хімічні формули», « Цікава хімія», « Хімія у побуті», «Фізичні властивості речовин» та інші.

Особливий зміст, «нове життя»  надала методами критичного мислення. Останні роки, навчаю дистанційно, тому відчуваю постійний цейтнот на уроках. Застосування цих методів надає можливість в коротких час та ефективно провести актуалізацію опорних знань, закріплення матеріалу, рефлексію.

Зверну увагу на рефлексію змісту навчального матеріалу.  Завдання цієї рефлексії –  практичні знання та навички, набуті учнем. Шукаю такі форми , які не забирають  багато часу, бо на дистанційному уроці і так його мало, і в той же час, розумію, що рефлексія даного типу допомагає узагальнити  та часто систематизувати матеріали уроку. Тому використовую:

                                              «Кластер».

C:\Users\Administrator\Desktop\Методи кпитичного мислення\img5.jpg

 

У центрі пишеться ключове слово або речення, як привило основне поняття, яке треба було засвоїти, а навколо складові або підпорядковані поняття.

«Гронування».

Це малюнкова технологія, суть якої в тому, що по середині аркуша записується чи замальовується основне слово ( тема), а по сторонах фіксуються слова (малюнки), пов’язані з ним.

Блог учителя початкових класів Ужинської Катерини Юріївни: Розвиток  критичного мислення

«Асоціативний кущ».

До заданого основного поняття чи теми підбираються асоціативні поняття.

                                              « Діаграма Венна»

     Це  техніка графічного подання інформації, що виявляється при обговоренні двох чи більше  класів речовин, між якими існують загальні та відмінні риси.

  Інформацію подано у вигляді двох або кількох кіл, які наклада­ють одне на одне пропорційно до збігу та відмінностей, виявлених у процесі вивчення.

 

 

C:\Users\Administrator\Desktop\Методи кпитичного мислення\діаграма вена.jpg

 

 

«Ментальні карти»

 Ментальні карти - це техніка візуалізації мислення.  Застосовую складання  ментальних карт, як правило,  після вивчення теми або блоку уроків для повторення, узагальнення, систематизації  навчального матеріалу.

 

 

«Фішбоун»

Техніка  «Фішбоун» – графічний спосіб дослідження та визначення найбільш суттєвих причинно-наслідкових взаємозв’язків між чинниками (факторами) та наслідками у досліджуваній ситуації чи проблемі.

C:\Users\Administrator\Desktop\Методи кпитичного мислення\114588279_806828713459823_3481560225510116016_n.jpg

методичний прийом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сьогодні я привела приклади   лише невеликої частинки методів роботи. Застосовуючи їх в навчальному процесі, я  активізую діяльність учнів та  вчу дітей систематизувати здобуту інформацію, розрізняти головне й другорядне, швидко та ефективно працювати з інформацією, досліджувати навколишній світ.

docx
Пов’язані теми
Хімія, Інші матеріали
Додано
7 грудня
Переглядів
16
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку