Дослідницький проєкт: «STEM-відкриття:подорож у світ науки та технологій» Город на підвіконні.

Про матеріал
Мета проєкту: - Виховувати в учнів бажання брати участь у трудовій діяльності; - Навчити саджати цибулю; - Ознайомити із впливом усіх факторів росту на розвиток цибулі; - Спостерігати за зростанням рослин; - Вчити проводити наукові дослідження, робити висновки. - Залучати батьків до організації та реалізації проєкту; Завдання проєкту: - Долучати учнів до виконання посильних трудових дій; - Збагачувати, словниковий запас за рахунок загадок, казок прислів’їв , віршів про цибулю; - Формувати позитивні взаємовідносини дітей з дорослими та
Перегляд файлу

ОЗЗСО «Узинський ліцей «Успіх»»

 

 

 

Дослідницький проєкт:

«STEM-відкриття:подорож у світ науки та технологій»

                 Город на підвіконні.

 

 

 

 

 

                                                                    

 

 

 

                                                                                    Виконавець:

                               Кузіна Світлана Вікторівна

                                                        старший учитель початкових класів,

                                                        вищої  кваліфікаційної   категорії.

 

Я чую - я забуваю, я бачу – я запам’ятовую, я роблю – я розумію.

                                                                                 (Конфуцій)

Освітня  галузь : природнича, мовна, урок –дослідження, інтегрований.

Рівень (клас):4 клас НУШ

Тема 15 тижня ЯДС:       Здорове харчування.

 Літературне читання    :       Із скарбниці усної народної творчості

Характеристика проєкту:


-         За метою проєктної діяльності – пізнавально-дослідницький;
-         За кількістю учасників – груповий;
-         За тривалістю – короткостроковий (4 тижні: грудень  місяць);
-         За характером контактів – у межах класу, з батьками.

-         Учасники проекту: учні 4 класу, вчитель , батьки.

 

Мета проєкту:


-         Виховувати в учнів  бажання брати участь у трудовій діяльності;
-         Навчити саджати цибулю;
-         Ознайомити із впливом усіх факторів росту на розвиток цибулі;
-         Спостерігати  за зростанням рослин;

-         Вчити  проводити наукові дослідження, робити висновки.
-         Залучати батьків до  організації та реалізації проєкту;


Завдання проєкту:


-         Долучати учнів до виконання посильних трудових дій;
-         Збагачувати,  словниковий запас  за

          рахунок загадок, казок  прислів’їв   , віршів про цибулю;
-         Формувати позитивні взаємовідносини дітей з дорослими та однолітками.


Очікуванні результати:

 

Для дітей:

 За допомогою дослідницької роботи   отримають необхідні знання для вирощування цибулі ;   активізують  словниковий  запас.

 

Для батьків:

 Зміцнення відносин між батьками та дітьми; самореалізація.

 

Для педагога:

Підвищення професіоналізму; впровадження новітніх технологій в роботі з дітьми та батьками; самореалізація.

 

Етапи роботи над проектом:

 

Підготовчий етап.

 

1.Постановка проблеми : «Нестача вітамінів узимку. Вирощування зеленої цибулі для їдальні. Город на підвіконні.

2.Визначення завдань  для учнів .

Учень 1  готує  повідомлення  « З історії овочівництва»

Учень  2  готує повідомлення  «Ботанічні відомості про цибулю»

Учень  3  готує повідомлення  «Використання цибулі в медицині»

Учень  4  готує повідомлення «Літературна сторінка»» Підбір художньої літератури (прислів’я, приказки, вірші, загадки, ).

Для всіх учнів дослідницька робота «Умови росту цибулі»

 Обговорення з батьками «Беремо участь у проєкті «Город на підвіконні»».
 

II. Реалізація проєкту.

 

1.Конкретизація  завдань.

2.Рекомендації вчителя.

3.Визначення джерел інформації.

4.Самостійна дослідницька діяльність учнів.

 

III . Обговорення   та презентація результатів проектної діяльності.

 

                                             Хід виконання проєкту

 

1.Визначення строків - з 04.12 .2023  по 25.12 2023

2.Висаджування цибулі учнями  04.12.2023.Рекомендації вчителя.

3.Спостереження і фіксація  змін через 7, 14, 21 день. Запис результатів.

4.Знаходження матеріалів  про цибулю.

5.Проведення дослідів із цибулею.

Спостереження:

а)  без повітря;

б)  без світла;

в)  без тепла;

г)  без води;

д) за наявності всіх необхідних  умов росту.

 

                                    Рекомендації вчителя

 

- Овочі мають велике значення для нашого харчування , вони забезпечують  організм вітамінами. Брак їх  взимку  і навесні знижує імунітет. Тому треба вчитися вирощувати їх на підвіконні.

Перший урожай можна одержати  вже через 20-22дні. Висаджуючи по 10 цибулин  кожних 2  тижні,матиме  зелене перо постійно.

 

 

                                     Урок-презентація проєкту

 

Мета: Запропонувати учням 4 класу захопливу та пізнавальну подорож у світ науки,  (STEM), щоб стимулювати їхню цікавість, творчість та критичне мислення, виховувати в учнів  бажання брати участь у трудовій діяльності; навчати саджати цибулю; ознайомити із впливом усіх факторів росту на розвиток цибулі;  спостерігати  за зростанням рослин;  вчити  проводити наукові дослідження, робити висновки;  залучати батьків до  організації та реалізації проєкту;


Обладнання:ілюстрація-зображення городу на підвіконні,таблиці результатів дослідницької діяльності, фотознімки.

 

ХІД УРОКУ

I. Організація  класу.

II. Мотивація навчальної діяльності.

- Сьогодні у нас підсумковий  урок, ви всі старанно готувалися до нього:залучали на допомогу своїх батьків,використовували додаткову літературу,проводили досліди й узагальнення.

 

III.Повідомлення теми й мети уроку.

- Cьогодні ми поговоримо про відому всім рослину-цибулю,підіб’ємо підсумки наших дослідів і спостережень.

 

IV. Основна частина. Презентація проєкту.

Вступне слово вчителя.

-У своєму повсякденному житті ми часто використовуємо цибулю в сирому,смаженому,печеному вигляді. Цибуля містить багато вітамінів,необхідних для людини. Та до середини грудня вітамін С  у ній майже зовсім зникає.

Нестачу вітаміну С можна компенсувати зеленим листям цибулі.

Для цього можна організувати в класі город на підвіконні. Це й зробили ми з вами в нашому класі. Протягом трьох тижнів,з 04 по 25 грудня,ми спостерігали,доглядали,проводили досліди із цибулею.

Вирощену цибулю ми зріжемо і віддамо до шкільної їдальні.

А зараз давайте послухаємо по черзі ваші звіти.

 

Звіти учнів.

 

Звіт учня 1.        « З історії овочівництва».

Овочівництво – одна з основних галузей сільського господарства – досить   високоприбуткова , яка останніми роками стала  одним із лідерів  у нарощуванні експорту продуктів. Головним завданням   є вирощування овочів та забезпечення населення високоякісною овочевою продукцією. Населення у усіх країнах світу потребує цілорічного споживання овочів. Овочами називають соковиті органи трав’янистих рослин (коренеплоди, бульби, пагони, стебла, листки, бруньки, суцвіття, плоди, цибулини та ін.)  Залежно від хімічного складу, смакових якостей їх споживають сирими (огірки, салат, редиску, моркву та ін.), вареними, квашеними, засоленими (капусту, помідори, огірки), обробленими при високій температурі (баклажани) і сушеними (моркву, цибулю, петрушку, кріп та ін.).  Овочі — цінний харчовий і дієтичний продукт. Вони містять вуглеводи, білки, жири, вітаміни, мінеральні солі, органічні кислоти.

 Середньорічна норма споживання овочів на одну людину становить 161 кг. Найбільше використовують помідори (39 кг), капусту білоголову (ЗО кг), огірки, моркву (по 15,5 кг), оскільки вони містять необхідні для людського організму речовини .

Тисячі років тому в меню людини з’явилися овочі-трав’янисті рослини. В їжу людина стала вживати або коріння цих рослин (буряк,морква,редька),або листя (капуста і салат),або плоди (помідори,огірки).

Уже давні египтяні вирощували різні види салату,капусти, цибулі, часнику.

Давнім  грекам припали до смаку всі ті овочі,що їх вирощували греки.

Коли ж перші європейці з’явилися в Америці їм довелося скуштувати таких овочів,про які у Європіне мали уявлення.Навіть у відомої європейцям квасолі на американській землі був зовсім новий смак.А ще прибульці з Європи вперше спробували картоплю,помідори.Плоди і насіння цих рослин мандрівники завезли до Європи. Родом цибуля із Азії. І досі її дикі родичі живуть в горах Уралу, Туркменії. Понад 6 тисяч років тому цибулю вирощували в Єгипті. Весь час ця рослина була оточена увагою та всілякими забобонами. В стародавньому Єгипті коли єгиптянин хотів довести, що він каже правду, клав перед собою купку цибулин і урочисто клявся ними.

 

 Батьківщиною цибулі ріпчастої  є Середня Азія. В дикому стані росте до цього часу в гірських районах Афганістану, Середньої Азії, а також Алтаю.  Це одна з найстародавніших овочевих культур. Є відомості, що вона введена в культуру понад 4000 років до н.е. На територію України цибулю ріпчасту завезено приблизно в XII-XIII ст. н.е., де відразу вона почала широко використовуватись у кулінарії й народній медицині. В кінці XIX ст. цибулю експортували із західних областей України в Польщу, Австрію та інші країни Західної Європи.

              Звіт  учня 2.       «Ботанічні відомості про цибулю»

Біологічні особливості. 

Цибуля ріпчаста – холодостійка рослина. Насіння проростає за температури 4-5°C. З підвищенням її до 10-15°C сходи на поверхні ґрунту з’являються через 12-17 діб. Цибулини, одержані з сіянки, проростають за температури 1-2°C впродовж 10-12 діб. Оптимальна температура для росту рослин 17-22°C, максимальна – 33°C. До світла цибуля помірно вимоглива. Це культура – довгого світлового дня  -15-16 годин. В умовах скороченого дня сповільнюються процеси формування цибулин.  Водночас за умов часткового затінення подовжується період достигання і цибулини мають менші розміриЦибуля має підвищені вимоги до вологості ґрунту, особливо в період проростання насіння та формування листків .У період достигання цибуля ріпчаста менш вимоглива до вологості ґрунту й повітр. За підвищеної вологості ґрунту у цибулин утворюється нова коренева система, що продовжує період достигання.Серед овочевих культур цибуля найбільш вимоглива до родючості ґрунту.

 Ботанічна характеристика. 

Назва: Цибуля городня . Лук репчастий.  

Родина: лінійні.

Поширення: в природних умовах рослина невідома.Цибулю  городню вирощують практично по всій території України.Одна з популярних  городніх культур ,яка  має гострі,напівгострі та солодкі сорти.

 Коренева система приплюснута , слаборозвинена,куляста.

 Первинний корінь в цибулі росте лише 8-10 діб після проростання насіння, потім відмирає.

Листки  - дворядні, трубчасті,гострі.

 

Квітки-   правильні , двостатеві, зібрані в кулясте,зонтиковидне суцвіття.

 Суцвіття – щільний кулястий зонтик.

Плід   коробочка, яка має тригранну форму.

Насіння- дрібне,чорного кольору.

Активні речовини- ефірна олія,вітамін С,лимонна і яблучна кислоти,цукри, сполуки калію,заліза,марганцю.

V.Релаксійна пауза

Вчитель. Сядьте рівненько, руки долоньками догори. Заплющіть очі, відчуйте, як у тіло через долоньки надходить космічна енергія, ви набираєтеся нових сил.
Опустіть руки, розплющіть очі, усміхніться, збережіть настрій і бадьорість якомога довше.

 

 Звіт  учня 3.      «Використання цибулі в медицині»

                     МАЄ АНТИБАКТЕРІАЛЬНІ ВЛАСТИВОСТІ

Цибуля містить кілька речовин, котрі борються з різними потенційно небезпечними бактеріями. Кверцетин, отриманий з цибулі, вважається особливо потужним засобом для зменшення росту бактерій, що здатні викликати виразку шлунка та певні види раку травної системи. Окрім того,  унікальний сильний запах цибулі їй дає аліцин – речовина, що також допомагає товстій кишці боротися зі шкідливими бактеріями.

                    ПОКРАЩУЄ ЗДОРОВ’Я СЕРЦЯ

Цибуля містить антиоксиданти та сполуки, які борються із запаленням, знижують тригліцериди та рівень холестерину — усе це може знизити ризик серцевих захворювань. Їх потужні протизапальні властивості також можуть допомогти знизити високий кров’яний тиск і захистити від утворення тромбів.

ПОКРАЩУЄ КОНТРОЛЬ РІВНЯ ЦУКРУ В КРОВІ

Вживання цибулі може допомогти контролювати рівень цукру в крові, що особливо важливо для людей з діабетом або переддіабетом. Постійне споживання цибулі трішки знижує рівень глюкози в організмі, а також полегшує його контроль завдяки клітковині та ще кільком сполуками. Так, зокрема, кверцетин і сполуки сірки, мають певний антидіабетичний ефект.

                         ЗНИЖУЄ РИЗИКИ РОЗВИТКУ РАКУ

Чимало досліджень показали, що люди, котрі постійно споживають цибулю, мають на 22% менше шансів отримати діагноз раку шлунка та на 15% – раку товстої кишки. Ці протиракові властивості пов’язують із сполуками сірки та флавоноїдними антиоксидантами, які містяться в цибулі. Цибуля також містить фізетин і кверцетин, які є флавоноїдними антиоксидантами, що можуть пригнічувати ріст пухлин.

Зелена цибуля, користь котрої фактично дублює користь звичайної цибулі, також стане чудовим доповненням до вашого раціону. Її свіжий смак дарує так само чимало переваг для здоров’я.

Люди вірили, що цибуля може захистити їх від усіх хвороб. Тому, коли лютували такі страшні хвороби, як холера або чума, люди вивішували перед входом до оселі вінки цибулі, щоб відстрашити і відігнати ними хворобу. Будуючи піраміди, єгиптяни записували на їх стінах, скільки з’їли цибулі робітники. Вона додавала їм сили і здоров’я.

 

       Звіт  учня  4.      «Літературна сторінка про цибулю»

Про цибулю створено багато загадок, казок, прислівїв, віршів.

Казка  Василя  Сухомлинського « ХРИЗАНТЕМА Й ЦИБУЛИНА»

Недалеко від хати росла Хризантема. На спаді літа вона зацвіла ніжним рожевим цвітом і милувалася своєю красою. Її квіти шепотіли: "Які ми гарні..."
А поруч із Хризантемою росла Цибулина. Ну, звичайнісінька цибуля. На спаді літа Цибулина доспіла, зелене пір'я зів'яло, й від неї відгонило гострим духом. Хризантема морщила носа й казала:
— Як неприємно від тебе тхне! Дивуюся, навіщо люди таке й сіють. Мабуть, щоб відлякувати бліх.
Цибулина мовчала. Проти Хризантеми вона відчувала себе простачкою.
Та ось із хати вийшла жінка й іде прямо до Хризантеми. Ця затамувала й дух. Певно, що жінка зараз скаже: "Які гарні квіти в Хризантеми!" Жінка справді підійшла до Хризантеми й сказала:

— Які гарні квіти!..
Хризантема аж танула од утіхи. Потім жінка нахилилася, вирвала Цибулину, роздивилася й вигукнула:
  Яка гарна Цибулина!
Хризантема нічого не могла збагнути. Вона собі думала: "Невже й Цибулина може бути гарною?"

                                           Загадки про цибулю

Кажуть, щоб хвороб не знати,              

Треба всім мене вживати.

Може, ви мене й з’їсте,

Тільки сльози проллєте.   (цибуля)

                              Як не віриш — перевір!

                               На мені 12 шкір!

                              А гризнеш – в сльозах покинеш,

                              Бо я звуся…

                                                 Прислівя про цибулю.

Цибуля від семи недуг лікує.

 

Цибуле, у твоїх обіймах минає всяка хвороба.

 

Не їж цибулі- смердити не буде.

 

Вірші про цибулю.

 

1.Я цибуля хоч гірка,                   2. Я приправа в кожну страву,

Та корисна я така.                       Тож хвалитись маю право.

Я й цілюща кожен знає,              З давнини усім відомо:

Від хвороби захищаю.                 Від хвороб я охорона.

 

ІІІ етап – ЗАКЛЮЧНИЙ.

1. Розповідь вчителя.          

  • Яка професія, на вашу думку, є головною на селі?
  • Агроном є важливим фахівцем в галузі сільського господарства. У його завдання входить створення нових різновидів городніх, садових і польових рослинних культур. Професійний агроном також повинен добре вміти планувати, контролювати й удосконалювати виробничий процес, що виконується робітниками, які входять в його підпорядкування. Саме агроном є головним провідником науки в сільському господарстві, який повинен вміти визначати технологію та організацію праці. В цій професії також мають бути присутні творчість, неформальний підхід до справи, любов до результатів своєї роботи.

2. Підведення підсумків.

Хоча зелену цибулю можна купити у супермаркеті взимку і влітку, але вона не зрівняється з вирощенною на власному підвіконні. По-перше, посадивши зелену цибулю в будинку, ви зможете в будь-який час нарвати необхідну кількість її для приготування їжі, а по-друге, будете впевнені, що зелень була вирощена без застосування яких-небудь шкідливих речовин і хімі

    3.  Результати проєкту:

 1. Діти познайомились із культурною рослиною - цибулею.
2.  У дітей з’явився інтерес до дослідницької діяльності.
3.   Діти стали розуміти елементарні взаємозв’язки в природі (якщо рослину не поливати вона засохне тощо). В результаті практичної і дослідницької діяльності діти отримали необхідні знання для вирощування цибулі..
4.Спостереження за зростанням рослин були зафіксовані у щоденнику спостережень.
5. В процесі дослідів провели знайомство з художньою літературою, розглядали ілюстрації, проводили дидактичні ігри, бесіди.
6. Діти були залучені до самостійної діяльності при вирощуванні цибулі, вони дуже активно брали участь у посіві цибулин, поливі, підпушуванні ґрунту. У них сформувалось позитивне ставлення до своєї праці та праці дорослих.
7. У ході проєкту у дітей збагатився словниковий запас за рахунок загадок, приказок, прислів’їв, віршів.
8.  Діти отримали позитивні емоції, радість від нових знань.
9.  За час реалізації проекту у дітей сформувалось бережливе ставлення до рослин.

10.  Батьки класу  прийняли активну участь у реалізації проєкту.

 

4. Аналіз та узагальнення результатів, отриманих в процесі пізнавально-дослідницької діяльності дітей.

                      Результати дослідницької роботи                     

Умови росту і розвитку цибулі

Результати дослідів

Цибуля,що вирощувалася з дотриманням усіх умов росту

Листки добре розвинені, яскраво- зелені соковиті.Через 3 тижні досягли висоти 25-30см

Цибуля,що вирощувалася без світла

Листки жовті,слабо розвинені.Через 3 тижні досягли висоти 7 см

Цибуля,що вирощувалася  без повітря

Листки блідо- зелені,малосоковиті.Через 3 тижні досягли висоти 9см

Цибуля,що вирощувалася без води

Листки зовсім не розвинулися

Цибуля,що вирощувалася без тепла

Листки зовсім не розвинулися

 

Результати спостережень за цибулею,що вирощувалася з дотриманням усіх умов росту

1

Дата

                      Результати спостережень

04.12.2023

Листя ледь помітне, або його зовсім немає.

 

11.12 2023

Листя виросло на висоту від 1,5 до 2 см

 

18.12.2023

Листя виросло на висоту від 8-12 см

 

25.12.2023

Листя виросло на висоту 25-30 см

 

 

VI. Підсумок проектної діяльності.

 

-Ви всі гарно попрацювали .Зелену цибулю ми зараз зріжемо і віднесемо до  шкільної їдальні .А поки  ви побудете на  канікулах , цибуля відросте , і її знову можна буде зрізати. І так разів три.Це ж зробіть і вдома- вітамінами ви будете забезпечені всю зиму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Svetlana Kuzina
Додано
16 січня
Переглядів
232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку