Екологічна година «Людина і природа»
Мета. Формувати екологічну компетентність учнів; розширити їх знання про цінність природи для життя людей та залежність людей від стану навколишнього середовища; вчити школярів усвідомлювати себе частиною світу природи; розвивати мовлення, мислення; виховувати екологічну культуру.
Хід заняття
-
Організаційний момент
Вчитель читає вірш
Дивосвіт
Дивосвіт, дивосвіт... Хто придумав оцей світ?
Землю красну отаку, у зеленому вінку?
Всі ці квіти і ліси, і пташині голоси?
Ліс і річка, і поля —це ж усе моя земля!
Л. Забашта
-
Ось так захоплено писала про свій рідний край, його природу українська поетеса.
-
Що таке природа?
-
Яка буває природа?
-
Що належить до живої природи?
-
Чи залежить життя людини від навколишнього середовища?
-
Повідомлення теми заходу
- Сьогодні ми поговоримо про значення довкілля для людини, про вплив людини на навколишнє середовище.
-
Якою є роль природи в житті людини? (Місце існування, повітря, їжа, вода, тепло)
-
Отже, природа – це середовище існування людини, в якому вона отримує все необхідне, але людина – це частина природи, поза якою вона не може існувати.
III. . Бесіда з елементами розповіді
- Одним із важливих кроків людського суспільства стало окультурення рослин та одомашнення тварин. Це дало можливість виводити нові сорти і отримувати більші врожаї та виводити нові породи тварин, які давали їжу, хутро. З часом людина, вивчивши природу, стала активно змінювати її у бажаному для себе напрямку.
- Та чи завжди ці зміни на користь природі? (Не завжди)
- Ще 100 років тому здавалось, що влада над природою безмежна. Та з часом виявилось, що людина своєю діяльністю завдає непоправної шкоди довкіллю. А від цього страждає сама.
- Життя людини залежить від багатьох природних чинників. Відгадайте загадки і дізнайтесь від яких.
«Чисте, запашне, медове,
От лише не кольорове.
Усю землю одягло,
А прозоріше за скло». (Повітря)
«Зранку піднімається,
Радо посміхається,
Теплом зігріває
І промінням обнімає». (Сонце)
«Що таке – живе і ллється,
Часом на камінь дереться,
Як немає – все всихає,
Звір і птиця помирає» (Вода)
- До якої природи належить повітря, сонце і вода?
- Може людина прожити без них? (Ні)
- Розглянемо кожен з цих природних чинників.
- Повітря – важлива складова життя людини. Склад повітря повинен бути незмінним (азоту – 71%, кисню – 21%, вуглекислого газу – 0,03%). Якщо відбудуться зміни в складі повітря, то це призведе до різноманітних хвороб.
- Діти, а що, на вашу думку, забруднює повітря? (вихлопні гази транспортних хасобів, дим, який утворюється при спалюванні листя, бур′янів, викиди в повітря промислових підприємств)
- За останні 50 років в результаті діяльності людини, зокрема через спалювання викопних видів палива, утворилася значна кількість вуглекислого газу та інших парникових газів, які впливають на глобальний клімат. Вміст в атмосферному повітрі вуглекислого газу зріс, а це сприяє утриманню більшої кількості тепла в нижніх шарах атмосфери. Тому люди почали використовувати відновлювальні джерела енергії: енергію сонця, вітру, рухомої води.
Повітря і не видно, і не чути,
Але без нього нам не обійтись.
Не можна ні хвилиночки пробути.
Ось ти навколо себе подивись.
Все дихає: листочок і травичка,
Метелик, що над квіткою летить,
І дише рибка й рак, і дише річка...
Повітря треба кожному, щоб жить.
А он несуть вітри хмаринку білу,
Щоб дощик на ліси пролить.
А он у небо пташка полетіла,
А без повітря як вона злетить?
Повітря –це велике диво.
І все життя –це казка чарівна.
І кожній миті треба нам радіти –
Земля казкова і у нас одна.
Красоткіна Н.Г.
- Який же висновок ми можемо зробити? (відповіді дітей)
Учитель.
- Дійсно, природа –це казка, яку потрібно читати серцем.
- Вода. Організм людини не може прожити без води, бо вона бере участь у різних процесах, що відбуваються в організмі. І від того, яка вода потрапляє в організм, залежить здоров′я людини.
- А чи завжди ми п′ємо чисту воду? (Ні. У воду часто потрапляють різні шкідливі речовини)
- Що, на вашу думку, забруднює воду? (Стічні води заводів і фабрик, різні відходи)
- Грунти. Кількість родючих грунтів зменшується, грунти виснажуються через велику кількість добрив, що вносяться людиною для збільшення врожаю, отрутохімікатів, які людина використовує для боротьби з бур′янами та шкідниками.
- Господарюючи, людина вирубувала ліси, осушувала болота, забудовувала родючі землі будинками, заводами. Через активну і не завжди раціональну діяльність людини зникло багато тварин і рослин.
IV. Вправа «Мікрофон»
-
Що дають людині рослини? (Продукти харчування, корм для свійських тварин, сировину для промисловості,…)
-
Чим забезпечують людину тварини? (Продуктами харчування, хутром, шкірою, теплим одягом, іноді тварини – це транспорт у важкодоступних місцях,…)
-
Що отримує людина від неживої природи? (Повітря, воду, тепло, будівельні матеріали, метал для виготовлення машин, …)
-
А чи впливає людина на природу? (Людина впливає на природу і позитивно, і негативно)
V. Гра «Так чи ні?»
- Люди спалюють сухе листя. Це забруднює повітря. Так чи ні? (Так)
- Використання отрутохімікатів для знищення бур′янів, шкідливих комах корисно для природи. Так чи ні? (Ні)
- Вирубування ялинок перед Новим роком корисно для природи. Так чи ні? (Ні)
- Вихлопні гази транспортних засобів корисні для природи. Так чи ні? (Ні)
- Засмічувати ліси, посадки корисно. Так чи ні? (Ні)
Вчитель.
- Особливої шкоди завдають природі таке сміття, як пластик. Пляшки, пакети, ручки, інші вироби з пластику розкладаються десятки, а деякі й сотні років. Шкідливі речовини, які виділяються при цьому, забруднюють повітря, воду, отруюють тварин. Отже, людина дуже часто негативно впливає на природу. Кожному з нас і всьому суспільству потрібно задуматись над тим, як зберегти довкілля для себе і для майбутніх поколінь.
В 66 статті Конституції України записано:
« Кожен зобов′язаний не заподіювати шкоду природі…»
Наша рідна природа не є невичерпною – зупиніть кожного, хто знищує її багатства.
Учні
Країн так багато, планета єдина,
Її зберегти має кожна людина.
Щоб сонця і неба дим-смог не заслав,
Щоб від нечистот океан не стогнав.
Щоб серце раділо від цвіту й краси,
Щоб зір милували поля і ліси,
Травиця зелена, річок глибина…
Країн так багато – планета одна!
- Ви подумайте, порадьтесь з батьками, як потрібно поводитись, щоб не зашкодити природі. А завтра поділитесь своїми думками.
VI. Підсумок заходу
Психогімнастика (лунає музика)