Екскурсія «Нагодуй пташину»
Мета. Розширити та узагальнити знання учнів про птахів; ознайомити з умовами життя птахів, доповнити знання дітей про значення їх у житті природи і людей; розвивати пізнавальну діяльність учнів, вміння порівнювати, виділяти суттєві ознаки; виховувати бережливе ставлення до природи; стимулювати бажання допомагати птахам.
Хід екскурсії
Підготовка до екскурсії.
1. Виготовлення годівниць для птахів.
2. Повторення правил поведінки під час екскурсії.
- Щоб наша екскурсія була цікавою, корисною та приємною, згадаймо правила поведінки:
а) потрібно бути дисциплінованими й уважними;
б) слухати, що говорить учитель;
в) поводитися тихо, щоб не налякати мешканців саду;
г) не відокремлюватися від групи;
д) не ламати гілок.
«Прилетіли гості, сіли на помості,
без сокири, без лопати збудували собі хати.»
(Птахи)
«Хто у двір наш залетів,
З курчатами зерна поїв,
Поклював іще пшеничку,
Із калюжі пив водичку,
Зацвірінькав під кінець.
Це звичайний … (горобець)».
«Тінь-тінь-тінь! Тень-тень-тень! -
Мов маленька садівничка,
У саду літа … (синичка)»
«Хто комах з кори виймає, про здоров′я лісу дбає?» (Дятел)
«Птах на дереві сидить,
«Кар-кар-кар» - весь час кричить,
Визирає через крону.
Це співає так … (ворона)»
«Птаха ця балакуча, Любить предмети блискучі.
Голосно скрекоче зранку і до ночі
Хитроока, білобока,
Називається…(сорока)»
«У блакитнім піджачку,
В червоній сорочці.
У нас взимку по садку
Гуляють, як гості.» (Снігурі)
«Синиці голодом намлілись –
Така зима, така зима!..
Оце б у вирій полетіти, -
Так батьківщини там нема»
II. Проведення екскурсії
(Діти чіпляють годівниці, які виготовили з різних відходів, насипають в них корм)
- А тепер давайте трішки зачекаємо і подивимось, хто ж завітає до нас на гостини.
- Перший наш гість – синичка. Її ми пізнаємо за жовтою грудкою, ніжно-блакитним пір′ячком на голові, зеленкувато-блакитною спинкою. Дзьоб міцний, короткий. Вона дуже рухлива пташка. Перепурхуючи з гілки на гілку, вона підвішується вниз головою, гойдається, як акробат.
- Синиця – дуже корисна пташка. Вона з′їдає 500-600 гусениць за день. А за час годування малят приносить до гнізда 24 мільйони яєць різних шкідливих комах.
- А ось іще один гість. Хто це, діти?
- Так, це дятел. Він має довгий хвіст, міцний дзьоб, червону шапочку та червону латку біля хвоста. Цей птах лікує наші сади та парки від шкідників. Дятли годують своїх малюків різними комахами близько 300 разів на день.
- І веселий, безтурботний пустун горобчик тут з′явився. Горобці – маленькі птахи з товстим яйцеподібним тулубом, короткими й круглими крилами. Спинка коричнева, на щоках чорні плями, на крилах світлі смужки. Ніжки в нього коротенькі, але міцні, дзьоб тонкий, твердий. Горобці охайні, весь час чепуряться, охоче купаються взимку в снігу, а навесні та влітку – в калюжах. За один день пара горобців приносить своїм малюкам 2000 комах.
- Сороки і ворони – це великі птахи. У них міцні ноги і зігнуті дзьоби. Пір′я темне, у ворон – чорне з сірим, а в сорок – голова і крила чорні, а боки білі, тому їх називають білобокими.
- Діти, а про яких птахів кажуть, що вони приносять зиму?
У них чорні шапочки, червоні фартушки. Хто ж вони такі?
Це снігурі. Про них існує цікава легенда.
«Жила на світі маленька пташка, яка хотіла мати червоне пір′ячко. Вона зверталася до багатьох людей і тварин, але ніхто не міг їй допомогти.
Одного разу в Єрусалимі вона почула гомін, на страту вели трьох людей. Їх розп′яли на хресті, а на одного одягли терновий вінок. Колючка терну впилася нещасному в чоло. Жаліслива пташка підлетіла й витягла колючку. А то був не звичайний чоловік, а Син Божий - Ісус. Забруднила пташка груди кров′ю, і залишився у неї цей колір назавжди»
III. Повернення до класу, підведення підсумків
1. Бесіда
- Сподобалась вам екскурсія?
- Що сподобалось найбільше?
- Яку нову інформацію ви отримали?
- А зараз ми проведемо вікторину і визначимо найкращих «друзів птахів».
2. Вікторина
1. У назві якого птаха читаємо число 40? (Сорока)
2. Що птахам страшніше взимку – холод чи голод? (Голод)
3. Якого птаха називають лікарем лісу? (Дятла)
4. Які птахи прилітають до нас з настанням зими? (Снігурі)
5. Що це таке?
«На дереві під вікном
Висить хатка із дашком.
Птахи до неї летять,
щоб зерном поласувать». (Годівниця)
3. Гра «Продовж речення»
- Я називатиму початок речення, а вам потрібно його закінчити.
- Взимку дятел любить ласувати …(насінням шишок).
- Птахам можна давати…(крихти білого хліба).
- Синичка полюбляє насіння і…(сало).
- Дерева лікують…(птахи).
- Птахи лікують дерева. Дерева очищають повітря, виділяючи кисень. І нам легко дихати.
- Хто з вас посадив хоч одне дерево?
- Молодці!
- Ми садитимем дерева, а птахи їх оберігатимуть від шкідників.
- Бо, як говорить народне прислів′я, де багато пташок, там нема комашок.
Але зараз, коли все навколо вкрив сніг, птахи потребують нашої допомоги.
Поспіши, дитино мила,
Глянь на світ навкруг:
Все зима снігом покрила –
І поля, і луг.
Ні зігрітись у промінні,
Ні знайти зерна,
Ось лежить там на камінні пташка нежива.
А тут друга прилетіла,
Жалібно квилить:
- Поможи, дитино мила,
Зиму пережить.
Обережно, о дитятко.
Стіл щодня змети –
І кришини перед хатку
Пташці принеси
У. Кравченко