ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
В УМОВАХ СПЕЦІАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМ СЛУХОВОЇ ФУНКЦІЇ
вчитель вищої кваліфікаційної категорії
Когтєв Андрій валентинович
ЗМІСТ
І. ВСТУП
ІІ. ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
ІІІ. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ
IV. ВИСНОВКИ
V. ВИКОРОСТОНА ЛІТЕРАТУРА
І. ВСТУП
На сучасному етапі розвитку нашого суспільства, на шляху інтеграції України до Європейського простору, при переході до ринкової економіки, що характеризується стрімким зростанням обсягу наукової інформації і високоінтелектуальними технологіями суспільного виробництва, демократичне суспільство вимагає від школи взагалі і від спеціальної школи зокрема значних змін.
Суспільству необхідна людина, яка здатна до активного творчого оволодіння знаннями; вміннями застосовувати ці знання на практиці. Знання повинні бути гнучкими. І учень повинен вміти мобілізувати їх в реальній життєвій ситуації, швидко адаптуватися до нестандартних ситуацій.
Крім того, щоб знайти своє місце в житті, бути успішним, активно засвоїти свої життєві і соціальні ролі, сучасний випускник спеціального навчального закладу повинен не тільки вміти працювати в команді, бути комунікабельним та вмотивованим на успіх, а і конкурентоспроможним.
Очевидно, що освіта вже зараз повинна давати людині не тільки суму базових знань, не тільки набір корисних і необхідних навичок, але і вміння самостійно здобувати потрібну інформацію, застосовувати на практиці нові знання, аналізувати їх, приймати виважені рішення. Це, у свою чергу, вимагає істотних змін як у цілому в системі освіти, так і в оновленні сучасного змісту освіти, перегляді існуючих підходів до її організації, що дало б змогу підготувати життєво компетентну особистість, здатну та готову самостійно, свідомо і творчо досягати життєвого успіху. У зв'язку з цим в Україні йде пошук забезпечення якості і конкурентоспроможності освіти. І саме формування в учнів необхідних компетентностей повинно подолати прірву між освітою і вимогами сучасного життя.
Нова українська школа має ефективно допомогти учневі розкрити, розвинути особистісний потенціал та сформувати стійкі компетентності, які необхідні при досягненні його життєвого успіху. Сучасна школа повинна готувати учнів до життя, повноцінного життя.
Тільки особистість, у якої в сучасній спеціальній школі сформовані всі життєві компетентності, зможе успішно самореалізуватися в соціумі як свідомий громадянин, відповідальний сім’янин, висококомпетентний професіонал, матиме здатність захищати свої життєві та професійні цінності.
Освіта була і є однією з основних компонентів суспільства, що забезпечує культурне та освітнє зростання рівня нового покоління і тим самим – процвітання самого суспільства.
Провідна роль в організації навчально-виховного процесу завжди належала і належить учителеві. Саме він здійснює керівництво процесом навчання, шукає оптимальні способи організації уроку з метою формування навчальних компетенцій на високому рівні. Від учителя залежить скільки інформації зможуть сприйняти і засвоїти учні, якими навчальними методами й прийомами при цьому треба скористатися та на якому рівні будуть сформовані в учнів ті чи інші компетенції.
Сучасне інформаційне суспільство — це період високих технологій, що потребує від освіти формування компетентної та активної особистості. Поступове впровадження гуманістичної парадигми освітнього процесу веде до певної зміни ролі й функцій вчителя, зростання його самостійності на етапі прогнозування, конструювання й організації, що приводить відповідно до підвищення відповідальності за результати своєї праці. Саме на досягнення кінцевого результату, розвитку особистості через призму формування життєво необхідних компетентностей, націлена сучасна модель освіти.
Існує необхідність так організовувати вивчення математики, щоб воно було корисним і водночас захоплюючим, цікавим. А це можливо шляхом подолання надмірної абстракції, через розкриття ролі математики в пізнанні навколишнього світу, через інтеграцію з іншими шкільними предметами та формування у такий спосіб цілісного, гармонійного світосприйняття дитини.
Розв’язання такого завдання у значній мірі пов’язано з правильною реалізацією принципу зв’язку навчання з життям взагалі і з навчанням математики зокрема.
ІІ. ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Кожен сучасний педагог повинен на своїх заняттях постійно здійснювати зв’язок навчання з життям, що означає:
Серед цілей вивчення математики можна виділити такі рівноправні аспекти:
Компетентність – це загальна здатність, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню.
Система компетентностей в освіті має ієрархічну структуру, рівні якої складають:
Основними групами компетентностей є:
Цих компетентностей можна досягти тільки своєю особистою активною та продуктивною діяльністю, особистим досвідом через пізнання соціального досвіду.
Елементи життєвої компетентності (знання, уміння і навички, життєвий досвід, фізичний потенціал, задатки та здібності, риси характеру, креативність та інтелект, духовність особистості) поєднуються в різних конфігураціях для вирішення людиною конкретних завдань та розв'язання проблем, які ставить перед нею життя.
Життєва компетентність виконує дві основні функції — забезпечує життєздатність та життєстійкість.
Структура життєвої компетентності має такі складові:
В наш час у педагогіці та у спеціальній педагогіці зокрема відбувається становлення нової системи навчання. До цього часу завданням педагога було навчити, дати знання. Тобто вкласти в голову учня ті знання, якими до цього часу володіло людство. Та за останні роки інформації, законів, знань людство накопичило дуже багато, вони швидко змінюються, школа не встигає вивчати інформацію, а іноді вона виявляється вже застарілою. Учень в такому разі накопичує знання, а коли виходить за межі школи виявляється, що те, чого його навчили, вже непотрібно, бо є багато прогресивних, нових знань, які учень не зумів опанувати в школі.
Життєві (психосоціальні) навички:
Навички забезпечення життя:
- Комп’ютерні навички.
- Знаходження роботи
- Проходження інтерв’ю.
- Приготування їжі.
- Малювання.
- Керування автомобілем.
- Навички навчання.
- Читання.
- Вміння зробити презентацію.
- Вміння працювати з цифрами.
За С. Раковим, під поняттям «математична компетентність» розуміють спроможність особистості бачити та застосовувати математику в реальному житті, розуміти зміст і метод математичного моделювання, будувати математичну модель, досліджувати її методами математики, інтерпретувати отримані результати, оцінювати похибку обчислень.
ІІІ. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ
Серед галузевих компетентностей важливе значення мають математичні компетентності, оскільки математичні поняття, аксіоми, теореми і теорії мають своїм джерелом реальність, разом з тим вони призначені для дослідження тієї ж реальності за допомогою математичних моделей. Оволодіння математичним методом пізнання дійсності складає підґрунтя до формування математичних компетентностей.
Педагогами-практиками запропоновано формулу компетентності, що спрямована на досягнення конкретного результату під час компетентнісно орієнтованого підходу до навчання:
КОМПЕТЕНТНІСТЬ = МОБІЛЬНІСТЬ ЗНАНЬ + ГНУЧКІСТЬ МЕТОДУ + КРИТИЧНІСТЬ МИСЛЕННЯ
Формула вказує, що шляхом до формування компетентності є:
Компетентність – це по-перше, мобільні знання, які постійно оновлюються, - по-друге – гнучкі (дієві) методи, які дають можливість використовувати ці знання у конкретній ситуації, - по-третє – критичне мислення, яке дозволяє оцінювати окремі ідеї, знання та можливість їх використовування в тій чи іншій ситуації.
Математична компетентність — це вміння бачити та застосовувати математику в реальному житті, розуміти зміст і методи математичного моделювання, вміння будувати математичну модель, досліджувати її методами математики, інтерпретувати отримані результати, оцінювати похибку обчислень.
Рівні математичної компетентності:
Перший рівень (рівень відтворення) – це пряме застосування в знайомій ситуації відомих фактів, стандартних прийомів, розпізнавання математичних об'єктів і властивостей, застосування відомих алгоритмів і технічних навичок, безпосереднє виконання обчислень.
Другий рівень (рівень встановлення зв'язків) будується на репродуктивній діяльності розв’язування завдань, які, близькі до типових. Зміст завдання підказує, матеріал якого розділу математики треба використовувати і які відомі методи застосувати. Зазвичай, вони передбачають встановлення зв'язків між різними уявленнями ситуації, описаної в задачі, або встановлення зв'язків між даними в умові завдань.
Третій рівень (рівень міркувань) для розв’язування завдань цього рівня потрібні певна інтуїція, роздуми і творчість у виборі математичного інструментарію, інтегрування знань з різних розділів курсу математики, самостійна розробка алгоритму дій. Часто в завданнях потрібно знайти закономірність, провести узагальнення та пояснити або обґрунтувати отримані результати.
Основною метою освітньої галузі “Математика” є формування в учнів математичної компетентності на рівні, достатньому для забезпечення життєдіяльності в сучасному світі, успішного оволодіння знаннями з інших освітніх галузей у процесі шкільного навчання, забезпечення інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції.
Напрями набуття (формування) математичної компетентності:
У відношенні до учня компетентності виконують такі функції:
Згідно критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти України, навчальна діяльність повинна не просто дати людині суму знань, умінь та навичок, а сформувати її компетентність як загальну здатність, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню.
Математичні компетентності:
1. Процедурна компетентність – уміння розв’язувати типові математичні задачі.
Напрями набуття:
2. Логічна компетентність – володіння дедуктивним методом доведення та спростування тверджень, необхідно:
3. Технологічна компетентність – володіння сучасними математичними пакетами. (пакети символьних перетворень, динамічної геометрії – Gran – 2Д (3Д), електронні таблиці (Excel); необхідно:
4. Дослідницька компетентність – володіння методами дослідження практичних та прикладних задач математичними методами.
Напрями набуття:
5. Методологічна компетентність – уміння оцінювати доцільність використання математичних методів для розв’язання практичних та прикладних задач.
Компонентами математичної компетентності, як і будь якої іншої, є:
Предметне навчання, де навчальними програмами регламентується зміст та вимоги до засвоєння предметних знань, може стати основою для формування компетентностей учня. Для досягнення цілей і отримання результату освітньої діяльності потрібно оптимально поєднувати традиційні та сучасні форми, методи, засоби навчання, при яких розвиваються і формуються компетентності кожного учня.
Методи навчання математики, що формують набуття математичних компетентностей:
Методи навчання → Активізації уваги → Викладу нового матеріалу → Закріплення знань → Навчання розв’язування задач
Активні методи більшою мірою спрямовані на формування в учня власної думки щодо заданої проблематики. Інтерактивні методи спрямовані на вироблення вміння роботи в рамках малої групи.
Активні методи навчання:
Інтерактивність у навчанні це знаходження в постійній, активній взаємодії, в режимі діалогу, спільної дії всіх учасників процесу навчання. Суть інтерактивного навчання: співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, у співпраці).
Інтерактивні форми і методи навчання:
Крім того: презентації, дискусії, метод круглого столу, метод ділової гри, конкурси практичних робіт з обговоренням, практичні групові та індивідуальні вправи, моделювання виробничих ситуацій та ін.
Досить цікавою для розвитку компетентностей учнів, на мій погляд, є класифікація методів продуктивного навчання, запропонована російським дидактом А. В. Хуторським, а саме:
Когнітивні методи навчання (методи навчального пізнання):
методи емпатії (вживання), смислового бачення, образного бачення, символічного бачення, евристичних запитань, порівняння, евристичного спостереження, фактів, дослідження, конструювання понять, конструювання правил, гіпотез, прогнозування, помилок, конструювання теорій.
Креативні методи навчання (методи зорієнтовані на створення учнями власних освітніх продуктів) – придумування, "Якби...", образної картини, гіперболізації, аглютинації, "мозковий штурм", сінектики, морфологічного ящика, інверсії.
Методи організації учіння (поділяються на методи учнів, учителів і керівників освіти). Методи учнів – це метод навчального цілепокладання, учнівського планування, створення учнівських освітніх програм, нормотворчості, самоорганізації навчання, взаємонавчання, рецензій, контролю, рефлексії, самооцінки.
В залежності від змісту навчального матеріалу, рівня підготовки класу я застосовую різні методи навчання. При вивченні нової теми, я вважаю, доцільно для формування теоретичних знань використовувати проблемно-пошукові методи, для формування фактичних знань репродуктивні методи, так як для організації роботи необхідні базові знання. На етапі формування вмінь і навичок репродуктивні методи поступово заміняти частково пошуковими і творчими, так як необхідно навчити учнів використовувати отримані знання в нестандартній, зміненій ситуації. Крім того, на цьому етапі, а також на етапі узагальнення та систематизації знань і вмінь можна використати проблемні і дослідницькі методи.
Основні принципи, якими я керуюсь при формуванні компетентностей учнів – це поступовість і безперервність.
Сучасні інноваційні технології у поєднанні з іншими педагогічними технологіями, сприяють інтелектуальному, соціальному й духовному розвитку школяра, формуванню ключових і предметних компетентностей на уроках математики.
В практиці своєї роботи використовую наступні технології:
кооперативне навчання, інформаційні комп’ютерні технології, диференційоване навчання, колективно-групове навчання, ситуативне навчання, розвитку критичного мислення, ігрові, проблемного навчання, проектів.
Внутрішня мотивація в багатьох учнів ще нестійка і залежить від ситуації. Тут доцільно використати:
- цікаві факти із життя знаменитих людей,
- різноманітні історичні матеріали,
- наочний матеріал,
- ігрові ситуації тощо.
Крім цього необхідно пропонувати різні види вправ, а саме:
Серед засобів навчання: комп’ютерна техніка, мультимедійні засоби навчання, дидактичні матеріали, додаткова література.
Крім цього проводжу і нестандартні уроки, які мають нетрадиційну структуру і призначені для збудження інтересу школярів до навчання, серед яких є: урок-гра, урок-подорож, урок-казка, урок-аукціон, урок - КВК, урок-змагання, вікторини тощо.
Природа компетентності така, що вона може проявлятися лише в органічній єдності з цінностями людини, тобто в умовах глибокої особистої зацікавленості в даному виді діяльності.
Формування мотиваційного компонента здійснюється через:
Сприяють формуванню позитивної мотивації й різні форми заохочення, підтримка успіхів, емоційне спілкування.
Розвитку пізнавальних інтересів та пізнавальної активності учнів сприяє: залучення їх до самостійного пошуку й «відкриття» нових знань, розв’язання задач проблемного характеру; якщо навчання потребує напруження думки, мислення, але посильне; коли навчальний матеріал пов’язаний з раніше вивченим; завдання практичного і прикладного характеру, зокрема і старовинні; використання диференційованих дидактичних матеріалів, комп’ютерної техніки, мультимедійних засобів навчання.
Формування змістового компоненту математичної компетентності здійснюється на основі індивідуально – диференційованого підходу.
Використання диференційованих різнорівневих завдань дозволяє формувати такі компетенції, як соціальні (уміння робити вибір, приймати рішення, формувати відповідальність за зроблений вибір), що, в свою чергу, стимулює пізнавальну діяльність, дозволяє формувати адекватну оцінку й самооцінку, стимулює розвиток критичного ставлення до себе.
Передбачається використання різних форм організації навчальної діяльності учнів:
У формуванні ключових компетентностей допомагають інтерактивні технології, метод проектів, нестандартні уроки з презентацією проведених досліджень з теми.
На уроках математики учні повинні розв’язувати задачі, які спонукають думати, зіставляти різні методи; сприяють розвитку мислення (творчого, критичного) і застосуванню різних способів вираження думки; інтуїції – здатності передбачати результат і знаходити шлях до розв’язання; знаходити їм практичне застосування.
Навчання математики має бути спрямоване на забезпечення в учнів розвитку процедур узагальнення, порівняння, конкретизації, абстрагування, аналізу та синтезу. Саме такі задачі й краса їх розв’язання виховують хороший смак, математичну культуру. Формуючи дійовий компонент математичної компетентності, необхідно створити для учнів оптимальні умови для поступового переходу від дій під керівництвом учителя до самостійних, даючи їм змогу самим шукати шлях розв’язання пізнавальних та практичних завдань.
Встановлення ділових партнерських стосунків між учителем і учнем (діалогова взаємодія) сприяє вільному вибору, розкутості, творчій винахідливості, дослідницькій діяльності. Організація різних форм контролю навчально-пізнавальною діяльністю (фронтального, групового, індивідуального), а також само- та взаємоконтролю.
Формуванню життєвих компетентностей (саморозвитку і самоосвіти) сприяє залучення учнів до:
Алгоритм формування життєвих компетентностей учнів:
Цікавим і перспективним є такий спосіб демонстрації зв'язку математики з іншими науками, як проведення інтегрованих уроків. Такі уроки сприяють встановленню логічних зв'язків між предметами, попереджають формалізм у знаннях. Наприклад, уроки математики можна інтегрувати з уроками трудового навчання в такому поєднанні: «Формули. Побудова креслень одягу», «Одиниці маси. Робота з харчовими продуктами. Приготування страв»; з уроками географії так: «Масштаб. Побудова плану шкільної території»; з уроками природознавства: «Симетрія. Симетрія в природі»; з уроками фізики: «Швидкість. Одиниці вимірювання швидкості»; з уроками історії: «Подорож у минуле геометрії», «Сім чудес світу» тощо. Інтегровані уроки мають яскраво виражену прикладну спрямованість і тому викликають незаперечний пізнавальний інтерес учнів.
Задача має демонструвати практичне застосування математичних ідей і методів та ілюструвати матеріал, що вивчається на певному уроці, містити відомі або інтуїтивно зрозумілі учням поняття й терміни, а також реальні числові дані, що не ведуть до громіздких обчислень. За таких умов використання прикладної задачі, складеної на матеріалах суміжних предметів, може дати потрібний педагогічний ефект.
Якщо сучасний вчитель математики у процесі навчання шкільного курсу акцентує увагу учнів на зв’язок математики з життям, то він викликає у дітей інтерес до навчання, добитися формування таких важливих рис характеру як послідовність у роботі, наполегливість, акуратність, увагу, критичне ставлення до своєї роботи й роботи своїх товаришів, кмітливість, чесність, колективізм, любов до праці, культури письма й усної мови.
Щоб підготувати учнів до життя, суспільно-корисної праці, на думку О.Я.Савченко, школа повинна особливу увагу звертати на ті питання програми, з якими можуть зустрічатися її вихованці в житті. В цьому полягають і практичні цілі навчання математики. Так, при вивченні теми «Площі фігур» пропоную задачі:
Задача 1. Для газифікації дачного кооперативу «Трудове літо» потрібно провести газову трубу, яка розділяє ділянку у формі трапеції на дві рівновеликі частини. Як це зробити?
Задача 2. Знайти площу клумби, яка складається з трьох однакових кіл, якщо довжина паркану, що її огороджує, 48 дм.
Задача 3. Квадратна кімната по діагоналі 6м. скільки квадратних метрів коврового покриття необхідно для того, щоб застелити підлогу?
Підвищенню ефективності навчання математики сприяє розв'язування задач практичного змісту.Звернення до прикладів із життя і навколишньої дійсності полегшує вчителю організацію цілеспрямованої навчальної діяльності учнів.
Прикладна задача — це задача, що виникла поза математикою, але розв'язується математичними засобами.
Прикладна задача повинна задовольняти такі умови:
1) питання задачі формулюється так, як воно зазвичай формулюється у житті;
2) розв'язок задачі має практичну значимість;
3) дані та шукані величини задачі мають бути реальними, взятими з життя.
Кожна прикладна задача виконує різні функції, що за певних умов виступають явно або приховано. Деякі задачі ілюструють запозичений у природи принцип оптимізації трудової діяльності (діставати найбільший ефект з найменшими затратами), інші — розвивають здібності учнів до технічної творчості (геометричні задачі на побудову тощо). Розв'язування прикладних задач сприяє ознайомленню учнів з роботою підприємств і галузей народного господарства, що є умовою орієнтації інтересу учнів до певних професій. Використання прикладних задач дозволяє вдало створювати проблемні ситуації на уроці (наприклад, чому вигідніше будувати одноповерхові будинки з квадратною основою, ніж з основою у вигляді іншого прямокутника з таким самим периметром). Такі задачі стимулюють учнів до здобуття нових знань, збагачують учнів теоретичними знаннями з технічних та інших дисциплін. Розв'язування прикладних задач сприяє ознайомленню учнів з роботою підприємств і галузей народного господарства, що є умовою орієнтації інтересу учнів до певних професій. Використання прикладних задач дозволяє вдало створювати проблемні ситуації на уроці. Такі задачі стимулюють учнів до здобуття нових знань, збагачують учнів теоретичними знаннями з технічних та інших дисциплін.
Розглянемо , як можна провести мотивацію навчальної діяльності при вивчення теми «Найбільше і найменше значення функції на відрізку».
Учням пропонується задача-проблема. Відомо, що вартість експлуатації мікроавтобуса «Газель», що працює на певному маршруті і рухається зі швидкістю v км/год, складає (144 + 0,04v2) грв/год. З якою швидкістю повинен рухатися мікроавтобус, щоб вартість 1 км шляху була найменшою?
Такі уроки забезпечують посилення мотивації навчання математики, спонукають учнів до здобуття нових знань, оволодіння новими вміннями, збагачують їх знаннями з інших дисциплін.
Приклади цікавих числових відомостей екологічного спрямування, а також задач, що їх можна використовувати під час вивчення деяких тем з математики:
На уроках математики доцільно реалізовувати завдання створювати власні – учнівські проекти. Коли учень розробляєте свій проект. Завдання і діяльність учнів мають бути сплановані так, щоб процес навчання був спрямований на зміни у розумовій діяльності учня. Важливо формувати не просто мислення, а навички високого рівня.
Проект – сукупність певних дій, документів, текстів для створення реального об’єкта, предмета, різного роду теоретичного/практичного продукту.
Освітній проект – це форма організації занять, яка передбачає комплексний характер діяльності усіх його учасників щодо отримання освітньої продукції за певний проміжок часу – від одного уроку до декількох місяців.
В основі методу проектів лежить розвиток в учнів пізнавальних навичок, уміння самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення, формування навичок мислення високого рівня.
Метод проектів орієнтований на самостійну діяльність учнів: індивідуальну, парну, групову, яку вони здійснюють упродовж певного часу. Метод проектів припускає можливість вирішення деякої проблеми; у ньому передбачається, з одного боку, необхідність використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого – інтегрування знань, умінь з різних галузей науки і мистецтва. Результати використаних проектів повинні бути «відчутними», тобто, якщо це теоретична проблема, то має пропонуватися конкретне її розв’язання, а якщо практична – конкретний результат, готовий до виконання.
Метод проектів передбачає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, що дозволяють вирішити ту чи іншу проблему шляхом самостійних дій учнів з обов’язковою презентацією (представленням) отриманих результатів. З іншого боку, ця технологія включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю.
При традиційних проведеннях уроків ініціатива, як правило, виходить від учителя, а учням залишається сприймати зміст матеріалу і питання, які пропонуються педагогом. При такій традиційній організації уроку порушується одна із основних умов мислення – особистісна включеність учнів в те, що вони роблять.
Основні вимоги до організації методу проектів:
1. Наявність значущої в дослідницькому, творчому плані проблеми, яка вимагає дослідницького пошуку для її розв’язування.
2. Практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів.
3. Самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів.
4. Визначення кінцевих цілей Спільних/індивідуальних проектів.
5. Визначення базових знань із різних галузей, необхідних для роботи над проектом.
6. Структурування змістовної частини проекту (із зазначенням поетапних результатів).
7. Використання дослідницьких методів: визначення проблеми, завдань дослідження, які випливають із проблем висунення гіпотези їх розв’язування, обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз здобутих даних, підбиття підсумків, корегування, висновки (використання в ході спільного дослідження методів «Мозкова атака», «Круглий стіл», статистичних методів, творчих звітів, перегляду та ін.).
8. В результаті виконаних проектів повинні бути оформленими у визначений спосіб (відеофільм, комп’ютерна газета, презентація, веб-сторінка тощо).
Використання методу проекту дозволяє:
Плануючи проведення підсумкового уроку з теми, треба керуватися такими принципами:
Очікуваний результат – розвиток комунікативної і рефлексивної культури школяра, оволодіння учнями інтелектуальними технологіями, їхня готовність до перегляду своїх суджень в світлі переконливих аргументів на користь такого перегляду.
При застосуванні методу проектів вирішальним є не просте повідомлення знань як незаперечних істин, а самостійне здобування знань кожним учнем за допомогою критичного ставлення до існуючої інформації і самостійне розв’язання творчих задач; плюралізм думок, підходів, шанобливе ставлення до думки, варіанта розв’язання іншого; ставлення вчителя до учнів як до рівного себе, колеги.
Місія вчителя полягає в розблокуванні здібностей дитини, у створенні умов для розкриття та реалізації їхнього творчого потенціалу. Вчитель консультує учнів, допомагає їм організовувати навчальну роботу й усвідомити способи навчально-пізнавальної діяльності, що мають засвоюватися.
Комп’ютер вносить у навчальний процес принципово нові пізнавальні засоби, стає інструментом пізнання, проникнення всередину досліджуваних процесів і управління ними на основі здобутих знань. Проведення найпростіших обчислювальних експериментів та дослідження найпростіших математичних моделей при вивченні тих чи інших питань теорії мають особливу цінність у розвитку творчих здібностей учнів та у здійсненні інтеграції навчально-виховного процесу з наукою і практикою.
При вивченні окремих тем шкільного курсу математики можна використовувати такі типи навчальних программ:
Комп’ютерне моделювання є найвищим ступенем принципу наочності, його розвитком і узагальненням, пов’язаним зі змінами з метою навчання і типах навчального процесу, сприяє переходу від пояснювально-споглядального типу до нового, активного.
Важливими факторами при застосуванні ПК, є велика швидкодія, значні графічні можливості, різноманітна периферія, що забезпечують проведення великої кількості розрахунків за незначний проміжок часу, можливість використання елементів комп’ютерної графіки, створення доброзичливого, зручного та простого в користуванні інтерфейсу людина – комп’ютер.
Iнформацiя суспiльства неподiльно пов'язана iз iнформацiєю освiти, рiвень розвитку якої, з одного боку, залежить вiд рiвня розвитку суспiльства, а з iншого - його визначає.
Узагальнивши сучаснi уявлення про можливостi комп'ютеризацiї в царинi освiти, можна виявити тaкi чотири напрями використання комп'ютерiв:
1) як об’єкт вивчення;
2) як засiб навчання;
3) як складова система управлiння освiтою;
4) як елемент методики наукових дослiджень.
Для успiшного застосування iнформацiйних технологiй необхідно внести деякi достатньо iстотнi змiни в методику викладання. Це необхідно зробити, щоб використати тi переваги технологiй, якi забезпечують засвоєння знань на бiльш високому piвні, надати результатам навчання прикладного, практичного характеру, розкрити творчий потенцiал учнiв та вчителя, розвивати особистiсть учня з урахуванням iндивiдyальних нахилiв та здiбностей.
Особливу увагу потрiбно придiлити розробцi шляхів формування логiчного та критичного мислення, цiлеспрямованому розвитку iнтелектуальних умiнь; навчанню прийомiв пiзнавального пошуку, до якого вiдносять анaлiз, синтез, порiвняння, абстраryвання, узагальнення, систематизацiю, класифiкацiю тощо. Впровадження в педагогiчну практику проведення iнтегрованих ypoкiв, де iнформатика вже стала базовим предметом з рiзних навчальних дисциплiн, посiдає особливе мiсце у формувaннi зазначених вище якостей учнiв. А сьогоднi не потрiбно доводити значення впливу iнтегрованих знань i вмiнь на формування особистостi людини. Iнтелектуальна та емоцiйна сфери духовного життя людини будь-якого вiкy взаємозв'язанi i взаємозумовленi. Пiзнавальнi процеси завжди супроводжуються тими або iншими враженнями та почуттями, але в певному вiцi ця залежнiсть проявляється cвоєріднo. У шкiльному вiцi ця специфiка визначаєтъся тим, що суть предметiв i явищ навколишнього свiтy, зв'язкiв мiж ними постає перед дитиною вперше. Все нове про природу й суспiльство, про духовне життя людей породжує в дитини глибоке емоцiйне ставлення до дiйсностi. Засвоєння ж розрiзнених за навчальними предметами знань не лише формує однобiчнi знання про світ, а й призводить до вiдмежовування дитини вiд її власного досвiдy.
Сидячи за комп'ютером, дитина сама керує швидкiстю подачi iнформацiї i за можливостями програми, її обсягом i глибиною. А дотики до клавiатури створюють можливiстъ зробити уроки динамiчнiшими. До того, ж залежно вiд матерiалу, який вивчається, комп'ютер дає змогу перетворити урок або його частину на захоплюючу гру, що заочно пiдвищує iитерес до предмета. Комп'ютер i гра сприяютъ покращенню взаємин мiж дiтьми. За допомогою комп'ютера як засобу навчання можна реалiзувати програмоване i проблемне навчання. Комп'ютер використовуютъ для навчального моделювання науково-технiчних об'єктiв i процесiв. Програмне забезпечення надає можливiсть учителю-предметнику знайти свiй пiдxiд до поєднання викладання предмста iз застосуванням сучасних iнформацiйних технолоriй. Без сумніву вчителю необxiдно виходити за межi предмета, який викладає, поєднуючи його знання iз знаннями в iншиx галузях, встановлюючи мicцe цієї дисциплiни в загальнiй системi культури та освiти.
Застосування iнформацiйних технологiй у викладаннi математики породжує нові форми навчання, специфiчний навчальний змiст, новi цiлi, що веде до появи iнтегрованих мiжпредметних зв'язкiв, нових пiдходiв до організації навчання та процесу формування знань, умінь та навичок.
Під час проведення уроків застосовую парну і групову роботу (в малих та великих групах). Найчастіше парну і групову роботу я проводжу на етапі застосування набутих знань. Тому, клас поділяю на групи з різними навчальними можливостями, і кожна з цих груп потребує особливого, індивідуального підходу. Найважче працювати зі слабкими учнями, вони потребують дуже багато уваги на уроці, і ось постає питання, як організувати роботу з цими учнями. Щоб не залишати поза увагою інші групи дітей. Роботу в таких групах проводжу під контролем, щоб учні повірили в свої сили; консультую, націлюю, допомагаю.
Робота в малих групах дає змогу набути навичок спілкування та співпраці. Інтерактивна взаємодія не заперечує домінування одного учасника навчального процесу над іншими, однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.
Активна розумова діяльність учня – це передумова для формування глибоких та міцних знань і розвитку творчого мислення. Мислення учня активізується, якщо в нього виникло бажання розуміти, вивчати новий матеріал, з’явилася зацікавленість роботою, коли він стає учасником навчально-пізнавального процесу. Тому задачею уроку є збудити інтерес до нової теми, зробити значущою мету її вивчення, показати необхідність введення нового поняття, розширення наявних знань.
Орієнтуючи школярів на пошуки оригінальних розв’язків нестандартних задач, учитель сприяє естетичному вихованню учнів і підвищенню їх математичної культури. Найбільший інтерес викликають у учнів задачі взяті з оточуючого середовища, задачі, які зв’язані з відомими учням фактами, які служать для зрозумілої учням цілі.
Я на своїх уроках використовую різноманітні форми роботи: робота з підручниками з декількох предметів, комплексні завдання, інтегровані тексти, доповіді. Особливо важливим є використання на уроках інтегрованих пізнавальних задач .
Завдяки інтегрованого підходу в навчанні можливо передбачити рух пізнання учнів від знань, здобутих у конкретних предметах, до світоглядного пізнання, і навпаки, до правильного тлумачення конкретно-наукових істин.
В процесі викладання математики я намагаюсь формувати і розвивати розумові здібності учнів по таких напрямах як: спостерігання і порівняння, узагальнення й систематизація, відшукання й застосування аналогій і протиставлень, побудова гіпотез і планування дій, розвиток критичного відношення до матеріалу, який вивчається і самоконтроль. Дані уміння і навички важливі не тільки самі по собі, але як зброя ціленаправленого, продуктивного мислення, яка веде до розв’язування поставлених задач.
З метою підвищення ефективності уроку як основної форми навчання проводжу уроки-лекції, уроки-семінари, комбіновані уроки, уроки-заліки, уроки-консультації, використовуючи різні сучасні технології: "мозковий штурм", "коло ідей", "навчаючи, вчуся", "мікрофон" тощо
«Навчаючи - учусь» - використовується при вивченні блоку інформації або при узагальненні та повторенні вивченого. Він дає можливість учням взяти участь у передачі своїх знань однокласникам. Використання цього методу підвищує інтерес до вивчення математики.
При оцінюванні навчальних досягнень учнів необхідно враховувати:
IV. ВИСНОВКИ
Життєві компетентності при викладанні математики допомагають в:
Життєві компетентності при викладанні математики сприяють:
Виховати людину освіченою – той ідеал, до якого прагне будь-який творчий вчитель. “ Виховувати людину означає навчати, наставляти, вчити всьому, що необхідно для життя... Вихована людина освічена, збагачена знаннями”, - говорить В. Даль у тлумачному словнику.
Математик має особливе значення у розумовому вихованні і розвитку особистості. М. В. Ломоносов говорив: “Математику вже для того вчити треба, що вона розум в порядок приводить”. Щоб уміти вловити настрій учнів, їх зацікавленість предметом вчитель повинен бути психологом, здійснювати гуманний підхід до навчання, привчаючи учнів до самостійного подолання труднощів, до пошуку виходу із складних ситуацій. Для цього він повинен розширювати вибір оптимальних методів, форм і засобів навчання, сміливо втілювати в практику досягнення педагогічної науки, долати формалізм в педагогічній діяльності, постійно перебувати в творчому пошуку.
V. ВИКОРОСТОНА ЛІТЕРАТУРА