Екологічне краєзнавство в курсі шкільної географії - це невідємна складова кожного уроку. Вміло підібрані і вчасно поставлені питання про місцеві природні умови і ресурси, населення і господарство створюють інтригуючу обстановку на уроці і потенційно роблять урок по – справжньому цікавим і ефективним. Створюються такі ситуації на уроках, коли правильної відповіді на питання або єдино правильного вирішення конкретної ситуації просто не існує. Для цього теж використовується перевірений місцевий матеріал. Засвоєння нових знань і вмінь на багатьох уроках починаю найчастіше зі ЗМІ, повідомлень про район і місто, карт Запоріжжя і Заводського району, Запорізької області, з невеликої але обов'язково цікавої інформації про потрібні за темою об'єкти. Учні також отримують випереджувальне завдання і готують відповіді – повідомлення на конкретні запитання.
Застосування матеріалів екологічного краєзнавства в структурі уроку географії
(Фрагмент статті із досвіду роботи вчителя Гриценко О.В.)
Під час актуалізації опорних знань більшість тем у 8 і 9 класах потрібно
обов'язково починати з актуалізації знань про Запоріжжя, Заводський район, що завжди стає і мотивацією навчальної діяльності. Вміло підібрані і вчасно поставлені питання про місцеві природні умови і ресурси, населення і господарство створюють інтригуючу обстановку на уроці і потенційно роблять урок по – справжньому цікавим і ефективним.
Фрагмент Уроку № 23 (8 клас)
1.Прийом «Співстав і зроби висновок»
- Знайдіть на карті міста наш район, школу.
- Чому в плані преважаючих вітрів саме наш район в екологічному плані має вигідне ФГП?
Рис.2. Переважаючі напрями вітрів у січні і липні в м.Запоріжжі
Фрагмент Уроку №1 (8 клас)
2. Прийом «Фото вернісаж «Географія літа»
Учні отримали випереджальне завдання та принесли фотознімки тих місць, де вони побували влітку. Потрібно коротко охарактеризуватимісце 2–3 реченнями та прикріпитифотознімок на фізичну карту України в тому місці, де знаходитьсяданийоб’єкт.
3. Прийом «А я відпочивав вдома» - завдання учням, що ніде не були: підготувати інформацію улюблених місць відпочинку у Заводському районі: парків і скверів, місць рибалки, пікніків, пляжів…(Як варіант: де не можна відпочивати…)
Мотивація навчальної діяльності учнів на уроках теж не обходиться
без посилання на конкретні приклади, ситуації, фотографії, схеми, карти
місцевості. Створюються такі ситуації на уроках, коли правильної відповіді на
питання або єдино правильного вирішення конкретної ситуації просто не існує.
Для цього теж використовується перевірений місцевий матеріал.
Фрагмент Уроку №1 (6 клас)
1. Прийом «Бліц-опитування»
2. Прийом « А чи знаєте в, що…?»
Знайомство з матеріалами про рідний край, зібраними в кабінеті географії: картами, довідниками, науково – популярною літературою , проектами учнів попередніх років, стіннівками, фотографіями…
Засвоєння нових знань і вмінь на багатьох уроках починаю найчастіше зі ЗМІ, повідомлень про район і місто, карт Запоріжжя і Заводського району, Запорізької області, з невеликої але обов’язково цікавої інформації про потрібні за темою об’єкти. Учні також отримують випереджувальне завдання і готують відповіді – повідомлення на конкретні запитання.
Фрагмент Уроку №1 (9 клас)
2. Прийом «А я вважаю, що…»
– При в’їзді на територію нашого району великими літерами написано:
«Заводський район – промислове серце України!»
– Як, на вашу думку, це відповідає дійсності !?!
– Аргументи «за» і «проти»:
Застосування отриманих знань, особливо під час проведення
Практичних робіт, теж не можливе без місцевого матеріалу. Орієнтування на
місцевості, спостереження за сезонними змінами в природі, спостереження за
погодою і опрацювання отриманих результатів, взаємодія людини і природи,
екологічні проблеми материків і океанів – неповний перелік практичних
питань, що ґрунтуються на знаннях учнів про рідний край.
Фрагмент Уроку№ 5 (9 клас)
1.Прийом «Порівняй»
Розгляньте діаграму змін чисельності населення м.Запоріжжя і спробуйте пояснити причини збільшення і зменшення (використайте знання історії, екології)
Рис. 1. Чисельність населення м.Запоріжжя за роками (тис. осіб)
2. Прийом «Порівняй і зроби висновок»
Таблиця 1
Населенняадміністративних районівм.Запоріжжястаном на 1 серпня 2014 року:
№ |
Назва |
Площа району, кв.км |
Відсотковеспіввід ношення |
Чисельність, осіб |
Відсотковеспіввід ношення |
1 |
11,2 км |
3,82 |
68 888 |
9,1% |
|
2 |
56 км² |
17,38% |
51 495 |
6,7% |
|
3 |
61 км² |
13,72 |
134 400 |
17,6% |
|
4 |
49,67 км² |
18,85% |
137 170 |
18,0% |
|
5 |
50,78 км², |
15,52% |
101 709 |
13,4% |
|
6 |
18,81 км² |
6,90% |
116 489 |
15,3% |
|
7 |
98 км² |
23,81% |
152 281 |
20,0% |
|
|
Запоріжжя |
331 км² |
|
762400 |
|
Фрагмент Уроку№ 19 (9 клас)
1. Прийом «Доповни схему»
1. Доповніть схему виробничого циклу чорної металургії на прикладі ВАТ «Запоріжсталь», «Дніпроспецсталь» та ін., з’єднавши стрілками основні виробничі ланки. Надпишіть на них вид продукції, скориставшись підказкою: агломерат, кокс, коксовий газ, шлак, чавун, сталь, прокат.
2. Прийом «Наведи приклад»
Дайте на прикладі відомих вам металургійних підприємстввідповіді на запитання:
- У чому особливість такого типу організації виробництва, як комбінат?
- Назвіть основні цехи комбінату, їхню продукцію.
- Які цехи працюють на відходах основного виробництва?
Рефлексію на уроках частково спрямовую на аналіз актуальності отриманих знань, вмінь і навичок для життєвого досвіду.
Фрагмент Уроку №2 (8 клас)
VI. Підсумки уроку
Прийом «Мікрофон»
Зробітьзагальнийвисновокщодоособливостейфізико-географічногоположенняУкраїни та його вплив на життя населення та розвиток його господарської діяльності.
VII. Домашнє завдання.
· Опрацюйте текст підручника.
· Складіть перспективний план використання природних ресурсів України, що пов’язані з особливостями географічного положення країни, області, міста, району
· Складіть перспективний план природозберігаючих заходів.
·