Інформаційні технології на уроках географії

Про матеріал
Глобалізація сучасного інформаційного світу призвела до утвердження медіакультури практично в усіх галузях людського життя, в тому числі і в освітньому просторі. Сучасні інформаційні технології відіграють значну роль у формуванні ціннісних орієнтацій сучасної молоді.
Перегляд файлу

Глобалізація сучасного інформаційного світу призвела до утвердження медіакультури практично в усіх галузях людського життя, в тому числі і в освітньому просторі. Сучасні інформаційні технології відіграють значну роль у

формуванні ціннісних орієнтацій сучасної молоді.

Медіаосвіта орієнтована на підготовку молоді до життя в нових інформаційних умовах, до повноцінного сприймання різноманітної інформації,

оволодіння способами спілкування на основі сучасних інформаційних технологій, уміння критично осмислювати отриману інформацію [1, c. 15-22].

Швидкий розвиток інформаційних та комунікаційних технологій (ІКТ)

відкриває людству нові можливості в освіті, висуваючи натомість нові вимоги до навчання. Розвиток так званого “інформаційного простору” вимагає від сучасної школи модифікації окремих аспектів її діяльності, які вже не задовольняють усіх потреб інформаційного суспільства. 

Саме використання ІКТ дозволяє нам змінити зміст освіти та розширює її

можливості.

На наш погляд інформаційні технології сприяють:

засвоєнню і учнем, і учителем нових важливих знань, умінь, навичок;

самоосвіті й самовдосконаленню особистості учня й учителя;

ідеально підходять для вивчення й викладання географії;

можуть використовуватися у всіх видах урочної та позаурочної діяльності

тощо. Використання комп’ютерної техніки та мультимедіа розширює можливості навчально-виховного процесу, забезпечує нові шляхи подання інформації, дає можливість для випробування власних ідей та проектів [2, c. 20].

Ще однією з переваг використання цих новітніх педагогічних технологій

у процесі навчання та викладання є можливість задовольнити індивідуальні потреби учнів, а не середні потреби класу.

Також ІКТ значно поліпшують доступ до інформації, збільшують можливості спілкування для учнів зі спеціальними навчальними потребами та

фізичними вадами (дистанційне навчання), підвищують ефективність та мотивацію навчання, роблять учнів більш впевненими та здатними вирішувати

проблеми самотужки [3, c. 2-4].

Нижче відображені основні напрямки використання інформаційно - комунікаційних технологій на уроках географії:

Але один кабінет інформатики у більшості шкіл не дозволяє всім учителям - предметникам у повній мірі використовувати в процесі навчання

інформаційно-комунікаційні технології. Та наявність навіть одного комп’ютера та телевізора з відеомагнітофоном у кабінеті географії дозволяє вчителю використовувати електронні атласи та карти, демонструвати процеси та явища за якими не можливо спостерігати протягом одного уроку, або які несуть

небезпеку для здоровя та життя людини.

Ці засоби навчання (як свідчить досвід нашої школи) дають змогу створити нове навчальне середовище, яке здатне підвищити якість географічної

освіти та підвищити мотивацію навчання [4, c. 7-10].

Розвиток сучасних технологій дозволяє вчителю самотужки створювати

необхідні наочні посібники до уроків географії з використанням краєзнавчих матеріалів, що сприяє кращому розумінню учнями досліджуваних явищ чи процесів.

Наведу декілька прикладів використання ІКТ на уроках географії у шостому класі. Вивчаючи тему Магматизм, учні краще розуміють природу цього процесу, коли у вчителя є можливість продемонструвати це небезпечне явище за допомогою відео або, ще краще, мультимедійних засобів.

А за допомогою другого малюнка також можна закріпити з учнями будову вулкану, а на наступному уроці перевірити виконання домашнього завдання.

З метою активізації пізнавальної діяльності та мислення учнів при застосуванні ІКТ використовуються прийоми порівняння, аргументації та відстоювання своєї точки зору. В умовах засвоєння великої кількості інформації, особливої ваги набуває прийом виділення головного в навчальному матеріалі, оскільки він допомагає знайти “ядро” нової інформації.

Дуже широкі можливості застосування мають компютерні засоби навчання під час вивчення теми Земля у космічному просторі. За їх допомогою можна навчити учнів орієнтуватися за Полярною зорею, яку під час проведення уроку ми не можемо спостерігати,  або здійснити уявну подорож

всесвітом та Сонячною системою [5, c. 28-30].

А чи можливо навчити учнів 6 класу визначати типи хмар, якщо на дворі

ясне небо? І тут нам знову на допомогу приходить комп'ютер.

Використання компютера на уроці також дає змогу учителю складати тести нового покоління, логічні ланцюжки, тренувальні вправи, головоломки, діаграми, графіки, супроводжувати лекційні заняття слайдами, виконувати практичні роботи та презентації тощо.

Про чесноти інформаційних технологій можна говорити довго. Але не

слід забувати про зворотній бік медалі.

При використанні компютера, учителю треба пам'ятати про негативний

вплив випромінювання монітора на зір, симптом хронічної втоми та болі у спині, появу психічного стресу тощо, тому треба дотримуватися санітарно-

гігієнічних вимог, передбачати спеціальні вправи на уроках для запобігання

можливих небажаних наслідків [6, c. 56].

Але ці недоліки не стануть на заваді все ширшого використання інформаційних та мультимедійних технологій на уроках географії. І завдяки

інтерактивним формам навчання, учень з пасивного слухача перетвориться на активного учасника учбового процесу. А це, на мій погляд, є важливим елементом навчання і виховання майбутнього громадянина нашої держави з

активною життєвою позицією.

Досвід роботи нашої школи показує, що компютерна підтримка уроків

географії має позитивні наслідки. Вона розв’язує глобальні проблеми освіти, які поставив ІІ Всеукраїнський з’їзд працівників освіти:

– особистісно зорієнтований підхід до навчання;

– уміння учнів самостійно здобувати знання;

– розвиток навичок праці з компютером [7, c. 144].

Учні показують високі результати навчання. Ця технологія розвиває не тільки учнів, а й учителя, робить його роботу приємною, успішною, результативною, полегшує працю, забезпечує професійний ріст.

 

docx
Додав(-ла)
Ведькал Галина
Пов’язані теми
Географія, Інші матеріали
Додано
27 травня 2020
Переглядів
754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку