Інтеграція предмету хімія з іншими шкільними предметами. (Із досвіду роботи)

Про матеріал
Успішна інтеграція хімії з іншими предметами в школі не лише підвищує якість навчання, але й формує у учнів цілісне сприйняття світу, готує їх до реальних викликів та сприяє розвитку важливих життєвих навичок. З досвіду роботу знайомлю з якими предметами інтегрую викладання хімії.
Перегляд файлу

«Усі знання виростають з одного коріння - з навколишньої дійсності, а тому й повинні вивчатись у зв’язках», - ці слова Я.А. Каменського, можна взяти за основу інтеграції всіх предметів між собою при викладанні у школі.

Інтеграція предметів у навчальному процесі є важливим інструментом для формування всебічно розвиненої особистості, яка здатна адаптуватися до змінюваного світу та вирішувати складні завдання. Це створює умови для більш глибокого і значущого навчання.

Інтеграція предметів у школі має велике значення для розвитку учнів. Ось кілька основних причин, чому це важливо:

1. Системне мислення.

Опис: Інтеграція предметів допомагає учням бачити зв'язки між різними науковими та гуманітарними дисциплінами.

Перевага: Це сприяє розвитку критичного мислення та здатності аналізувати складні проблеми з різних точок зору.

2. Поглиблене розуміння.

Опис: Учні отримують можливість вивчати теми більш глибоко, використовуючи знання з різних предметів.

Перевага: Це дозволяє краще зрозуміти, як різні дисципліни взаємодіють у реальному житті.

3. Залучення учнів.

Опис: Інтеграція робить навчання більш цікавим і актуальним для учнів.

Перевага: Це підвищує мотивацію та зацікавленість у навчанні.

4. Розвиток навичок.

Опис: Учні розвивають міждисциплінарні навички, такі як комунікація, співпраця та вирішення проблем.

Перевага: Ці навички є важливими для успіху в сучасному світі, де багато сфер діяльності вимагають комплексного підходу.

5. Підготовка до майбутнього.

Опис: Інтеграція предметів готує учнів до реальних викликів, які вони можуть зустріти в житті та на роботі.

Перевага: Це допомагає формувати у них адаптивність і готовність до змін.

6. Соціальна відповідальність.

Опис: Інтеграція дозволяє учням вивчати соціальні, екологічні та економічні проблеми з різних перспектив.

Перевага: Це сприяє формуванню свідомого громадянина, який розуміє свою роль у суспільстві.

7. Креативність.

Опис: Поєднання різних предметів стимулює креативне мислення та інновації.

Перевага: Учні вчаться знаходити нові рішення для старих проблем.

 

Як я інтегрую поняття хімії з іншими предметами. У процесі навчання хімії інтегрую поняття свого предмету  з біологією, природознавством,  екологією, валеологією, фізикою, географією,  математикою, філософією, основами безпеки життєдіяльності людини.

Основним у моїй роботі є розуміння того, що фундаментальні хімічні знання і уявлення формуються не при вивченні окремих тем, а упродовж засвоєння усього курсу. Зокрема, знання та розуміння атомно-молекулярного вчення; суті закономірностей перебігу і значення хімічних реакцій; поширення та ролі речовин у природі, використання їх людиною; колообігу хімічних елементів у природі може сформуватись у систему лише при постійному здійсненні міжпредметних зв’язків.

 

БІОЛОГІЯ ТА ЕКОЛОГІЯ.

Міжпредметні зв’язки між хімією та біологією можна розглянути на прикладі вивчення тем неорганічної (7-9 кл.), органічної хімії ( 11 кл.) і біології (9  кл.)При вивченні хімії в 8, 9 класах учні отримують  знання, необхідні  для засвоєння теми курсу біології 9 класу «Хімічний склад клітини та біологічні молекули», знайомляться з поняттями мікро- і макроелементи, катіони, аніони, хімічні зв’язки, властивості речовин, процеси розчинення, окиснення, відновлення, швидкість хімічних реакцій. Знання і вміння, набуті ними   під час вивчення теми «Білки, їхня структурна організація і біологічні функції» (про різноманітність, будову, біологічну роль функції білків, амінокислоти, пептиди, дипептиди) (біологія, 9 кл.), стають базовими для засвоєння теми «Білки» (хімія, 11 кл.) На уроках хімії  учні вдосконалюють вміння проводити кольорові реакції білків, пояснювати процеси денатурації, ренатурації, деструкції білків, обґрунтовують їхню  біологічну роль. Зв’язок хімії з екологією простежується протягом всього курсу. Учні знайомляться з екологічними проблемами, пов’язаними з дотриманням чистоти води і повітря («Повітря і його склад», 7 кл.), фізичними властивостями кисню, здатністю розчинятись у воді, забезпечувати можливість існування в ній живих істот («Оксиген. Поширення та кругообіг в природі . Застосування кисню, його біологічна роль», 7 кл.), процесами горіння («Поняття про окиснення », «Умови виникнення і припинення горіння», 7 кл.),  кислотними дощами  («Кислотні дощі»,7 кл, 10, 11 кл.) , стійкими органічними забруднювачами оточуючого середовища («Попередження забруднення довкілля при використанні органічних речовин в побуті», 11 кл.), усвідомлюють  можливість розв’язування цих проблем засобами хімії, навчаються екологічно виважено поводитися в довкіллі.

ГЕОГРАФІЯ.

Інтеграція хімії з географією є дуже корисною для глибшого розуміння процесів, що відбуваються в природі. Ось кілька основних понять, які можна інтегрувати: Вивчення газів, що складають атмосферу (азот, кисень, вуглекислий газ). Як зміни в хімічному складі атмосфери впливають на клімат та екосистеми. Хімічний склад води, розчинність, pH. Вплив забруднення води на екосистеми, а також на якість води в ріках і водоймах. Хімічні елементи в ґрунті, мінерали, органічні речовини. Як хімічний склад ґрунту впливає на рослинність та сільське господарство.Джерела забруднення (промисловість, транспорт), типи забруднювачів (важкі метали, пестициди). Вплив забруднення на здоров'я людей і екосистеми. Вуглецевий цикл, парникові гази.  Як хімічні процеси впливають на глобальне потепління та зміни клімату. Корисні копалини, їх хімічний склад та використання. Вплив видобутку природних ресурсів на навколишнє середовище.

МАТЕМАТИКА.

Розв’язати  хімічну задачу, рівняння  можна тільки за допомогою математичних навичок, логічних прийомів.  При цьому необхідно дотримуватись певних правил, працювати за алгоритмами, виконувати математичні обчислення. Математичні знання необхідні при:складанні  формул речовин  за валентностями, складанні  хімічних  рівнянь (підбір коефіцієнтів), обчисленні відносної молекулярної маси речовини за її формулою (7 кл., «Початкові хімічні поняття»); виконанні розрахунків за хімічними формулами, хімічними рівняннями (8 кл., «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами», «Основні класи неорганічних сполук»), ознайомленні з формою та орієнтацією орбіталей, формою кристалічних граток речовини (8 кл.,«Хімічний зв’язок  і будова речовини»); вираженні складу розчинів, встановленні зв’язку між розчинністю, масовою часткою і молярною концентрацією, розрахунках  виходу продукту реакції від теоретично можливого (розв’язуванні задач за алгоритмом) (9 кл., «Розчини»); складанні формул оксидів неметалів, оксидів і гідроксидів металів (8,11 кл., «Неметалічні елементи та їхні сполуки», «Металічні елементи та їхні сполуки») побудові структурних формул органічних речовин, складанні  їхніх найпростіших формул, утворенні зв’язків в молекулі спирту, формальдегіду, розв’язуванні типових задач (11 кл. «Органічні сполуки»).

ІНФОРМАТИКА.

Сьогодні важко переоцінити значення комп’ ютера.  Інтернет, різноманітні програми знайомлять учнів з сучасним  станом хімічної  науки, збагачують світогляд цікавою інформацією. Комп’ютер - незамінний помічник школярів  при виконанні  контрольних тестових завдань, випереджувальних домашніх завдань, повідомлень, рефератів, творчих проектів.

ІСТОРІЯ.

Кожна подія має свою дату. Знайомлячись з видатним вченим, його життєвим шляхом, науковими відкриттями , учні немовби подорожують в часі, повертаються в минуле, дізнаються про основні події того чи іншого періоду життя видатної особистості . Інтеграція хімії з історією допомогає  учням зрозуміти, як наукові відкриття вплинули на розвиток суспільства, технологій та культури. Ось кілька основних напрямків для інтеграції цих предметів:

ФІЗИКА. Хімія та фізика часто доповнюють один  одного, оскільки одні і ті ж процеси, явища розглядають із різних сторін.  Загальними для цих предметів є найважливіші  поняття: речовина , вага,  маса, енергія, закони збереження і перетворення енергії, електричних зарядів та поля; теорії: молекулярно-кинетична, електронна теорія будови атома,  атомно-молекулярна будова речовини.

 

Таким чином, успішна інтеграція хімії з іншими предметами в школі не лише підвищує якість навчання, але й формує у учнів цілісне сприйняття світу, готує їх до реальних викликів та сприяє розвитку важливих життєвих навичок.

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
22 січня
Переглядів
200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку