Конспект уроку 6 клас.
Тема Додавання цілих чисел
Формування компетентностей:
спілкування державною мовою – доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання та наочність: презентація; кросворд для роботи у парах; завдання та учнівські термометри для дослідницької роботи; завдання для роботи у групах
Хід уроку
І. Організаційний етап
Казка «Пряник і колосок»
Я хочу розпочати наш урок із казки «Пряник і Колосок», яку написав своєму синові відомий педагог В.С. Сухомлинський.
Вранці, до сходу сонця Людина взяла білий пряник і пішла в поле. Зірвала колосок у полі, вийняла з нього зернята, і спробувала на зуб, посміхнулась і заховала колосок у кишеню. Ось там і зустрілися Пряник і Колосок.
Посміхнувся Колосок, поворухнув своїми вусиками і відповів:
Отже, я вас закликаю до наполегливої праці на уроці.
Учні! Перевірте чи все у вас готово до уроку:
Зошит і підручник;
Щоденник і ручка?
Перевірка домашнього завдання на відкидній дошці, сигнальні карточки.
Ознайомлення з листком самооцінювання
То ж давайте швиденько відкриваємо свої робочі зошити і записуємо число, класна робота. СЛАЙД 1
- Учні, а хто мені скаже, що є найголовнішим навиком у математиці? Правильно, рахунок. Отже я вас зараз і перевірю, як ви знаєте обчислювати. Зараз зробимо математичну розминку і я подивлюся, як ви знаєте виконувати дії з десятковими дробами. Робимо як завжди, усно рахуємо, відповідь записуємо у робочі зошити. Даю вам одну хвилину. Працюємо. Відповіді нумеруємо. Хто вже порахував, покладіть ручки, щоб я бачила.
СЛАЙД 2. МАТЕМАТИЧНА РОЗМИНКА
ПЕРЕВІРКА ЗА СЛАЙДОМ. (один учень зачитує відповіді інші сигналізують кольоровими лінійками. Зелений колір – правильно, червоний – ні)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Ось і настав час переходити до вивчення нового матеріалу. Але давайте спочатку повторимо, що ми вивчили на попередньому уроці, а допоможе нам в цьому МАТЕМАТИЧНИЙ КРОСВОРД. Але кросворд незвичайний. У ньому зашифроване ключове слово, яке нам підкаже тему сьогоднішнього уроку. Учні, кросворд лежить у вас на партах.
Працювати з цим кросвордом ми будемо в парах. А раз ми будемо працювати в парах, то давайте згадаємо правила роботи у парах: працювати повинні обоє разом, злагоджено; не перебивати один одного, один говорить другий слухає.
Що ж приступаємо до розгадування кросворда. Даю вам дві хвилини. Записуємо прямо на листочки.
Хто вже впорався, дайте мені знати.
Час вийшов. Давайте з вами будемо перевіряти.
СЛАЙД 3. МАТЕМАТИЧНИЙ КРОСВОРД
Читаю запитання: учні хаотично відповідають.
1. Як називається пряма, на якій задано початок відліку, одиничний відрізок і додатній напрям? (координатна)
2. Що є координатою точки на координатній прямій? (число)
3. Як називають число, яке показує положення точки на координатній прямій? (координата)
4. Які числа використовуються для лічби предметів? (натуральні)
5. Як називаються числа зі знаком МІНУС? (від’ємні)
6. Як називають числа зі знаком ПЛЮС? (додатні)
7. Число, яке не є ані додатнім ані від’ємним? (нуль)
8. Цілі числа та дробові числа утворюють множину чисел, які називаються… (раціональні)
9. Рівність, що містить змінну називається (рівнянням)
Отже, учні, ми з вами розв’язали кросворд.
І цим самим ми повторили матеріал попереднього уроку. Підніміть руку. Хто з вас зробив тільки одну помилку? А дві? Добре учні, ви МОЛОДЦІ.
А тепер повернемося до нашого кросворду. Я вам говорила що в нашому кросворді зашифровано слово, яке підкаже нам тему уроку. Яка у нас буде тема?.....
СЛАЙД 4 ДОДАВАННЯ ……………… ЧИСЕЛ
Учні, згадаємо види чисел. Які види чисел ви знаєте? (натуральні, дроби: звичайні, десяткові; мішані числа; цілі числа. А які це цілі числа. Хто мені зможе сказати? (натуральні числа, протилежні їм від’ємні числа і нуль). А які числа називаються протилежними? Наприклад.
Учні, а давайте подумаємо, які числа ми вже вміємо додавати?.
_______________________________________________________________
Отже учні, то які числа ми сьогодні на уроці навчимося додавати? ЦІЛІ
То ж давайте уточнимо тему сьогоднішнього уроку
СЛАЙД 4 ДОДАВАННЯ ЦІЛИХ ЧИСЕЛ
Записуємо тему уроку
Отже. Ми з’ясували про що будемо говорити сьогодні на уроці. А яку мету ми собі поставимо на сьогоднішньому уроці. Що ми сьогодні маємо з вами зробити? (Навчитися додавати цілі числа)
Вивішую на дошку запис: НАВЧИТИСЯ ДОДАВАТИ ЦІЛІ ЧИСЛА
Правильно, це буде наша мета.
А щоб досягти цієї мети, які у нас будуть завдання уроку? Щоб навчитися додавати цілі числа, що ми повинні дізнатися?
Добре, отримаємо ми з вами правило, а далі?
Добре. Ось перед нами дві завдання які нам сьогодні доведеться вирішити. А навіщо взагалі нам потрібно знати додавати цілі числа, нам це потрібно?
Відповіді учнів ………………..
Отже учні – що, цілі числа зустрічаються у нас в житті повсюди?
СЛАЙД 5 (термометр, гроші - прибуток і борг, висота над рівнем моря, на іграх з кубиками)
Отже ми бачимо що цілі числа зустрічаються повсюди і тепер ми тим більше маємо їх вивчити.
Приступаємо до першого нашого завдання: вивести правило додавання цілих чисел. А допоможе нам в цьому дослідницька робота. До речі, а хто мені скаже, що таке дослідницька робота? Що ми в ній будемо робити?
(досліджувати). Правильно. Досліджувати, щоб відкрити правило додавання цілих чисел. Дістаємо дослідницьку роботу, вона у вас на парті.
А працювати ми будемо з цією роботою знову ж таки у парах. Правила роботи у парах ми з вами знову не будемо повторювати. Повторіть у себе у голові самостійно.
Учні, давайте познайомимось з метою нашої дослідницької роботи. Один учень читає вголос, всі слідкують.
ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА
Мета: виконати завдання дослідницької роботи, відкрити правило додавання цілих чисел.
Щоб досягти цієї мети, нам потрібно буде зробити наступні завдання: учень читає вголос завдання 1
1. За допомогою термометра визначити температуру повітря у кожному з чотирьох випадків.
Учні, вам тут потрібно буде вирішити чотири ситуації. Результатом цих ситуацій у вас будуть чотири приклади. А вирішувати їх ви будете за допомогою ось такого термометра. Тягнемо ниточку вверх – температура підвищується, тягнемо ниточку вниз – температура понижується.
Коли ви отримаєте ці чотири приклади, вони вам підкажуть правило додавання цілих чисел. І тоді вам потрібно буде приступити до другого завдання.
Учень читає завдання 2
2. Спробуйте самостійно сформулювати правило додавання цілих чисел. Заповніть пропуски у реченнях.
Ви самі спробуєте сформулювати правило, а в цьому вам допоможе текст, у який вам потрібно вставити пропущені слова. Слова вставляємо прямо на листочках, ручкою, олівцем, чим вам буде зручно. Працюємо в парах. Час пішов. Працюємо з градусниками. А ті приклади, які ви отримуєте, записуєте у зошити. Ви маєте скласти чотири приклади. Коли ви складете чотири приклади, аналізуєте їх і приступаєте до другого завдання.
ФІЗХВИЛИНКА (Долоньки, пісня)
Відпочили. Знову повертаємося до нашої дослідницької роботи. Я хочу перевірити перше завдання. Учень на дошку записує чотири приклади, які він склав. Всі уважно перевіряють. Коли він запише всі чотири, будемо перевіряти світлофорчиками (лінійки кольорові).
Тепер проаналізуємо дані приклади і перевіримо які слова ви вставили замість пропусків
Які два числа ми тут додавали? (Додатні).
А ми знали вже додавати такі числа? Я впевнена що з додаванням таких чисел у вас не буде проблем.
Переходимо до другого прикладу: тут які два числа нам потрібно додати? (від’ємні). – 5 + ( -10 ) = - 15
Ми вже знали додавати від’ємні числа? Хто з вас побачив закономірність додавання таких чисел?
Треба додати модулі цих чисел і у результаті поставити знак мінус.
Тут дійсно так. Ви приводили приклад про баланс мобільного телефону. На балансі була заборгованість 5 грн., а потім ще 10. Самі поміркуйте – можемо в результаті цього отримати прибуток? Звичайно, НІ. Сума боргу і боргу є борг.
Заповнюємо пропуски у першому реченні. Це стосується і 1 і 2 прикладів.
Приклад 4 і приклад 5 аналізуємо обидва одночасно.
3. – 5 + (+10) = + 5 4. +5 + (-10) = - 5
В обох прикладах додаються і додатне число і від’ємне. Аналізую відповіді всіх прикладів: 1) – додатне; 2) – від’ємне. А у 3 і 4 і додатне і від’ємне.
А як нам тут визначити знак результату? Може хтось мені скаже?
Відповідь учнів: треба знайти модулі цих чисел і від модуля більшого числа відняти модуль меншого числа.. Яке число за модулем більше, такий знак і поставимо у відповіді.
Для кращого запам’ятовування порівняємо числа зважуванням. Модуль якого числа переважить, такий знак і поставимо. Давайте поставимо два числа на долоньки і спробуємо зважити. (5 слайдів)
Добре учні, із знаками ми розібралися. А як нам отримати число, яке вийде у результаті?
Поясніть мені будь ласка. Потрібно від більшого числа, тобто числа яке переважить, відняти менше.
Заповнюємо пропуски у реченні, хто ще не заповнив.
ВИСНОВОК
Подивіться на дошку, що ми отримали? Правильно, правило додавання цілих чисел. Ми самі його відкрили.
Отже учні, з першим завданням нашого уроку ми впорались. А щоб приступити до другого завдання нашого уроку, що ми повинні зробити з цим правилом? ВИВЧИТИ ЙОГО.
Будемо вчити його так: спочатку 1 варіант розкаже його другому, а 2 уважно слухає і виправляє потім навпаки. Даю вам по пів хвилинки.
Що ж, учні, вивчили правило? Отже можемо переходити до другого завдання нашого уроку.
Для цього, я вам підготувала ось такі цікаві завдання:
У кожного з вас на краях парти лежать ось такі листочки. Тут завдання різні. Для кожного варіанту своє, варіанти позначені цифрою: 1, 2 і 3.
Там є по 6 а у когось і 7 прикладів. Спочатку вам потрібно виконати приклади. Відповіді записуємо прямо на листочках. Даю вам 2 хвилини
В – 1
1). – 30 + (- 4) =
2). + 2 + (- 34) =
3). 0 + (- 20) =
4). – 17 + (+10) =
5). 31 + (- 30) =
6). – 13 + (+ 16) =
7). – 2 + (10) =
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В – 2
1). – 34 + (+ 17) =
2). – 10 + (- 2) =
3). – 30 + (+ 20) =
4). – 16 + (+10) =
5). – 8 + (+ 3) =
6). 0 + (- 1) =
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В – 3
1). – 30 + (+ 4) =
2). – 10 + (- 6) =
3). – 14 + (+ 2) =
4). 10 + (- 1) =
5). + 10 + (+ 3) =
6). – 5 + (+ 25) =
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Зараз ми приступимо до перевірки цих прикладів. Але спочатку, відповіді які
ви отримали, розмістіть у порядку зростання у 1 рядок таблиці. А що означає у порядку зростання? І тільки тоді, коли ми їх розташуємо від найменшого до найбільшого, ми зможемо перевірити чи правильно ви виконали приклади. Вам потрібно розшифрувати слова, які зашифровані. 1 варіант – таблиця 1, 2 – друга, 3- третя. Кожному числу відповідає якась літера. Даю вам 1 хвилину. Ви маєте отримати слова, які я зашифрувала у таблицях і подумати, чому саме ці слова?
Співставляємо зі слайда букви, які відповідають цим числам.
Читаємо слова, які ви отримали: 1 Варіант, яке ви отримали слово? КАЛЬЦІЙ
Учні, а що це за слова? Речовини, мікроелементи.
А чому саме ці слова, я сьогодні зашифрувала вам? Тому що ці мікроелементи потрібні нашому організму. Тому, що на дворі – ЗИМА. І нам не вистачає вітамінів і ось цих мікроелементів.
А навіщо потрібно кальцій нашому організму? СЛАЙД.
А хто знає, в яких продуктах міститься кальцій?
І сьогодні, коли ви повернетесь зі школи, ось які продукти вам потрібно буде з’їсти, щоб були міцні ваші кісточки.
А навіщо потрібно магній нашому організму. СЛАЙД
А в яких продуктах міститься магній?
А навіщо потрібно фосфор нашому організму? СЛАЙД
А в яких продуктах міститься фосфор?
Щоб оцінити свою роботу на уроці, по-перше:
Самооцінювання
Ось і прийшов час підводити підсумок нашої роботи Заповніть лист самооцінки
№ |
Виконана робота на уроці |
Кількість балів 0-2 бали |
1 |
Математична розминка |
|
2 |
Математичний кросворд |
|
3 |
Дослідницька робота |
|
складання виразів |
|
|
формулювання правила |
|
|
4 |
Самостійна робота |
|
5 |
Активність, робота в парах |
|
ПІДСУМОК
Мені з вами було приємно співпрацювати. Дякую за підтримку.
Постійно вчіться застосовувати здобуті у школі знання в реальному житті.
Миру вам і вашим родинам.