Зарубіжна література. 7 клас.
Тема уроку: Джон Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих. Теми нацизму та Голокосту в повісті.
Мета: ознайомити з основними відомостями про життя і творчість Дж. Бойна; розширити знання учнів про зображення Другої світової війни та її впливу на людство; розвивати навички роботи із цитатами, асоціативне й образне мислення учнів; виховувати всебічно розвинену особистість, прищеплювати дружелюбність, людську гідність, неприйняття насилля та війни.
Розвиток ключових компетентностей: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, інформаційно-комунікаційної, соціальної, громадянської, загальнокультурної.
Формування предметної літературної компетентності: комунікативна, емоційно-ціннісна, літературознавча, загальнокультурна.
Тип уроку: сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: текст твору, мультимедійна презентація, відеоролики.
ХІД УРОКУ
I. Оголошення теми. Очікувані результати навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Експрес-опитування
Чи потрібно пам’ятати своє минуле? Навіщо?
Чи є майбутнє в нації, яка своє минуле забуває, відрікається від історії свого народу?
Які твори про Другу світову війну ми прочитали в курсі зарубіжної літератури 7 класу?
Що вам відомо про Голокост з попередніх уроків, або з уроків історії?
Інтерактивна вправа «Асоціації»
Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте назву повісті «Хлопчик у смугастій піжамі»? Про що має бути цей твір? (після ознайомлення з контекстом повісті, ця вправа виконується ще раз протягом уроку)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Друга світова війна – актуальна тема для сучасних митців, адже в сучасному світі також тривожно. Тому діячі культури прагнуть осмислити досвід попередніх поколінь, щоби застерегти людство від нових трагедій.
Дев’ятирічний Бруно разом із сім’єю переїжджає зі свого комфортабельного будинку в Берліні до нового дому в загадковому місці Геть-Звідси, де його батька призначають комендантом концентраційного табору. Випадково він знайомиться з єврейським хлопчиком Шмулем, маленьким в’язнем. Між ними зароджується справжня дружба, яку, однак, розділяє колючий дріт. До чого можуть привести різні погляди на світ, дивна логіка дорослих, а також сила долі й божевілля випадку? Чи зможе колючий дріт розділити душі людей? І чи настає розплата за наші гріхи? Про це й навіть більше розповідає дивовижна повість ірландського письменника Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі».
IV. Робота над темою уроку.
- якби ви не читали цього твору - чи зацікавив би він вас після перегляду цього буктрейлера?
- чим саме?
- що вам відомо з уроків історії про Голокост?
- перші концентраційні табори, створені фашистами;
- історія Голокосту.
Словникова робота
Націонал-соціалізм (нацизм) – ідеологія та похідна від неї форма суспільного устрою, що поєднали елементи соціалізму з агресивним націоналізмом (расизмом). Деякі дослідники вважають його різновидом фашизму, хоча самі нацисти ніколи так себе не ідентифікували. Попри схожість, фашизм і нацизм у класичній формі існували тільки в Італії (фашистська диктатура Б. Муссоліні 1922-1943 років) та в Німеччині (нацистська диктатура А. Гітлера 1933-1945 років), тому за своєю природою вони унікальні.
Геноцид – цілеспрямовані дії задля повного або часткового знищення груп населення чи народів за національними, етнічними, расовими, корисливими або релігійними мотивами.
Голокост – систематичне гоніння і знищення людей за ознакою їхньої расової, етнічної, національної приналежності, сексуальної орієнтації або генетичного типу як неповноцінних, шкідливих.
Ґетто – частина території в містах, відведена для примусового поселення певної расової, національної, професійної, релігійної групи населення.
Інтерактивна вправа «Асоціації»
Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте назву повісті «Хлопчик у смугастій піжамі»? Про що має бути цей твір?
Прийом «Знайомство на відстані»
Що ви чули про сера Ніколаса Уїнтона? Хто він? (Друга світова війна – це не тільки страшні злочини і масові вбивства, це ще й час справжніх героїв, які, ризикуючи своїм життям, здійснювали сміливі і благородні вчинки. Одним з таких лицарів є до певного часу нікому не відомий британський підданий – сер Ніколас Вінтон. Коли жах нацизму і драматизм війни ще тільки набував свої зловісні контури, цей чоловік здійснив операцію з вивезення дітей із захопленої фашистами Чехословаччині в Англію. Організувавши цю евакуацію, Ніколас Уїнтон в 1939 році врятував 669 єврейських дітей. Завдяки своїм рішучим діям він вирвав їх з лап нацизму, тим самим позбавивши від приготовленої їм страшної долі – смерть у концтаборах від голоду і тортур).
Перегляд відео – зустрічі сера Ніколаса Уїнтона з дітьми, яких він урятував від смерті: https://www.youtube.com/watch?v=6_nFuJAF5F0
V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
VI. Домашнє завдання