Конспект уроку інтегрованого курсу «Громадянська освіта» у 10 класі з теми "Маніпулятивний вплив медіа"

Про матеріал
Мета ознайомити учнів з формами та метою медійних маніпуляцій та як маніпуляції впливають на наші цінності. Розвивати вміння критично аналізуючи медіаповідомлення.
Перегляд файлу

РОЗДІЛ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА

 

 

 

Конспект уроку

інтегрованого курсу «Громадянська освіта»

у 10 класі

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель громадянської освіти

Хлібодарівського НВК

Панасюк Г.В.

 

Тема Маніпулятивний вплив медіа

Мета ознайомити учнів з формами та метою медійних маніпуляцій та як маніпуляції впливають на наші цінності. Розвивати вміння критично аналізуючи медіаповідомлення.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Займіть позицію: «Так», «Ні», «Не можу сказати», даючи відповідь на запитання:

1. Медіа транслюють лише достовірну інформацію?

2. Медіа не нав’язують ставлень, а лише висвітлюють факти?

3. Медіа об’єктивно показують усі категорії людей?

4. Медіа формують ставлення людей до проблем, подій, людей?

Прокоментуйте свій вибір позиції.

ІV. Вивчення нового навчального матеріалу

Мас-медіа можуть впливати на спосіб життя, мислення, вчинки, переконання, можуть змінювати настрої, бажання та поведінку людей.

Пропоновані мас-медіа цінності стають спільними для мільйонів людей. З метою впливу на масову суспільну свідомість у медіапросторі використовуються маніпуляції, що здійснюють психологічний вплив на суспільство через передачу інформації засобами медіа.

     Маніпуляція в медіа — це техніка цілеспрямованого викривлення інформації заради формування певного погляду, ставлення до тієї або іншої проблеми / особи / явища. Маніпулювання здійснюється для того, щоб управляти масами, керувати поведінкою людини через вплив на свідомість, інстинкти та ідеологію людини. За допомогою маніпуляцій людині нав’язуються певні ідеологічні кліше, штампи сприйняття дійсності й реакції на події. Під впливом маніпуляцій можна послабити існуючі ставлення й уявлення до подій або змінити їх.

Приклади маніпуляцій у медіа:

надання неповної інформації; навмисне приховування певного аспекту ін-

формації; зміщення акцентів у повідомленні;

маніпуляція символами, використання лозунгів, мови плакату;

висмикування з контексту;

маніпулювання емоціями, цінностями, узагальненнями;

маніпуляція з цифрами (соціологією).

Вправа «Червона Шапочка»

Усім відома казка про Червону Шапочку.

Об’єднайтеся у групи, кожна з яких має розповісти історію «Червоної

Шапочки» від імені:

1) телеканалу «Вовк-ТБ», спрямованого на захист вовків;

2) офіційної газети Казкового королівства, що прославляє подвиги лісорубів та інших жителів;

3) радіопередачі, де гостя — захисниця прав дітей, яка виступає проти

жорстоких батьків, що відправляють дітей у ліс.

Обговоріть свій досвід. Чи були присутні у ваших виступах елементи ма-

ніпуляцій чи реклами?

Мас-медіа можуть штучно приховати певні події та акцентувати увагу на

окремих її сторонах, замовчуючи інші, що створює можливість маніпулювати

аудиторією. Найпростіший спосіб маніпуляцій — це подання новин у мас-медіа.

Новина — оперативне інформаційне повідомлення, яке містить суспільно важливу та актуальну інформацію, що стосується певної сфери життя суспільства чи окремих його груп.

Основні характеристики новини: оперативність, актуальність, суспільна значущість або інтерес, об’єктивність, достовірність, специфічність побудови інформаційного повідомлення. Новини повинні бути сформульовані стисло, чітко та без коментарів і відповідати на п’ять основних питань — хто? що? коли? де? як? Маніпуляції в новинах спостерігаються, коли для аудиторії подаються новини, які не відповідають дійсному стану речей, з використанням помилкових даних і повідомлень.

Для того щоб убезпечити себе від маніпуляцій, можна поставити собі такі запитання щодо отриманої інформації:

1. Чи є факти в інформації? Це є факт, оцінка чи точка зору?

2. Чи представлені в інформації різні раціональні пропозиції чи варіанти?

3. Ч и не надто сенсаційною або емоційною є інформація? Ч и можна їй довіряти?

4. Наскільки достовірним є джерело? Ч и зможу я перевірити інформацію з інших джерел?

5. Що саме підтверджує картинка, фото чи відео? Що доводить те, що зображено?

6. На кого розрахована ця інформація? Ч и закладено в ній програму сприйняття, очікування, упередженості?

Уважно прочитайте інформацію з газети Дзеркало тижня.

Людина повисла на інформаційному гачку — вчений

43 % користувачів дивляться у свої смартфони вже через п’ять хвилин після пробудження. 10 % користувачів смартфонів звертаються до них 5427 раз на день. Людина повисла на інформаційному гачку. 43 % користувачів дивляться у свої смартфони вже через п’ять хвилин після пробудження. 10 % користувачів смартфонів звертаються до них 5427 раз на день. Середній користувач 2617 раз намагається побачити щось нове.

Проаналізуйте інформацію щодо виявлення в ній маніпуляції згідно із запропонованими запитаннями. Обговоріть у парах, чи містить дана інформація маніпуляції, які саме, з якою метою поширюється такого роду інформація.

Нині зброєю масового ураження є неправдива фейкова інформація. Фейк

навмисно зманіпульована новина. Іноді фейки — це абсолютна вигадка, фікція. Якщо раніше треба було перевіряти об’єктивність факту, то зараз варто з’ясовувати, чи був він взагалі. Фейки створюються для того, щоб досягати бажаного ефекту, наприклад, формування відношення, реакції до певного явища, події, людини чи групи.

Сьогодні «фейками називають:

1) підроблені фотографії чи відеоролики;

2) фальшиві новини, які не всі здатні відрізнити від правди;

3) сторінки в соціальних мережах, створені від імені інших осіб (як правило, відомих людей).

Як розпізнати «фейкову» новину

1. Читайте більше, ніж заголовок.

2. Перевірте, яке видання опублікувало цю новину.

3. Перевіряй дату і час публікації (оприлюднення).

4. З’ясуйте, хто автор.

5. Дивіться, на які джерела посилаються в новині.

6. Звертайте увагу на сумнівні цитати та фотографії.

7. Бережіться упередженості.

8. Подивіться, чи інші видання пишуть про це.

9. Задумайся перед тим, як поширювати новину чи поділитися з іншими.

V. Закріплення вивченого матеріалу

VІ. Домашнє завдання

Ст.110-113, вивчити конспект

 

 

docx
Додано
29 жовтня
Переглядів
60
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку