Конспект уроку в 5 класі НУШ з української літератури

Про матеріал
Конспект уроку в 5 класі НУШ з української літератури з теми "Всеволод Нестайко. Цікава історія з життя письменника."Чарівний талісман""
Перегляд файлу

 Тема уроку : Всеволод Нестайко « Чарівний талісман».

                          Цікава історія з життя письменника

Мета . Цілі (очікувані результати ): Учні мають знати:

- зміст, сюжет, основні образи прочитаного твору

Учні мають уміти:

характеризувати твір, знаходити цитати до характеристики персонажів;

докладно  переказувати зміст твору;

виділяти головну думку твору;

провести усну рефлексію та оцінити результати власної діяльності на уроці;

оцінювати вчинки персонажів;

робити узагальнення

Тип уроку : вивчення нового матеріалу

Методи і прийоми: створення позитивного емоційного фону уроку, постановка проблемного питання,   робота з цитатним матеріалом, метод незакінчених речень, вправа «Слідчі», прийом «Ланцюжок подій», «Виправ помилки», ситуаційна вправа « Хвилинка фантазії», вправа «Так-ні»

Обладнання : виставка книжок , мультимедійна презентація , мотиваційні сови ,

Дидактичні матеріали,сигнальні картки ,

Випереджувальне завдання : прочитати повість «Чарівний талісман»

                                        Хід уроку

Емоційне налаштування на урок

Ну як ви ? Не втомилися ? На щастя , наш попередній урок пройшов без повітряної тривоги , але мушу вам нагадати , що найважливіше це передусім ваше життя і здоров'я , тому у випадку небезпеки ми попрямуємо в укриття

А зараз почнемо наш урок. Найперше я хочу дізнатися про ваш настрій на початок уроку , тому даю вам ось такі квиточки , в яких ви позначите свій настрій

Мотиваційний момент

У кожного з вас на парті є аркуш паперу . Що на ньому зображено ?Скільки в ній літер ? І кожна має своє місце . Адже так ?

Ось у чому полягає ваше завдання . На екрані ви бачите шифр , в якому заховалися якісь слова . І ось саме для того, аби знайти відгадку , вам і знадобиться абетка

Даю вам 2 хвилинки, щоб розшифрувати цю фразу . Хто впорається найшвидше і відгадає правильно,отримає від мене 2 сови . Нагадаю , що ви не повинні викрикувати цю фразу , не перебивати одні одних .

Можна починати

                     Слайд 1

Кожен новий друг – це нова пригода

                        Слайд 2

Як ви уже здогадалися , мова сьогодні йтиме про твір , в якому возвеличується дружба . Тому посміхнімося , побажаймо один одному успіхів і вирушаймо

Актуалізація знань учнів  

Чи любите ви пригоди ?

А чи можна з пригод написати художній твір ?

А чи хочете ви швидше вирости , подорослішати , чи хочете довше залишатися дітьми . Чому ?

А от письменник , про якого ми будемо сьогодні гов орити, сказав свого часу такі слова

                       Слайд 3

Вислів Нестайка

Цікаво вам , хто цей письменник ?

А якщо цікаво , тоді  увага на екран

                      Слайд 4 ( портрет Нестайка )

Що ви можете сказати про людину , зображену на екрані ?

 ( відповіді дітей)

Можливо , хтось знає , хто це

А яку повість ви мали на сьогодні прочитати ? Хто її автор ?

Так , це саме він Всеволод Зіновійович Нестайко , відомий український дитячий письменник , на творах якого виростало не одне покоління , і , думаю, ще не одне й виросте .

І відкрию вам таємницю , що в дитинстві моєю улюбленою книжкою була книжка саме Нестайка « Дивовижні пригоди в лісовій школі»

А вже через кілька років моя любов до неї передалася моїм дітям і племінникам . І саме ця книжка займає почесне місце на моїй полиці , бо навіває теплі спогади дитинства

                   Слайд 5

На цьому слайді ми бачимо картину рівненького художника , яку я зустріла в інтернеті , готуючи презентацію , Юрія Журавля. Тут зображений Нестайко його очима

                  Слайд 6

А український письменник Андрій Любка називає його «добрим янголом української літератури»

                 Слайд 7

Зараз ,діточки, розгортаємо зошити і запишемо тему

Ой , що я зробила . Ану подивіться на екран . мені здається , що в нашу тему закралася помилка. Допоможете мені її виправити ? Вправа «Слідчі»

                   Слайд 8

То про що ви би хотіли сьогодні дізнатися ? Що вам цікаво

                Слайд 9 ( цілі уроку )

Тож сьогодні ви довідаєтеся , хто такий Всеволод Нестайко , де він народився , ким були його батьки , поговоримо про сюжет повісті «Чарівний талісман» , спробуємо охарактеризувати героїв за допомогою цитат із твору , а також подумаємо , яка ж ідея повісті

                 Слайд 10 ( виставка книжок )

І це лише малесенька частинка творчого доробку Всеволода Нестайка, багато з них отримали міжнародні премії та відзнаки

                       Слайд 11 ( премії )

Прочитати

                    Слайд 12

Тут ви бачите батьківщину письменника , місто Бердичів . Чули про таке місто ? Може , хтось знає , де воно розташоване ?

                    Слайд 13

Зачитати

 А тепер трохи порахуємо . Хто знає , коли розпочалася війна з німецькими загарбниками. Так , у 1939 , а на землі України вони напали у 1941 році

То скільки років було малому Всеволоду ? Так , всього лише 11 ,майже як вам

Як ви думаєте , яким було його дитинство?

                       Слайд 14

 

 Але мені здається , що як письменник він приніс дуже багато користі , то чи шкода , що його дитяча мрія не здійснилася ? Як ви думаєте ?

                     Слайд 15

Дебютом письменника став твір «Шурка і Шурко»

                       Слайд 16

А загалом у творчому доробку письменника….         

                    Слайд 17     

І тепер , коли ви почули про Нестайка певну кількість інформації і ще й прочитали його повість , я попрошу вас сказати , які ж асоціації викликає у вас ім'я Всеволода Нестайка

Н – неймовірний , неперевершеність

Е- енергія , ерудиція

С- сила ,сонце , спокій

Т – талант

А – авторитет

Й –

К- казка,креатив

О- оригінальність

Всім дякую за роботу

Вирушаємо далі

Додому ви отримали завдання прочитати повість « Чарівний талісман»

І щоб зрозуміти , хто з вас виконав це завдання , проведемо гру «Так – ні»

А) Події відбуваються взимку ? Ні

Б) Події відбуваються в селі ?

В) Одного з хлопчиків звати Павло ?

Г) Марусик – це Мар'ян ?

Д) Один із друзів був сиротою ?

Е) Батько Сашка Цигана був учителем ?

Є) Чарівний талісман – це суха жаб'яча лапка ?

Ж) Першим бажання загадав Марусик ?

З) Талісман справді виконував бажання ?

И) Марусик мріяв стати капітаном ?

І) Марусик мріяв стати актором ?

К) Мрія Журавля полягала в тому , щоб друзі помирилися ?

Л) І друзі таки помирилися ?

         Прийом «Ланцюжок подій»

І щоб ще раз показати знання сюжету , будь ласка , погляньте на екран

Ви бачите тут ілюстрації до твору . Але вони розміщені хаотично , не в хронологічному порядку . А ми спробуємо розташувати їх правильно

                     Правильні відповіді

Відпочинемо трохи . ( фізкультхвилинка )

Берімося до роботи і попрацюймо в парах

              «Виправ помилки»

Дати дітям видруковані цитати

Завдання полягає в тому ,щоб виправити помилки , які зробила Марічка . Вона не прочитала твір і в цитатах вписала неправильні імена . Допоможіть дівчинці і впишіть правильні імена

                Відповіді учнів

Ситуаційна вправа «Хвилинка фантазії»

Які пригоди ще чекають на головних героїв ?

Які бажання загадали би ви , якби вам до рук потрапила чарівна жаб'яча лапка ?

               Відповіді учнів

Літературний брейн – ринг

1.Хто і за що дав Марусику таке прізвисько?

2.Яке справжнє прізвище мав Сашко Чорний ?

3.Яке найулюбленіше ім'я в Гарбузянах?

4.Яке бажання загадав талісману Циган ?

5.По скільки років хлопцям ?

6.Яке бажання було в Сашка Журавля ?

7.Через кого посварилися кіношники?

8. Справжнє ім'я Марусика

9.Як звали собаку ?

10.Хто був ватажком у хлопців ?

11.Чом у Сашка Журавля не було тата ?

            Рефлексія

Висловіть свою думку про урок , вибираючи початок фрази із чарівної скриньки

 

          Домашнє завдання

Обов'язкове : запишіть всі географічні місця , які вжиті в повісті , коротко їх опишіть

За бажанням :

Ти представляєш Україну на конкурсі короткометражних фільмів у Голівуді  . Тобі треба письмово відтворити епізоди з життя Марусика за прочитаним текстом так , щоб все сприймалося , як фільм . Назви його

 

Заключне слово вчителя

Святе це діло – дружба. Найсвятіше і найчистіше почуття в світі, найчистіше воно в дитинстві. Бережіть і шануйте його! Бо найвірніші, найбільші, найкращі друзі в світі – це друзі дитинства. І той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий! А той, хто не збереже, тому гірко буде. Бо дитинство не повторюється… І проживе той своє життя без дружби. І буде воно безрадісним, хоч, може, й довгим. І не відчує він себе по-справжньому Людиною. Бо найбільше ти Людина, коли щось робиш для друга. Пам’ятай про це!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« Природа наділила його хворобливою фантазією, і, коли справа торкалася чогось небезпечного або ж незрозуміло-загадкового, та фантазія малювала такі яскраві картини, від яких і в найвідчайдушнішого сміливця затрусилися б жижки.

 

 

 

« Він не ображався, коли хлопці кепкували з нього. Звісно, при бажанні  він міг би легко постояти за себе, хоча б надававши їм потиличників(він  спокійно упорався  б з обома). Але він лише простодушно усміхався на їхні глузи- вони наче одскакували від нього, як горох од стіни. Така вже була в нього вдача.

 

 

 

 

  Сашко не вмів довго засмучуватись. Гарна була у Сашка вдача. Оптимістична

«Більшого знавця автомобілів, як наших, вітчизняних, так і закордонних, не було, мабуть, не лише в Гарбузянах, а й у всьому районі»   

 

 

 

“Веснянкувате обличчя русявого хлопчика років 12…»

 

 

 

 

…добрий, поступливий, м’який вдачею, страшенно не любив сварок і суперечок»

«…одягнений наче по-міському. Але на голові мав старого солом’яного бриля, потемнілого й обшарпаного, як у діда-баштанника…А головне-голова. Лобата, як у казкового мудреця. Великий ніс. Сиві кошлаті, ніби приклеєні ,брови  з-під яких насмішкувато позирають примружені очі.

 

 

1.Хто і за що дав Марусику таке прізвисько?

2.Яке справжнє прізвище мав Сашко Чорний ?

3.Яке найулюбленіше ім'я в Гарбузянах?

4.Яке бажання загадав талісману Циган ?

5.По скільки років хлопцям ?

6.Яке бажання було в Сашка Журавля ?

7.Через кого посварилися кіношники?

8. Справжнє ім'я Марусика

9.Як звали собаку ?

10.Хто був ватажком у хлопців ?

 

 

 

 

 

1.Хто і за що дав Марусику таке прізвисько?

2.Яке справжнє прізвище мав Сашко Чорний ?

3.Яке найулюбленіше ім'я в Гарбузянах?

4.Яке бажання загадав талісману Циган ?

5.По скільки років хлопцям ?

6.Яке бажання було в Сашка Журавля ?

7.Через кого посварилися кіношники?

8. Справжнє ім'я Марусика

9.Як звали собаку ?

10.Хто був ватажком у хлопців ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Даців Ольга
Додано
5 грудня
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку