Конспект уроку з літературного читання на тему : Стан природи і настрій людини в поезіях Лесі Українки.Леся Українка « Давня весна ».

Про матеріал

Тема: Стан природи і настрій людини в поезіях Лесі Українки.

Леся Українка « Давня весна ».

Мета: розширити, поглибити й узагальнити знання учнів про життєвий і творчий шлях поетеси; викликати емоційне сприйняття віршів; розкрити вплив природи на настрій і почуття поетеси; формувати уміння аналізувати віршовані твори, розвивати образне мислення, уяву; удосконалювати навички виразного читання; зв'язно висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас учнів, викликати інтерес до творчості Лесі Українки, виховувати любов і повагу до творчості поетеси.

Перегляд файлу

Тема:  Стан  природи  і  настрій  людини  в   поезіях  Лесі  Українки.

                    Леся Українка  « Давня   весна ».

Мета: розширити, поглибити й узагальнити  знання  учнів  про життєвий  і  творчий  шлях   поетеси; викликати емоційне сприйняття віршів; розкрити  вплив  природи  на  настрій і  почуття поетеси; формувати уміння аналізувати  віршовані  твори,  розвивати образне  мислення, уяву; удосконалювати  навички   виразного  читання;  зв’язно  висловлювати  свої думки, збагачувати словниковий  запас  учнів, викликати інтерес до творчості Лесі Українки, виховувати  любов  і  повагу до  творчості  поетеси.

Обладнання. Портрет  Лесі  Українки, фотографії, таблиці, презентація про Лесю Українку, добірка її творів для дітей, весняні пейзажі.

Хід  уроку

І. Організація  класу. Створення  позитивного  настрою.

1. Привітання гостей.

- Стали, діти, всі рівненько, посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли, працювати почали.

Бажаю вам успіху та добра, а тепер до роботи нам братись пора. Сідайте.

- А щоб урок був успішним і приніс бажаний результат, будемо працювати під девізом (слайд):

Девіз уроку: «Ти зосередься, до праці мерщій, усі перешкоди здолати зумій. Працюй наполегливо, швидко , старанно, щоб кожна хвилинка не втратилась марно.»

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів.

             -  Ми сьогодні з вами поведем розмову

             Про чудову жінку, всім людям відому.

                 Ось перед вами, у квітах барвінку, 

                 Відома поетеса - Леся Українка.

 ІІІ. Вивчення  нового  матеріалу.

1. Повідомлення  теми  і  мети  уроку.

- Сьогодні  ми  продовжимо  знайомитись із  творчістю  ще однієї  української  поетеси   її  життєвим  і  творчим  шляхом, опрацюємо  вірш       « Давня  весна ».  Але  урок  буде  незвичайним.  Проведемо  його  у  вигляді  усного  журналу  « Хотіла  б  я  піснею  стати ».

ІV. Ознайомлення із життєвим і творчим  шляхом  Лесі Українки.

Перша  сторінка   Біографічна

З  портрета дивиться на нас відома поетеса.

Це гордість нашої землі - нескорена,незламна Леся.

 - Справжнє   Лесине  ім’я   - Лариса  Петрівна  Косач – Квітка,

Народилася  25 лютого  1871  року  в  місті  Новограді – Волинську  в  родині  Косачів.  Її  мама – відома українська  письменниця  Олена  Пчілка.  Батько Петро  Антонович Косач – юрист, був людиною  освіченою, за  натурою  лагідним  та добрим.

-  У сім’ї  було шестеро  дітей.  Леся  була  другою  дитиною в  сім'ї.   В 4 роки  Леся  вже  добре  читала. Мати, Олена  Пчілка,  дуже любила свою  доньку і доклала багато  зусиль,  щоб  її  Леся  виросла розумною, освіченою  людиною. Маленька Леся дуже  любила  ліс, квіти. Вона  була привітною  дівчинкою, жвавою  і веселою.

-   Коли  Лесі  виповнилось  5 років, батько купив  їй  фортепіано. Вона не тільки вміла грати, а й сама  вчилася  складати  музичні  твори. Майбутня  поетеса  зростала серед  мальовничих  лісів і озер,  була допитливою, веселою дівчинкою.

-  Уже  в  дитинстві  у  Лесі  виявилися  надзвичайні  здібності  до  віршування.  Свій  перший вірш   « Надія » вона  написала  у дев'ять  років. У тринадцять  років у журналі  надрукували її  вірш  « Конвалія » За порадою  мами вона  підписала   його  як  Леся з України.  Саме  з  таким  ім'ям  вона  стала  згодом всесвітньо  відомою  поетесою. 

 -  До  десяти  років  Леся  росла і  розвивалась, як і всі діти.  Була зима.  Леся  пішла  до  річки подивитися  як  святять   воду.  В крижаній  воді у  неї  дуже  замерзли  ноги. В наслідок сильної  простуди  розвинувся туберкульоз  кісток.  Так  почалася  її  тридцятилітня  боротьба  з хворобою.

-  Через  хворобу  вона  ніколи  не  вчилася  в  школі,  однак  зуміла  стати  високоосвіченою  людиною.  Леся  самостійно  вивчила  вісім  мов.

-  Доля  Лесі  була  нелегкою,  та незважаючи  на всі  випробовування  поетеса  відчувала  радість  від  спілкування  з  природою,  рідними,  друзями  і  вміла  це передати  у  своїх  віршах.

-  Померла  Леся Українка  1 серпня  1913 року  в  місті  Сурамі  в  Грузії.  Похована в  Києві  на  Байковому  кладовищі.

 Символічне  дерево  життя  Лесі  Українки

- Діти, подивіться на символічне  дерево життя і творчості поетеси. Поки ще  ви не все знаєте про життя  і творчість Лесі Українки, тому і листочків на  дереві небагато. Будете  далі  вивчати  її  творчість  і  кількість  листочків  на  дереві  буде  збільшуватись. 

- Поясніть,  що  означають ті дати, які написані на цих листочках.

 25  лютого1871  р. ( народилася  у  м. Новграді – Волинському  Лариса  Петрівна  Косач, майбутня  видатна  українська  поетеса  Леся  Українка )

 1880 р. ( у дев’ятирічному віці Леся написала свій перший вірш                 « Надія »)

 1890 р.( Леся  Українка  написала  вірш  « Колискова »).

 1893 р. (було  надруковано першу збірку поезій « На крилах пісень » )

 1 серпня 1913 р. ( у Грузії    в  м. Сурамі померла видатна українська  поетеса Леся Українка ).

- Ви добре попрацювали над біографією поетеси, а зараз починаємо роботу на « Поетичній сторінці ». Над її віршем « Давня  весна ».

Друга    сторінка     Поетична

  1. Інтерактивна  гра  « Створення  асоціативного  куща »

Створення  асоціативного  ряду  до  слова  « ВЕСНА »

                               Робота  в  парах

 

 

 

 

 

 

  Завдання.

  1.  Доберіть  до  слова  « весна »  іменники,  запишіть  ці  слова.
  2. Доберіть  до  іменників  прикметники  або  дієслова,  щоб  утворились  словосполучення.
  3. Складіть  речення  у  якому  було  б  слово  « весна ».  Прочитайте  його.
  •  Такою весну побачили  ви,  а  як  її  бачила  Леся ви зараз  дізнаєтесь.

Читання  вірша  вчителем.

Тепер послухайте вірш «Давня весна» (учитель читає вірш напамять).

- Чи сподобався вам цей вірш? 

- Про що він?

- Вірш  « Давня  весна »  - автобіографічний,  пов’язаний  із  власними  переживаннями  Лесі, яка  страждала  на  тяжку  недугу,  була  прикута  до  ліжка,  мучилась  і  дуже потребувала  оптимізму.  У  вірші  розповідається  про  те,  як  природа  не  забула  хворої  дівчинки. Поетесі  та  давня  весна  запам’яталась  як  дарунок  долі,  бо  навчилася  цінувати  найменші  радощі  життя, загартовувала  волю.

Словникова робота.( слова  записані  на  дошці)

 Пояснити значення слів:

    бриніло – звучало  дзвінко,  протяжно;

    замиготіло – з’явилось  на  короткий  час  і  зникло, спалахує, мерехтить;

    самотна – одинока,  самотня;

    хутко – дуже  швидко.

Читання слів за вчителем.

Промінням,  співучії,  загомоніло, бриніло, самотна, замиготіло,прилинув.

Повторне читання вірша учнями «ланцюжком».(по 2 стрічки).

Бесіда за змістом прочитаного. Вибіркове читання.

- Хто головна героїня твору?

- Про що думала хвора дівчинка дивлячись у вікно?

- Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це сказано у вірші.

- Які дві картини протиставляються у вірші? (прихід пахучої, буйної весни і стан поетеси). Дайте відповідь, використовуючи слова вірша.

- Як показано зміну настрою героїні після спілкування з природою? Прочитайте.( Гілочка яблуні приглушила страждання хворої дівчинки).

- З яких рядків видно,що, незважаючи на хворобу, поетеса все ж таки залишається сильною, мужньою, з любов'ю  ставиться до природи, радіє весні?

Виразне  читання  вірша.

Висновок. 

- Як ви думаєте, чому вірш названо «Давня весна», а не просто «Весна»? (Мабуть, враження від весни, яку згадує поетеса, було таким сильним, що воно не забулося і через багато років).

- Яке значення мала весна у житті Л.Українки? Всіх людей?

Весна пробуджує все довкола, впливає на почуття людей, настрій. Гілочка яблуні, яка заглянула у вікно до хворої лесі, ніби дорогоцінні ліки, приглушили її страждання, надихнула на творчі звершення.

Третя   сторінка    Музична

     Слухання пісні «Давня весна» у виконанні Наталії Щигіль на слова Лесі Українки, музика і запис Сергія Котовського.

Четверта сторінка

     Творчість  Лесі  Українки  дуже  багата  та  різноманітна.  Всі  її  поезії  свідчать  про  велику  любов  до  рідної  землі,  її  вболівання  за  долю  народу.  Вона  любила  пісні  й  музику  свого  народу,  його  звичаї,  вбрання,  на  голові  носила  віночок.  Леся  дуже  любила  плести  віночки  із  квітів  і  прикрашати  ними  свою  голівку.  Сьогодні  з  вами  сплетемо  символічний  віночок  у  пам’ять  про  неї.

Віночок  для  Лесі

1. Вважалось,  що  віночок  може  захистити  молоду  дівчину.У  ньому  кожна  квіточка  ніби  оберіг  від  лиха, від  нечистої  сили  і  щось  символізує.  До  Лесиного  віночка  вплетемо  барвінок  -  символ  пам’яті  й 

вдячності  поетесі.

2. Я  вплету  до  віночка ромашки – символ  миру  і  кохання.

Це улюблені  квіти  Лесі. Нині  медицина здолала  таку  хворобу,  як  туберкульоз.  Колись  ця  хвороба  забирала  багато  життів.  Раніше  існувало  таке   товариство   боротьби  з  туберкульозом  і  його  емблемою  була  ромашка.

3. А  я  безсмертник  вплету.  Він  тому  і  називається,  що  людям  здоров’я  дарує.  Його  відвар  від  багатьох  хвороб  допомагає.  Це  символ  безсмертя. 

4. Я  вплету  у  віночок  волошки.  Волошки -  символ  вірності  і  постійності.  Ще  їх  вважають  царськими.

5. А  я  хочу  вплести  до  Лесиного  віночка  -  калину.  Калина  -  символ  краси, вроди  і  мужності.

6. Я  любисток  вплету -  символ  любові,  відданості.

7. Я  вплету  конвалії.  Здається  ця  квітка   виточина  руками  лісових  гномів.  Конвалії -  символ  ніжності,  чарівності.  Леся  написала  свій  перший  вірш  у  13  років  і  назвала  його  « Конвалії »

8. Мак – символ  печалі  і  туги.  Ми  сумуємо  за  тобою ,  Лесю,  тому  вплітаємо  мак  у  віночок.

9. Незабудки – квіти  постійності  і  вірності.  Ім’ям  Лесі  Українки  названо  вулиці,  театри,  школи,  бібліотеки.  Центральний  музей  Лесі  Українки  знаходиться  у  Києві.  Пам’ятники  поетесі  споруджені  в  Києві,  Сурамі,  Ялті,  Луцьку   в  одному  із  міст  Канади.

Оцінка  роботи  учнів.

- Ви  сьогодні  гарно  попрацювали  і  за  свою  роботу  всі одержали  оцінки.

Домашнє завдання.

- Дякую за підготовку до уроку, за ваші знання, відповіді, за розуміння поезії, за вашу любов до Лесі Українки, яку ми сьогодні відчули.

Запишемо в щоденниках домашнє завдання. Вивчити напам'ять  вірш «Давня весна». Уміти розповідати основні події з життя Лесі Українки.

Підсумок уроку. Рефлексія.

- Ось і підходить до завершення наш урок.

- Що найбільше вразило з життя поетеси?

      Леся Українка – славна дочка України. Вона любила рідну Україну і служила їй палким словом. Ми з вами – землюки славетної поетеси. Ми живемо в Україні . Це наша Батьківщина, наша  рідна земля, яку палко любимо.

     Люди відтворили образ легендарної поетеси у пам’ятниках . ось перегляньте деякі з них. Створені музеї, її ім'ям  названі вулиці, бульвари, площі, театр, бібліотеки, університети тощо. Її образ зображено на грошових банкнотах, поштових марках.

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
2 лютого
Переглядів
573
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку