Урок № 21
Музика – універсальна мова людства.
Генрі Лонгфелло Уодсворт
Тема уроку: інструментальне соло
Мета: ознайомити учнів з поняттям «концерт», «сольна інструментальна музика» та особливостями її звучання, розвивати вокально-хорові навички, творче сприймання творів митців та вміння їх аналізувати, розкрити взаємозв'язок музики та живопису, виховувати інтерес до інструментальної сольної музики зарубіжних композиторів, набувати елементарних вмінь і навичок образного мислення, формувати музичні потреби учнів. Виховувати у дітей національну гордість і патріотичні почуття.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення уроку: урок-подорож.
Музичний матеріал: Фридерик Шопен, етюд № 2 фа-мінор; Ніколо
Паганіні, рондо зі скрипкового концерту № 2; Ніколо Паганіні, соната для
скрипки і гітари; слова і музика М. Назарця «Ми – козаки»; норвезька
народна пісня «Чарівний смичок».
Візуальний ряд: Ісаак Левітан «Етюд»; Іван Шишкін «Етюд»; світлини
зразків живописних етюдів.
Обладнання уроку: баян, мультимедійна система, дерево «Мудрості», листочки з назвами понять, паперові квіточки.
Наочні посібники: слайд-шоу в програмі Microsoft office Power Point,
підручник «Музичне мистецтво», автор Л. Г. Кондратова.
Основні поняття для засвоєння: інструментальна сольна музика, соліст, концерт, етюд, дует, тріо.
Хід уроку
Звучить пісня «Ми – козаки» М. Назарця. Учні під пісню заходять до класу і розташовуються за партами.(Слайд 1)
I. Організаційний момент.
Вчитель читає вірш
Вчитель: Всіх я рада тут вітати,
І у себе знов приймати!
Усмішки мої, як завжди для вас.
Для уроку музики знову настав час!
Доброго дня, друзі. Ми знову зустрілися на уроці музичного мистецтва.
І як годиться, при зустрічі нам потрібно привітатися один з одним і з гостями, які завітали до нас. Для цього ми встанемо.
Вчитель разом з учнями виконує музичне вітання
Музичне вітання. (Додаток 1)
Вчитель, учні: Любі хлопчики й дівчатка,
Знаєм безліч ми пісень.
Заспіваєм на початку:
«Добрий день, всім, добрий день!»
Заспіваєм на початку:
«Добрий день, всім, добрий день!»
II. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Сьогодні урок музичного мистецтва буде незвичним і цікавим, і залежить від наших спільних зусиль, активності, творчості й зацікавленості.
Перед тим, як розпочати музичну зустріч, пригадаємо, про що ми говорили на попередніх уроках. А допоможе нам в цьому дерево «Мудрості», яке перед вами, а на партах лежать листочки з різними словами – термінами. Вам потрібно правильно відповісти на мої запитання, прикріпив листочок. І наше дерево зазеленіє.
Вчитель читає запитання, учні виконують завдання.
Вчитель: Як називається музика, яку створює композитор-професіонал?
(Таку музику називають професійною).
Вчитель: Це музика, призначена для виконання голосом. ЇЇ можуть виконувати соліст. ансамбль або хор. ( Це вокальна музика).
Вчитель: Продовжить речення. Пісні, які створюють композитори належать до ... ( Професійної вокальної музики).
Вчитель: Виконання вокального твору одним співаком називається ... (Сольне виконання або соло).
Вчитель: Вокальне виконання музичного твору двома співаками називається ... (Дуетом).
Вчитель: Вокальне виконання музичного твору трьома співаками. (Тріо).
Вчитель: Високий дитячий голос (переважно у хлопчиків ) це – ... (Дискант).
Вчитель: Музика, призначена для виконання на музичних інструментах, називається ... (Інструментальною).
Вчитель: Інструментальна музика, створена за певним сюжетом, відображається у назві твору – це ... (Програмна музика).
Вчитель: Інструментальні твори, які не мають художніх назв або літературних сюжетів – це ... (Непрограмна музика).
Вчитель: Молодці! Я бачу ви добре знаєте музичні терміни.
ІІІ. Мотивація до навчання.
Вчитель: Сьогодні я запрошую вас до Європи. Ми вирушимо у цікаву подорож різними країнами, будемо слухати інструментальну музику всесвітньовідомих зарубіжних композиторів та більше дізнаємося про різновиди й особливості її виконання.
А для того, щоб потрапити у світ музики, нам потрібно промовити ось такий пароль «Мені подобається музика тому, що …», і продовжити речення, чим або чому вам подобається музика. Почнемо з мене.
Вчитель промовляє першим пароль, а потім учні висловлюють свою думку про музику та значення у своєму житті.
Звучить чарівна музика. (Слайд 3)
Вчитель: Отже, пароль промовлено і ми, друзі, (Слайд 4) потрапили у концертний зал, де панує урочиста атмосфера. Вишукано прибрана сцена, освітлення, костюми музикантів – усе це налаштовує на святковий лад. Сьогодні ми будемо слухати інструментальну музику у виконанні соліста з оркестром.
Тому (Слайд 5) тема нашого уроку так і називається: інструментальне соло.
Американський поет Генрі Лонгфелло Уодсворт казав: «Музика – універсальна мова людства».
Тож заглянемо у світ інструментальної музики.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: Серед безлічі інструментальних творів є твори, які звучать у різному виконанні. (Слайд 6) Увага на екран.
Залежно від кількості виконавців ця музика може бути сольною, дуетною, ансамблевою чи оркестровою.
Вчитель: Прочитайте, будь ласка, яку інструментальну музику називають сольною?
Учень: Інструментальну музику, яку виконує один інструмент, називають сольною. Виконавця такої музики – солістом.
Вчитель: Соліст може виконувати свій інструментальний твір під супровід оркестру або ансамблю. Таке виконання називається концертом. Що таке концерт?
Учень: Концерт – великий віртуозний за характером музичний твір, написаний для одного інструмента в супроводі оркестру або ансамблю.
Вчитель: А хто пише музику для музичних інструментів або оркестрів?
Учні: Композитор.
Вчитель: Я думаю, що вам цікаво дізнатися, музика яких композиторів буде звучати у концертному залі?
Учні: Так, цікаво.
Вчитель: Сьогодні ми познайомимося (Слайд 7) з такими видатними композиторами, як Фридерик Шопен та Ніколо Паганіні, які написали велику кількість інструментальних творів, послухаємо їх та проаналізуємо.
Вчитель: Видатний польський композитор Фридерик Шопен народився недалеко від Варшави у Польші. В селі, де він жив у дитинстві і де згодом
часто проводив літо, Фридерик захопився народними піснями і танцями. Це захоплення мало великий вплив на його творчість. Займатися музикою Шопен почав досить рано. Коли йому було лише вісім років, він уже концертував і в цей час були надруковані перші його твори. Вчитель майбутнього композитора написав про здібності Фридерика: «Безперечно музичний геній». Вимушений виїхати з Батьківщини Шопен прожив на чужині решту свого життя і це мало вплив на його творчість.
Я пропоную послухати (Слайд 8) музичний твір Фридерика Шопена, який має назву «Етюд № 2 фа-мінор». Будьте уважними і прислухайтесь, у якому виконанні прозвучить твір.
V. Музичне сприймання. Фридерик Шопен, етюд № 2 фа-мінор.
Учні слухають етюд № 2 фа-мінор Ф. Шопена
Вчитель: Який характер твору? (Слайд 9)
Учні: Тривожний, схвильований, рішучий.
Вчитель: Чи прозвучав твір у сольному виконанні?
Учні: Так.
Вчитель: Який інструмент виконував основну мелодію твору?
Учні: Фортепіано.
Вчитель: Я хочу вам навести декілька цікавих фактів з біографії композитора. Ще будучи дитиною, Фридерик звик грати в темряві.
Сідаючи за фортепіано, він неодмінно гасив свічки. Тільки так хлопчик міг налаштуватися на потрібний лад. Цю звичку він проніс через усе життя. Навіть граючи в гостях, Шопен просив загасити світло в кімнаті. Виявляється, що відомий усім твір «Собачий вальс», теж написав Шопен. Друзі та учні Фридерика прозвали цю чудову мелодію «Вальс маленької собачки».
Вчитель: А чи знаєте ви, що етюди писали не тільки композитори, а й художники та письменники. Зверніть увагу на дошку, де представлені живописні етюди різних митців.
Учні переглядають світлини живописних етюдів
VI. Сприймання творів живопису. І. Левітан «Етюд»; І. Шишкін «Етюд».
Вчитель: на сторінці 108 підручника ви можете побачити два різних види етюдів у мистецтві: живописні етюди, виконані відомими художниками. Прочитайте, як називаються картини і хто їх автор. Який, на вашу думку, етюд може бути ілюстрацією до етюду Шопена?
Учні розглядають зображення у підручнику
Відповіді учнів: ...
Вчитель: Тепер увага на екран. А що ж таке етюд? (Слайд 10)
Етюд – невеликий музичний твір віртуозного характеру або п’єса
навчального характеру.
Слово «етюд» може означати:
Вчитель: Тепер я запрошую вас познайомитися з відомим італійським скрипалем-віртуозом Ніколо Паганіні. (Слайд 11) Увага на слайд.
Вчитель пропонує учню прочитати факти з біографії композитора
Вчитель: А зараз прослухайте два його твори: (Слайд 12) рондо зі скрипкового концерту № 2 та сонату для скрипки і гітари.
Завдання: уважно прослухати твори, щоб потім їх порівняти.
VII. Музичне сприймання. Ніколо Паганіні, рондо зі скрипкового концерту № 2; Ніколо Паганіні, соната для скрипки і гітари.
Слухання рондо зі скрипкового концерту № 2 та сонати для скрипки і гітари Н. Паганіні.
Вчитель: Визначте характер музики кожного твору. (Слайд 13)
Вчитель: Чим подібні і чим відрізняються ці композиції? (Подібні тим, що
це інструментальна музика, а відрізняються тим, що звучить в рондо одна
скрипка, а в другому творі – два інструмента: скрипка і гітара).
Вчитель: Який із творів прозвучав у сольному виконанні? (Рондо)
Вчитель: Соліст-виконавець може виконувати музичний твір також із супроводом оркестру чи ансамблю. Виконання твору двома музикантами називають дуетом. а трьома – тріо. (Слайд 14)
VIII. Домашнє завдання. (Слайд 15)
Вчитель: Отже, вашим домашнім завданням буде:
1. Прослухати інші твори Ф. Шопена та Н. Паганіні.
2. Дізнатися про цікаві факти з життя і творчості цих митців.
Що ж, друзі, нам час повертатися з концертного залу до свого рідного класу. Давайте закриємо очі і порахуємо до трьох … Один, два,три.
Звучить звуковий ефект.(Слайд 16)
Учні рахують разом з вчителем і розплющують очі.
Вчитель: Відгадайте загадку.
Загадка: Як смичок струни торкнеться,
Вона піснею озветься.
Дуже ніжну душу має,
що сміється і ридає.
Учні: Скрипка.
Вчитель: А чому вона з'явилася? Щоб розповісти нам цікаву історію про музиканта-старичка, який майстерно грав на скрипці.
Колись в давнину люди ще не знали нотної грамоти, але музичні інструменти вони виготовляли і вміло на них грали. Ви запитаєте, як же вони навчились. А вони і не старалися вчитися, це грала їхня душа. Музиканти-аматори ходили по містах і селах і своїм мистецтвом приносили людям радість і розраду. Так народжувалися музичні образи в казках, піснях, оповіданнях.
Скрипка це такий інструмент, який здобув популярність і норвезького народу. Ушановуючи цей інструмент та його музику, народ склав пісню «Чарівний смичок».
Сьогодні ми з вами познайомимося з норвезькою народною піснею «Чарівний смичок». А чому смичок був чарівний? Ви це зрозумієте і дасте відповідь, коли прослухаєте пісню зі словами. Послухайте її, будь - ласка.
IX. Вокально-хорова робота. Норвезька народна пісня «Чарівний смичок».
Вчитель демонструє норвезьку народну пісню «Чарівний смичок».
Вчитель: Про що розповідається в пісні? (Про музиканта, який грав на скрипці).
Вчитель: Який темп пісні? (Помірний)
Вчитель: Які особливості музичної мови пісні? (Мелодія звучала уривчасто, стрибкоподібно, була танцювальна).
Вчитель: Яка головна думка цього твору? (Музика потрібна людям, вона їм допомагає в житті: веселить, розважає).
Вчитель: Так чому смичок у скрипки був чарівний? (Він веселив людей, дарував їм радість).
Вчитель: Перед розучуванням пісні давайте попрацюємо за допомогою вправи, щоб налаштувати наші голоси на спів.
Учні разом з вчителем працюють над вокальною вправою, яка є фрагментом мелодії пісні «Чарівний смичок».
Робота над піснею.
Робота над стриманим та легким звучанням, над артикуляцією, робота над диханням.
Осмислення тексту та розвитком мелодії; звернути увагу на те, що пісня починається не з повного такту, а із затакту.
Спів пісні по рядках повторюючи за учителем.
Учні розучують 1-й куплет.
X. Підсумок уроку. Рефлексія.
Вчитель: Ось і підійшла до завершення наша музична зустріч. Ви познайомилися з музичними творами великих композиторів Ніколо Паганіні та Фридериком Шопеном, які стали шедеврами у музичному мистецтві. Сподіваюсь, що за допомогою музики цих митців, ви для себе відкрили світ інструментальної музики та інструментального соло. Давайте підведемо підсумок. (Слайд 17)
Вчитель: Чи сподобалась вам наша подорож до концертної зали?
Учні : Так. сподобалась.
Вчитель: Твори якого композитора найбільше вам запам’яталися? Чому?
Учні: Ніколо Паганіні. Тому, що дуже швидко і красиво грає скрипка.
Вчитель: У чому, на вашу думку, геніальність Ф. Шопена та Н. Паганіні?
Учні: В тому, що вони написали такі прекрасні твори.
Вчитель: Чим вразила вас музика геніїв?
Учні: Красиво звучали музичні інструменти.
Вчитель: Якщо вам сподобався наш урок і він був для вас незвичним і цікавим, то давайте уквітчаємо дерево «Мудрості» .
Учні прикрашають дерево «Мудрості» квітами
Оцінювання учнів.
Вчитель: Сьогодні на уроці всі були активними, особливо мені сподобались ваші змістовні відповіді. Всі отримають гарні оцінки.
І на завершення нашого уроку я пропоную вам заспівати вивчену на попередніх уроках пісню, яка створить усім нам святковий настрій. Хто мені назве цю пісню?
Учні: Це пісня «Ми – козаки». (Слайд 18)
Учні виконують пісню під фонограму, слова і музика М. Назарця
«Ми – козаки»
На цьому наш урок закінчений. До побачення, до нової зустрічі. (Слайд 19)
Учні виходять із класу під Рондо зі скрипкового концерту № 2 Н. Паганіні.
Додаток 1
Музичне вітання
Любі хлопчики й дівчатка,
Знаєм безліч ми пісень.
Заспіваєм на початку:
«Добрий день, всім, добрий день!»
Заспіваєм на початку:
«Добрий день, всім, добрий день!»
Роздатковий матеріал