Конспект уроку з музичного мистецтва для 5 класу на тему: "Інструментальне соло"

Про матеріал
Конспект уроку для 5 класу розгорнутий, відповідає структурі уроку та містить додатки до уроку.
Перегляд файлу

Урок № 21

Музика – універсальна мова людства.

Генрі Лонгфелло Уодсворт

 

Тема уроку: інструментальне соло

Мета: ознайомити учнів з поняттям «концерт», «сольна інструментальна музика» та особливостями її звучання, розвивати вокально-хорові навички, творче сприймання творів митців та вміння їх аналізувати, розкрити взаємозв'язок музики та живопису, виховувати інтерес до інструментальної сольної музики зарубіжних композиторів, набувати елементарних вмінь і навичок образного мислення, формувати музичні потреби учнів. Виховувати у дітей національну гордість і патріотичні почуття.

Тип уроку:  комбінований.

Форма проведення уроку: урок-подорож.

Музичний матеріал: Фридерик Шопен, етюд № 2 фа-мінор;  Ніколо

Паганіні, рондо зі скрипкового концерту  № 2; Ніколо Паганіні, соната для

скрипки і гітари; слова і музика М. Назарця  «Ми – козаки»; норвезька

народна пісня «Чарівний смичок».    

Візуальний ряд:   Ісаак  Левітан «Етюд»; Іван Шишкін «Етюд»; світлини

зразків живописних етюдів.

Обладнання уроку: баян, мультимедійна система, дерево «Мудрості», листочки з назвами понять, паперові квіточки.

Наочні посібники: слайд-шоу в програмі Microsoft office Power Point,

підручник «Музичне мистецтво», автор Л. Г. Кондратова.

Основні поняття для засвоєння: інструментальна сольна музика, соліст, концерт, етюд, дует, тріо.

Хід уроку

      Звучить пісня «Ми – козаки» М. Назарця. Учні під пісню заходять до класу і розташовуються за партами.(Слайд 1)

 

I. Організаційний момент.  

Вчитель читає вірш

Вчитель:  Всіх я рада тут вітати,

 І у себе знов приймати!

 Усмішки мої, як завжди для вас.

 Для уроку музики знову настав час!

Доброго дня, друзі. Ми знову зустрілися на уроці музичного мистецтва.

І як годиться, при зустрічі нам потрібно привітатися один з одним і з гостями, які завітали до нас.  Для цього ми встанемо.

Вчитель разом з учнями виконує музичне вітання

Музичне вітання.  (Додаток 1)

Вчитель, учні:  Любі хлопчики й дівчатка,

Знаєм безліч ми пісень.

Заспіваєм на початку:

«Добрий день, всім, добрий день!»

Заспіваєм на початку:

«Добрий день, всім, добрий день!»

II. Актуалізація опорних знань.

Вчитель: Сьогодні  урок музичного мистецтва  буде незвичним і цікавим, і залежить від наших спільних зусиль, активності, творчості й зацікавленості.

Перед тим, як розпочати музичну зустріч, пригадаємо, про що ми говорили на попередніх уроках. А допоможе нам в цьому дерево «Мудрості», яке перед вами, а на партах лежать листочки з різними словами – термінами. Вам потрібно правильно відповісти на мої запитання, прикріпив листочок.  І наше дерево зазеленіє.

Вчитель читає запитання, учні виконують завдання.

Вчитель: Як називається музика, яку створює композитор-професіонал?

(Таку музику називають професійною).

Вчитель: Це музика, призначена для виконання голосом. ЇЇ можуть виконувати соліст. ансамбль або хор. ( Це вокальна музика).

Вчитель: Продовжить речення. Пісні, які створюють композитори належать до ... ( Професійної вокальної музики).

Вчитель: Виконання вокального твору одним співаком називається ... (Сольне виконання або соло).

Вчитель: Вокальне виконання музичного твору двома співаками  називається ...  (Дуетом).

Вчитель: Вокальне виконання музичного твору трьома співаками. (Тріо).

Вчитель: Високий дитячий голос (переважно у хлопчиків ) це – ... (Дискант).

Вчитель: Музика, призначена для виконання на музичних інструментах, називається ... (Інструментальною).

Вчитель: Інструментальна музика, створена за певним сюжетом, відображається у назві твору – це ... (Програмна музика).

Вчитель: Інструментальні твори, які не мають художніх назв або літературних сюжетів – це ... (Непрограмна музика).

Вчитель: Молодці! Я бачу ви добре знаєте музичні терміни.

ІІІ. Мотивація до навчання.         

Вчитель: Сьогодні я запрошую вас до Європи. Ми вирушимо у цікаву подорож різними країнами, будемо слухати інструментальну музику всесвітньовідомих зарубіжних композиторів  та більше дізнаємося про                                                                                                                                   різновиди й особливості її виконання.

А для того, щоб потрапити у світ музики, нам потрібно промовити ось такий пароль «Мені подобається музика тому, що …», і продовжити речення, чим або чому вам подобається музика. Почнемо з мене.

Вчитель промовляє першим пароль, а потім учні  висловлюють свою думку про музику та значення у своєму житті.

Звучить чарівна музика. (Слайд 3)

Вчитель:  Отже, пароль промовлено і ми, друзі, (Слайд 4) потрапили у концертний зал, де панує урочиста атмосфера. Вишукано прибрана сцена, освітлення, костюми музикантів – усе це налаштовує на святковий лад. Сьогодні ми будемо слухати інструментальну музику у виконанні соліста з оркестром.

Тому (Слайд 5) тема нашого уроку так і називається: інструментальне соло.

Американський поет Генрі Лонгфелло Уодсворт казав: «Музика – універсальна мова людства».

Тож заглянемо у світ інструментальної музики.

      IV.  Вивчення нового матеріалу. 

Вчитель: Серед безлічі інструментальних творів є твори, які звучать у різному виконанні. (Слайд 6) Увага на екран.

Залежно від кількості виконавців ця музика може бути сольною, дуетною, ансамблевою чи оркестровою.

Вчитель: Прочитайте, будь ласка, яку інструментальну музику називають сольною?

Учень: Інструментальну музику, яку виконує один інструмент, називають сольною. Виконавця такої музики – солістом.

Вчитель: Соліст може виконувати свій інструментальний твір під супровід оркестру або ансамблю. Таке виконання називається концертом. Що таке концерт?

Учень:  Концерт – великий віртуозний за характером музичний твір, написаний для одного інструмента в супроводі оркестру або ансамблю.

Вчитель: А хто пише музику для музичних інструментів або оркестрів?

Учні: Композитор.

Вчитель: Я думаю, що вам цікаво дізнатися, музика яких композиторів буде звучати у концертному залі?

Учні: Так, цікаво.

Вчитель: Сьогодні ми познайомимося (Слайд 7) з такими видатними композиторами, як Фридерик Шопен та Ніколо Паганіні, які написали велику кількість інструментальних творів, послухаємо їх та проаналізуємо.

Вчитель: Видатний польський композитор Фридерик Шопен народився недалеко від Варшави у Польші. В селі, де він жив у дитинстві і де згодом

часто проводив літо, Фридерик  захопився  народними піснями і танцями. Це захоплення мало великий вплив на його творчість. Займатися музикою Шопен почав  досить рано. Коли йому було лише вісім років, він уже концертував і в  цей час були надруковані перші його твори. Вчитель майбутнього композитора написав про здібності Фридерика: «Безперечно музичний геній». Вимушений виїхати з Батьківщини Шопен прожив на чужині решту свого життя і це мало вплив на його творчість.

Я пропоную послухати (Слайд 8) музичний твір Фридерика Шопена, який має назву «Етюд № 2 фа-мінор». Будьте уважними і прислухайтесь, у якому виконанні прозвучить твір.

V. Музичне сприймання. Фридерик Шопен, етюд № 2 фа-мінор. 

 Учні слухають етюд № 2 фа-мінор Ф. Шопена 

Вчитель: Який характер твору? (Слайд 9)

Учні: Тривожний, схвильований, рішучий.

Вчитель: Чи прозвучав твір у сольному виконанні?

Учні: Так.

Вчитель: Який інструмент виконував основну мелодію твору?

Учні: Фортепіано.

Вчитель: Я хочу вам навести декілька цікавих фактів  з біографії композитора. Ще будучи дитиною, Фридерик звик грати в  темряві.

Сідаючи за фортепіано, він неодмінно гасив свічки. Тільки так хлопчик міг  налаштуватися на потрібний лад. Цю звичку він проніс через усе життя. Навіть граючи в гостях, Шопен просив загасити світло в кімнаті. Виявляється, що відомий усім твір «Собачий вальс», теж написав  Шопен. Друзі та учні Фридерика прозвали цю чудову мелодію  «Вальс маленької собачки».

Вчитель: А чи знаєте ви, що етюди писали не тільки композитори, а й художники та письменники.  Зверніть увагу на дошку, де представлені живописні етюди різних митців.

Учні переглядають світлини живописних етюдів

 

VI. Сприймання творів живопису. І. Левітан «Етюд»; І. Шишкін «Етюд».

Вчитель: на сторінці 108 підручника ви можете побачити два різних види етюдів у мистецтві: живописні етюди, виконані відомими художниками. Прочитайте, як називаються картини  і хто їх автор. Який, на вашу думку, етюд може бути ілюстрацією до етюду Шопена?

 Учні розглядають зображення у підручнику 

Відповіді учнів: ...

Вчитель: Тепер увага на екран. А що ж таке етюд? (Слайд 10)

Етюд – невеликий музичний твір віртуозного характеру або п’єса  

навчального характеру.

Слово «етюд» може означати:                                          

  • твір образотворчого мистецтва,  виконаний з натури (живописний етюд);
  • невеликий літературний твір (літературний етюд).

Вчитель: Тепер я запрошую вас познайомитися з відомим італійським скрипалем-віртуозом Ніколо Паганіні. (Слайд 11) Увага на слайд.

Вчитель пропонує учню прочитати факти з біографії композитора

Вчитель: А зараз прослухайте два його твори: (Слайд 12) рондо зі скрипкового концерту № 2 та сонату для скрипки і гітари.

Завдання: уважно прослухати  твори, щоб потім їх порівняти.

VII. Музичне сприймання. Ніколо Паганіні, рондо зі скрипкового концерту № 2; Ніколо Паганіні, соната для скрипки і гітари.

Слухання рондо зі скрипкового концерту № 2 та сонати для скрипки і гітари Н. Паганіні.

Вчитель:  Визначте характер музики кожного твору. (Слайд 13)

Вчитель: Чим подібні і чим відрізняються ці композиції? (Подібні тим, що

це інструментальна музика, а відрізняються тим, що звучить в рондо одна

скрипка, а в другому творі – два інструмента: скрипка і гітара). 

Вчитель: Який із творів прозвучав у сольному виконанні? (Рондо)

Вчитель: Соліст-виконавець може виконувати музичний твір також із супроводом оркестру чи ансамблю. Виконання твору двома музикантами називають дуетом. а трьома – тріо. (Слайд 14)

VIII. Домашнє завдання. (Слайд 15)

Вчитель: Отже, вашим домашнім завданням буде:

1. Прослухати інші твори Ф. Шопена та Н. Паганіні.

2. Дізнатися про цікаві факти з життя і творчості цих митців.

Що ж, друзі, нам час повертатися з концертного залу до свого рідного класу. Давайте закриємо очі і порахуємо до трьох … Один, два,три.

Звучить звуковий ефект.(Слайд 16)

Учні рахують разом з вчителем і розплющують очі.    

Вчитель:  Відгадайте загадку.

Загадка: Як смичок струни торкнеться,

              Вона піснею озветься.

              Дуже ніжну душу має,

              що сміється і ридає.

Учні:  Скрипка.                                                                              

Вчитель:  А чому вона з'явилася? Щоб розповісти нам цікаву історію про музиканта-старичка, який майстерно грав на скрипці.

Колись в давнину люди ще не знали нотної грамоти, але музичні інструменти вони виготовляли і вміло на них грали. Ви запитаєте, як же вони навчились. А вони і не старалися вчитися, це грала їхня душа. Музиканти-аматори ходили по містах і селах і своїм мистецтвом приносили людям радість і розраду. Так народжувалися музичні образи в казках, піснях, оповіданнях.

Скрипка це такий інструмент, який здобув популярність і норвезького народу. Ушановуючи цей інструмент та його музику, народ склав пісню «Чарівний смичок».

Сьогодні ми з вами познайомимося з норвезькою народною піснею «Чарівний смичок». А чому смичок був чарівний? Ви це зрозумієте і дасте відповідь, коли прослухаєте  пісню зі словами. Послухайте її, будь - ласка.

IX. Вокально-хорова робота. Норвезька народна пісня «Чарівний смичок».

                Вчитель демонструє норвезьку народну пісню «Чарівний смичок».

Вчитель: Про що розповідається в пісні? (Про музиканта, який грав на скрипці).

Вчитель: Який темп пісні? (Помірний)

Вчитель: Які особливості музичної мови пісні? (Мелодія звучала уривчасто, стрибкоподібно,  була танцювальна).

Вчитель: Яка головна думка цього твору? (Музика потрібна людям, вона їм допомагає в житті: веселить, розважає).

Вчитель: Так чому смичок у скрипки був чарівний? (Він веселив людей, дарував їм радість).

Вчитель: Перед розучуванням пісні давайте попрацюємо за допомогою вправи, щоб налаштувати наші голоси на спів.  

Учні разом з вчителем працюють над вокальною вправою, яка є фрагментом мелодії пісні «Чарівний смичок».

Робота над піснею.

Робота над стриманим та легким звучанням, над артикуляцією, робота над диханням.

Осмислення тексту та розвитком мелодії; звернути увагу на те, що пісня починається не з повного такту, а із затакту.

Спів пісні по рядках повторюючи за учителем.

Учні розучують 1-й куплет.

X.  Підсумок уроку. Рефлексія.  

Вчитель: Ось і підійшла до завершення наша музична зустріч. Ви познайомилися з музичними творами  великих  композиторів Ніколо Паганіні та Фридериком Шопеном, які стали шедеврами у музичному мистецтві. Сподіваюсь, що за допомогою музики цих митців, ви для себе відкрили світ інструментальної музики та інструментального соло. Давайте підведемо підсумок. (Слайд 17)

 

Вчитель: Чи сподобалась вам наша подорож до концертної зали?

Учні : Так. сподобалась.

Вчитель: Твори якого композитора найбільше вам запам’яталися? Чому?

Учні: Ніколо Паганіні. Тому, що дуже швидко і красиво грає скрипка.

 

Вчитель: У чому, на вашу думку, геніальність Ф. Шопена та Н. Паганіні?

Учні: В тому, що вони написали такі прекрасні твори.

Вчитель: Чим вразила вас музика геніїв?

Учні:  Красиво звучали музичні інструменти.

Вчитель: Якщо вам сподобався наш урок і він був для вас незвичним і цікавим, то давайте уквітчаємо дерево «Мудрості» .

Учні прикрашають дерево «Мудрості» квітами

Оцінювання учнів.

Вчитель: Сьогодні на уроці всі були активними, особливо мені сподобались ваші змістовні відповіді. Всі отримають гарні оцінки.

І на завершення нашого уроку я пропоную вам заспівати вивчену на попередніх уроках пісню, яка  створить усім нам святковий настрій. Хто мені назве цю пісню?

Учні: Це пісня «Ми – козаки». (Слайд 18)

Учні виконують пісню під фонограму, слова і музика М. Назарця

«Ми – козаки»

На цьому наш урок закінчений. До побачення, до нової зустрічі.  (Слайд 19)

Учні виходять  із  класу під Рондо зі скрипкового концерту  № 2 Н. Паганіні.


Додаток 1

 

Музичне вітання

 

Любі хлопчики й дівчатка,

 Знаєм безліч ми пісень.

 Заспіваєм на початку:

 «Добрий день, всім, добрий день!»

 Заспіваєм на початку:

 «Добрий день, всім, добрий день!»

 

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

Роздатковий матеріал

Похожее изображение

 

Картинки по запросу квіточкишаблон цвітний

 

 

Похожее изображение

 

Похожее изображение

Похожее изображение

Похожее изображение

 

Похожее изображение

Похожее изображение

 

Похожее изображение

Похожее изображение

 

 

Похожее изображениеПохожее изображение

docx
Додано
31 січня 2021
Переглядів
1790
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку