ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ
НА УРОКАХ
У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ.
МОДЕЛЬ СУЧАСНОГО УРОКУ
Підготувала
вчитель початкових класів
СТЕЦЕНКО Н.В.
Доброго дня, шановні колеги! Я рада вітати всіх на сьогоднішньому заході. Тема моєї доповіді ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ. МОДЕЛЬ СУЧАСНОГО УРОКУ. Ми будемо говорити про інноваційні технології в початковій школі та їхній вплив на сучасний урок, а саме зупинятимося на деяких технологіях, які я застосовую на своїх уроках.
Хочу розпочати свій виступ такими словами Джона Дьюїна, американського філософа: 'Якщо ми будемо сьогодні навчати так, як навчали вчора, ми вкрадемо в наших дітей завтра'. Ця думка нагадує нам про важливість новаторського підходу до навчання. Сучасний урок, що ґрунтується на інноваціях, допомагає дітям відкривати світ, розвивати самостійність та критичне мислення. Саме тому я сьогодні хочу поділитися досвідом.
У своїй роботі я завжди намагаюся знаходити нові підходи та інструменти, щоб зацікавити дітей, надихати їх до навчання та допомагати їм розвиватися. Сучасний урок має бути не тільки корисним, але й захоплюючим, адже кожна дитина заслуговує на те, щоб її шкільне життя було цікавим і мотивуючим.
Сьогодні урок – це форма навчання, діяльність учня, а також основа професійного зростання вчителя. Учитель – не єдина дійова особа на уроці. Монологічне пояснення і вимога відтворити сказане – не єдиний метод у навчанні. Ставлю завжди за мету: Не учень для предмета, а предмет для учня. Не звузити життя до уроку, а розширити урок до життя.
Основним принципом моєї роботи є використання сучасних досягнень вікової психології, інноваційних технологій навчання для успішного розвитку пізнавальних, інтелектуальних, творчих, фізичних здібностей школярів початкової школи за умови збереження та підвищення резервів їхнього фізичного, психічного та соціокультурного здоров’я.
Уміння і бажання навчатися – це той фундамент, який маю закласти я, як вчитель. Тому перед кожним уроком потрібно шукати відповідь на «вічне» запитання: як побудувати навчальнийпроцес, щоб вона викликала емоційне піднесення у школярів, неодмінно позитивно впливала на їхні почуття і мислення, збагачувала їх досвідом самостійних пошуків та роздумів.
Інновація - вперше створені, вдосконалені або застосовані освітні, дидактичні, виховні, управлінські системи, їх компоненти, що суттєво поліпшують результати освітньої діяльності.
Інноваційні уміння - володіння способами і прийомами інноваційної діяльності, що дають змогу виокремити проблему, проникнути в її суть і на цій основі конструювати і продуктивно розв'язувати інноваційні професійно – педагогічні завдання.
Сучасний урок = Сучасний учитель + Сучасний учень
Сучасний урок – це результат взаємодії сучасного учителя та учня. Ми, як педагоги, змінюємося разом із світом, впроваджуємо нові підходи та технології, щоб навчальний процес був ефективним і цікавим. Наше завдання – бути наставниками і помічниками для учнів, стимулювати їхню допитливість і бажання навчатися. Водночас учень також стає активним учасником уроку, який може впливати на процес навчання, висловлювати свої ідеї та прагнути до саморозвитку.
Саме тісна співпраця між сучасним учителем і сучасним учнем створює основу для успішного та ефективного уроку.
ОЗНАКИ СУЧАСНОГО УРОКУ
Діяльнісна основа
Для того, щоб урок був сучасний я дотримуюся та використовую у своїй роботі інноваційні технології навчання, ось ви можете їх бачити на екрані.
Технологія особистісно зорієнтованого навчання
Технологія розвивального навчання
Ігрові технології навчання
Технологія розвитку критичного мислення
Технологія інтерактивного навчання
Інформаційні (комп'ютерні) технології
Проектна технологія
Технології формування творчої особистості
І про деякі з них я зараз зупинюся, тобто ті, які найбільше подобаються і
захоплюють учнів на уроках.
Використовую технологію «Шість цеглинок»
Лего цеглинки – це не лише іграшка, але й потужний інструмент, що відкриває дітям безмежні можливості для творчого вираження та розвитку пізнавальних інтересів, розбудовуючи не лише конструкції, а й мислення.
На уроці я практикую різні види роботи з LEGO, щоб зацікавити учнів, розвивати їхню уяву, логіку та командні навички. Це дозволяє дітям проявляти творчість і мислити нестандартно, перетворюючи навчання на захопливий і продуктивний процес.
Вправи та завдання з цеглинками ЛЕГО. Використовую на будь-якому етапі уроку і для будь-яких видів роботи. Можете бачити на екрані. Особливо діткам подобається самооцінювання, оцінювати цеглинками роботу в парах, групах, сигналізувати ценглинками під час уроку, оцінювати загальне враження від роботи та робити рефлексію.
«Займи позицію»
Цей метод допомагає проводити дискусію зі спірної, суперечливої теми. Він дає МОЖЛИВІСТЬ ВИСЛОВИТИСЯ кожному учневі, продемонструвати різні думки з теми, обґрунтувати свою позицію або перейти на іншу позицію в будь-який час, якщо вас переконали, та назвати більш переконливі аргументи.
МЕТОД «Снігова куля» Це метод колективного пошуку спільного рішення або спільного погляду на певне питання чи об’єкт. Але перед цим кожен учень висловлює свою особисту власну думку стосовно даного питання.
Використовую, коли необхідно, щоб учні обговорили якесь питання спершу в парах, потім у трійкав, четвірками, а потім всі разом.
Використання цього методу (багаторазове повторення) є ефективним.
«Фантастичні гіпотези»
Ця техніка виражена у формі запитання:»
Що було б, якби...?»
Пофантазуйте
« Що було б , якби люди мали крила і вміли літати?» І цей метод був вдало застосований на уроці читання , коли ми вивчали міф про Дедала та Ікара. Дітям було завдання намалювати ілюстрацію до твору.
Після ознайомлення з міфом зробили висновки чи цю гіпотезу реально втілити в життя чи все-таки це лише фантазія.
QR-код - це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку. Зчитування QR-коду відбувається за допомогою звичайної камери типового смартфона. Для цього на ньому має бути попередньо встановлена відповідна програма-сканер. В більшості випадків діти користується через застосунок Вайбер.
Із залученням QR-кодів можна зашифровувати та отримувати швидкий доступ фактично до будь-якої інформації у мережі інтернет: відео на YouTube, певної геолокації на Google картах, gmail, пізнавальної гри, вікторини, сайту чи блогу, аудіофайл, книгу.
Часто застосовуємо під час уроків читання.
Метод Віртуальні подорожі
Цей метод застосовую на уроках української мови. У 3 класі – це були міста України, а в4 класі – це вже подорожі країнами світу. Це є певні віртуальні екскурсії
Це дистанційні подорожі, які забезпечують можливість досліджувати нові місця та отримувати знання, не виходячи з класу.
Це використання технологій віртуальної реальності, відео та аудіо для створення імітації реального переживання екскурсії.
Це інтерактивність та співпраця учнів під час екскурсії, що розвивають їхні навички комунікації та співпраці.
Прекрасний сервіс "Віртуальні тури Україною" на сайті DISCOVER.UA пропонує інтерактивні 3D-екскурсії визначними місцями України. Використання цього ресурсу в початковій школі дозволяє учням віртуально відвідувати історичні пам'ятки, музеї та природні об'єкти, що сприяє розвитку їхнього пізнавального інтересу та розширенню кругозору.
Стратегія Fishbone
Ця графічна техніка представлення інформації дозволяє образно продемонструвати хід аналізу будь-якого явища через виділення проблеми, з'ясування її причин та підтверджуючих фактів і формулювання висновку
Сенкан
Цей метод універсальний. Він може бути застосований до текстів з будь - якого предмета,коли потрібно глибоко зрозуміти і осмислити його зміст. Використовувати сенкан можна при навчанні будь-якого предмета, навіть математики та фізики.
«Кубик Блума» – один із популярних практичних прийомів, що розвиває критичне мислення дітей. Бенджамін Блум, вважав, що школа має навчити дитину вирішувати проблеми, з якими доведеться стикатися у житті.
Цей метод навчає учнів вирішувати проблемні питання самостійно, спираючися на вже здобуті знання і вміння, а також використовуючи досвід, спостережливість, логіку і творче мислення.
Діаграма Венна — це два або більше кола, що накладаються одне на одне. Вона використовується, щоб показати відношення (зазвичай подібності та відмінності) і візуально організувати інформацію
Мовний борщик
Мета вправи наведені слова, які записані на каструлі розділити по такілка. Це може бути частини мови, фрукти, овочі, ягоди, назви казок, віршів, оповідань і т.д.
Асоціативний кущ
«Асоціативний кущ» - це інтерактивна технологія, під час проведення якої вчитель визначає одним словом тему, над якою буде вестися робота, а учні називають усе, що виникає в пам'яті стосовно цього слова.
Проектна технологія
Проектування – це технологія створення і виконання певних проектів.
Це діяльність, яка дозволяє :
Мета застосування методу проектів :
СКЛАДАННЯ КЛАСТЕРА
Це графічна організація матеріалу, що показує смислові поля певного поняття. Слово “Кластер”
у перекладі означає “пучок” , “сузір’я” У центрі фліпчату записують ключове поняття від нього накреслено стрілки – “промені” в різні боки . Вони сполучають це слово зіншими, від яких у свою чергу
“промені” розходяться далі.
ПРИДУМАННЯ ІСТОРІЇ З ШОСТИМ СЛОВОМ
Дітям даються слова, на основі яких вони вигадують яку-небудь історію. Наприклад, п’ять слів, які підказують сюжет казки «Червона шапочка»: дівчинка, ліс, квіти, вовк, бабуся; з шостим словом, наприклад, ВЕРТОЛІТ.
Зараз кожен складе історію з такими словами:
При такій формі роботи можна поєднати емоційне розвантаження з творчістю
Після засвоєних знань за допомогою інноваційних технологій мої учні активно беруть учать у різних конкурсах, олімпіадах та займають призові місця.
Свій виступ хочу закінч ити такими словами.
Освіта- це наш пропуск в майбутню, адже завтрашній день належить тим, хто приготувався до нього сьогодні.