Конспект уроку 2 з історії України: "Козацько-селянські повстання 20-30 років XVII століття"
Тема уроку: Козацько-селянські повстання 20-30 років XVII століття
Мета уроку:
1. Ознайомити учнів з причинами та наслідками козацько-селянських повстань 20-30 років XVII століття.
2. Дослідити важливість цих повстань у процесі боротьби українського народу за свою незалежність.
3. Розвивати вміння аналізувати історичні події та робити висновки.
Обладнання:
1. Підручники з історії України (підручник для 7 класу).
2. Карта України XVII століття.
3. Ілюстрації до теми (портрети гетьманів, карти повстань).
Структура уроку:
І. Організаційний момент (3 хв.)
Привітання учнів, перевірка готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв.)
Бесіда з учнями:
1. Що ви знаєте про становище українського народу у першій половині XVII століття?
2. Що таке козацтво? Яка роль козаків в українському суспільстві?
3. Які фактори призводять до виникнення повстань?
ІІІ. Викладення нового матеріалу (20 хв.)
1. Причини повстань (5 хв.)
Соціальна нерівність між українським селянством і польською шляхтою.
Податки, панщина та інші форми експлуатації селян.
Погіршення становища православної церкви, конфлікти з католиками.
Постійне насильство з боку польської адміністрації.
Використання козаків для оборони кордонів Речі Посполитої.
2. Козацько-селянські повстання 20-30-х років XVII століття (10 хв.)
Повстання під проводом Івана Богуна (1625 р.):
Причини: зростаюче невдоволення козаків і селян жорстокою політикою польських властей.
Хід подій: повстання в Запоріжжі, спроби здобути автономію для козаків.
Результати: мирна угода, що не вирішувала головних проблем.
Повстання під проводом Тараса Федоровича (1630 р.):
Причини: економічні й соціальні труднощі, намагання селян отримати права і свободи.
Хід подій: Федорович та його війська захопили Черкаси і вимагали збільшення кількості реєстрових козаків.
Результати: успіх повстанців, підписання Куруківської угоди.
3. Наслідки повстань (5 хв.)
Підвищення напруження між польською владою та українським населенням.
Зростання авторитету козацтва в суспільстві.
Посилення соціальних і національних конфліктів.
Поширення ідеї визвольної боротьби за незалежність.
IV. Закріплення матеріалу (10 хв.)
Обговорення в класі:
1. Як ви думаєте, чому ці повстання не змогли досягти своїх головних цілей?
2. Які помилки були допущені під час боротьби?
3. Яка роль кожного з лідерів повстань у історії України?
V. Підсумок уроку (3 хв.)
Вчитель підводить підсумки уроку, акцентуючи увагу на важливості козацько-селянських повстань як етапу у боротьбі за автономію і незалежність України.
Дати домашнє завдання: написати твір-есе на тему «Чому повстання 20-30 років XVII століття не стали вирішальними для України, але стали основою для майбутньої боротьби?»
VI. Оцінювання роботи учнів (2 хв.)
Оцінка участі учнів в обговоренні і відповіді на запитання.