29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

Математична година для 5 і 6 класу "Капітал думок і відсотки"

Про матеріал
Розробка позакласного заходу із застосування задач економічного змісту для команди з учнів 5 і 6 класу.
Перегляд файлу

Капітал думок і відсотки

Математична година для учнів 5 - 6  класів

 

Хід години

 

І. Психологічна хвилина «Чим вимірюється успіх?»

Хто мріє досягти успіху? Всі? А що це таке - «успіх»? (Успіх - це не просто «поталанило», «пощастило», це певні досягнення, обов'язково пов'язані з докладанням зусиль.)

А чим вимірюється успіх? Кілограмами? Метрами? Кількістю модного одягу? Майном? Розміром зарплати? Той, хто так вважає, рано чи пізно зрозуміє, що помиляється. А можливо, успіх вимірюється оцінками? Той, хто вважає, що хороші оцінки – то вже успіх, потрапить у рабство оцінок. Ви чули про таке? Там можуть опинитись і ті, хто добре вчиться, і ті, хто навчається «не дуже». (Обговорення питання, щодо школи діти приходять не по оцінки, а по знання).

Уявіть, що навчання в школі – це довгий шлях - шлях знань. Ви тільки почали йти ним. Добре вивчили матеріал, і вчитель відзначив ваш великий крок на цьому шляху «дванадцяткою». Ви полінувалися, не підготувались добре або чогось не зрозуміли і не намагались добре розібратись – зробили невеликий крок - його відзначили «п'ятіркою». А можливо, взагалі нічого не робили, не просувались уперед, тупцювали на місці - і це було відзначено «одиницею». Таким чином, оцінки - це не більш ніж відмітки на шляху знань. І важливо не те, чим вас відзначили, а куди би насправді дійшли.

 

 

Подивіться на цю лінію. Як зробити її коротшою? (Діти, як правило,

пропонують її стерти, відрізати, відпиляти тощо).

Подивіться, як я її зроблю коротшою. (Домалювати внизу лінію.)

Перша лінія стала коротшою? Давайте ніколи не будемо намагатися зменшувати, стирати, відрізати чужий успіх. Краще продовжуватимемо

свою лінію, будемо збільшувати свої досягнення та знання і не будемо поступатися місцем заздрощам.

 

ІІ. Гра «Підказка»

 

Не забувайте, діти, що до школи ви прийшли не по оцінки, а по знання.

В економіці знання вважають важливим ресурсом. Знання дають капітал, матеріальний та моральний добробут. А зараз ви зможете показати свої знання, взявши участь у грі «Підказка».

Вам загадується слово, яке пов'язане з темою сьогоднішнього заняття. Чим менше підказок використаєте, тим більше балів одержите.

 

1. Приплата до боргу. (8 балів)

2. Що росте без повітря, води та коріння? (7 балів)

З. Його можна виразити у вигляді звичайного й десяткового дробу. (6 балів)

4. Воно має дві назви. (5 балів)

5. Зміна величин часто характеризується за його допомогою.(4 бали)

6. Їх старанно рахують, коли позичають гроші у банківських установах. (3 бали)

7. Їх позначають спеціальним знаком. (2 бали)

8. Це сота частина різних величин. (1 бал)

 

Відповідь. Процент або відсоток.

 

Отже, успіху сьогодні досяг. .. (Називають учня, який дав правильну відповідь.)

Привітаймо його оплесками.

Один книжник сказав: «Нехай думки, які ти вичитуєш із книг, будуть твоїм основним капіталом, а ті, що народяться в тебе, - його відсотками» .

Ви сьогодні дізнаєтесь багато нового й повторите вивчене, тобто поповните свій основний капітал - «знання».

 

ІІІ. Розв'язання задач і вправ

 

  1. Знайти 10 % числа, вказаного на пелюстці першої квітки. Шукане число складає 30 % того, що має бути на відповідній пелюстці другої квітки. Заповнити другу квітку.

 

 

2. Заповнити пропуски:

     а) 1 коп. становить - % від 1 грн;

     б) 1 см становить - % від 1 м;

     в) 15 коп. становить - % від 1 грн;

     г) 45 см становить - % від 1 м.

З. Скільки відсотків становить 0,73 від деякого ненульового числа?

4. Яку частину числа становить 65 % від нього?

5. Накреслити прямокутник зі сторонами З см і 10 см та заштрихувати 30 % площі прямокутника.

 

Розв'язання

 

  1. см2 - площа трикутника
  2. становлять 30см2
  3. см2 – становить 1 %
  4. см2 – становлять 30%

Відповідь. 30% становлять 9см2

 

6. Чому дорівнює 20% від 20%?

 

ІІІ. Ділова гра «У банківській установі»

 

Кожен учень 6 класу виступає в ролі працівників банку, а кожен учень 5 класу - у ролі вкладника цього банку. Учень 5 класу підходить до учня 6 класу з умовою задачі про вкладення грошей до банку. Учень 6 класу її розв'язує, тобто дає відповідь на поставлене запитання.

 

Наприклад

 

1. Банк нараховує вкладникам 15 % річних. Скільки грошей потрібно покласти, щоб через рік одержати 1150 грн?

Розв'язання

Суму грошей, яку треба покласти до банку, приймаємо за 100 %.

1) 100%+15%=115%-становить 1150 грн;

2) 1150:115 = 10 (грн) – становить 1 %;

З) 10 ·100 = 1000 грн.

Відповідь. 1000 грн.

 

  1. До банку, який платить 13 % річних, покладено 1500 грн. В яку суму перетвориться цей вклад через рік?

 

Ось ви побували в ролі працівника банківської установи і вкладника, одержали відповіді на запитання про величину вкладу і відсотки до нього. Але в банківських установах, а також на виробництві, для економії часу, користуються спеціальними таблицями для відсоткових розрахунків.

Ознайомтесь зі зразками такої таблиці (див. табл. внизу)

Учитель наводить декілька прикладів на обчислення відсотків за таблицею.

 

  1. Знайти 2 % від 700.

 

Такого числа в таблиці немає, але є число 70, два відсотки від якого

становлять 1,4. Отже, 2 % від 700 дорівнюють числу в 10 разів більше,

тобто 14.

 

  1. Знайти 3 % від 720.

 

Обчислення здійснюють у такій послідовності:

3 % від 700 - 21

З % від 20 - 0,6

Разом 21,6

 

ІV. Тестування.

 

Сьогодні ми багато говорили про гроші. Без них не можна уявити життя сучасної людини. З наведеного списку відповідей виберіть, на ваш погляд, найбільш правильну, і поставте її на перше місце. Наступну за правильністю відповідь поставте на друге місце. І так далі, доки не пронумеруєте всі відповіді.

 

Гроші найбільше потрібні для:

 

  • виплати податків і штрафів;
  • покупки предметів розкоші;
  • допомоги бідним;
  • вимірювання вартості товарів;
  • їх колекціонування;
  • покупки товарів першої необхідності; оплати праці (виплати зарплати);
  • набуття розваг (дискотека, цирк, ….)
  • здобуття знань (платні уроки, книги, газети, ….)
  • духовного розвитку ( художня література, театр, …)

 

 

V. «Грошові задачі»

 

  1. Чи можна із 40 грн зробити 60 грн?

 

З каси, в якій було 40 грн, забрали гроші за 4 рази так:

  •   першого разу взяли 10 грн, залишилося 30 грн;
  •   вдруге взяли 10 грн, залишилося 20 грн;
  •   втретє взяли 10 грн, залишилося 10 грн;
  •   вчетверте взяли 10 грн, залишилося О грн.

 

Разом: 40 грн і 60 грн

 

Звідки взялося 20 грн?

Відповідь. Сума остач не дорівнює сумі вилучених грошей.

 

  1. Австрійський спосіб віднімання.

 

Записавши на дошці дію віднімання:

   10грн-3грн59коп= 1 коп+40коп+6грн,

учитель запитує в учнів, як слід розуміти цей запис? Чи відомий їм такий спосіб віднімання, який іноді називають «австрійським»?

Тепер ним широко користуються касири. Якщо ви дали в касу 10 грн, а ваша покупка коштує 3 грн 59. к, то касир дає вам здачу так: спочатку

1 коп, при цьому промовляє: «60 копійок», а потім дає 40 копійок і каже: «4 гривні» і, нарешті, дає 6 грн і каже: «10 гривень».

 

VI. Розв'язування кросвордів і головоломок

 

Учням 5 класу потрібно розгадати математичну головоломку, а 6 класу - кросворд . Математична головоломка Усі слова цієї головоломки починаються з літери «в». Вони означають математичні терміни або назви одиниць вимірювання різних величин.

 

1. Це слово пов'язане з великими проміжками часу. (Вік)

2. Його складають за допомогою букв, цифр, знаків дій. (Вираз)

3. Одиниця вимірювання швидкості морських суден. (Вузол)

4. Давня одиниця вимірювання довжини, що означає «ходити на далекі відстані». (Верста)

5. Їх має прямокутний паралелепіпед. (Виміри)

6. Назва компоненти при дії віднімання. (Від'ємник)

7. Назвати одним словом: час, температура, довжина, площа... (Величина)

8. Назва 1/100 величини. (Відсоток)

9. Частина прямої, яка міститься між двома точками, позначеними на ній. 

    (Відрізок)

 

Розгадайте кросворд.

 

У зафарбованих клітинах ви прочитаєте назву математичного терміна.

  1. Координатна пряма, на якій можна зобразити додатні, від'ємні числа і нуль. (Вісь)
  2. Буква латинського алфавіту, якою позначають вісь ординат. (Ігрек)
  3. 1/6 чи 5,87. (Дріб)
  4. Добуток декількох рівних множників. (Степінь)
  5. Вони є для чисел 2, 3, 5, 9 та 10.(Ознаки подільності)
  6. Найпростіша геометрична фігура. (Точка)
  7. Її можуть дістати, коли ділять натуральне число на натуральне. (Остача)
  8. Його утворюють два промені, що мають спільний початок.(Кут)

 

VІІ. Підбиття підсумків

 

Ось і добігла кінця математична година. Ми зробили маленький крок на шляху застосування математичних знань до розв'язання практичних завдань.

 

Математика - кібернетика,

Математика - кораблі,

Математика - мова техніки,

Математика - рух Землі,

Математика - філософія,

Математика - зореліт,

Математика - мова Всесвіту,

Математика - це політ,

Математика - літочислення,

Математика - майбуття,

Математика - мова чисельна;

Математика - сприйняття;

Математика - око хімії,

Математика - відкриття,

Математика - мова істини,

Математика - це життя.

 

                                 Марія Будзінська

 

Мудрець сказав: «Дві людини, які обмінялися золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися думками, то кожний з них стає вдвоє багатшим. Адже обидва стали тепер розумнішими» .

Ця притча проста, але зміст її - глибокий. Обмінюючись думка ми - і, ідеями, досвідом, знаннями, люди нічого не втрачають, а багато чого набувають - нових знань.

Навчившись того, що зібрано в скарбниці знань, люди роблять у неї і свій внесок, щоб примножити багатство для тих, хто прийде потім. Я сподіваюсь, що кожен із вас теж зробить свій внесок у розвиток нашої держави в майбутньому.

 

docx
Додано
10 травня
Переглядів
24
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку