СЦЕНАРІЙ ГРИ «ПОЛЕ ЧУДЕС»
Мета
СЛАЙД 1 Вчитель.
Добрий день, дорогі друзі! Чудова ця фраза
Вона нас єднає з вами відразу.
Упоравшись з ділом, хіба не варто,
Зустрітися з піснею, дотепом, жартом.
СЛАЙД 2
Бути цікавим – це класно!
Уміти багато – це здорово!
А вивчати математику – просто чудово!
СЛАЙД 3
Математика – цариця наук.
Її улюблениця – істина. Її вбрання – простота.
Палац цієї володарки оточений тернами.
І щоб досягти його,
кожному доводиться пробиватися крізь хащі.
Краса його відкривається тільки розуму».
Ян. Снядецький
Учень
Математика – наука чарівна,
Повна символів, і букв, і знаків.
В ній далеких цивілізацій сивина,
І карта зоряного зодіаку.
Тут Піфагора розчерк на піску,
Тут Ейлера й Вієта чути голос.
Здається, сам Декарт малює площину,
Герон виводить формулу чудову.
Хай вам відкриється тенетів лабіринт,
Увесь вмережаний таблицею із чисел.
Щоб ви змогли прорватися в світи,
Де мудрості відчутні старі риси!
Ведучий 1. Слово «математика» виникло в Стародавній Греції приблизно у V ст. до н.е. Походило воно від слова «матема», що означало «знання, одержані через роздуми». Стародавні греки знали чотири «матема»: вчення про числа – арифметика, теорія музики – гармонія, вчення про фігури і вимірювання – геометрія і, на кінець, астрономія та астрологія.
Ведучий 2. Знати якнайбільше, знати якнайглибше. Жити цікаво, коли кожний день можна пізнавати щось нове. Кажуть, що римський імператор Тіт вважав втраченим той день, коли він не творив добрих справ».
Ведучий 1. Що може математика? Астроному вона допомагає означити шляхи далеких зірок. Інженер за допомогою математики розраховує реактивний літак, корабель або нову електростанцію. Вченому-фізику математика відкриває закони атомного ядра. Отже, математика може все або майже все там, де потрібно що-небудь рахувати.
Ведучий 2. Геніальний французький вчений Блез Паскаль, який у молоді роки пізнав найвищі злети натхнення, писав: «Предмет математики настільки серйозний, що не варто пропускати нагоди зробити його трохи цікавішим».
Ведучий 1. Сьогодні нам надається така можливість. Бо до нас у школу завітала всім відома гра “Поле чудес”. Учасниками сьогоднішньої гри є знавці математики, а також ті – кому подобається цей предмет і хто побажав перевірити свої знання з нього.
Ведучий 2. Зараз, Оксана Василівна познайомить вас з правилами гри.
Ведучий 1. Отож, запрошуємо першу трійку гравців
Перша трійка гравців: ___________________________________________
_____________________________________________________________________________________
Вчитель.
Правила гри
СЛАЙД 4 СЛАЙД 5 СЛАЙД 6 СЛАЙД 7
Правила гри
Вчитель. Визначимо порядок ходу гравців СЛАЙД 8.
СЛАЙД 9. Завдання № 1. Він першим запропонував метод нумерації стільців у театрі за рядами і стільцями. Аристократи-театрали не переставали докучати королю з проханнями нагородити вченого. Але той опирався, відповідаючи: «Так, те що він придумав - чудово, так, воно достойне ордена! Але дати його філософу?! Ні, це: занадто!» Хто це такий?
Д |
Е |
К |
А |
Р |
Т |
Декарт, за його словами, не любив товстих книг. Він казав, що нащадки будуть йому вдячні за те, що він сказав, і за те, чого він не сказав.
Він не дожив трьох тижнів до 54 років, помер від запалення легенів, бо захворів під час довготривалих поїздок в холодній кареті королеви Швеції Христини. Усі власні папери та рукописні роботи Декарта були зібрані і після його смерті морем відправлені до Парижа. Проте корабель потонув, не діставшись до причалу. Папери протягом трьох днів знаходилися під водою. Сімнадцять років знадобилося для того, щоб в майбутньому від реставрувати їх і зробити придатними для друку.
Ведучий 2. «Думка виражати числа десятьма знаками… настільки проста, що важко зрозуміти, наскільки вона чудова». Так сказав про математику Лаплас.
Ведучий 1. Математика – наука, в якій багато таємниць і відкриттів. Жоден шкільний предмет не обходиться без математики. Подумайте самі: прийшли на урок фізкультури, учитель говорить: «По порядку розрахуйсь!».
Ведучий 2. Опинились в кабінеті хімії, там таблиця Менделєєва з порядковими номерами хімічних елементів.
Ведучий 1. Урок фізики взагалі неможливий без математики.
Ведучий 2 Та що там казати, на уроці музики ми рахуємо ноти, танцюємо, відраховуючи «раз-два-три», «раз-два-три».
Ведучий 1. Навіть на уроці української мови вивчаємо математику, коли пишемо числівники. Одним словом, математика – цариця наук! Прави́й був Гаус, сказавши про це ще у 18 столітті.
Ведучий 2 Запитайте у ваших друзів та знайомих, який предмет їм подобається найбільше і ви не завжди почуєте відповідь: «Математика», тому що багато хто вважає математику сухою і нецікавою наукою.
Ведучий 1. Інколи, навіть, кажуть, що математика – це сукупність голих цифр, ледве прикритих буквами і формулами.
Ведучий 2 Дехто додає збоку:
А мені математика – мука,
В ній немає живої краси,
Це важка, нецікава наука –
В ній лиш символи й формул ліси.
Ведучий 1. Зараз ми розпочинаємо другий тур. Запрошується друга трійка гравців.
Друга трійка гравців
__________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________
Вчитель. Визначимо порядок ходу гравців. СЛАЙД 10.
СЛАЙД 11.
Завдання для другої трійки
Цей термін увів у 17 ст. французький математик Ф. Вієт. У перекладі з латинської він означає «спиця колеса». Що це?
Р |
А |
Д |
І |
У |
С |
Ведучий 2. Пропоную вам віночок пісень, у виконанні учнів ____ класу
Пісня „ЗАДАЧА" (на мотив пісні „Смерека") Всі задачі розв’язали
І зошити поздавали.
Я сиджу і ледь не плачу –
Не змогла рішить задачу.
Приспів: Ой, задачо!
Розв’яжись мені задачо!
Чом я над тобою плачу?
Ох важка ж оця задача! (2 рази)
Чи у хлопців запитати,
Чи в дівчат її списати,
Як же мені з нею бути
Ви nopaдьте, менi люди!
Приспів:
Ой, задачо!
Розв'яжись мені задачо!
Бо сиджу і ледь не плачу
Так важкая ця задача!
Ой задачо!
Рішила я цю задачу!
І тепер уже не плачу:
Бо це легкая задача
А тепер я похвалюся,
Що задач я не боюся,
Що усі я їх рішаю
І 12 балів маю.
Приспів:
Ой, задачі!
Ви такі легкі, задачі,
І коли вас знову бачу,
То ніколи вже не плаче! (3 рази)
Ведучий 1. До гри запрошується третя трійка гравців.
Третя трійка гравців
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вчитель. Визначимо порядок ходу гравців. СЛАЙД 12.
СЛАЙД 13.
Завдання для третьої трійки звучить так:
Це математичне поняття дуже шанували піфагорійці. З ним вони пов’язували поняття про красу й гармонію. Його широко використовують не лише в математиці, а й в архітектурі, оскільки воно є необхідною умовою для правильної і красивої побудови. Основну властивість цього поняття довів Евклід. Про яке математичне поняття йде мова?
П |
Р |
О |
П |
О |
Р |
Ц |
І |
Я |
Вчитель. Говорять, що є три види старіння: пікетуюче – від віку, стрибкоподібне – від стресів, м’яке – від бездіяльності розуму. Щоб у нас не було м’якого старіння, ми продовжуємо нашу гру.
СЛАЙД 14. Гра для глядачів «Підказка».
Я даю вам підказки, а ви повинні вгадати відповідь. Починаємо.
(Помилки)
1) Запам'ятати їх неможливо
2) За ними обчислюють
3) їх багато у довідниках
(Формули)
1) їх формулюють математики
1) Звичайно буває в центрі населенного пункту
2) Вимірюється в квадратних одиницях
3) В прямокутнику - добуток довжини на ширину (Площа)
Фінал
Ведучий 2. Для участі у фінальній грі запрошуємо на сцену трьох фіналістів
Вчитель. Визначимо порядок ходу гравців. СЛАЙД 15.
Вчитель. Послухайте легенду.
Легенда
Майже дві з половиною тисячі років тому у немолодого імператора Китаю народився довгоочікуваний син і спадкоємець. Йшли роки. Хлопчик ріс здоровим і кмітливим не по літах. Одне турбувало старого імператора: його син, майбутній володар величезної країни, не хотів вчитися. Хлопчикові доставляло більше задоволення цілий день бавитися іграшками.
Імператор покликав до себе трьох мудреців. Один з них був відомий як математик, інший прославився як художник, а третій був знаменитим філософом. Імператор повелів їм придумати гру, бавлячись якою, його син збагнув би начала математики, навчився дивитися на навколишній світ пильними очима художника, став би терплячим, як справжній філософ, і зрозумів би, що часто складні речі складаються з простих речей.
СЛАЙД 16. Три мудреці придумали гру "Ши-Чао-Тю" – геометричну фігуру, розрізану на сім частин. Кажуть, що ця гра була улюбленою грою Наполеона, який, втративши трон, у вигнанні проводив довгі години за цією забавою, «тренуючи своє терпіння і винахідливість».
Увага – запитання: як називається ця гра тепер? Завдання для фінальної гри
Т |
А |
Н |
Г |
Р |
А |
М |
СЛАЙД 17 – 24. Про танграм
А ось і переможець нашої сьогоднішньої гри. Ним став (стала) _________
Ми вас вітаємо. За нашими підрахунками ви отримали ____ балів. Кожні наші бали дорівнюють шкільному балу. Їх ви можете отримати на уроках математики протягом вивчення будь якої теми.
За умовами нашої гри, ми вам повинні запропонувати супер-гру. Якщо ви її виграєте, то всі зароблені бали залишаються за вами і плюс супер-приз, який ви самі виберете. Якщо ж ви не виграєте супер-гру, то залишитесь почесним переможцем нашої гри, але обрані призи залишаються в нашій грі “Поле-чудес”. І так, ви граєте в супер-гру?
Добре, зараз ми вас познайомимо з супер-призами:
СЛАЙД 25
Супер-гра
Завдання для супер-гри. СЛАЙД 26.
У 1974 році архітектором була придумана гра, яка й досі є наочним посібником з алгебри, комбінаторики, програмування. Цю гру називають «грою століття». Якщо грати без системи, то для досягнення результату затратяться мільйони років. Використовуючи певну систему, можна досягти мети за 23 секунди. Ця гра корисний супутник в далеких подорожах. Увага, питання! Що це за гра і яке прізвище її винахідника?
К |
У |
Б |
И |
К |
Р |
У |
Б |
І |
К |
А |
Ви можете назвати 4 літери. І так, ваші літери:…..
Відкриємо ті букви, які є в цьому завданні.
Ви можете назвати відповідь зараз, чи вам потрібна хвилина на роздуми.
Ваш варіант. ..
(Винайшов знаменитий кубик Рубіка венгр Ерне Рубік у 1974 році. Ставши відомим завдячуючи кубику, Ерне Рубік був популярним скульптором і викладачем архітектури, тому з гордістю дав своєму винаходу власне ім’я – кубик Рубіка. Сам кубик складається з маленьких різнокольорових кубиків. Класичними кольорами кубика Рубіка є оранжевий, зелений, жовтий, червоний, білий і синій. Гра полягає в тому, що треба перемішати кубики різних кольорів, а потім їх зібрати. Вважається, що кубик Рубіка – лідер серед іграшок по загальній кількості продаж: у всьому світі було продано близько 350 мільйонів кубиків Рубіка, як оригінальних так і різноманітних аналогів. Якщо їх поставити в ряд, то він протягнеться майже від полюса до полюса Землі.)
Підведемо підсумки гри. Нагородження переможця.
СЛАЙД 27 – 31.
Пам‘ятайте, без математики в світі не буває нічого!!!
Ведучий 1. Щоб успішно йшла будь-яка справа,
Щоб у житті не знать невдач,
Ви математику вивчайте,
Знаходьте розв’язки задач.
Ведучий 2. Поспішай, бо час минає,
А у часу ти в гостях,
Не надійсь на допомогу,
Все лише в твоїх руках.
Ведучий 1. Потрудились ви на славу,
Показали своє вміння!
Глядачам у цьому залі
Дякуємо за терпіння.
Ведучий 2. Нам хотілось, щоб сьогодні
Всі забули міф престарий:
«Математики – зануди,
Математики – нездари!»
Математика – наука,
Де сила логіки панує.
Із знання цеглин величні храми
Математика будує!