МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ, СПОРТУ, КУЛЬТУРИ І ТУРИЗМУ
АНТОНІНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ХМЕЛЬНИЦЬКОГО РАЙОНУ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ВЕЛИКООРЛИНСЬКА ГІМНАЗІЯ
Світ LEGO-фантазій в освітньому просторі НУШ.
Луцюк Оксана Вікторівна —
вчитель початкових класів Великоорлинської гімназії

2024 р.
Світ LEGO-фантазій в освітньому просторі НУШ. /2024 – 37 с.: іл.
Укладач:
Луцюк Оксана Вікторівна, вчитель початкових класів Великоорлинської гімназії.
Дана розробка створена з метою покращити та перевірити знання учнів за допомогою різноманітних методів.
Посібник охоплює розділи української мови та математики у 4 класі.
Цікаві та різноманітні завдання не тільки спрощують процес опитування, а й перетворюють рутинну перевірку у цікаву гру.
ЗМІСТ
Вступ…………………………………………………………………………………….4
Використання цеглинок LEGO на уроках української мови у 4 класі………………8
Використання цеглинок LEGO на уроках математики у 4 класі…………………..26
Висновки………………………………………………………………………………33
Список використаної літератури……………………………………………………..34
Перший рік навчання в НУШ - це вік гри. Школяр, в грі, не тільки пізнає світ, а й висловлює до нього своє ставлення. Чи завжди ми, дорослі, уважно і серйозно ставимося до дитячої гри? Чи можемо «на рівних» грати з дитиною, вибирати для нього найбільш цікаву і корисну іграшку? Чи можемо зробити так, щоб гра стала дійсно розвиваючим, виховуючим і коригувальним засобом? Необхідність постійної уваги до гри дітей з боку дорослих обумовлена тим, що вона є критерієм психофізичного розвитку школяра. Крім традиційних методик навчання останнім часом в НУШ все ширше використовуються LEGO - технології. Однією з них є ігровий засіб LEGO DUPLO, що володіє рядом характеристик, які значно відрізняють його від інших конструкторів, насамперед - великим діапазоном можливостей. Вітчизняні та зарубіжні педагоги відзначають, що використання в роботі з дітьми наборів LEGO дозволяє за більш короткий час досягти стійких позитивних результатів у навчанні та вихованні.
Кожна дитина любить і хоче грати, але не кожен може навчитися це робити самостійно, та ще й не з кожною іграшкою. У той же час, як показали експериментальні дослідження, гра в ЛЕГО ефективно сприяє розвиткові дітей. Підкреслюючи соціальну значимість іграшок і порівнюючи їх з міні-предметами реального світу, через які дитина доповнює уявлення про навколишній світ. Дитина отримує все готове, йому не треба думати і працювати над тим, якою має бути його іграшка. Вони створюють дітей-споживачів, а не дітей-творців».
Пізнавати, вивчати та розуміти світ навколо через гру та дію на власному досвіді набагато цікавіше, ніж просто отримувати теоретичну інформацію про нього. Коли діти навчаються через гру, вони – вмотивовані, з упевненістю намагаються вирішити складні завдання, експериментують, досліджують, ставлять запитання, творчо мислять, створюють щось нове, а що найголовніше – не бояться помилитися, бо у грі завжди можна спробувати знову і знову.
Є кілька прийомів навчання з LEGO:
▪ перший — це конструювання за зразком, коли є інструкція, дитина бачить поетапність дій, її вчать, як з’єднувати деталі, аналізувати об’єкт.
▪ другий – це конструювання за моделлю. Учневі необхідно самостійно зібрати деталі, проаналізувати модель і побудувати її.
▪ третій — конструювання за темою. Дитині дається лише тема, і вона сама втілює в життя ті знання, які отримала до цього.
▪ четвертий — конструювання за умовою. Є певні умови, тож школяр повинен їх враховувати під час конструювання. А також зосереджуватися на функціональності моделі.
▪ п’ятий — найважливіший: конструювання за власним задумом.
Коли в дитини є ідея, вона може реалізувати її. Їй треба спочатку проаналізувати ідею, об’єкт, спланувати послідовність дій і створити задумане. Це вчить дитину досягати мети.
Багаторічні зусилля датських педагогів, вчених і конструкторів привели до створення розгалуженої системи наборів ЛЕГО, яка знайшла широке застосування в усьому світі. В останні роки ЛЕГО все більш широко застосовується при вирішенні психолого-педагогічних завдань і в нашій країні.
Актуальність роботи
Розвиток сучасної дитини як особистості передбачає максимальну реалізацію нею свого життєвого потенціалу, активності, самостійності, творчої ініціативи, прагнення обирати на власний розсуд шляхи й засоби досягнення цілей, намірів, реалізовувати свої власні потреби та інтереси, пізнавальну активність. Я переконана, що ставлячи собі за мету навчання компетентної особистості, кожен вчитель має пам’ятати, що той, хто здатен конструктивно мислити, швидко вирішувати логічні завдання, найбільш пристосований до життя, тому що швидко знаходить вихід зі скрутних ситуацій, приймає раціональні рішення.
Конструювання – «продуктивний вид діяльності учня, що припускає створення конструкцій за зразком, за умовами й за власним задумом». Конструктивна діяльність займає значне місце в навчальному процесі, у результаті якого відбувається інтелектуальний розвиток дітей: вони опановують практичні знання, вчаться виділяти істотні ознаки, встановлювати стосунки й зв'язки між деталями й предметами.
Основна ідея цієї інноваційної педагогічної технології: працюючи з конструктором «Lego», діти вчаться граючись. «Lego» (лат. lego — збирати, конструювати) — тип дитячого конструктора, що з'явився в 50-х роках минулого століття. Він являє собою «яскравий, барвистий, поліфункціональний матеріал, що надає величезні можливості для пошукової й експериментально-дослідницької діяльності дошкільника». Елементи конструктора «Lego» мають різні розміри, різноманітні за формою. На відміну від попередніх будівельних наборів, «Lego» запропонував деталі, які скріплювалися між собою. У результаті отримані будівлі були міцними й стійкими, що швидко оцінили маленькі будівельники з різних країн світу. Варіантів скріплення «Lego»-елементів між собою досить багато, що надає практично необмежені можливості для створення різних типів будівель і ігрових ситуацій. Конструктор «Lego» – це цікавий розвиваючий матеріал, що стимулює дитячу фантазію, уяву, сприяє формуванню моторних навичок. До того ж для конструктора «Lego» характерні також висока якість матеріалу, з якого він виготовлений, естетичність, міцність, безпека для дошкільників, що є важливими критеріями вибору цього матеріалу.
За допомогою конструктора ЛЕГО вирішуються завдання освітньої діяльності початкової школи за наступними напрямками:
● Розвиток дрібної моторики рук, стимулюючи в майбутньому загально мовленнєвий розвиток і розумові здібності.
● Навчання правильному і швидкому орієнтуванню в просторі.
● Ознайомлення з математичними поняттями, розв’язування математичних та логічних задач.
● Розширення уявлень про навколишній світ, архітектуру, транспорт, ландшафт.
● Розвиток уваги, пам’яті, творчого мислення.
● Формування навички діалогічного мовлення, розширення словникового запасу.
● Вміння працювати у групі, спілкуватися, бути толерантними один до одного.
● Створення атмосфери змагання.
Мета:
Головною метою в роботі з конструктором «Lego» - є:
Розвиток дрібної моторики рук, стимулюючи загальний мовленнєвий розвиток і розумові здібності.
Навчання правильному і швидкому орієнтуванню в просторі.
Отримання математичних знань про рахунок, форму, пропорції, симетрії. Розширення своїх уявлень про навколишній світ, архітектуру, транспорт, ландшафт.
Розвиток уваги, здатності зосередитися, пам'яті, мислення.
Навчання уяві, творчому мисленню.
Оволодіння умінням подумки розділити предмет на складові частини і зібрати з частин ціле.
Навчання спілкуванню один з одним, повага свого і чужого праці.
Тема: Спостереження за смислорозрізнювальною роллю голосних звуків у словах.
Учні навчаються зосереджуватися швидко реагувати аналізувати тренувати пам'ять.
ст…пи ![]()
г…ри ![]()
л…кар ![]()
б…ряки ![]()
дол…ни ![]()
п…м'ять
ос…ка ![]()
гр…ша ![]()
ч…й ![]()
з …мля ![]()
![]()
ліл…я ![]()
Тема: Повторення та узагальнення загальних відомостей про речення тренування дорогої пам'яті критичне мислення.
Із розсипу слів склади речення і запиши. Стиглою, на, горбах, пахне, полуницею, лісових.

грабів, загули, вершини, і, кленів, високі

дарує, гриби, ягоди, ліс, горіхи, нам
![]()
![]()

Тема: Види речень за метою висловлювання та інтонацією.
Визначення роду іменників. Мета: розвиваю уявлення правильного інтонування речень відповідно до мети висловлювання, визначати рід іменників.
Постав розділові знаки в кінці речень.
А що за ранок в степу
От зайнялася зоря
Та чи й можна їх не любити


Познач відмінок іменників.
1.
Дивимось на озеро.
2. Моя Батьківщина.
3. До нашої річки.
Тема: Вживання прийменників у словах як службову незмінну частину мови, що виражає відношення між словами.
— Навесні діти будують для пташок хатинки. А наше завдання — вставити необхідні слова, щоб розвісити ці хатинки на деревах.
а) ______ рецептом на базарі Дятел вибрав окуляри. Натягнув собі __ ніс,
Полетів трудитись __ ліс.
б) Змайстрував мій братик Гриць
Гарну хаточку ___ птиць.
Он __ дереві вона, садку_____ вікна.
ДОПОМОЖИ ЗАЙЧИКОВІ
Маленьке зайченя просить допомоги, воно розгубило всі прийменники із речень.
Запиши речення. Встав пропущені прийменники.
а) Туман яром ... долині, лист червоний ... калині.
![]()
б)Щебетала пташечка ... віконечком.
Сподівалась пташечка весни ... сонечком.
Тренування зорової пам’яті.
юнн…т ![]()
г…ктар ![]()
т…ша ![]()
сн…данок ![]()
авт…бус ![]()
б…дильник ![]()
м…ханік ![]()
л…фт ![]()
кр…са ![]()
д…би ![]()
с…нь ![]()
вог…нь ![]()
Утвори двоскладові слова з розсипаних складів. Яке слово зайве? Чому?



кілом…тр ![]()
м…зинець ![]()
зам…к ![]()
ком…р ![]()
м…ло ![]()
в…ж ![]()
ок…ан
рев…люція ![]()
респ…бліка ![]()
б…лка ![]()
пт…шка ![]()
ял…ця ![]()
Тема: Будова тексту.
Мета: розширити уявлення про текст, учні швидше реагують, зосереджуються та аналізують.
Раптом вони почули шелест між кущів.
Хлопчик поклав жовторотого у гніздо і пішов далі.
Що ж це може бути?
Ішли Сашко і Петро лісом.
Хлопці злякались, зупинились від несподіванки.
А Петрик розсунув густі малинові кущі й витяг звідти маленьке пташеня, що випало з гнізда.
Склади текст. Добери заголовок. ![]()
Як тільки спаде надвечір’я , солов’ї тут змагаються співочим хистом. ![]()
Зійди у травні на Тарасову гору. ![]()
І слухають цю солов’їну хвалу Кобзареві Дніпро, українське широке поле і вся Україна.
І тебе зачарують співом солов’ї. ![]()
З кожного гаю лине своя полум’яна пісня.
Склади і запиши із розрізнених речень текст . ![]()
1) Навесні вбирається калина у смарагдове листя з білим мереживом квіток .
2) 
Стоїть при дорозі калина .
3) Гарна вона кожної пори року .
4) Згодом на місці суцвіть з’являються важкі кетяги .
5). Духмяні запашні квіти милують око . ![]()
6) Калина
Виклади речення з цеглинок.



Тема: Особові займенники.
Мета: навчитися визначати особові займенники і ставити до них запитання.
Прочитай вірш. Визнач, скільки прикметників у вірші.

Синім джерельцем з синіх снігів
синій струмочок задзюркотів. Синьою піснею день привітав, синьою стрічкою гай заквітчав. Щедро розсипав скрізь у долині, наче намисто, проліски сині.
Прочитай речення. Випиши дієслова та слова, з якими вони зв’язані .
Стежинка босоніж біжить левадою в городи.

Біжить (що?) _______________________________________.
Біжить (як?) ________________________________________. Біжить (чим?) ______________________________________.
Біжить (куди?) ______________________________________.
![]()
До поданих дієслів добери залежні іменники за питаннями.
1.
Слухаю (кого?)
2.
![]() |
3. Цікавлюся (чим?)
4. Напишу (кому?)
5. Говоритиму (про що?)
6. Розповідаю (кому?)
Знайди слово – підпис до малюнка.



«Відгадай займенник»
1. ...люблю свою Батьківщину.
2. ...знаєш, яка велика рідна Україна?
3. ...любить читати книжки.
Запиши займенники у потрібній формі.
1. Дякую (ти )― 2. усміхнувся до (я) ―
3. зустрівся з (ви) ―
4. відвідала (вона) ― 5. погостюю у (він) ― 6. сподіватися на (ми) ― Визнач , у якому відмінку вжито прикметник у реченні.
У тихому небі ще блищали зорі.

Встанови відповідність між словосполученнями та їх відмінками А у глибокому озері

Б веселому хлопчикові 13
В серпневих днів 24
Г темною ніччю
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
|
бл…китний ![]()
акт…вний ![]()
чар…вна ![]()
д…рогий ![]()
добл…сний
в…сняний ![]()
ж…вті ![]()
ласк…ві ![]()
св…жий ![]()
п…шнобарвний ![]()
м…дра ![]()
Тема: Вміння добрати заголовок до тексту.
Встанови порядок абзаців так, щоб вийшов текст.
(…) Посеред копанки безпомічно борсався їжак. Хлопці наввипередки швиргали в нього грудками землі, не давали пристати до берега. Вони кричали і реготали.
(…) Він зовсім не відчув, що на їжачкові повнісінько гострих колючок.
(…) У Славка з очей бризнули сльози. Хлопчик стиснув кулаки і кинувся на тих, хто розважався.
(…) Славко глянув на темнувату воду, і йому забракло повітря.
(…) Оговтався по шию у воді. Схопив нещасного їжака, притис до грудей.
![]()
Добери фразеологізми, подані в довідці, до названих значень і запиши їх парами.
Уникати зустрічі – …. Ключ-відгадка наживатися на чужому – … дбати лише про власні інтереси – … із якоїсь неприємності потрапляти в ще гіршу – … позбавляти життя – … бігти швидко – …
Довідка:зводити зі світу, дбати про свою шкуру, гріти руки, десятою вулицею обходити, з вогню та в полум'я, землі під ногами не чути.
Поєднай вислів із його тлумаченням.
1.Бачили очі, що брали - .2.Пекти раків - ...
3.Товкти воду в ступі - ...
4.Шукати кістки в молоці - ...
5.Як з цапа молока - ...
6. Провалитись крізь землю –
Довідка: не мати ніякої користі; дарма витрачати час; пізно жалкувати; червоніти; прискіпуватись, засоромитись.
с…м ![]()
д…в`ятий ![]()
с…рок в…сьмий ![]()
чотирн…дцять ![]()
шост…й ![]()
др…гий
![]()
п…рший ![]()
тр…дцятий ![]()
м…льйон ![]()
п’ятс…тий ![]()
шістн…дцять ![]()
четвертом… ![]()
До слів з ліва добери слова, з’єднай їх.
Хмара
Вітер
Листя
Дощ
Звірі
Пташки
Правильно побудуй кожне речення. Напиши їх у такій послідовності, щоб вийшло оповідання. Добери до нього заголовок.
На, шпаки, день, там, господарювати, другий.
Ключ-відгадка Наступати, весна.
Діти, прикріпляти, їх, дерева, на парки, в, і, сквери.
Скоро, повернути, з, пернаті, теплі, краї.
У, шкільна, майстерня, шпаківня, учні, виготовляти.
Утвори речення і запиши текст. Придумай заголовок.
з’явився, ось, перший, на ньому, хрестик. навчитись, Мар’янка, вишивати, мріяла. братикові, Іванку, чудову, а згодом, вишиванку, подарувала. дівчинка, простенький, потім, візерунок, вишила. дала, голку, якось, бабуся, нитки, клаптик, тканини, дівчинці,
наука, це, - вишивання, важка.
Доберіть слова – синоніми до фразеологізмів
Байдики бити
Правити теревені
Одним махом
Як дві краплі води
З хвилини на хвилину
До виділених слів добери антоніми.
Свіжа квітка - ______________ квітка
Свіжий калач - ______________ калач
Свіжа газета - _______________ газета
Свіже листя - _______________ листя
Чисте джерело - _____________ джерело
Тиха річка - ______________ річка
Заміни словосполучення одним словом:
- колекція засушених рослин;
- заклад, де виготовляють та продають ліки; ![]()
- сильний дощ;
- топлене сало;
- багато птахів;
- перший весняний місяць. ![]()
Замінити сполучення слів іншими, близькими за значенням.
Сніжинки танцюють –
Сонце сміється –
Струмок співає –
Туман лягає –
Ліс шумить – Хмара пливе –
Добери протилежні за значенням слова з ненаголошеними [е], [и]. Запиши з ними словосполучення.
Вузький
Літо
Холод
|
|
|
Дзвінкий
Поєднай за змістом початок прислів’я з його закінченням.
|
Де господар добре робить,… |
щоб з криниці води напитись. |
|
Хто рано підводиться, … |
за тим і діло водиться. |
|
Що ранком не зробиш,… |
там і поле буйно родить. |
|
Треба нахилитись,… |
не сиди на печі. |
|
Хочеш їсти калачі - … |
того увечері не наздоженеш. |
|
Пташка красна пір’ям,… |
а людина знаннями. |
Тема: «Нумерація багатоцифрових чисел. Додавання та віднімання багатоцифрових чисел»
Гра «Хитрі числа»
Дидактична мета: формувати обчислювальні навички.
Зміст гри. Дано колонки чисел. Розташувати числа в порядку зростання.
236070 236670 236000
206700 236776

![]()
![]()
236007
Гра «Склади стежину»
Дидактична мета : виробляти обчислювальні навички
Зміст гри. Суть гри в тому, щоб швидко і правильно обчислити вирази та викласти стежину з LEGO. Гра водночас може бути і фізкультхвилинкою. Так як діти рухаються (підбігають щоб викласти свій фрагмент).
248+11 871+129
259+90 1000-700
349+255
604+267

Гра "Кращий обчислювач "
Учні розділяються на 2 команди. У кожної команди є кубик, зроблений з цеглинок LEGO, на гранях якого написано число. Гравець однієї з команд кидає цеглинку і, називаючи число, яке йому випало, швидко додає до суми попередніх, і оголошує результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очок. Якщо один гравець помилиться в обчисленні, усі очки з команди знімаються.
Гра може бути індивідуальною. Тоді в ній беруть участь два, три і більше учнів.

Тема: «Множення і ділення багатоцифрових чисел»
Дидактична мета: удосконалювати обчислювальні навички.
Зміст гри.
На дошці написані приклади
30∙10 16∙100 24∙1000
6∙100 27∙10 6∙1000
На магнітній дошці –цеглинки LEGO із відповідями. Діти обчислюють приклади і хлопчик – Кок знімає «улов» з дошки.

Гра «Хто швидше? »
Дидактична мета:удосконалювати обчислювальні навички
Зміст гри.Учні об’єднуються у команди по рядах. Кожна команда отримує таблицю з прикладами. Учні розв’язують приклади і за результатами будують башту із цеглинок LEGO у порядку зростання чисел. Перемагає команда, яка виконала завдання швидко і правильно.
3500 203∙4 56∙3 2400
555 39∙5 75∙2 54
848 111∙5 308 ∙3 812
924 18∙3 212∙4 168
150 600∙4 700∙5 195

Гра «День і ніч»
Дидактична мета:розвивати швидкість усних обчислювань
Зміст гри.«Ніч» – діти заплющують очі, вчитель повільно диктує одну за одною дії ланцюжка. «День» – розплющують очі та називають відповідь, показуючи цеглинку LEGO з відповідним кольором
160:4∙9+24-64-100=220
30∙20-120+230+200=910
25∙3∙10:2+125=500
![]()

Гра «Забий гол»
Дидактична мета :розвивати навички усних обчислювань
Зміст гри
У ворота, які прикріплюються на дошці, вчитель ставить цеглинку LEGO «м’яч» з числом. Діти по черзі називають будь-який приклад, результатом якого є даний м’яч. Виграє учень, який найбільше назвав прикладів.
Наприклад: 1000:4=250

Тема: «Іменованні числа»
Дидактична мета: формувати вміння перетворювати іменовані числа.
Зміст завдання: скласти з цеглинок башту, розтошовуючи одиниці вимірювання починаючи з найбільшої.


Зміст завдання: скласти з цеглинок башту, розтошовуючи одиниці вимірювання починаючи з найбільшої.


Зміст завдання: 7 км 300м Скільки це метрів?
Показати цеглинку з правильною відповіддю.

Тема: «Дроби»

Успіх навчання залежить від бажання дитини вчитися, пізнавати. Отже, наша мета – прищепити інтерес до знань, здатність їх отримувати, спираючись на цікавий і в той же час змістовний матеріал.
Діти — природжені конструктори, дослідники і винахідники. Ці, закладені природою задатки найшвидше реалізуються й удосконалюються у конструюванні. Адже саме у цьому виді діяльності діти мають необмежену можливість вигадувати і створювати свої побудови, конструкції, проявляючи зацікавленість, кмітливість і творчість. Вони на власному досвіді пізнають конструктивні властивості окремих деталей. Можливості їх з'єднання, комбінування, оформлення. При цьому кожна дитина творить як дизайнер, засвоюючи під час творчого конструювання закони гармонії і краси.
Основним видом діяльності школярів є гра. Робота з конструктором LEGO дозволяє молодшим школярам у формі пізнавальної гри дізнатися багато важливих ідей і розвинути необхідні в подальшому житті навички. Відбувається знайомство з навколишнім світом за допомогою гри та творчості. Діти народжують нові ідеї, втілюючи в реальність те, що могло б бути насправді. І допомагають їм у цьому різноманітні набори LEGO, які створюють поживний ґрунт для гри, навчання, творчості, фантазії.
1. Закон України про освіту.
2. Новий Державний стандарт початкової освіти.
3. Концепція Нової української школи.
4. Порадник для вчителя.
5. Типова освітня програма початкової освіти під керівництвом Савченко О.Я.
6. Бережко Ю. 5 речей, яким діти навчаться граючи LEGO [Електронний ресурс] / Юлія Бережко // АБЕТКАland. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://abetkaland.in.ua/5-rechej-yakym-dity-navchatsya-grayuchylego/.
7. Ерб О. В. Робота з Лего. Методична розробка. [Електронний ресурс] / Ольга Вячеславівна Ерб // calameo. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://ru.calameo.com/read/00553023401984935c1fa.
8. Рома О. Гра по-новому, навчання по-іншому. Методичний посібник. [Електронний ресурс] / Оксана Рома // The LEGO Foundation. – 2018. – Режим доступу до ресурсу:
https://mon.gov.ua/storage/app/media/novaukrainska-shkola/LEGO/po-novomu-navcha nnya-po-inshomu.pdf.
9. LEGO-конструювання - інноваційна технологія різнобічного розвитку дітей шкільного віку. [Електронний ресурс] // Київський шкільний навчальний заклад
№804. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://www.dnz804.edukit.kiev.ua/lego-konstruyuvannya/.
10. Лус Т. В. Формування навичок конструктивно – ігрової діяльності у дітей за допомогою Lego M. Владос , 2003 11.Методичний посібник «Шість цеглинок» в освітньому просторі школи. Упорядник О. Рома- Київ - 2018
Інтернет-ресурси:
1. http://osvita.ua/vnz/reports/psychology/29020/
2. http://teacher.at.ua/publ/vislovljuvannja_vidatnikh_ljudej_pro_gru/19-1-0-10560