Методичні рекомендації з теми «Техніки малювання на уроках мистецтва у 1-4 класах»

Про матеріал

У дитинстві людина має здатність яскраво і цілісно сприймати довколишній

світ. При цьому маленька дитина наділена вродженим талантом не просто чути

музику або бачити колір, але й переживати їх моральний вплив. Такий дар може з

часом втратитись, якщо не надати їй можливість гармонійно жити у світі

кольорів, звуків і запахів, не вчити мистецтву пензлика та олівця від душі і

творити його для душі.

Образотворче мистецтво - це художній предмет. А викладання художнього

предмета має свою специфіку. Усі завдання, вправи, усі роботи з образотворчого

мистецтва виконуються в різних техніках і матеріалах: олівцем, гуашшю й

аквареллю, восковою крейдою, видряпування , найпростішими прийомами

друкування й ін.

У ході організації практичної діяльності використовую основний принцип -

принцип наочності навчання.

Перегляд файлу

КЗ «Початкова школа №36 – школа повного дня Маріупольської міської ради Донецької області»

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації з теми «Техніки малювання на уроках мистецтва у 1-4 класах»

 

 

 

 

 

Вчителя початкових класів

Заболотної Юлії Олександрівни  

 

 

 

 

 

 

м. Маріуполь, 2020 р.

 

Вступ  

… Ми, художники, слухаємо очима,  а говоримо руками.

Аннібале Каррачі  У дитинстві людина має здатність яскраво і цілісно сприймати довколишній світ. При цьому маленька дитина наділена вродженим талантом не просто чути музику або бачити колір, але й переживати їх моральний вплив. Такий дар може з часом втратитись, якщо не надати їй можливість гармонійно жити у світі кольорів, звуків і запахів,  не вчити мистецтву пензлика та олівця від душі і творити його для душі.

Образотворче мистецтво - це художній предмет. А викладання художнього предмета має свою специфіку. Усі завдання, вправи, усі роботи з образотворчого мистецтва виконуються в різних техніках і матеріалах: олівцем, гуашшю й аквареллю, восковою крейдою, видряпування , найпростішими прийомами

друкування й ін.

У ході організації практичної діяльності використовую основний принцип - принцип наочності навчання.

                В    останній    час    гостро    стоїть    проблема    творчості    та    творчого

самовираження: уяви, інтуїції, мислення, оригінальних засобів дій, відходу від шаблонів. Ведуться пошуки джерел креативності, умов, які сприяють розвитку творчого потенціалу.

Існує багато нетрадиційних технік зображення, і з появою нових матеріалів і ідей їх стає все більше.

Про нетрадиційні матеріали та техніки почали говорити не так давно. Тому, на жаль, дуже мало літератури, де можна знайти інформацію та методику роботи у цих техніках. З цією проблемою зустрічаються  вчителі початкових  класів.

Досвіт показує, що малювання нетрадиційними матеріалами дозволяє

дитині:

                  image      отримати незабутні позитивні емоції;

imageimage          активізувати художній потенціал;    привчатися до творчості;        розвивати думки;        розвивати самостійність;        розвивати уявлення;      розвивати дрібну моторику рук;    проявити індивідуальність;

                                       позбутися психологічних меж, страхів (раптом не вийде так, як

потрібно).

Дитина, малюючи, часто думкою діє серед зображуваних їм предметів, він тільки поступово стає стосовно свого малюнка стороннім глядачем, що знаходиться поза малюнком і дивиться на нього визначеної точки зору.

           

Нетрадиційні техніки малювання для 1-2 класів.

Тема. Наше бачення. 

Мета: розвивати індивідуальні творчі здібності, уяву, фантазію та естетичне ставлення до навколишнього світу.

Матеріали: білий або кольоровий папір, фарби, пензлик, баночка з водою.

imageТехніка: акватипія.

Хід роботи

На одну з половинок аркуша пензликом нанести кольорову пляму.

imageНакрити другою половинкою і щільно притисни долонею.

Розгорнути папір, уважно придивитися на що схожа кольорова пляма, віднайти образ, який заховався в плямі. Домалювати деякі деталі. 

image

 

 

Тема. Відтворення глибини простору за допомогою кольору.

Мета: навчити учнів відтворювати глибину простору за допомогою кольору, розвивати зорову пам'ять, почуття прекрасного, уяву, мислення; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Матеріали: білий папір, гуашеві фарби, ватні палички.  

Техніка: малювання ватними паличками.

Хід роботи

imageДля кожного кольору фарби потрібна буде окрема ватна паличка.  

До кожної фарби додати каплю води.

В цій техніці ти можеш виконати орнамент або розфарбувати малюнок.

image

 

Тема. Хитра пляма.

Мета: ознайомити з виражальними можливостями плями; вчити працювати гуашшю в техніці "плямографії"; розширювати знання про гаму кольорів; розвивати      образне       мислення,   уяву, уміння        імпровізувати, спостережливість, інтелектуальну гнучкість, образне сприймання, просторові уявлення.

Матеріали: альбоми для малювання, гуаш кольорова, пензлі, соломинки для коктейлів, ємність для води, баночка з водою.

imageТехніка: Плямографія.  

Хід роботи

Великим пензликом нанести на аркуш паперу кольорову пляму акварельними фарбами.

imageЧерез соломинку(трубочку) на краплю сильно подмухати. Крапля розпочне розтікатися цікавими струмочками.

Спрямувати струмочки так, щоб утворилося зображення

 

 

image

Тема. Таємниці мильної бульбашки. 

Мета: розвивати логічне мислення учнів, вміння аналізувати, робити висновки, вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; захоплюватись явищами природи.

Матеріал: невеличку склянку, чайну ложечку, папір(білий або кольоровий), гуаш або акварель, рідкий мильний засіб, соломинка(трубочка).

imageТехніка: малювання мильними бульбашками.  

Хід роботи

Змішати у склянці одну чайну ложку мильного засобу й води та добав трішечки гуаші. 

imageimageОпустити суміш в трубочку й легенько дмухнути.

Коли бульки піднімуться приблизно 2,5 см від краю скляночки, піднести до неї

аркуш паперу й охайно торкнися бульок його площиною. Стежите за тим, щоб папір не торкався

країв скляночки. Час від часу піднімати аркуш, щоб поглянути на малюнок із мильних бульок.

imageЗачекати, поки витвір підсохне, якщо треба, можна накласти елементи малюнка бульками іншого кольору. Домалювати деталі.

(Якщо з утвореної кольорової суміші не виходять

бульки, треба додати мильного засобу або води. Якщо колір бульок не насичений, додати у суміш трохи фарби).

image

 

Тема. Стара щітка. 

Мета: вміння виконувати малюнок у певній послідовності за зразком; розвивати дрібну моторику руки.

Матеріали: шаблон, аркуш білого або кольорового паперу, фарби, зубна щітка, паличка або олівець.  

imageТехніка: набризк

Хід роботи

Вирізати шаблон майбутньої композиції.

Застелити стола газетою (щоб не забруднити).

Вирізану деталь покласти на аркуш, де має бути композиція. Можна також

використати різні предмети.

imageimageВзяти стару зубну щітку. Вмочити у фарбу та тримати її щетинками вверх. В іншу руку взяти паличку чи олівця та провести по щетинках  у напрямку до себе, щоб

розбризкати малюнок.

Розбризкувати доти, поки не заповниться малюнок. Охайно забрати шаблон. Якщо потрібно, домалювати дрібні деталі.

image

Тема. Волохате кошеня. 

Мета: допомогти дітям засвоїти новий спосіб зображення, жорстким сухим пензлем, який дає змогу найбільш яскраво передати зображення об’єкту;  розвивати зорову увагу, довготривалу пам'ять, наочно-образне мислення, корегувати дрібну моторику.

Матеріали: аркуш паперу з намальованим контуром кошеняти, жорсткий пензель (щетина), пензлик для малювання (білочка), склянки з водою, гуашева фарба.

imageТехніка: малювання сухим пензлем.  

Хід роботи

Простим олівцем легенько намітити контур фігури.

Для роботи потрібно взяти жорсткий пензлик. Сухий

imageimageпензлик вмочити у густу гуашеву фарбу. Впевнено прикладати до паперу так, щоб виходили невеличкі мазки. Нерівний контур фігури буде схожий на пух пташенят, хутро тварин.

Щоб передати предмету об’єм, сухим пензликом нанести білі мазки.

Тоненьким м’яким пензликом намалювати очі та інші дрібні деталі.

image

 

 

Тема. Пластилін ніжніше, ніж глина»

Мета: ознайомити із способами ліплення із пластиліну; формувати початкові практичні навички роботи із пластичними матеріалами.

imageМатеріал: пластилін, кольоровий картон, малюнок ягняти або іншої тварини.

Техніка: малювання пластиліном.  

Хід роботи

На кольоровому картоні намалювати ягня.

Скатати маленькі кульки з білого або жовтого

пластиліну. Викласти із них тіло ягняти (вовна).

Скатати маленькі кульки з рожевого пласти­ліну. Викласти із них мордочку й ніжки. Із пластиліну чорного кольору зробити ягняті вічка. 

 

Тема. Повітряні фарби.

Мета: розвивати індивідуальні творчі здібності, уяву, фантазію та естетичне ставлення до навколишнього світу.

Матеріали:250 г борошна, 1/2 ч.л. соди, 1/2 ч.л. лимонної кислоти. Кілька крапель харчового барвника (або фарби),1 ст. ложку солі, білий або кольоровий папір.  

Техніка: малювання повітряними фарбами.

Хід роботи

У посуд з вказаними інгредієнтами додати трохи води, щоб фарба вийшла необхідної густоти.  

imageНанести фарбу на цупкий картон пензлем або ватними паличками.

Поставте малюнок в мікрохвильову піч на 20-30 секунд, поки маса не підсохне. Час сушки залежить від того, наскільки ваша фарба вийшла густою і який шар ви зробили на малюнку.  

Простежте, щоб картон не містив синтетичних матеріалів та плівок. Обирайте або звичайний його варіант, або візьміть кольоровий цупкий папір.

Саму суміш роблять дорослі і сушать у мікрохвильовій печі.  

 

Тема. Увімкни фантазію. 

Мета: учити малювати фарбами в техніці натискання, правильно розміщувати малюнок на папері, заповнювати зображенням усю площину аркуша; розвивати естетичні смаки; виховувати бережливе ставлення до природи.

imageМатеріали: шматочки мочалки; фарби; вода; пензлик; ручки, олівці або фломастери.

Техніка: Пуантилізм  

Хід роботи

                        Спочатку      нанесемо      фарбу     на     мочалку

пензликом. Тепер притиснемо до мочалки пальчик. Усе - на папері можна залишати кольоровий відбиток.

Скільки відбитків залишати, яких кольорів,

imageякими деталями завершити малюнок. Тут усе залежить тільки від фантазії. Малювання відбитками пальців - це справжня свобода. Також можна малювати не тільки пальцями, але і ручками, долоньками.  

 

Тема. Відпечаток

Мета: . Закріпити вміння дітей передавати в малюнку свої враження про осінь, використовуючи різні прийоми малювання – друкування листям. Удосконалювати навички роботи фарбами, пензлем. Коригувати і розвивати інтелектуальні операції (аналізу, синтезу, порівняння, планування).

Матеріали: листя з різних дерев, фарба гуаш, пензлик, аркуш паперу, зубна щітка, стека, стаканчик з водою.

Техніка: відбиток.  

Хід роботи

Покрити половину листка дерева гуашшю, прикладемо забарвленою стороною для отримання відбитку на аркуші паперу. Вийшов човник.

Так само, але вже забарвлюючи гуашшю весь листочок зробити відбиток вітрила.

Потім друкуємо листями хмари, сонце (промінчики дорисоваваем пензликом), зубною щіткою малювати хвилі.

З допомогою зубної щітки зробити набризк на малюнок.

 

image 

Тема. Мармуровий папір.

Мета: розвивати індивідуальні творчі здібності, уяву, фантазію та естетичне ставлення до навколишнього світу.

Матеріали: Піна для гоління, акварельні фарби або харчові барвники, пласка посудина, папір, шкребок.

Хід роботи

Товстим шаром нанести на будь-яку пласку посудину піну для гоління. Зробити насичений розчин кожного кольору фарби за допомогою води - розбавити барвники до рідкого стану.  

imageВзяти піпетку (або простий пензлик) та капнути кілька крапель фарби різних відтінків на шар піни. Пензлем розмазати фарбу по поверхні, намагатися зробити це так, щоб вийшли гарні лінії та

форми.   Цей   етап   можна         вважати найбільш творчим та цікавим. 

Прикласти зверху на таку піну з візерунком чистий        аркуш         паперу. Покласти аркуш на пласку поверхню та зняти з нього піну шматочком картону. Під піною зможемо побачити незвичайні

мармурові розводи, схожі на полярне сяйво. Тепер треба покласти картинку в сухе місце на 2 години, щоб вона підсохла.

 

      

Нетрадиційні техніки малювання для 3-4 класів.

Тема: Силуетно-площинне зображення.

Мета: ознайомити учнів з технікою гравюри; формувати навички роботи в техніці гратографії;  навчати учнів виконувати композиції без попередньої прорисовки олівцем; розвивати фантазію, уміння відтворювати природні форми; виховувати любов до природи рідного краю.

Матеріали: білий папір, парафінова свічка, чорні чорнила або туш, різнокольорові фарби, мильний розчин, голка або шпилька.  

Техніка: гратографія.

imageХід роботи

Білий фон. 

Ретельно натерте білий папір парафіновою свічкою.

imageЦю поверхню покрити чорним чорнилом або тушшю. Щоб фарба покрила поверхню, час від часу вмочувати пензлик у мильний  розчин.

Коли фарба висохне, голкою або шпилькою продряпати задуманий малюнок.

image 

Різнокольоровий фон.

imageНанести на поверхню аркуша фарби

різних тонів.

Щільно натерте кольорове тло парафіновою свічкою.

imageПотім  поверхню покрити чорним чорнилом або тушшю.  

Щоб фарба покрила поверхню, час від часу вмочувати пензлик у мильний  розчин.

Коли фарба висохне, голкою або шпилькою продряпати задуманий малюнок. 

image 

Тема. Ниточка в країні малювання.

Мета: навчити використовувати техніку « Малювання нитками»; розширювати знання учнів про різні техніки виконання малюнків; вчити працювати з ниткою;

Матеріали: альбом, пензлик, фарби, нитки, стакан з водою, палітра.

imageimageТехніка: малювання нитками.

Хід роботи

Покласти нитку на блюдце і зафарбувати її в бажаний колір так, щоб кінці  приблизно 5см були чистими.

Покласти зафарбовану нитку на одну половину

аркуша так, щоб обидва кінці звисали з однієї сторони.

Прикрити        другою       половиною аркуша та притиснути долонею. Обережно другою рукою

витягнути нитки.

imageРозгорнути малюнок. Знайти в ньому образи.

Домалювати деталі.

 

image 

 

Тема. Дивовижна природа (акварельними фарбами).

Мета: розвивати в учнів у процесі художньо-естетичного виховання сприйняття, вміння бачити прекрасне у природі та мистецтві; образне мислення, фантазію; вміння бачити розмаїття колірної палітри в навколишньому світі.  

Матеріали: акварельні фарби, мило, пензлик, прозора пластикова плівка та гладенький папір.

Техніка: монотипія (виконана акварельними фарбами). Хід роботи

imageПензликом нанести на плівку розчин мила. Утворити густу піну.

Розфарбувати намилений «аркуш» згідно із задумом.

Для зображення зимового пейзажу використовувати блакитну, фіолетову та

imageimageбілу фарбу. Для осіннього – жовту, червону, оранжеву.

Коли «малюнок» підсихатиме, накрити його другим зволоженим

аркушем паперу і притисни.

imageПовільно зняти плівку з паперу. Підсохле зображення доповнити пензликом або чорним

фломастером.

image 

Тема. Тема. Дивовижна природа (олійними фарбами).

Мета: розвивати в учнів у процесі художньо-естетичного виховання сприйняття, вміння бачити прекрасне у природі та мистецтві; образне мислення, фантазію; вміння бачити розмаїття колірної палітри в навколишньому світі.

Матеріали: акварельні фарби, мило, пензлик, прозора пластикова плівка та гладенький папір, олійна чорна фарба.

Техніка: монотипія (виконана олійними фарбами).

imageХід роботи

Для цього потрібно олійну фарбу чорного або будь-якого кольору, яку потрібно знежирити. З цією метою видушують її на газетний папір. Коли папір

вбере жир, знімаємо фарбу, готову до вжитку. Нанести  рівномірно шар олійної

imageimageфарби на гладку поверхню скла тонким шаром.

На аркуші паперу створити малюнок і

розфарбувати його.

Взяти аркуш з виконаною композицією і приклади на скло чи на вікно і обвести контур з іншого боку.

imageПокласти аркуш малюнком донизу на підготовлену поверхню. Притиснути в бажаних місцях, де повинен залишитися відбиток. Разом з тим обережно обвести           малюнок     на      звороті.       Можна        провести

гребінцем, за допомогою якого утвориться фактура.

 

 

image

 

 

Тема. Підводний світ.

Мета: ознайомити учнів із технічними прийомами роботи акварельними фарбами, технікою малювання «акварель по вологому паперу»; навчити виконувати швидкі колірні замальовки.

Матеріали: альбоми, акварель, губки, пензлі, ємності для води, олівець.  

Техніка: малювання по мокрому.  

imageХід роботи

Простим олівцем намітити зображення.

М’яким пензликом зволожити аркуш паперу з добавленням блакитного кольору.

Коли робота висохне, далі акварельними фарбами розфарбувати малюнок за

imageimageзадумом.

Коли малюнок висохне, легенько знову зволожити малюнок.

Тонким фломастером або гелевою ручкою обвести

imageзображення. Лінії, змочені водою стануть пухнастими. (Ефект буде кращим, якщо скористуватися плакатним тонким пером і чорною тушшю. Але треба бути дуже обережним, бо туш може

розтектися.)

image

 

 

Тема. Пейзаж зі свічкою. 

Мета: навчитись виконувати пейзаж із свічкою; розвивати аналітичне мислення, уміння та навички побудови натюрмортів; виховувати ціннісне ставлення до навколишнього світу, його різноманіття.

Матеріал: простий олівець, білий папір, свічка, фарби.

Техніка: резервування свічкою.

Хід роботи 

Створити олівцем попередній начерк.

Нанести свічку на ті місця, які мають бути білими.

Розфарбувати малюнок. Поверхня паперу, де пописала свічка, залишиться білою.

image

 

Тема. Осінній ліс.

Мета: Закріпити вміння дітей передавати в малюнку свої враження про осінь, використовуючи різні прийоми малювання. Удосконалювати навички роботи фарбами, пензлем. Коригувати і розвивати інтелектуальні операції (аналізу, синтезу, порівняння, планування).   

Матеріали: білий папір, пісок, фарба гуаш, клей ПВА.

Техніка: малювання піском.  

imageХід роботи

Для початку необхідно покрити всю поверхню листа тонким шаром клею ПВА. Зробити це можна пензликом або ж пальцем.

                Після    цього,    всю    змащену    клеєм    поверхню,

посипати піском. Дати клею підсохнути

Після висихання клею необхідно акуратно струсити

надлишки піску. Тепер база для малювання готова

imageПриступаємо до виконання основного етапу роботи. Коричневою фарбою окреслюємо стовбури дерев та гілки

Потім, з допомогою пальців, починаєте малювати осіннє листя на деревах і на землі, використовуючи такі кольори: червоний, жовтий, помаранчевий, зелений

Замінюємо етап пальчикового малювання на

інший вид нетрадиційного малювання - тичок жорсткої напівсухий пензлем і продовжуємо промальовувати осіннє листя.

Далі ми окреслюєте стовбури дерев чорним кольором.  

image

 

image

Тема. Морське дно. 

Мета: ознайомити із способами ліплення із пластиліну; розширювати уявлення учнів про композиційну побудову; закріплювати поняття про скульптурні засоби виразності в образотворчому мистецтві; формувати початкові практичні навички роботи із пластичними матеріалами.

Матеріал: кольоровий картон, пластилін, тепла вода, стеки.

Техніка: малювання пластиліном.  

Хід роботи

Добре розім’яти жовтий пластилін. Відриваючи пластилін шматочками, розмазувати його по низу кольорового картону (можна за допомогою стеків).

Утворився пісок.

Із зеленого пластиліну скрутити джгутики й викласти їх на пісок.

Змочуючи пальці в теплій воді, розмазати джгутики, спрямовуючи вгору. Утворилися водорості.

Із червоного або будь-якого яскравого пластиліну скачати кульку й придавити її до картону (рибка). Розтерте стеками хвостик і плавці рибки.

З коричневого пластиліну скачати кульки й прикріпити їх до піску (камінчики). Можна додати будь-яких морських жителів.

 

image

 

 

           

Література

1.     Навчаємо дітей малювати: 20 унікальних технік, доступних усім батькам. URL:https://www.moirebenok.ua/materialy-na-ukrainskomyazyke/navchayemo-ditej-malyuvati-20-unikalnih-tehnik-dostupnih-usimbatkam/ (дата звернення: 22.03.2020).

2.     Нетрадиційні техніки зображувальної діяльності. URL: https://www.youtube.com/watch?v=pdYXojI_5lo (дата звернення: 22.03.2020).

3.     Нетрадиційні техніки малювання (методичний посібник). URL: https://ru.calameo.com/read/00226098320debebd0cb5 (дата звернення:

22.03.2020).

4.     Нетрадиційні техніки малювання та використання їх можливостей у творчій роботі.  

URL:https://knowledge.allbest.ru/pedagogics/2c0b65635b3ac69a4d43a894 21206c37_0.html (дата звернення: 22.03.2020).

5.     Плямка       та      її друзі.       Нетрадиційні техніки малювання. URL:

https://dorobok.edu.vn.ua/article/view/2344 (дата звернення: 22.03.2020).

6.     Розвиток творчих здібностей дітей дошкільного віку нетрадиційними

                                техніками       малювання       (       методичний       посібник).       URL:

http://www.osvitacv.com/index.php/doshkillya/2015-04-08-12-23-32/1422015-04-16-05-55-24/29607-l--------r--- (дата звернення: 22.03.2020).

 

pdf
Додано
15 листопада 2020
Переглядів
408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку