Модель національно-патріотичного виховання « Я-особистість»
Указами Президента України № 64/2022 від 24 лютого та № 133/2022 від 14 березня 2022 року у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України введено воєнний стан – особливий правовий режим, що вводиться в разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності, територіальній цілісності. В умовах воєнного стану освітній процес в усіх закладах освіти України відбувається дистанційно. Під час неоголошеної та повномасштабної війни рф проти України постала нагальна потреба в перегляді та оновленні системи національнопатріотичного виховання. З цією метою МОН України затвердило заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року (далі – Концепція). Відповідно до Концепції метою національно-патріотичного виховання визначено «становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян на основі духовно-моральних цінностей Українського народу, національної самобутності». Реалізація цієї мети відбуватиметься через упровадження відповідних заходів щодо громадянськопатріотичного, духовно-морального, військово-патріотичного та екологічного виховання.
Тому в сучасних умовах актуальним завданням є теоретичне (практичне) переосмислення значення національно-патріотичного виховання дітей, учнівської молоді, утвердження національної ідентичності та формування української нації громадян України.
Національна ідея як складова патріотизму є світоглядним орієнтиром у системі освіти, виховання, у сфері соціалізації особи. Відображає усвідомлену та офіційно визначену стратегію патріотичного виховання, яка повинна гармонійно відображати життя народу та потреби на його розвиток, виконує функцію духовної основи саморуху й поступу українського суспільства.
Національна ідея є системою, яку складають інтелектуальні, духовні, історичні та інші цінності народу України; всі її представники повинні побачити в ній частину себе і бути готовими брати участь у її реалізації.
Єдність здорової національної ідеї та патріотизму визначає систему патріотичного виховання.
Головною домінантою національно-патріотичного виховання молоді є формування у особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та самої себе, активної за формою та моральної, за змістом, життєвої позиції. Форми й методи виховання базуються на українських народних традиціях, кращих надбаннях національної та світової педагогіки й психології. Національно-патріотичне виховання формується на прикладах історії становлення української державності, українського козацтва, героїки визвольного руху, досягнень у галузі політики, освіти, науки, культури і спорту. Головна мета полягає в тому, щоб через реалізацію системного і цілеспрямованого комплексу заходів, сприяти вихованню патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов’язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві.
Метою моєї моделі національно-патріотичного виховання «Я – особистість» є самоусвідомлення й національна самоідентифікація українців як гідної самодостатної європейської нації; утвердження любові до Батьківщини, української мови, культури, історії, традицій; збагачення, засвоєння учнівством і міжпоколінна трансмісія національних, патріотичних і абсолютних цінностей; становлення громадянина-патріота України, готового самовіддано захищати й розбудовувати її як унітарну суверенну незалежну демократичну правову соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку; знати свої конституційні права й обов’язки, цивілізовано обстоювати їх; сприяти єднанню українського народу, громадянському миру й злагоді в суспільстві.
Для досягнення зазначеної мети ви такористовуються такі напрями роботи:
1. Формування української національної ідентичності.
2. Вивчення державної та етнічної території українського народу.
3. Військово-патріотичне виховання.
Завдання моделі національно-патріотичного виховання :
науково-педагогічне забезпечення єдності фізичного, духовного й інтелектуального розвитку особистості;
головний урок – урок патріотизму сьогоднішнього дня;
визначення в освіті пріоритету гуманістично-світоглядних знань, формування цілісного бачення світу й Людини в гармонії з природою, Всесвітом, собою;
утвердження у виховній роботі пріоритету національного на засадах родинності;
розвиток в учнів почуття відповідальності за збереження національних традицій, звичаїв, культурних надбань, реалізація ідеї «діалогу культур»;
творення індивідуального «Я» у його духовній автономності й суверенності та в умінні поєднувати особисті інтереси з державними;
забезпечення оволодіння українською мовою кожним учнем ліцею, виховання поваги до єдиної державної української мови;
формування психологічної та фізичної готовності учнів до виконання громадянського та конституційного обов'язку щодо відстоювання національних інтересів та незалежності України;
підвищення її престижу й розвиток мотивації молоді до державної та військової служби;
виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки – Герба, Прапора, Гімну України та історичних святинь створення умов для розвитку громадянської активності, високої мотивації до праці як основи конкурентоспроможності громадянина, а відтак – і держави;
виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, антигромадської діяльності;
забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості в Україні відповідно до її інтересів та можливостей;
виховання готовності до захисту рідної Землі і України, виконання громадянського обов’язку — військової служби;
підвищення статусу національно-патріотичного виховання в українському суспільстві;
формування шанобливого ставлення до особистості згідно з Конвенцією ООН про права дитини; посилення ролі сім'ї в патріотичному вихованні учнів школи
Для успішного виконання поставлених завдань намагаюсь дотримуватися таких основних педагогічних вимог:
Принципи національно-патріотичного виховання
принцип природовідповідності у Г. Сковороди має назву «сродності» («Учи відповідно до природи»). Розуміння цього принципу стосується врахування, з одного боку, особливостей дитини та її віку, а з другого, – відповідності навчання законам природи взагалі;
принцип цілісності означає, що виховання організовується як системний педагогічний процес, спрямований на цілісний та різнобічний розвиток особистості, формування в неї цілісної картини світу; принцип особистісної зорієнтованості означає, що загальні закони психологічного розвитку проявляються в кожної людини своєрідно й неповторно;
принцип гуманізації виховного процесу спрямовує виховний процес на формування й розвиток у особистості терпимості, поваги, толерантності, емпатії, співчуття;
принцип національної ідентичності передбачає формування національної самосвідомості через виховання любові до рідної землі, свого народу, шанобливе ставлення до його культури; повагу, толерантність до культури всіх народів, які населяють Україну;
здатності зберігати свою національну ідентичність, пишатися приналежністю до українського народу; брати участь у розбудові та захисті своєї держави;
принцип суб'єкт-суб'єктної взаємодії базується на рівноправності учасників виховного процесу, врахуванні точки зору кожного, визнанні права на її відмінність від іншої, узгодженні позицій; мультикультуралізм передбачає інтегрованість української культури в європейський та світовий простір, створення для цього необхідних передумов: формування в ліцеїстів відкритості, толерантного ставлення до цінностей, культури, мистецтва, вірування інших народів; здатності сприймати українську культуру як невід'ємну складову культури загальнолюдської;
принцип толерантності – це відкритість спілкування та свобода думки, совісті й переконань, виховання відповідальних громадян, здатних цінувати свободу, поважати людську гідність та індивідуальність, запобігати конфліктам та розв’язувати їх ненасильницькими засобами;
принцип родинності – інтеграція педагогічних принципів у сім'ю, родину; дотримання універсальності принципу кола: дитина – родина – нація – вселюдство; принцип громадянськості – моральний принцип, який передбачає національну гордість, громадянську відповідальність та готовність служити й захищати Батьківщину;
принцип європейськості – інтеграція у європейський (світовий) освітній простір на основі загальнолюдських цінностей і національної ідентичності, толерантність, широта погляду на світ і людину, взаємоповага.
Нормативно-правова база:
Враховуючи дані аспекти та можливості, була розроблена власна модель національно-патріотичного виховання в школі «Я – особистість».
Модель національно-патріотичного виховання « Я – особистість»
Термінологія, що застосовується в моделі:
громадянська ідентичність – ототожнення себе зі спільнотою громадян національно-державного утворення; феномен свідомого та активного громадянства, усвідомлення себе членом громадянського суспільства;
національна ідентичність — почуття нації єдиним цілим, виховання в собі відмінних традицій, культури, мови і політики. Національна ідентичність людини є її ідентичність і почуття приналежності до однієї держави або однієї нації, незалежно від свого юридичного статусу громадянства;
проспективна ідентичність – це динамічне, цілісне когнітивно-афективне утворення, що є компонентом “Я”-концепції особистості та представлено системою уявно-вірогіднісних смислових конструктів суб'єкта, які віднесені ним у власне майбутнє і є сукупністю рис, особистісних якостей, соціальних ролей, соціальних статусів. Проспективна ідентичність є інтегральною характеристикою особистості, має множинну й мінливу природу, є результатом усвідомлення суб'єктом власної своєрідності та самовизначення в соціальному середовищі. Проспективна ідентичність формується в процесах взаємодії суб’єкта з соціальним середовищем і має різне змістовне наповнення залежно від індивідуальних особливостей суб'єкта та його соціокультурного оточення.
Проспективна ідентичність є основою для самоконструювання та побудови свого життєвого шляху;
соціальна ідентичність – усвідомлення людиною своє належності до різних соціальних груп, цінності та інтереси яких вона сприймає як свої;
українська ідентичність — історично сформована адаптивно-еволюційна система ознак і властивостей, які вирізняють українську людину, українську спільноту і українську культуру з-поміж інших аналогічних об'єктів (феноменів);
національно-культурна ідентичність належності до українського народу, нації, свідоме прийняття його моральних цінностей, що характеризується ототожненням і формуванням відповідної національної Я-концепції, що виявляється у власній самоповазі, національній гідності, умінні користуватись правами і свободами, справедливості, відповідальності, любові до України та бажанні пов’язати свою долю з долею України.
Очікувані результати виховної діяльності :
Передбачається, що досягнення зазначених цілей та завдань виховної діяльності дає можливість сформувати духовну, високоморальну, життєво компетентну особистість у системі, яка формується і розвивається із стійкою мотивацією на здоровий спосіб життя, духовно багата, морально стійка, національно свідома, соціально адаптована.
Основними формами національно- патріотичного виховання школярів є:
Малі групи. Сталі групи приблизно одного віку, чисельністю орієнтовно 6-8 осіб (можуть бути і трохи більше і менше). Ідея малої групи взята із життя, саме в малих групах діти проводять своє дозвілля, спілкування. На основі мережі малих груп варто створювати осередки виховних організацій. Ідеально, щоб мала група розвивалась і ставала командою. А паралельно в групі формувався лідер та інші ролі. Команда і лідер важливі для створення здорового самовиховного середовища.
Регулярні збірки/сходини щотижня малими групами. Основна форма для створення системності самовиховного процесу в осередку виховної організації. В цьому контексті важливим є робота по певній програмі, і самі діти беруть участь у плануванні своєї діяльності на майбутнє, а потім аналізують і роблять висновки.
Проєкти. Заходи. Важливо навчити вихованців проєктного методу, а також як організовувати заходи – коротко тривалі події. Варто створити календар важливих дат протягом року, від вересня до серпня. В контексті НПВ це напр. День захисника України, День гідності і свободи, День ЗСУ, Свято соборності, День пам’яті Героїв Крут, День героїв небесної сотні, День Добровольця, Свято Героїв, День Конституції, День Незалежності і майбутній День Перемоги у війні за незалежність.
Інтерактивні форми: Ігри, вправи, практичні завдання. Про них вже сказано, пересказано. Варто мати власний багаж ігор та вправ на різні випадки і ситуації – для здруження, для активізації чи навпаки для розслаблення, розминка, тімбілдінгу тощо.
Добрі діла – ідея волонтерства і служіння. Варто ідею добра завжли переводити в практичну площину, щоб в молоді вироблялась потреба творити добрі справи.
Вишколи як вузлові інтенсивні навчання знань/вироблення навичок, формування ставлень – компетентності.
Змагання як вузлові контрольні точки перевірки виробленості, вправності.
Мандрівки протягом року, оптимально щокварталу в різні пори року. Бажано із ночівлею в польових умовах.
Літні наметові табори як підсумковий етап річної програми.
А ще можемо згадати про різні дрібніші форми: Гутірка, дебати, майстерки, сценки, екскурсії, ватри, вечорниці тощо, рекомендуємо почитати в додаткових матеріалах.
Методи національно-патріотичного виховання:
Учнівський парламент здійснює свою діяльність через різноманітні форми роботи. Щорічно діє «Школа лідера», яка сприяє вихованню справжнього громадянина та патріота України. Учні закладу активно беруть участь у різноманітних територіальних та обласних конкурсах.
Суттєву роль у процесі національно-патріотичного виховання молоді відіграє так званий «дух» школи, у тому числі зовнішній вигляд, використання національної та народної символіки в оформленні школи.
Всередині шкільного подвір'я розміщено флагшток з державним прапором, який піднімаємо кожного понеділка під виконання Державного Гімну України.
Сутність національної самосвідомості виражається як у ставленні особистості до національних цінностей, якими є любов до рідної культури, мови, національних свят, традицій тощо, так і активному їх опануванні, розвитку.
Розроблена система заходів у плані роботи школи на навчальний рік, планах методичних об'єднань ,класних керівників, педагога-організатора та учнівського самоврядування, які сприяють вихованню патріотичних почуттів, національної гідності, викликають інтерес до вивчення минулого нашого народу:
Окрім цього класними керівниками щорічно проводяться:
Серед заходів ціннісного ставлення до суспільства і держави ( військово - патріотичне виховання) слід відзначити :
Ніколи не втрачають своєї актуальності народознавчі заходи, на яких, знайомлячись з народними оберегами, традиціями і звичаями, учні вчаться шанувати національну спадщину, бути патріотами і громадянами. Традиційними у школі є Українські вечорниці, вертепні дійства, свята Миколая, ходіння з Маланкою, великодні святкування.
Ефективним способом формування громадянина-патріота є соціальні проекти. Участь у них мотивує молодь досліджувати проблеми місцевої громади, а також вчить планувати та впроваджувати проекти, котрі відповідають потребам спільноти, членами якої вони є.
Учні нашої школи є ініціаторами багатьох соціальних акцій та проектів. Зокрема, це проекти «Посади дерево», «Чисте джерело» (розчищення джерел у селі).
З моменту повномасштабного вторгнення на територію суверенної України питання волонтерства набуло своєї найбільшої актуальності за останні часи. Із самого початку активізувався волонтерський дух, що охопив не тільки Україну, але й увесь світ. З перших днів війни (з 24 лютого 2022) в нашому навчальному закладі волонтерський рух набув іншого - масштабного значення. Саме волонтерство відіграє велику роль у вихованні патріотизму. Учні, вчителі, батьки і просто не байдужі жителі села активно долучається до збору та передачі захисникам продуктів харчування , оберегів та малюнків, плетінні маскувальних сіток, організовувались благодійні акції та ярмарки , кошти яких спрямовані на підтримку наших воїнів. У стінах школи було організовано тимчасовий прихисток для співгромадян , які змушені були покинути свої домівки.
Результатом дії даної моделі є випускник, в якого сформовано рівень соціальної зрілості, достатньої для забезпечення його самостійності у різноманітних сферах життєдіяльності, здорова людина, творча особистість з розвиненою потребою у самореалізації та самовдосконаленні, з гуманістичним світоглядом та почуттям відповідальності за долю України, її народу, людства – справжній громадянин – патріот України.
Висновок
Ще великий давньоримський політичний діяч, філософ і літератор Цицерон писав: «Основа всієї держави складається з правильного виховання юнацтва». Сьогодні, як ніколи, постає головним питанням – виховання свідомих громадян України, для яких «народ і держава» – єдині, а «правильне 2 виховання» полягає в цілеспрямованому формуванні української нації, яка знає своє коріння, свою історію, культуру, цінує й береже свою рідну українську мову. А тому справжнє реформування в Україні має починатися із духовних цінностей, громадянськості й людськості.