11 клас . Профільний рівень
Урок № 60
Тема. Новела «Воля до життя». Ідейна домінанта ‒ ніколи не втрачати надії, до останньої миті боротися за життя. Образ Воїна у творі: солдата Івана Карналюка і лікаря-хірурга Миколи Дудка. Психологічний портрет героїв та засоби художнього вираження. Проблема війни і цінності людського життя
Мета : поглибити знання учнів з історії Другої світової війни та порівняти з подіями сьогодення; ознайомити з одним із зразків малої прози у воєнному доробку О. Довженка — новелою «Воля до життя»; допомогти учням усвідомити виховне значення головних героїв твору; визначати роль образів-персонажів у розкритті ідейного змісту новели та авторської позиції в ній; вчити дітей знаходити потрібну інформацію в тексті,творчо, компетентно її використовувати, висловлювати власні міркування; вдосконалювати вміння учнів сприймати й осмислювати художній твір; продовжувати виховувати любов і повагу до історії країни, почуття гордості за подвиг українського народу у воєнні роки та наші часи; формувати у дітей почуття гідності, доброти, милосердя, відданості своєму народу, Батьківщині.
Випереджувальне завдання: прочитати новелу «Воля до життя».
Тип уроку: урок - осмислення (застосування знань, умінь та навичок).
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, тексти за текстом новели, підручник, картки,
Епіграфи уроку:
Коли вам стає дуже тяжко, і навколо все проти вас,
і, здається, немає сили терпіти більше жодної хвилини,
нізащо не відступайте, саме у такі хвилини
зароджується перемога.
Г.Бічер-Стоу
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
2слайд.
►Слово вчителя
Це на світанку сталося колись:
Стривожений, із муками і жалем
Світ стрепенувся, кров’ю вмить заливсь,
Неначе розпанаханий кинджалом.
Війна назустріч молодому дню
Із гуркотом, із брязкотом котилась,
Лавиною металу і вогню
На нашу землю й долю навалилась.
К. Обідець
Ще три роки тому ми з вами, читаючи ці рядки поезії, згадали б такі далекі події ХХ століття – Велику Вітчизняну війну. Але так сталося, що війна не є для нас минулий, війна – це наше сьогодення. Тому українці, як ніхто інший, розуміють, що таке ракетні обстріли, укриття, розгромлені міста та села, втрата рідних та близьких людей. Наш народ не з книжок знає, що таке смерть.
22 червня 1941 року мирне життя українського народу було перерване . Це була остання мирна ніч. Ще не встигло зійти сонце, як на світанковому небі з'явилися сотні німецьких літаків, які несли смерть у будинки, в яких люди додивлялися останні мирні сни.
Через вісімдесят років, 24 лютого 2022 року, події повторилися. І вже російські літаки бомбили міста і села “братського” українського народу, порушуючи мир та спокій.
Саме тому нам не потрібно сьогодні пояснювати, що мир та незалежність наші воїни відстоюють ціною власного здоров’я та життя, завдяки власній силі духу, мужності, волі до життя.
Маленька країна в центрі Європи вже третій рік протистоїть другій армії світу.
Про героїзм наших воїнів напишуть ще сучасні автори романи та поеми, пісні та вірші, а ми, разом із автором твору Олександром Довженком, повертаємося в ті героїчні часи 40 роки , роки Великої Вітчизняної війни.
«В перший день війни біля маленької кімнати секретаря Спілки письменників України стояла незвичайна черга. Молодь і вкриті сивиною письменники старшого покоління прийшли із заявами, в яких було кілька слів: прошу послати мене на фронт, щоб із зброєю в руках захищати рідну Україну від німецьких загарбників».
Це вже згодом, по війні, стане відомо, що в цій велетенській битві з фашизмом 42 письменники України загинули смертю хоробрих у боях за Вітчизну, п’ятьом за бойові заслуги присвоєно звання Героя Радянського Союзу. Дві третини тодішнього складу Спілки — понад 120 літераторів — перебувало на фронтах.
Олександр Петрович добровольцем опиняється на передовій Воронезького фронту з лютого 1942 року у званні полковника, там він працював спецкором у газетах, знімав документальні кінострічки «Битва за Україну», «Перемога на Правобережній Україні».
Він буває на передових позиціях, у безпосередній близькості від ворога. Знайомиться з бійцями й командирами, занотовує їх розповіді про бойові епізоди. Подовгу розмовляє з тими, хто вирвався з оточення чи фашистських таборів. Незважаючи на всі труднощі фронтового життя, які Довженко поділяє з бійцями, він знаходить час писати статті, листівки, відозви, оповідання, фрагменти до повісті, щоденно робить нотатки до блокнота.
До його літературного набутку воєнного часу входить серія новел та оповідань: «Ніч перед боєм», «Мати», «Воля до життя» та інші. Своїми пристрасними правдивими оповіданнями, статтями, нарисами, виступами по радіо він зворушував серця воїнів і людей, які працювали в тилу. Бійці просили, «щоб частіше говорив сам Довженко і щоб його оповідання завжди звучали по радіо».
Подвиги на фронті, реальні трагічні факти, події в тилу у ворога одразу ж ставали для письменника предметом глибокого осмислення, аналізу, узагальнення. Так народилась ідея новели «Воля до життя»,в основу якої покладено реальний факт із практики М.Дудки – чоловіка сестри Довженка. Але навіть він, очевидець тих подій, прочитавши новелу, був вражений тим, як майстерно на основі окремого випадку Олександр Петрович зміг створити пам’ятник життєлюбству солдата.
Вдома ви прочитали новелу «Воля до життя», висловіть свої враження від твору.
►Інтерактивнийметод «Мозковий штурм»
Дайте відповідь на опрацьоване випереджувальне запитання: чому О. Довженко назвав свій твір «Воля до життя»? (Автор на перше місце поставив силу людської волі, без якої Іван Карналюк не зміг би вижити.)
ІІІ. Підготовка учнів до сприйняття нового матеріалу(повідомлення теми і мети уроку, робота з епіграфом)
12,13, 14 слайди
Оголошення теми, мети уроку
Сьогодні ми з вами спробуємо відчути волю до життя, як це зробив головний герой твору, спробуємо відчути внутрішній стан пораненого Івана Карналюка, поговоримо про те, які випробування довелося йому перебороти.
Запишіть до своїх зошитів із буклета-путівника тему уроку: Новела «Воля до життя». Ідейна домінанта ‒ ніколи не втрачати надії, до останньої миті боротися за життя. Образ Воїна у творі: солдата Івана Карналюка і лікаря-хірурга Миколи Дудка. Психологічний портрет героїв та засоби художнього вираження. Проблема війни і цінності людського життя.
Епіграфом нашого уроку будуть слова відомої американської письменниці Га́ррієт Єлі́забет Бі́чер Сто́у: «Коли вам стає дуже тяжко, і навколо все проти вас, і, здається, немає сили терпіти більше жодної хвилини, нізащо не відступайте, саме у такі хвилини зароджується перемога».
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів(створення проблемної ситуації, для розв’язання якої потрібно засвоїти нове )
Головні герої новели розуміли своє призначення в житті, усвідомлювали, що шлях до Великої Перемоги буде тернистим, але заради досягнення своєї мети вони ладні були пройти крізь пекло. На цьому складному шляху гартуються їхні характери, залежно від обставин вони роблять життєво важливий вибір.
Протягом уроку ми з вами будемо удосконалювати вміння аналізувати образи твору, розвиватимемо навички робити висновки, аналізуючи вчинки героїв, будемо тренуватися висловлювати власні думки, точно їх аргументуючи.
V. Засвоєння нового навчального матеріалу в процесі виконання інтерактивних вправ
►Слово вчителя
15 слайд
Як стало відомо нам із біографії письменника, життєвий шлях автора твору – це приклад боротьби і нескореності, приклад любові до життя. Письменника найбільше хвилювала проблема перемоги життя над смертю, майже у всіх його творах мотив безсмертя людини є наскрізним. У найтяжчі роки війни він стверджував безсмертя українського солдата і безславний кінець фашистів, які прийшли на нашу Батьківщину.
У новелі «Воля до життя» йдеться про події Другої світової війни, свідком якої він був. Саме тому твір змушує читача перегортати сторінки із завмиранням серця, адже тільки історія, яка є частиною життя, може доторкнутися до самого серця іншої людини.
►Обмін враженнями щодо прочитаного. «Мозковий штурм»
16 слайд
►Аналітична бесіда за змістом новели “Воля до життя”
Ви прочитали оповідання.
►Робота з текстом (виразне читання початку твору)
«Пошукове читання»
Слайд 17
- Знайдіть в тексті і зачитайте уривки, де головний герой бореться за життя, проявляє свою волю, силу духа.
Слайд 18.
►Словникова робота
Асистент – помічник лікаря.
СирОватка – біологічний препарат антитіл, що виробляється з крові тварин, які вже мають або яким штучно виробили імунітет до захворювання.
Газова гангрена – ускладнення поранення, що виникає під час інфікування різними мікроорганізмами.
Артерія – кровоносна судина, якою тече кров.
Санітари – медичні працівники.
Ампутація – відрізання кінцівки.
Хірург – лікар, який має спеціальну підготовку з хірургічного лікування.
Слайд 19.
►Визначення теми та ідеї твору.
Тема: уславлення стійкості, нездоланності людини, її духовної і моральної сили, виняткової сили волі до життя.
Ідея: ніколи не втрачати надії, до останньої миті боротися за життя - воно варте того.
Слайд 20
►«Павутинка думок»
►війни і цінності людського життя;
►трагедія Другої світової війни;
►сенс життя пересічної людини на війні і в мирний час;
►проблема цінності загальнолюдських ідеалів.
Слайд 21
►Робота у парах«Образ Воїна у творі»
Слайд 22.
І ряд “Сенкан”
Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків.
Перший рядок – тема (іменник) Іван Карналюк
Другий – опис теми (два прикметники).
Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.
Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.
Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.
Іван Карналюк
Вольовий, наполегливий.
Бореться, захищає, любить.
Смерть відступає перед його волею.
Воїн
Слайд 23
ІІ ряд “Асоціаційний кущ”
За допомогою «асоціативного куща» створити психологічний портрет Івана Карналюка
К – красивий (у боротьбі зі смертю);
а –
р –
н –
а –
л –
ю(у) –
к –
Карналюк
К – красивий(у боротьбі зі смертю);
а – атлетичний;
р – реальний, рядовий;
н – нескорений, незнищенний, непохитний;
а – активний
л – люблячий, людяний, лагідний;
ю(у) – унікальний, упертий;
к – кмітливий
Слайд 24.
ІІІ ряд “Інформаційне гроно”Миколи Дудки
Слайд 25, 26.
►Порівняльна характеристика «Хто є бійцями в творі?»
Назвіть спільне і відмінне у їх характерах, долі?
|
Іван Карналюк |
Микола Дудка |
|
війна |
|
|
боєць – рядовий |
боєць – лікар-хірург |
|
мирний час |
|
|
пастух |
лікар |
|
боротьба |
|
|
звільнення людини від горя, смерті |
від недуги, одужання |
|
зброя |
|
|
автомат |
скальпель |
|
життя людини /спільні риси/ |
|
|
Любов, обов’язок, праця, мета, одержимість, воля |
|
Слайд 27, 28.
►Робота з текстом.
Слайд 29
► Шкала сприйняття твору
Новела О.Довженка «Воля до життя»…
Слайд 30.
►Вибірковий літературний диктант
Вибрати ті поняття, які є складниками щастя, основи життя людини /за переконаннями Івана Карналюка/
Що є зайве?
праця, відповідальність, перемога, родина, кохання, шлюб, достаток, багатство, гроші, успіх, воля, смерть, нескореність, війна, рідний дім, віра, любов, благородство, помста ворогові.
Слайд 31.
►Тестові завдання
А) Тарас Григорович Шевченко
Б) Олександр Петрович Довженко
В) Володимир Миколайович Сосюра
А) Мина
Б) Іван Карналюк
В) Микола Дудка
А) Тисячі
Б) сотні
В) десятки
А) звичка
Б) величезний труд
В) неприємна справа
А) граната
Б) куля
В) міна
А) кулемет
Б) автомат
В) гранату
А) лейтенантом
Б) рядовим бійцем
В) сержантом
А) хірургом
Б) учителем
В) пастухом
А) в простій хаті
Б) у лікарні
В) у шпиталі
А) молоко
Б) мікстура
В) сироватка
А) До перев’язочної
Б) до кабінету хірурга
В) до операційної
А) води
Б) перев’язки
В) ліків
►Слово вчителя
Автор уводить у твір філософське міркування головного героя про життя: «Подумайте, брати мої, про це, і коли з ким в бою що трапиться, – все буває, - вирішуйте тоді на койках перемогу кожен для себе. Виймайте тоді з чудодійної прадідівської скриньки дорогоцінне зілля,корінь життя, і нюхайте його, вбирайте в себе його дух, і гризіть, і живіться ним день і ніч, – Волю!»
Це і є ідея твору, яку автор хотів донести нам, читачам, вустами своїх героїв.
1