КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ
«КИЇВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ТЕХНОЛОГІЧНИЙ КОЛЕДЖ»
Методична розробка уроку на тему:
«Характерні причини виникнення пожеж»
Людмила БІЛОЦЬКА
викладач з охорони праці
І кваліфікаційної категорії
Київ -2024
План уроку
Тема: Основи пожежної безпеки
Тема уроку: Характерні причини виникнення пожеж
Мета уроку:
навчальна: вивчити новий матеріал, формування основних понять теми;
розвиваюча: активізувати діяльність здобувачів освіти, логічне мислення, увагу; спонукати їх для участі в обговоренні ситуацій з метою повторення та закріплення вивченого матеріалу;
виховна: виховати дисциплінованість, старанність в роботі, бажання працювати самостійно і в колективі, культуру мови, позитивну мотивацію до навчання, розвивати почуття відповідальності, порядності та поваги до обраної професії, навчити не зупинятися перед труднощами, не впадати у відчай у складних життєвих ситуаціях, не боятися звертатися по допомогу і самим допомагати іншим.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв’язки: хімія, матеріалознавство
Вид уроку: теоретичний урок з вивчення нового матеріалу.
Методи проведення: інформаційно-повідомляючі; бесіда; демонстрації.
Матеріальне оснащення: картки-завдання, підручник, презентація, ноутбук, телевізор.
Структура уроку
1. Організаційний момент – 4 хв.
1.1 Привітання, перевірка присутніх на уроці
1.2 Оголошення теми, мети уроку
2. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти – 7 хв.
2.1 Розв’язування кросворду
3. Формування нових знань здобувачів освіти – 20 хв.
4. Застосування та закріплення здобутих знань – 10 хв.
5. Підведення підсумків уроку і оцінка знань здобувачів освіти – 2 хв.
6. Інструктаж домашнього завдання – 2 хв.
Хід уроку
1. Організаційний момент
1.1 Привітання, перевірка присутніх на уроці.
1.2 Оголошення теми, мети уроку
Сьогодні ми починаємо вивчати розділ « Основи пожежної безпеки» тема уроку «Характерні причини виникнення пожеж». Ми вивчаємо цю тему, щоб знати як правильно поводитись під час пожежі, яких правил з техніки безпеки повинні дотримуватись, щоб уникнути пожеж і розглянемо ситуації коли виникає пожежа.
2. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти
2.1 Розв’язування кросворду
Ключове слово кросворду – ПОЖЕЖА.
На розв’язування кросворду здобувачам освіти дається 7хв.
Розгадайте кросворд
5 І |
|||||
Н |
|
||||
|
|
|
|
С |
|
|
Т |
|
|||
Р |
|||||
2Т |
У |
6 С |
|||
Р |
К |
И |
|||
И |
Т |
Г |
|||
В |
4Б |
А |
Н |
||
1П |
О |
3Ж |
Е |
Ж |
А |
І |
Г |
И |
З |
|
Л |
Н |
А |
Т |
П |
І |
|
А |
|
Т |
Е |
З |
|
Я |
Ч |
А |
|||
|
Н |
Ц |
|||
І |
І |
||||
|
|
|
Я |
||
3. Формування нових знань здобувачів освіти
Сьогодні мова піде про неконтрольований процес горіння тобто пожежу. Давайте напишемо визначення пожежі.
Неорганізоване і неконтрольоване горіння, внаслідок якого знищуються матеріальні цінності, називається пожежею. Температура у вогнищі пожежі досягає 700—900° С.
Давайте розберемося, що необхідне для виникнення пожежі. Для виникнення пожежі необхідні три умови. Для того, щоб з’ясувати умови виникнення горіння, я пропоную відповісти на питання:
1. Що необхідно, щоб розпочалося горіння? (Горючі речовини або матеріали: дерево, папір тощо)
2. Де може відбутися горіння? (Там, де є кисень)
3. Коли це може трапитись? (Коли джерело запалювання: іскра, …)
Отже, існує три умови виникнення горіння: горюча речовина, кисень і джерело запалювання. Ці складові утворюють «трикутник вогню».
Так що ж таке горіння, давайте запишемо визначення.
Горіння – це швидкодіюча хімічна реакція сполучення речовини з окислювачем, яка супроводжується виділенням диму та виділенням полум’я або освітленням.
Пропоную переглянути відео Основні причини пожеж у побуті
https://www.youtube.com/watch?v=g48CR5Winuo
https://www.youtube.com/watch?v=zbHszFFZ7R0
Причиною пожежі також може стати коротке замикання в електричних мережах, Струмові перевантаження проводів та електричних машин, великий перехідний опір, розряди статичної та атмосферної електрики, електричні іскри.
При короткому замиканні величина струму в струмопровідних частинах електричних апаратів та машин досягає великих значень, внаслідок чого можливий не тільки перегрів, але й займання ізоляції, розплавлення струмопровідних частин, жил кабелів та проводів.
Найчастіше іскри утворюються під час роботи ударними інструментами і при ударах рухомих елементів механізмів машин по їх нерухомих частинах. Пожежну небезпеку внаслідок тертя найчастіше створюють підшипники ковзання навантажених високооборотних валів, а також транспортні стрічки та приводні паси механізмів. Треба завжди пам’ятати, що необережне поводження з вогнем може призвести до найбільшої серед бід – пожежі.
Якщо у квартирі або будинку почалася пожежа, найголовніше – не панікувати! Необхідно негайно повідомити про це пожежну частину: телефонуй за номером 101 – чітко і ясно назви адресу і місце виникнення пожежі. Повідом сусідів.
Якщо є можливість, то спробуй погасити вогонь засобами, що є під рукою:
Якщо погасити пожежу до прибуття пожежних неможливо, необхідно з іншими мешканцями будинку, не створюючи паніки, вийти на вулицю, використовуючи для цього сходові марші або пожежні драбини між балконами.
Відео як діяти під час пожежі
https://www.youtube.com/watch?v=Z_lJPZGNGkc
Якщо в квартирі виникла пожежа, що робити:
Якщо погасити пожежу до прибуття пожежників неможливо:
необхідно з іншими мешканцями будинку, не створюючи паніки, вийти на вулицю, використовуючи для цього сходові марші або пожежні драбини між балконами.
Якщо потрібно когось витягнути з вогню, обв’яжися дротом (мокрою мотузкою), вручи вільний кінець кому-небудь. Зав’яжи рот і ніс мокрою хустинкою, накрийся мокрою ковдрою або змочи одяг водою і, пригинаючись якомога нижче, заходь у приміщення.
Якщо вогонь палає у коридорі, на сходах тощо, і неможливо вибратися назовні:
4. Застосування та закріплення здобутих знань.
Здобувачі освіти виконують завдання протягом 10 хв. і перевіряють правильність відповідей.
Завдання додаються.
Завдання № 1
Утвори і запиши речення, з’єднавши праву та ліву частини
1-в; 2-г ; 3-ж ; 4- б; 5- д; 6- а;
1 Електричні машини з частинами, що нормально іскрять, |
А. безпосередньо з вини людей |
2. Виходи вважаються евакуаційними, якщо вони ведуть |
Б. неправильне облаштування систем опалення, вентиляції, електроустаткування |
3.Для гасіння пожежі у будівлі |
В. повинні знаходиться на відстані не менше 1 м від горючих матеріалів |
4.Основними причинами пожеж на підприємствах є: |
Г. із приміщень першого поверху назовні безпосередньо або через коридор, вестибюль, сходову клітку |
5.Для гасіння пожеж усередині приміщень можуть бути використані |
Д. автоматичні газові та порошкові установки |
6.Абсолютна більшість пожеж виникає |
Ж. подача води здійснюється через пожежні крани |
Завдання № 2
Тести
Посиланняна урок https://naurok.com.ua/test/osnovi-ohoroni-praci-3025913.html
* - позначена вірна відповідь
1. Чи бувають причини пожежі не з вини людей?
а. так*
б. ні
2. Чи допускається використовувати для побутових та виробничих потреб запас води, призначений для цілей пожежегасіння?
а. не допускається*
б. допускається
3. Скільки чинників необхідно для виникнення горіння?
а. 1
б. 2
а. 3*
б. 4
4. Неконтрольоване горіння, що завдає значних матеріальних втрат, призводить до отруєння, травмування, загибелі живих істот – це?
а. спалах
б. вибух
а. пожежа*
5. Що є складовою трикутника вогню?
а. закрите приміщення
б. джерело запалювання*
а. висока температура
6. Для чого за кінцевим результатом вивчають основи пожежної безпеки?
а. щоб запобігти передбачену пожежу *
б. щоб персонал вивчив основи безпеки
в. щоб не виникла непередбачена пожежа
7. У яких місцях використання відкритого вогню і паління призводить до пожеж?
а. у призначених місцях
б. у заборонених місцях *
в. у будь-яких місцях
8. Найбільш поширеними причинами пожеж на виробництві є такі джерела запалювання?
а. іскри
б. тертя
в. іскри, що виникають біля достатньо підготовлених для горіння речовин (осілий пил, волокнисті матеріали тощо)*
9. Комплекс встановлених норм і правил поведінки людей, виконання робіт і експлуатації об’єкта, спрямованих на забезпечення пожежної безпеки називається?
а. протипожежний режим *
б. пожежна безпека
в. технічні заходи
10. До яких засобів належать підтримання у справному стані системи опалення, вентиляції, електрообладнання?
а. до технічних *
б. організаційних
в. будь-яких
11. До яких заходів належить інструктування і навчання працівників?
а. до організаційних*
б. до будь-яких
в. до технічних
12. Чи може при короткому замиканні виникнути займання ізоляції, розплавлення струмопровідних частин тощо?
а. так*
б. ні
5. Підведення підсумків уроку і оцінка знань здобувачів освіти.
Відзначаю кращих, звертаю увагу на слабкі місця в роботі.
6. Інструктаж домашнього завдання.
Основи охорони праці. Навчальний посібник для професійно-технічних навчальних закладів / Л. Е. Винокурова, М.В. Васильчук, М.В. Гаман. Л. Е.
§ 3.1
Скласти кросворд із ключовим словом «ВОГОНЬ».