План-конспект уроку з української мови
Тема уроку: Однорідні члени речення
Клас: 8
Тип уроку: Засвоєння нового матеріалу (вивчення теорії та практичне застосування)
Мета уроку:
-
Ознайомити учнів з поняттям однорідних членів речення, їх видами та правилами пунктуації.
-
Формувати вміння правильно складати речення з однорідними членами та розставляти розділові знаки.
-
Розвивати навички самостійної роботи, мислення та мовної культури.
-
Виховувати увагу до деталей і точність у мовленні.
Обладнання:
-
Картки з завданнями для практичної роботи
-
Словники (за потребою)
-
Мультимедійна презентація (за необхідності)
Хід уроку:
I. Організаційний момент (2 хв)
-
Привітання з класом.
-
Перевірка готовності учнів до уроку.
II. Актуалізація опорних знань (5 хв)
-
Запитання до учнів:
-
Що ви знаєте про члени речення? Як ми можемо визначити головні та другорядні члени речення?
-
Як ви розрізняєте однорідні та неоднорідні члени речення?
-
Які відомі вам розділові знаки в реченнях?
III. Оголошення теми і мети уроку (2 хв)
-
Ознайомлення з темою та метою уроку:
-
Сьогодні ми вивчатимемо однорідні члени речення, їхні види та правила пунктуації. Дізнаємося, як правильно будувати речення, коли члени речення мають однакову граматичну функцію.
IV. Пояснення нового матеріалу (15 хв)
-
Пояснення поняття однорідних членів речення:
-
Однорідними називаються члени речення, які мають однакову граматичну функцію і зв'язуються за допомогою сполучників або без них.
-
Приклади:
-
Я прочитав книжку і журнал.
-
Я пішов на стадіон і в бібліотеку.
-
Види однорідних членів речення:
-
Однорідні підмети: Діти і дорослі люблять подорожувати.
-
Однорідні присудки: Микола працює і навчається.
-
Однорідні додатки: Вона читає книги і журнали.
-
Однорідні обставини: Ми працюємо швидко і ретельно.
-
Правила пунктуації при однорідних членах:
-
Сполучники: Кома ставиться між однорідними членами, якщо вони з'єднані сполучниками і, та, або, й.
-
Я піду в магазин і на пошту.
-
Без сполучників: Якщо однорідні члени не з'єднані сполучниками, кома ставиться між ними.
-
У лісі було тихо, спокійно, прохолодно.
-
Виключення: Якщо між однорідними членами речення є сполучник та в значенні «і», кома не ставиться.
-
Мати та батько пішли на роботу.
V. Практична робота (15 хв)
-
Завдання на картках:
-
Розподіл класу на групи. Кожна група отримує картки з різними реченнями, в яких є однорідні члени. Завдання — знайти однорідні члени, розставити коми, якщо потрібно.
-
Приклад картки:
-
У мене є брат і сестра.
-
Ми читали книги, журнали та газети.
-
Вона була в парку або на стадіоні.
-
Обговорення правильних варіантів виконання завдання.
-
Індивідуальна робота:
-
Завдання: скласти речення з однорідними членами і правильно поставити розділові знаки.
-
Приклад: "Мама, тато, я — велика сім'я."
VI. Підсумки уроку (5 хв)
-
Підсумок роботи:
-
Якими є ознаки однорідних членів речення?
-
Як правильно ставити коми між однорідними членами?
-
Які види однорідних членів ви сьогодні розглянули?
-
Відповіді на запитання учнів.
VII. Домашнє завдання (1 хв)
-
Скласти 5 речень з однорідними членами, використовуючи різні види однорідних членів (підмети, присудки, додатки, обставини).
-
Поставити розділові знаки і пояснити, чому ви їх ставите.
VIII. Заключне слово (1 хв)
-
Вчитель підсумовує урок, наголошує на важливості правильного використання однорідних членів речення для чіткої та зрозумілої побудови тексту.
Ключові моменти уроку:
-
Визначення однорідних членів речення та їх види.
-
Правила постановки розділових знаків при однорідних членах.
-
Розвиток умінь і навичок правильного використання однорідних членів у мовленні.