Бердянська гімназія № 16
Бердянської міської ради Запорізької області
Конспект уроку математики
Розв’язування задач на відсоткові розрахунки
6 клас
Розробила вчитель математики
вищої категорії, вчитель методист
Ачкасова М.В.
Бердянськ, 2025
Мета уроку формувати вміння і навички учнів розв’язувати задачі економічного змісту на відсоткові розрахунки, пропорційну залежність розвивати пам’ять, критичне мислення та уяву виховувати стійкий інтерес до математики та культуру математичних записів формувати громадянську свідомість шляхом активної участі у економічному житті країни.
Хід уроку
Учитель Діти, ви добре підготувалися до уроку. А для того, щоб ви краще зрозуміли, як в житті можна використовувати знання про пропорції та відсотки, ми поговоримо сьогодні про потреби людей, як споживачів товарів і послуг, про сімейний бюджет та роль кожного з нас в формуванні добробуту родини і держави. Тож, починаймо!
Учитель На минулому уроці ми об’єднали учнів у чотири групи. Кожна група повинна була за допомогою Штучного Інтелекту одержати певну інформацію і після перевірки її за допомогою інших джерел, презентувати нам. Перша група підготувала інформацію про потреби, друга – про доходи, третя – про витрати, четверта - про заощадження.
Доповіді учнів (для наочності використовуються презентації)
1 група Потреба – це необхідність у чомусь, бажання щось мати, відчуття нестачі чогось. Потреба в їжі, житлі, одязі – це головні (першочергові) потреби. Усі інші потреби є другорядними. Потреба в освіті, у відвідуванні музеїв, театрів, бібліотек, концертів, що роблять людину розумнішою, творчою, духовно багатою, - є духовними потребами. Також у кожної людини є особисті (індивідуальні) потреби. Потреби, які задовольняють необхідність, нестачу, бажання сім’ї щось мати, є колективними (сімейними) потребами. Усі ми є споживачами, тобто людьми, які щось купують або отримають послуги. Але щоб задовольнити потреби. Треба навчитися співвідносити доходи і витрати.
2 група Сімейні доходи – це потоки грошових або інших надходжень до сімейного бюджету. Гроші, отримані родиною за певний період часу (заробітня платня, пенсії, стипендії, премії, винагороди тощо). Доходи можуть бути постійними, змінними, випадковими. Постійні доходи – це заробітня платня, пенсії, стипендії (пояснюємо поняття стипендія, пенсія) Змінні доходи – це державна грошова допомога (субсидія), винагорода. Випадкові доходи – це виграш у лотерею, знахідки, подарунки.
Наприклад, сьогодні перше число місяця. Мама отримає щомісячний дохід – 18 500 грн. У старшої сестрички, студентки Галі, буде свій дохід – 3 400 грн. Дідусь отримає пенсію – 5 200 грн. Татусь цього місяця заробив 25 000 грн і ще 5 000 грн премії за старанне ставлення до роботи. Отже, спільний дохід родини – 57100 грн.
3 група Витрати – це показник, який характеризує задовільність потреб. Сімейні витрати – це витрати, які здійснює родина за певний період часу (витрати за їжу, житло, одяг, комунальні послуги, навчання тощо). Змінні витрати можуть носити тимчасовий характер (наприклад, відвідування театру, купівля велосипеду). Непередбачувані витрати – це збитки, штрафи тощо.
Наприклад, родина витратила на їжу 18 000 грн., на медичне обслуговування – 5600 грн., оренда житла і комунальні послуги – 16 500 грн, одяг – 4600 грн, витрати на навчання – 300 грн, інші витрати – 1200 грн. Отже, заплановані витрати – 48 200 грн.
4 група Заощадження – це частина грошових доходів, яку можна відкласти на задоволення потреб у майбутньому. Наприклад, вони можуть допомогти розв’язати проблему непередбачуваних витрат, уникнути боргів, допоможуть зробити велику покупку, організувати відпочинок, допоможуть здійснити мрію.
У нашому випадку 57100 – 48 200 = 8 900 грн.
Учитель Порівнюючи сімейні доходи й витрати, доходимо висновку «Щоб сімейний бюджет був вдалим, потрібно, щоб витрати не перевищували доходи». Від економного, ощадливого ставлення до грошей залежить добробут кожної родини. Економія – це дбайливе ставлення використання споживачами грошей, придбаних товарів. Економне використання води, газу, електроенергії, тобто закритий кран, вчасно вимкнене світло зменшує їх використання, а це дозволить заощадити гроші, збільшить сімейний бюджет.
Ми постійно стикаємось з цінами на товари, витратами, розміром заробітної плати, банківськими вкладами. Уміння розв’язувати задачі економічного змісту допоможуть вам у майбутньому вдало зробити покупку, вкласти гроші в банк, купити пакет акцій, тобто зекономити витрати і збільшити заощадження.
Задача 1 Вкладник поклав до банку 4000 грн під 15% річних. Яку суму грошей він отримає на рахунку через рік?
Розв’язання
Спосіб 1
1)100%+15%=115%
2)4000 15100 =4600 (грн.)
Спосіб 2
4000 грн. -100%
Х грн.- 115%
Х=400015100 =4600 (грн.)
Відповідь 4600 грн.
Задача 2 (учні обирають спосіб розв’язання)
Вкладник поклав до банку певну суму грошей під 17% річних, одержав 819 грн. Яку суму грошей вкладник поклав до банку?
Відповідь 700 грн.
Задача 3 (самостійно, перші три учні, що розв’яжуть швидше за інших правильно, отримають додатковий бал) Узимку куртка коштувала 1600 грн., навесні ціна на неї знизилася на 15%. Якою стала ціна куртки?
Відповідь 1360 грн.
Розв’язання учнями наступних задач подається або в особистому чаті Zoom, або на дошках Padlet)
Задача 4 Магазин на книжку ціною 350 грн. робить націнку 20%. Оптовим покупцям на цей товар дається знижка 5%. Скільки буде коштувати така книжка під час оптової закупівлі?
Розв’язання
1)350 20100 =70 (грн.) складає націнка
2)350+70 =420 (грн.) ціна книжки з націнкою
3)420 5100 =21 (грн.) знижка
4)420 – 21 = 319 (грн.) -оптова ціна книжки
Відповідь 319 грн.
Задача 5 Підприємець за місяць отримав 16000 грн. прибутку, з яких 7000 грн. витратив на розширення виробництва. Скільки відсотків прибутку він витратив на розширення виробництва?
Відповідь 43,75%
Задача 6 (підвищеного рівня складності) На підприємстві три робітники виготовили замовлену кількість деталей. Перший і другий робітник виготовив відповідно 30% і 40% усіх деталей, а третій – на 8 деталей менше, ніж другий. Скільки всього деталей виготовили робітники?
Розв’язання
1)100%-(30%+40%)=30% - усіх деталей виготовив третій робітник
2)40%-30%=10% - на стільки відсотків деталей більше виготовив другий робітник, ніж третій
3)8 10010 =80 (дет.) виготовили робітники
Відповідь 80 дет.
6.Підведення підсумків уроку, цінування учнів
Учитель Наш урок добігає кінця, проте життя триває працюють банки, магазини, підприємства, а це означає, що вміння розв’язувати задачі економічного змісту – вимога часу.
Бо знання про економію сімейного бюджету формують відповідальне ставлення до фінансів, що є важливою навичкою для дорослого життя. Ви, діти, тільки починаєте вчитися планувати витрати, розуміти цінність грошей і уникати марнотратства, що сприяє формуванню свідомого громадянина. Розуміння економічних принципів допоможе вам краще орієнтуватися у фінансових питаннях, які є основою добробуту як родини, так і держави. Така освіченість сприяє вихованню чесного платника податків, раціонального споживача та активного учасника економічного життя країни.
7.Оголошення домашнього завдання
Опрацювати теоретичний матеріал з даної теми, розв’язати задачі з підручника.
Творче завдання Вигадати 2 задачі економічного змісту із розв’язанням, розмістити їх умову в стрічці Classroom, бути готовим представити задачі на наступному уроці (у вигляді слайдів Power Point, документу Word).