План уроку: Орнамент в українській вишивці. Для 8 класів спеціалізованих шкіл.

Про матеріал
Формувати уявлення про орнамент, навчити розрізняти види орнаменту. Розширити і поповнити знання про традиції українського народу. Розвивати дрібну моторику рук. Прищеплювати любов до вишивання.
Перегляд файлу

План-конспект уроку

Предмет: трудове навчання для дітей з особливими потребами Тема уроку: Орнамент в українській вишивці.

Мета уроку: Формувати уявлення про орнамент, навчити розрізняти види орнаменту.

Розширити і поповнити знання про традиції українського народу.

Розвивати дрібну моторику рук. Прищеплювати любов до вишивання.

Обладнання: вишиті вироби, ілюстрації орнаментів, зразки орнаментів,  карткизавдання.

Тип уроку:   Комбінований

Межпредметні зв’язки: геометрія, народознавство.

Хід уроку: І. Організаційний момент.

1.   Перевірка наявності учнів.

2.   Перевірка готовності до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

 Сьогодні у нас незвичайний урок – урок-мандрівка у чудову країну мистецтва – країну вишивок.

1.   Де ми можемо зустріти вишивку?

-         В одязі (сорочки, спідниці, блузки)

Фрагмент 1,2 (демонстрація на зразках)

image

-         В побуті (рушники, скатертини, диванні подушки)

Фрагмент 3,4,5

image

-         В інтер’єрі (картини, пано)

Фрагмент 6,7

image

2.   Які інструменти нам потрібні при вишиванні?

    (п’яльця, наперсток, ножиці, голки)

-         Робота на дошці:

 

Фрагмент 8. Завдання «Вибери потрібні інструменти.»

image

3.   Які матеріали нам потрібні при виконанні робіт:

-   тканина (полотно, льон, спеціальна тканина для вишивки)

  Хто при гадає, як називається спеціальна тканина для вишивки? (Канва)

-   нитки (нитки можуть бути різними в залежності від виду та техніки      вишивання)

  Як називаються спеціальні нитки для вишивки? (Муліне)

  Хто серед запропонованих ниток знайде потрібні нам нитки?   Молодці, ви добре пам’ятаєте інструменти та матеріали.

4.   Зараз ви отримаєте картки з різними матеріалами та інструментами.

    Треба підкреслити тільки ті, які будуть нам потрібні при вишиванні. (Робота з картками)

Хто прочитає, що ви підкреслили? Правильно.

5.   В якій техніці ви вже вишивали? (Хрестиком)

    Може хтось знає інші техніки вишивання? (Гладь, мережка)    (Демонстрація зразків)

ІІІ. Новий матеріал.

Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з українською вишивкою.

В Україні зберігаються давні традиції оздоблення одягу і предметів побуту національною вишивкою. Сьогодні як і сотні років тому не старіє старовинне мистецтво вишиваних рушників, сорочок, які є традиційною прикрасою українського народу. В українській вишивці орнамент неодмінний атрибут. Ми зустрічаємо орнамент майже скрізь: на рушниках, сорочках та іншому одязі.

Фрагмент 9.

image

Тема сьогоднішнього уроку: «Орнамент в українській вишивці» Що ж таке орнамент?

Фрагмент 10.

image

Орнамент – (лат. – оздоба, прикраса) послідовне повторювання окремих   фігур, узорів або їхніх груп.

Мова кожного орнаменту тісно пов’язана з історією та культурою народу, його сприйманням навколишнього середовища.

Фрагмент 11.

image

За мотивами орнамент вишивок поділяється на 3 основні групи:

-         геометричний

-         рослинний

-         зооморфний

Фрагмент 12.

image

Геометричний орнамент – (від грецького слова «гео» – земля та «мікро» – наука про форми тіл) це орнамент, складений з різних геометричних елементів: фігури у вигляді крапок, прямих, ламаних ліній, кола, хрестиків, трикутників, ромбів, квадратів.

Фрагмент 13.

image

Рослинний орнамент – це орнамент, складений з малюнків стилізованих квітів, плодів, листя, гілок.

В основі рослинного орнаменту лежить прагнення перенести у вишивку красу природи.

Фрагмент 14.

image

В українській вишивці часто використовуються такі мотиви як: «виноград», «хміль», «дубове листя», «барвінок» та ін.

Фрагмент 15.

image

У сучасній вишивці трапляється древній символ – «дерево життя».

Фрагмент 16.

image

Зооморфний (тваринний) (від грецького слова «зоон» - тварина) орнамент, в якому стилізовано фігури звірів, птахів і комах.

Народні майстри складали узори, в яких перепліталися реальні спостереження навколишньої природи з казковою уявою.

Фрагмент 17.

image

Узори розміщалися горизонтально та вертикально.

Фрагмент 18.

image

Повторення одного, або кількох елементів (мотивів) називається рапортом.

Для того щоб ви краще запам’ятали орнаменти, ми проведемо з вами гру.

1.   Я роздам вам символи орнаментів:

   Трикутник - символ геометричного орнаменту.

   Квітка – символ рослинного орнаменту.

   Метелик – символ тваринного орнаменту.

2.   На дошці будуть показані фрагменти різних орнаментів. Хто вгадає, який орнамент зображено піднімає відповідний символ.

Трикутник - це символ якого орнаменту? (геометричний)

Квітка - це символ якого орнаменту? (рослинній) Метелик - це символ якого орнаменту? (тваринний) ІV. Практична робота.

1. Переходимо до практичної роботи.

Перевірте чи у всіх вас є матеріали та інструменти для вишивки?

А хто підкаже мені який у нас головний інструмент?

Ні, це наші руки.

Так от щоб нам було краще працювати, ми розігріємо наші ручки і трішечки перепочинемо: проводимо гру «Спритні ручки» (Фізхвилинка)

У кожного з вас лежить торбинка з різними предметами. Незаглядаючи в торбинку ви будете діставати предмети, які я буду називати.

Лежить свинка, по коліна спинка (Наперсток)

Два кінця, два кільця, а посередині цвяшок (Ножиці)

Всяк школяр його шанує,

Бо він пише і малює,

Хто ж цей славний молодець? Це звичайно (олівець)

Я блискуча, гостренька,

Маю личко маленьке

За собою несу

Довгу-довгу косу (Голка)

2.   Повторення правил технічної безпеки.

3.   Самостійна робота.

-                     Яким швом ви вишиваєте?

-                     Подивіться на свої вишивки і скажіть який орнамент ви вишиваєте? Молодці. Пам’ятайте, що краса і точність орнаменту залежить від правильного рахунку клітинок на тканині.

4.   Допомога слабким учням.

5.   Оцінювання робіт. Виявлення недоліків.V. Закріплення нової теми.

Які бувають орнаменти?

Яким швом ви вишивали орнамент? (хрестик)

Гра.

На дошці будуть демонструватися зразки орнаментів, хто знає відповідь, піднімає руку і називає орнамент. Якщо відповідь правильна, команда отримує картку. Команда, яка назбирає більше карток – виграла.

VІ. Підсумок уроку.

 «Конкурс кмітливих»

-         Яким гачком не ловлять рибу?

-         Від якої котушки не можна відмотати нитку (Від рибальської)

-         Чи можна голку засушити? (Можна засушити голку з хвойного дерева)

pdf
Додав(-ла)
Lando Zhanna
Пов’язані теми
Трудове навчання, Розробки уроків
Інкл
Додано
10 грудня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку