Урок № 44
Тема: Покриви тіла, їх різноманітність та функції. Захист. Пристосування для активного захисту і нападу.
Мета: поглибити знання про ознаки живих істот, ознайомити з різними видами покривів тіла у хребетних тварин його видами; розвивати вміння порівнювати, спостерігати, аналізувати й узагальнювати отриману інформацію; виховувати зацікавленість до природи; формувати екологічну свідомість, інтерес до науки біології.
Обладнання і матеріали: підручник, таблиці «Риби», «Земноводні», «Плазуни», «Птахи», «Ссавці», картки з таблицею «Особливості покривів тіла у тварин", відеоматеріали, презентація, мультимедійне обладнання.
Базові поняття і терміни: покриви тіла.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Доповнити схему: Типи симетрії
Типи симетрії |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти розглядають слайд.
Скільки різних тварин зображено на ньому. Серед них є велетні та карлики. Вони зачаровують своєю неповторністю. І хоча всі ці тварини такі різні, але їх об’єднує те , що тіло має покриви.
ІV. Вивчення нового матеріалу
А. Розповідь вчителя
Покрив тіла – зовнішній шар тіла тварин, який безпосередньо контактує з зовнішнім середовищем.
Покриви тіла – можуть бути жорсткими або м’якими, легкопроникними для газів і рідин. Представлення кутикулою або шкірою, можуть утворювати багато похідних, таких як луска, пір’я, шерсть. У тварин без жорсткого скелета м’язів разом із покривами тіла можуть утворювати шкірно-м’язовий мішок.
Роздати учням підготовлені таблиці «Особливості покривів тіла у тварин"
ХАРАКТЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ПОКРИВІВ ТІЛА
|
Б) Еволюція покривів тіла у тварин (робота з підручником).
В) Функції покривів тіла
* Захист від механічних, фізичних і хімічних дій.
* Бар’єрна перешкода для проникнення бактерій і інших мікроорганізмів.
* Теплоізоляція (шкіра, волосся, пір’я).
* Участь у теплообміні між організмом та зовнішнім середовищем.
* Участь в регуляції водного балансу організму.
* Участь у виведенні кінцевих продуктів обміну (залози).
* Участь у диханні (вдихання О2 і виділення СО2).
* Метаболічна функція (накопичення енергетичного матеріалу, утворення вітамінуD, молока).
* Головна роль в середині видових відношеннях: пігменти шкіри і волосся забезпечують видову специфічну краску шкіри; сукупність секретів пахучих, сальних, потових залоз дозволяє відрізнити тварин своїх і інших видів.
* Пасивний захист – пристосувальне забарвлення забезпечує адаптацію організму до середовища існування.
Г) Захист. Пристосування для активного захисту і нападу(самостійна робота з додатковою літературою.)
V. Узагальнення і систематизація знань
Лабораторне дослідження
Тема: Вивчення особливостей покривів тіла тварин.
Мета: ознайомитися з різноманітними типами покривів тіла у тварин та визначити їх особливості.
Обладнання й матеріали: відеоматеріали, презентація, мультимедійне обладнання.
Хід роботи
а) плакоїдна луска в акул;
б) ганоїдна луска в панцирної щуки;
в) ктеноїдна луска в окуня;
г) циклоїдна луска в карпа.
2. Ознайомитись із покривами тіла амфібій і рептилій.
3. Ознайомитись із покривами тіла птахів:
а) пір’я птахів;
б) будова контурного пера птаха;
в) перо птаха (збільшене);
г) статевий диморфізм.
4.Ознайомитись із покривами тіла та їх похідними у ссавців:
а) голки дикобраза;
б) копита коня;
в) роги оленя;
г) шкіра та будова волосся ссавця.
3. У висновку вкажіть значення яке мають покриви для життєдіяльності тварин.(Об’єднують органи в єдине ціле, захищають тіло тварин від шкідливих зовнішніх впливів, є посередником між твариною і навколишнім середовищем)
VІ. Домашнє завдання.
*У диких свиней волосся перетворилося на жорстку щетину, а у їжаків і дикобразів – на голки, кити та дельфіни взагалі не мають волосяного покриву.