Практичні рекомендації щодо проведення уроку до Дня Гідності та Свободи. Нетипові завдання, які допоможуть провести час з користю.

Головна його мета уроку, присвяченого  Дню Гідності та Свободи – показати, наскільки важливим є почуття власної гідності у кожної людини та народу в цілому. Пояснити, що лише повага до себе може стати рушійною силою великих змін. Посягання на гідність – ось що має турбувати по-справжньому. Про це необхідно говорити з дітьми, щоб виховати свідоме покоління.

На світовому рівні цей день почали відзначати не так давно – у 2006 році. Пропозиція надійшла від принца Норвегії Хокона, професора Пекка Химанен та Джона Хоуп Брейтона. Ідея започаткувати День Гідності полягає в необхідності навчитися свідомо берегти та використовувати гідність як основну цінність сучасної людини.

Цьогоріч Україна втретє долучається до Всесвітнього дня Гідності та Свободи. Пропонована дискусія – «Гідність у дії!», кожен освітній заклад, вчитель вільні самостійно обрати шлях, який допоможе розкрити цю проблему.

Види робіт, які можна використати на уроці

Ми пропонуємо варіанти цікавих завдань для роботи з окремим класом. Вони допоможуть провести урок з користю перш за все для дитини.

Головна задача – допомогти дитині зрозуміти значення власної гідності, необхідності боротися за неї, навіть якщо доведеться заплатити високу ціну. Варто розвіювати стереотип, що це поняття – книжне і фактично не застосовується у житті. Щоб урок став дійсно пізнавальним, корисним для учнів, запропонуйте їм такі популярні види робіт:

З'ясуйте з класом, що таке гідність

Проведіть опитування серед учнів, що на їх думку є свободою і гідністю, далі наведіть класичне визначення зі словника:

Свобода - 1. Відсутність політичного й економічного гноблення, утиску й обмежень у суспільно-політичному житті якого-небудь класу або всього суспільства; воля.
2. Життя, існування і т. ін. без залежності від кого-небудь, можливість поводитися на свій розсуд.

Гідність - 1. Сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості.
2. Усвідомлення людиною своєї громадської ваги, громадського обов'язку.

Обговоріть зі школярами, чи співпадає їх розуміння з класичним тлумаченням. Зі старшими можна провести урок-дискусію, поділивши клас на групи. Кожна з них обійматиме свою позицію, аргументовано відстоюючи її. Нехай вони розглянуть проблемні ситуації, наприклад:

Чи варто давати хабарі?

1 група: Ні, так не можна робити, це принижує мене.
2 група: Так, інколи можна дати хабаря, особливо, якщо це йде мені на користь.

З молодшими пограйте у гру: Хороший-Поганий.

Поділіть клас на пари та роздайте кожній картку з описом змодельованої ситуації. Один учень має придумати гідний вчинок, а інший - навпаки.

Наприклад: Мама попросила мене винести сміття

Гідний вчинок: виконати прохання мами.
Негідний: грубо відмовити, чи все ж погодитись, але лишити пакет зі сміттям у під'їзді, або викинути десь по дорозі.

Пограйте в асоціації

З’ясувавши поняття гідність та свобода, запропонуйте учням добрати синоніми до них, створити асоціативні ланцюжки, приклади. Озвучені варіанти можна записати на дошці для наочності.

Як варіант, сформуйте з класом свій ланцюжок гідності та свободи. Візьміть мотузку та заздалегідь прикріпіть до неї папірці-прапорці, на яких маркером треба написати одне слово-асоціацію. Почніть з себе, проговоріть і запишіть: “Гідність для мене – це щастя”. А далі нехай кожна дитина напише одним словом, з чим у неї асоціюється свобода чи гідність: мрія, відповідальність, повага тощо. Коли всі висловляться, розмістіть імпровізовану гірлянду над дошкою, щоб усі бачили результат власної роботи.

Роздайте квіти свободи

Квіти – це умовно, можете використати будь-який предмет, зроблений з паперу. Це може бути квітка, конверт, ліхтарик, долоньки, власне, те, що у вас займе небагато часу на підготовку. На кожному предметі пропишіть чи наклейте роздруковані цитати про свободу від відомих людей:

Людина, владарюючи над іншими, втрачає власну свободу.
Ф. Бекон

Втратити свободу може лише той, хто не вмів її захищати.
Вольтер

Лиш той життя й свободи вартий, хто йде щодня за них у бій.
Й.-В. Ґете

Свобода означає відповідальність, ось чому більшість людей боїться її.
Б. Шоу

Вільний той, хто може не брехати.
А. Камю

Свобода існує лише для того, хто кудись іде.
А. де Сент-Екзюпері

Попросіть учнів зберегти “квіти” у себе в якості нагадування, що свобода – це найцінніше, що є в людини.

Напишіть лист гідності

Це цікаве завдання з огляду на перспективу. Попросіть написати коротенькі листи собі в майбутньому. Хай учні розкажуть про таке:

Що я хочу? Що я маю робити, аби почувати себе гідним цього?
У дитини повинно розвиватися почуття власної гідності поряд з бажанням нести відповідальність за свою поведінку.

Як можна комусь допомогти підтримати почуття власної гідності?
Наприклад, допомогти молодшій сестрі з домашнім завданням, щоб завтра вона не отримала поганої оцінки; поспілкуватися з однокласником, якого всі ігнорують, спитати, що його цікавить.

Також це можуть бути плани на майбутнє. Щойно завдання буде виконано, зберіть листи та закрийте у спеціальній коробці, а через рік дістаньте їх та роздайте учням. Таким чином разом можна буде проаналізувати, що зроблено за рік.

Поділіться історіями гідності

У кожного учня є приклад історії прояву гідності чи бажання свободи, вони можуть стосуватися їх самих чи близьких. Нехай вони оформлять ці розповіді у невеликі письмові повідомлення та за бажанням зачитають перед усім класом. Подібна згода - це вже прояв сміливості, тому намагайтесь усіляко підтримувати учня, заохочуйте інших. Пам'ятайте, тут немає хибних відповідей.

Запросіть на урок людину, яка зможе розказати свою історію гідності. Якщо такої можливості немає, розкажіть свою історію: від себе чи про себе.

Також можна презентувати список людей з гідною поведінкою, яких можна наслідувати. Але часто дітям простіше сприймати приклади з кіно, книг чи мультфільмів, які вони люблять:

Драко Малфой: - Ти скоро побачиш, що деякі чаклунські родини кращі, ніж інші, Поттер. Ти ж не хочеш мати неправильних друзів? Я тобі допоможу.
Гаррі Поттер: - Знаєш, мене також можна назвати неправильним.

Гаррі демонстративно не тисне руку Драко, він робить свій сміливий вибір – дружити з тими, хто не хизується статками та походженням. Він зміг відмовитись, наживши собі ворога, але не пішов проти совісті. Це гідна відповідь тому, хто вважає себе кращим за інших.

Ще одна ситуація, яка показала гідну поведінку Гаррі: дементори нападають на хлопця та його кузена Дадлі. Не дивлячись на відверто ворожі стосунки, Гаррі не лише рятується сам, а й допомагає брату, хоча сам від того потім і страждає.

Ще один цікавий приклад гідної поведінки: Гаррі, Герміона та Рон могли спокійно втекти від вогню, але Поттер наполягає, що необхідно повернутися та врятувати їх запеклого ворога Драко.

Далеко не кожен може так вчинити, і мова не лише про ризик життям. Інколи гідно вчинити —  значить, допомогти своєму недругу. Але якщо це єдино правильне рішення, то альтернатив йому немає.

Попрацюйте з картками

Запропонуйте попрацювати з п’ятьма основними принципами, що є свідченням гідності людини. Нехай учні спробують проаналізувати кожен з пунктів, щоб усвідомити основну проблему уроку. Якщо є така можливість, роздрукуйте цей матеріал та роздайте учням у форматі листівок.

5 принципів гідності людини

  1. Кожна людина має право на гідне життя.
  2. Гідне життя означає наявність людського рівня охорони здоров’я, освіти.
  3. Це свобода приймати рішення в вашому житті та з повагою ставитися до цього права у інших.
  4. Це керівний важіль усіх дій.
  5. Гідність окремої людини залежить від гідності інших.

Для чого все це?

Насправді, важливо дати зрозуміти школярам, що цінність не в датах. Цінність в особистісному розвитку, в цінуванні власних прав та свобод. Бути вільним та з почуттям гідності – не перекладати відповідальність за своє життя на когось. Проведення таких уроків сприяє вихованню нового соціально свідомого покоління з почуттям власної значимості. Як сьогодні будуть виховані діти, таким завтра буде майбутнє України.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.