Про користь та приклади використання мініпроєктів для закріплення учнівських знань.

Чи подобається вашим учням створювати проєкти? Впевнені, що так! Адже це чудова можливість зануритися у тему, самостійно знайти безліч цікавої інформації та отримати унікальний результат. Але робота над проєктом зазвичай займає надто багато часу. Що робити? Скористатися альтернативним варіантом для закріплення учнівських знань – мініпроєктами. Вони, як і повноформатні проєкти, мають дослідницьке, проблемне та творче спрямування, а також сприяють усебічному розвитку школяра, формують його комунікабельність, аналітичне і стратегічне мислення, навчають помічати різницю між головними та другорядними даними.

А чим відрізняється мініпроєкт від інших видів проєктів? Тим, що він містить завдання, які можна реалізувати у короткий термін (протягом одного уроку).

Діти мають усвідомлювати, що основна мета проєктів – не використати готову інформацію з інтернету, а узагальнити вивчене та зробити власні висновки, навчитись планувати свою діяльність та плідно працювати у колективі.

Приклади мініпроєктів 

Загалом мініпроєкти доречно використовувати під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни. Тож ми підготували кілька яскравих та креативних прикладів, які демонструють користь та універсальність проєктного навчання.

  • Біологія. Мініпроєкт «Живі фільтри». Запропонуйте дітям знайти якомога більше інформації про живі фільтри. Далі учні мають: зробити презентацію з наведеними прикладами живих фільтрів; визначити, які з них можна використовувати вдома; з'ясувати, чи мають «живі фільтри» властивості, що можуть нашкодити здоров'ю людини. Такий проєкт допоможе школярам краще розібратися в особливостях використання живих фільтрів. 
  • Історія. Мініпроєкт «Козацькі літописи». Основна мета: вивчити вплив козацьких літописів на формування культури у XVII–XVIII ст. Для виконання цього завдання діти мають знайти інформацію про перші козацькі літописи та визначити їх роль у формуванні тогочасної культури. Результати потрібно подати у вигляді презентації/відео. Це допоможе розширити знання школярів, а також стимулюватиме їхню пізнавальну активність. Козацьким літописам присвячені численні науково-популярні, історичні та літературні праці. Найдопитливіші діти додатково можуть знайти в інтернеті твори мистецтва, пов'язані з козацькими літописами.
  • Англійська мова. «Англіцизми в українській мові». Мініпроєкт складається з двох частин: теоретичної та практичної. Діти мають дослідити теорію про словотворення, класифікацію та соціальне значення англіцизмів, а у практичній частині провести невелике анкетування серед однокласників стосовно вживання улюблених англіцизмів у мовленні. Також учні мають укласти невеличкий словник із лексемами англійського походження, що найчастіше використовуються у нашій мові. 
  • Українська література. «Віртуальний музей письменника». Для реалізації цього проєкту діти мають об'єднатися у групи, кожна з яких отримує має дослідити біографію одного з визначних літературних діячів. Групам потрібно ознайомитись із біографією письменника та уявити музейні кімнати і експонати, які могли б там знаходитися. 
    Наприклад, якщо потрібно уявити музей ім. Марко Вовчок, мають бути приблизно такі зали: «Становлення Марії Вілінської як письменниці. Орловський край. Опанас Маркович»; «Життя письменниці в Україні та її літературний дебют»; «Марко Вовчок у Петербурзі. Дружба з Тарасом Шевченком» тощо. Кожна група має максимально точно описати експонати музею та розповісти історії, пов'язані з предметами в уявних залах.
  • Математика. Запропонуйте дітям провести власне дослідження та підготувати інформаційний бюлетень на тему «Як математика допомагає економити?». У ньому діти можуть записати поради щодо економії у побуті, підтвердивши їх математичними прикладами. Наприклад, «Протягом хвилини з нещільно закрученого крану витікає 10 г води. А скільки це буде за добу?».
  • Інформатика. Мініпроєкт «Улюблені заняття». Для виконання цього завдання діти мають провести невеличке опитування серед однокласників та попросити їх розказати про своє хобі. Якщо їх декілька, нехай оберуть одне найулюбленіше заняття. Далі потрібно порахувати результати і створити таблицю у текстовому редакторі з двома діаграмами (кільцевою та стовпчиковою). Таким чином діти навчаться працювати з діаграмами та створювати для них дизайнерське оформлення.
  • Фізика. Мініпроєкт «Фізика навколо нас». Діти мають перетворитися на дослідників та дізнатися, які фізичні явища оточують нас у побуті, а які – на вулиці. Результати можна подати у вигляді презентації чи навіть зашифрувати слова у кросворді/ребусі, які потім розгадуватиме клас. 

Для того, щоб робота над мініпроєктами була максимально ефективною, вчитель має навчити дітей користуватися джерелами інформації, стимулювати інтерес учнів до практичної діяльності та контролювати кожен пройдений етап проєкту.

Обговоріть зі своїми вихованцями результати проєкту: 

  1. Що було найскладнішим у процесі роботи? 
  2. Що ви дізналися та чому навчилися завдяки такому формату навчання? 
  3. Що б ви порадили тим, хто бажає розпочати роботу над схожим проєктом?

Дискусія допоможе дітям краще усвідомити важливість проєктного методу навчання. 

У нашому сервісі «Проєкти» ви можете знайти чимало повністю готових матеріалів, які зроблять заняття пізнавальними та ефективними. А ще наш сервіс систематично оновлюється, ми додаємо нові цікаві проєкти, які точно не залишать байдужими ані вас, ані ваших учнів.

Хочете дізнатися більше про реальну користь від використання мініпроєктів, а також про незвичайні способи роботи з ними? Тоді реєструйтеся на наш безкоштовний вебінар «Мініпроєкти як альтернатива звичайним домашнім завданням», який проходитиме 16 грудня о 18:00. Наш спікер Віктор Немченко розкаже вам про практичну користь домашніх завдань та про те, як саме заохотити учнів виконувати мініпроєкти самостійно. 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter