Коротко про важливе: корисні посилання, варіанти робіт та загальна інформація, що допоможуть провести доступний урок Пам’яті жертв Голодомору в усіх класах.

Підготувати урок Пам’яті жертв Голодомору – складне завдання. Його непросто подавати і важко сприймати. Треба чітко розуміти алгоритм подачі інформації учням різного віку. Ми пропонуємо декілька варіантів та можливостей провести цей урок корисно та змістовно.

Колосок пам’яті

Гілка калини та колоски – традиційний символ цієї трагедії. Зробіть з молодшими школярами власні колоски. Дайте завдання вписати туди імена рідних та близьких, які померли внаслідок Голодомору. Ймовірно, учні можуть не володіти такою інформацією, власне, як і їх батьки, у цьому випадку можна нічого не вписувати. Але навіть у такому разі він лишиться символом пам’яті.

Підготуйте мапу України з паперу, тканини та розмістіть у класі на видному місці (на дошці, стіні). Кожен з учнів зможе прикріпити свій колосок у тому місці карти, де сам забажає. Це символічне вшанування, яке покаже, що біда торкнулась і стосується всієї України.

Загалом можна зробити декілька колосків: один лишити собі, другий прикріпити на мапу, третій – подарувати.

Акція – запали свічку

Традиційно Свічка пам’яті запалюється в четверту суботу листопада, дійство супроводжується хвилиною мовчання. Це всесвітня акція єднання, проте у школі у такому вигляді проводити її не рекомендується. Це суперечить правилам пожежної безпеки навчальних закладів.

Завжди можна знайти альтернативу, наприклад, намалювати символічну свічку чи зробити саморобку. Якщо є кошти, можна придбати свічки з підсвіткою на батарейках, вони безпечні. Їх можна зберігати в класі, або віддати учням додому.

Але головна мета всього заходу – розказати дітям, що існує така суботня акція, яку їх родина також може підтримати вдома.

Корисні ресурси, де можна взяти достовірну інформацію

Сьогодні створено декілька фундаментальних ресурсів, які допоможуть дізнатися нові, приховані досі факти про цю трагедію. Зокрема:

Якщо вам потрібен фактологічний матеріал для проведення уроку, неодмінно завітайте на сайти за цими посиланнями: статистика, фото- та відеоматеріали, історії – все це є тут.

Додаткові матеріали, які можна використати на уроках в усіх класах:

Розкажіть про пам’ятники

Монументи, присвячені трагічним подіям 1932-33, розміщені по всьому світові, про це важливо сказати дітям. Адже після періоду замовчання, світ визнає Голодомор геноцидом. Учні старших класів можуть зробити доповіді про деякі з них. У кожній з областей України є свій монумент, про який варто сказати.

1. Перший у світі пам'ятник жертвам Голодомору було поставлено 1983 року в Едмонтоні (Онтаріо) силами української діаспори. Основа монументу – тріснуте жорно, як символ відсутності можливості добути хліб. До речі, це поширений мотив, який часто використовували у процесі створення інших пам'ятників.

На монументі розміщено напис: “In memory of the millions who perished in the genocidal Famine inflicted upon Ukraine by the Soviet regime in Moscow 1932-33. Let us all stand guard against tyranny, violence and inhumanity.”

2. Пам'ятник до 50-річчя штучного голодомору 1932-1933 років у Вінніпезі (1984). Архітектор – Роман Коваль.

Містить напис українською: "Цей пам'ятник споруджено для відзначення 50-ліття голоду-геноциду в Україні в 1932-33 роках і для увічнення пам'яті понад 7 000 000 невинних жертв пляново створеного голодомору совєтським урядом у Москві. Пам"ятаючи цю велику трагедію, ми переконані, що цей нелюдяний вчинок ніколи не відійде в забуття, і це небувале страждання ніколи не повториться в історії людства”.

3. Меморіал жертвам українського Голодомору-Геноциду 1932—1933 років. Автор проекту – The Kurylas Studio (Л. Курилас), відкриття монументу відбулось 2015 року. На сьогодні це один з наймасштабніших об'єктів, присвячених цим трагічним подіям.

4. У Києві, на території Національного музею «Меморіал пам'яті жертв голодоморів в Україні» існує цілий комплекс з декількома монументами. Зокрема, скульптура дівчинки з колосками у руках – “Дитина”. Зведено меморіал 2008-2010 років та планується його розбудова за затвердженим проектом. Комплекс збудовано за проектом Народного художника України Анатолія Гайдамаки.

5. Пам'ятник жертвам Голодомору 1932–1933 років (2008), м. Вишгород. Автори проекту Крилов Борис та Сидорук Олесь.

6. Меморіал жертвам Голодомору, Черкаська Лозова (Харківщина). Скульптор О. М. Рідний. Центральне місце комплексу посідає скульптурна композиція заввишки 6 метрів, відлита з бронзи і встановлена на насипному кургані заввишки 10 метрів. 

Мистецькі згадки

Можете дібрати цитати чи озвучити, що ця тема зачепила митців різного періоду. Наводимо приклади найяскравіших творів:

  • Улас Самчук «Марія».
  • Василь Барка «Жовтий князь».
  • Андрій Малишко «Ревуть зі Сходу крикуни» (1964, зі збірки «Вірші з шухляди»).
  • Анатолій Дімаров «На коні і під конем».
  • Іван Багряний «Чому я не хочу вертатись до СРСР?» (лист-памфлет).
  • Казимир Малевич «Людина, що біжить» (картина, варіант назви: «Селянин поміж хрестом і мечем»).

Додатково можна вказати деякі фільми художні та документальні (за хронологією):

  • “Незнаний голод” (Т. Гукало, 1983)
  • “Жнива розпачу” (С. Новицький, 1984)
  • “Під знаком біди” (К. Крайній, 1990)
  • “Голод-33” (О. Янчук, 1991)
  • “Пієта” (М. Мащенко, 1993)
  • “Маленьке життя” (О. Жовна, 2008)
  • “Пейзаж після мору” (Ю. Терещенко, 2008)
  • “Окрадена земля” (Ю. Луговий, 2012)
  • “Поводир, або Квіти мають очі” (реж. О. Санін, 2014)
  • “Гіркі жнива” (Дж. Менделюк, 2017)
  • “Гарет Джонс” (А. Холланд, вихід заплановано на 2018)

Як говорити про Голодомор з учнями початкової школи?

Відверто, з дітьми до 10-11 років досить непросто спілкуватися на цю тему, але потрібно. Необхідно визначитися – яким чином та про що розказати. Обирайте інформацію таким чином, щоб учні молодшої та середньої школи повністю зрозуміли масштаби катастрофи, яка сталася, тому постарайтесь донести до них таке:

  • Така масова смертність зумовлена тим, що у селян силою відібрали запаси їжі.
  • Після 1933 свідомо замовчувалась інформація про масове вимирання.
  • Лише наприкінці 1980-х почали відкрито вживати термін Голодомор.

Не рекомендується молодшим школярам демонструвати страшні відео та фото, не варто змушувати їх завчати статистику. Незалежно від віку, здібностей учнів, інформація краще сприйматиметься, якщо інтегрувати інші види діяльності – малювання, читання. Наприклад, ви можете зробити чи намалювати той самий колосок пам’яті.

Накопичення та поширення таких знань – крок до унеможливлення подібних подій у майбутньому. Захист прав людини, гідності, демократичних цінностей неможливі без знань про минуле. Інформація про геноцид, яка раніше замовчувалась, а сьогодні багато ким оскаржується та не сприймається, допоможе виховати людину, здатну відстоювати свої права та свободу, пам’ятаючи гіркий досвід народу.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Запрошуємо взяти участь у Всеукраїнському конкурсі для вчителів.
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.