Основні тези виступу Антоніни Тимченко.

Читання та письмо – найкращі способи розвитку мовленнєвої компетентності. Звісно, не обійтися без практики, і що більше її буде, то краще. А де можна практикуватися? У літературних студіях!

Чому відвідування літературних студій надзвичайно корисне і чого там навчають, розповідає поетеса та лекторка інтернет-конференції «Формування мовленнєвої компетентності: поради для педагогів» Антоніна Тимченко.

Чим корисні літературні студії?

Відвідування літературних студій не є звичною практикою в українській освіті. Танцювальні, музичні чи спортивні гуртки – ось що користується популярністю серед дітей. А от над розвитком літературних навичок працюють не так багато, як хотілося б. 

І дарма, адже метою шкільних занять є розвиток уміння аналізувати та створювати власні моделі застосування знань, тобто спроби відійти від простого відтворення інформації. Саме цьому вчаться діти, які відвідують літературні гуртки. Вони швидше навчаються компілювати та переформатовувати матеріал, знаходити неочевидні смисли в повідомленнях, які ми отримуємо щодня.

У літературних студіях навчання ведеться за кількома напрямками, серед яких:

  1. Читання – діти навчаються читати усвідомлено, а також обирати найкращі елементи творів у якості опор чи зразків для власного тексту.
  2. Взаємослухання – писати твори чудово, але ніхто не створить шедевру, не маючи бази. Саме чужі книги допоможуть учням, спочатку розумно наслідувати стиль письменників, а згодом і виробити власний.
  3. Взаєморедагування – фідбек важливий для всіх молодих письменників. Тому доречно використовувати взаєморедагування, тобто учні читають твори одне одного, а потім  аналізують прочитане. Але вкрай важливо не лише виправляти, а й хвалити, інакше дитина може стати тривожною та навіть уникати публічності.
  4. Саморедагування – насправді помітити помилки у власному тексті непросто, але цілком реально. Поступово звикати до цього та вчитися мистецтву саморедагування має кожна дитина. 

Чого навчають на літературних курсах?

Вважається, що навчити писати неможливо. Але якщо дитина має хист і бажання створювати літературні твори, вчитель може стати другом і наставником, який спостерігає за прогресом вихованця, скеровує його в потрібному напрямку, розкриває таємниці письменницьких технік. 

Завдяки навчанню в літературних студіях школярі отримають багато корисних навичок:

  • відчуття милозвучності мови. Дехто вважає, що це особливий талант, але насправді він засновується на знанні правил фонетики, ритмики тощо. Наведіть дітям приклади, де невдале поєднання звуків зробило фразу смішною чи ускладнило вимову.
  • уміння обирати тему. Якщо ваші учні ще маленькі, не варто заохочувати їх обирати складні філософські теми або говорити про те, в чому їм не вистачає досвіду. Такий твір вийде неповним, наївним, не матиме художньої/соціальної цінності. Натомість краще теми, які діти чудово розуміють.
  • навички інтерпретації творів. Учні можуть прочитати вірш або оповідання, але коли справа доходить до інтерпретації або визначення основної думки, виникають проблеми. Тому спочатку навчіть дітей аналізувати прочитане. Чому автор обрав саме це слово? Нехай діти спробують відтворити творчу логіку автора.

Аби дізнатися більше корисної інформації, перегляньте виступ!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter