20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Презентація до уроку в 10 класі "Африканська скульптура, маски. Відмінності культур Північної і Тропічної Африки. Унікальність мистецтва стародавньої цивілізації Єгипту. "

Про матеріал
ознайомити учнів з особливостями мистецтва африканського культурного регіону, етнічною архітектурою.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Африканська скульптура, маски. Відмінності культур Північної і Тропічної Африки. Унікальність мистецтва стародавньої цивілізації Єгипту.

Номер слайду 2

Африка – другий за площею і населенням материк у світі, після Євразії. Африка — найтепліший з усіх материків.

Номер слайду 3

Африка – це місце, де люди живуть, дотримуючись правил побуту, традицій і культури, які склались ще декілька століть тому, дійшли до сьогодення практично в незміненому вигляді. Головною рисою африканської культури та й мислення в цілому є орієнтація на минуле. Але це минуле не застигле, а постійно присутнє в сучасності. Культура Африки

Номер слайду 4

Тропічна Африка. Північна Африка- Безмежні простори впродовж тисячоліть перебували в невідомості- Етнічна культура розвивалася ізольовано й залишалася архаїчною- На традиційне мистецтво впливали такі релігійні вірування: анімізм,фетишизм,тотемізм,культ вождів та їхніх предків. Унікальна стародавня цивілізація єгиптян. Панівна релігія – іслам. Вплив мусульманської культури позначився на мистецтві: унаслідок заборони зображати людей деякі жанри скульптурий живопису, зокрема портрет, не розвивалися

Номер слайду 5

Релігійна основа африканського мистецтва. В основі всіх уявлень та вірувань лежить особливе ставлення до землі. Релігія племені – це зв’язок між предками, живими і дітьми, які ще мають народитися. Тому найпишніші ритуали супроводжують смерть і виникнення нового життя. Міфи про походження світу показують, що народження – це смерть, а смерть – це повернення до життя

Номер слайду 6

Тотемізм: вірування в містичний зв’язок з твариною або рослиною. Фетишизм: своєрідна форма поклоніння культовим предметам. Анімізм: вірування впереселення духів предків. Африканські традиційні релігії, сповідувані приблизно 15% африканців, включають в себе різноманітні дійства, що відносяться до фетишизму, анімізму, тотемізму, культу предків і культу вождів. Деякі релігійні уявлення є загальними для багатьох африканських етнічних груп, але зазвичай вони унікальні для кожного етносу.

Номер слайду 7

«Посередники» для взаємодії з духами. Статуетки, ритуальні маски, костюми. Вони є частиною магічного обряду. Виготовляють їх спеціальні майстри, які, зазвичай, отримали свої знання і вміння у спадок.

Номер слайду 8

Скульптури є втіленням душі померлої людини або тотемної тварини. Найчастіше являють собою невеликі фігурки людини, іноді в масках (зазвичай, це зображення вождів племен, шаманів, магів, цілителів, що володіють сильною енергією). Також фігуру людини зображували в поєднанні з тілом тварини.

Номер слайду 9

Етнічна архітектура Африки

Номер слайду 10

Завдяки ізольованому місцю розташування (життя в глибоких джунглях, пустелі Сахара тощо), знаходячись далеко від європейської цивілізації, завдяки місцевим традиціям, природним умовам народи Африки зберегли свою тисячолітню архітектуру. У будівництві африканці різних регіонів використовували такі матеріали: солома (центральний субрегіон); бруд (захід);дерево (схід, південь, центр);земля (захід);камені (північ, південь).

Номер слайду 11

Круглі будинки Матеріали для стін: гній, пісок, земля, глина, трава. Часто можна зустріти будівлі, які мають не просто дах, а цілісний комплекс із даху і стін. Будинки бушменів. Деякі жителі Африки, наприклад, бушмени, звикли вести кочовий спосіб життя. Тому житло будують із сухої високої трави, хмизу. Тут можна зустріти переносні будинки, які «розкладаються».

Номер слайду 12

Будинки у печерахЄ і такі народи, які не займаються будівництвом взагалі, а просто ховаються всередині заглиблень скель. Меблі, ложе і полиціроблять просто — викопавши заглиблення в стіні.

Номер слайду 13

Будинки селища Тьєбель. Селище розташоване у країні Буркіна-Фасо, фактично закрите для сторонніх. У селище є резиденція «королівського двору» — це кілька невеликих глинобитних споруд, повністю вкритих складними геометричними візерунками з фарб природного походження. Збудовано з бруду.

Номер слайду 14

Будинки народності ндебеле

Номер слайду 15

Основні кольори, що використовувались для прикраси африканського помешкання:червоний символізує кров, достаток, жертву, «кров землі» (воду), заклик до дощу.білий символізує мир, щастя, світло, чистоту і перехід з одного стану в інше, ініціацію.чорний символізує притулок духів померлих людей, предків, темні дощові хмари.

Номер слайду 16

ВІДЕОМистецтво Стародавнього Єгипту

Номер слайду 17

Розташований на північному сході Африки і Синайському півострові (Азія). Йому належать також кілька невеликих островів в Суецькому затоці та Червоному морі. Омивається двома морями: на півночі - Середземним, на сході - Червоним. Межує з Лівією на заході, Суданом на півдні та Ізраїлем на північному сході. Столиця - Каїр.

Номер слайду 18

Річка і сонце – ось головні дійові особи в єдиному просторі мистецтва Стародавнього Єгипту. Річка ділить Єгипет навпіл на східний і західний. Сонце сходить на сході та сідає на заході. Схід – де народжується сонце – країна живих, захід – де воно сідає – країна мертвих.

Номер слайду 19

Вищим культом був культ сонячного божества. Єгипет називали Краєм Сонця, фараонів - синами Сонця. Сонячна символіка різноманітна: сонце зображували у вигляді крилатої кулі, у вигляді кулі з безліччю скерований рук - променів; зображували його соколом, биком. Круг - подоба сонячного диска - постійно зустрічається в єгипетських орнаментах. Обеліск - архітектурна форма, вперше створена в Єгипті, - символізувала сонячне проміння. Головний бог стародавніх єгиптян – бог сонця Ра. Його зображували як людину з головою сокола.

Номер слайду 20

Другим богом, якому поклонялися єгиптяни, був Озіріс – бог мертвих, втілення призахідного сонця, чиє царство перебувало на захід від Нілу. Смерть розумілася як перехід до іншого життя, і тому розглядалася як благо.

Номер слайду 21

Етапи історії Стародавнього Єгипту. Додинастичний період (IV ст. до н.е.) Давнє Царство (3200-2400 рр. до н.е.) Середнє Царство (2400-1900 рр. до н.е.) Нове Царство (1600-1200 рр. до н.е.) Пізнє Царство (1100-332 рр. до н.е.)

Номер слайду 22

Роль мистецтва була абсолютно іншою, ніж у наш час. На відміну від скороминущого земного життя, мистецтво було носієм вічного життя, головним засобом забезпечити безсмертя. Тому праця художників вважалася священною дією, вони займали високе положення в соціумі.

Номер слайду 23

Архітектура Стародавнього Єгипту представлена двома видами: поховальними спорудами та храмами. Вони створювали ансамбль основних обрядів стародавніх єгиптян – поховання та поклоніння богам.

Номер слайду 24

Перші поховальні споруди – мастаби – гробниці, вкопані в кам’янистий ґрунт, над яким зводилося невелике приміщення з цегли. Це приміщення могло складатися з декількох кімнат, де влаштовувалися комори, де ставилося все, що вважалося необхідним померлому: запаси їжі, предмети побуту. Тут же було і особливе приміщення для статуї та жертвоприношень. Тіло померлого перебувало в погребальному склепі. Виникли цілі кладовища мастаб – міста мертвих.

Номер слайду 25

Період Стародавнього Царства. Період Стародавнього Царства – час розквіту єгипетського мистецтва. Три знамениті піраміди – Хеопса, Хефрена і Міккеріна – символізують єгипетську міць і остаточне затвердження царя в якості божества.

Номер слайду 26

Період Нового Царства. Розквіт храмового будівництва відноситься до Нового Царства. Фараонів стали ховати в Долині Царів, в гробницях висічених в скелі. Храм цариці Хатшепсут (кінець 16 ст. до н.е.)

Номер слайду 27

Найзнаменитіший храм Нового Царства – Храм в Карнаці.

Номер слайду 28

Сюжети барельєфів незмінно служили сполучною ланкою між богами і людьми, перш за все фараонами. Сцени боротьби, жертвопринесення і потойбічного життя чергувалися зі сценами життя, діяльності, радості і смерті.

Номер слайду 29

Вважалося, що після смерті наступало загробне життя, в усьому схоже на земне. Щоб небіжчик міг щасливо жити за труною, його треба було забезпечити всім, що він мав на землі. Усім - аж до його власного тіла, що уникнуло тління. Звідси й звичай бальзамування.  Вірили, що, крім душі і тіла, є ще життєва сила, яка називається "Ка". Потрібно, щоб Ка завжди міг знайти свою земну оболонку і вселитися в неї. Тому, крім самої мумії, до гробниці поміщали портретну статую померлого, іноді не одну, причому портрет повинен був бути дуже схожим - інакше як же Ка пізнає свою зовнішність. З цієї традиції виросло знамените портретне мистецтво Єгипту. 

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Вигляд гробниці

Номер слайду 33

Єгипетські портрети своєрідні: вони з дивовижною силою передають індивідуальні риси, але вираз обличчя залишається абстрактним, психологічно не розшифрованим. Минущі переживання не цікавили: адже зображувалася людина, що йде у вічність. 

Номер слайду 34

І всіх цих рельєфів, статуй і розписів ніхто не бачив. Мистецтву в Єгипті відводилась надзвичайно важлива роль: воно повинно було дарувати безсмертя, бути прямим продовженням життя. Тому здавалося неважливим, чи бачить хто-небудь художній твір.

Номер слайду 35

Високого рівня розвитку в Давньому Єгипті досягла скульптура. Один із найвідоміших творів – зображення Нефертіті – дружини Ехнатона. Скульптура виконана із золотистого піщаника і майстерно розфарбована. Нефертіті стала символом жіночої краси.08.03.201935 Особливості єгипетської скульптури.

Номер слайду 36

Склалися певні типи статуй: статуя що стоїть - фігура напружено випрямлена, голова високо піднята, ліва нога робить крок вперед, руки опущені і притиснуті до тіла. Статуя що сидить - руки симетрично покладені на коліна або одна рука зігнута з лікті, торс також випрямлені, погляд спрямований вдалину.

Номер слайду 37

Єгиптяни широко використовували живописні зображення для прикрашення храмів, палаців, сувоїв папірусу. В розписах стін з'являються поряд з релігійними сюжетами, сцени повсякденного життя – полювання, розваги. Вони допомагають взнати побут єгиптян.08.03.201937

Номер слайду 38

На початку XX ст. в Європі виникає інтерес до мистецтва народів Африки, яке привернуло увагу незвичністю, виразністю, гротеском. Митці авангарду часто зверталися до африканських образів. Відлуння традицій Африки можна знайти у творчості багатьох митців.

Номер слайду 39

Анрі Матісс французький художник, скульптор, графік, майстер декоративного мистецтва. Зора на терасіАрабська кофейня. Пабло Пікассо – іспанський художник, скульптор, графік, театральний художник, кераміст і дизайнер. Основоположник кубізму. Три жінки. Фермерша

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. яніцька людмила
    презентація стала в нагоді при підготовці до уроку мистецтва. дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Єрмак Марина
    Прекрасна презентація. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
9 березня
Переглядів
947
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку