МАКРАМЕ́ (від араб. мigramah – тасьма, тороки; франц. macramé – нашивка з плетеного шнура) – текстильна техніка, в основі якої лежить в’язання вузлів; декоративні вироби, виготовлені у техніці вузлового в’язання; різновид мережива.
Номер слайду 3
З історіїТехніка в’язання вузлів відома з доісторичних часів, про що свідчать археологічні речові пам’ятки: її застосовували у виготовленні ловецьких і рибальських сіток. Вузли використовували у морських справах завдяки їх міцності та надійності. Вузлове в’язання відоме в давніх культурах Єгипту, Вавилона, Ассирії, Греції, Персії, Китаю, Перу. В’язаними тороками – мереживною каймою, завершеною пов’язаними у пасма різноманітної величини та конфігурації китицями – оздоблювали одяг (сорочки, плащі, шарфи-палантини).
Номер слайду 4
Вірогідно, в Європу техніка в’язання вузлів потрапила від 13 ст. завдяки майстрам-ткачам із країн Арабського Сходу. Спершу поширилася в Іспанії, згодом – в Італії, де значно розповсюдилася упродовж 15–16 ст., пізніше – у Франції, Голландії, Бельгії, Англії.
Номер слайду 5
З історіїНаприкінці 19 – у 1-й пол. 20 ст. макраме використовували для виготовлення й декорування одягу, предметів інтер’єру: мережива, шалей, торбинок, гаманців, абажурів, подушок, ламбрекенів, штор, покривал, кошиків тощо.
Номер слайду 6
Це цікаво. Значною мірою макраме поширилося завдяки культурі гіпі, які в одязі використовували велику кількість різноманітних прикрас (браслетів, кулонів, поясків, шнурів, торбин).
Номер слайду 7
Це цікаво. Особливої популярності набуло макраме Кавандолі (гобеленове макраме): названо на честь італійки В. Кавандолі, яка 1915 у Турині заснувала «Будинок Сонця» для дітей-сиріт (навчала їх створювати вироби за допомогою вузлів).
Номер слайду 8
Це цікаво. Технологічний прийом Кавандолі полягає у використанні пряжі переважно двох (інколи більше) кольорів із застосуванням вертикальних і горизонтальних репсових вузлів, комбінація яких утворює щільну структуру рисунка, що нагадує вишивку. У техніці Кавандолі в’язали гаманці, торбинки, пояси, панно, облямівки, футляри для оптики, доріжки, килимки.
Номер слайду 9
На українських землях у 11–13 ст. вузловим в’язанням виготовляли вбрання й оздоблення (опліччя, жіночі головні убори «повойники», декоративні шнури, стрічки, тороки) та ужиткові вироби (кінську упряж, сагайдаки, сіті).
Номер слайду 10
Побутували 2 способи вив’язування кайми: 1) з основного полотна (лляного, конопляного) виробу виторочували поперечні нитки, ділили їх на пасма, які з’єднували за допомогою вузлів: так утворювалася ажурно-декоративна сітка, яку викінчували довгими тороками
Номер слайду 11
2) для в’язаного оздоблення до виробу добирали пряжу ін. ґатунку, переважно пром. виробництва – з полиском, фактурну, різної щільності скручування, що підсилювало естетичну цінність виробу. У 1920–30-х рр. ускладнено ажурність та орнаментацію сітки, оскільки збільшено кількість декоративних «фантазійних» вузлів та удосконалено прийоми їхнього в’язання: комірки різної форми і розмірів, різноманітні елементи та мотиви орнаменту («листочки», «квіти», «зиґзаґи»).
Номер слайду 12
Макраме широко використовують при виготовленні біжутерії (браслети, кулони, ланцюжки, підвіски), аксесуарів (пояси, торбинки, гаманці, футляри, брелки), творів образотворчого мистецтва (сюжетні й орнаментні гобелени, картини, ікони), а також у творчих інтерпретаціях художників-текстильників, дизайнерів одягу.