Система оцінювання результатів навчання учнів повинна: ґрунтуватися на особистісно орієнтованому та компетентнісному підходах; враховувати особливості психофізичного розвитку дітей; мати у своїй основі чіткі та зрозумілі вимоги до навчальних результатів; дозволяти гарантовано досягти і перевищити ці вимоги; заохочувати учнів апробувати різні моделі досягнення результату без ризику отримати за це негативну оцінку; розвивати в учнів впевненість у своїх здібностях і можливостях; використовувати самооцінювання і взаємооцінювання як важливий елемент навчальної діяльності.
У Фінляндії оцінювання навчальних досягнень учнів ґрунтується на таких принципах: є рівним; вимагає відкритості, співпраці та участі учнів: взаємодія, зворотний зв’язок, співпраця між школою та батьками; носить систематичний і послідовний характер: шкільні процедури, оцінювання власної роботи учителем, цілеспрямована робота; є різноманітним і проводиться досить часто; ґрунтується на цілях і критеріях; враховує вік і здібності учня.
Форми оцінювання: усна (індивідуальне, групове та фронтальне опитування); письмова (діагностичні, самостійні та контрольні роботи, тестування); цифрова (тестування в електронному форматі); графічна (робота з діаграмами, графіками, схемами, контурними картами); практична (дослідження, навчальні проєкти, роботи з біологічними об’єктами, виготовлення виробів тощо). Педагогічні працівники самостійно визначають форми оцінювання результатів навчання учнів з певного предмета, орієнтуючись на принцип педагогічної доцільності та враховуючи специфіку навчального предмета і особливості учнів.
Національна шкала оцінювання передбачає: у 1-2 класах виключно вербальне оцінювання; у 3-4 класах — оцінювання за чотирма рівнями: високий, достатній, середній, початковий; • у 5-11 класах — оцінювання за 12-бальною шкалою. За вибором закладу освіти оцінювання може здійснюватися за власною шкалою або за системою оцінювання, визначеною законодавством.
Опис критеріїв оцінювання результатів навчання учнів, пропонований МОН, подається за рівнями та ґрунтується на таких показниках: сформованість пізнавальної діяльності (мотивації пізнання, сприймання, осмислення, перетворення знання, практичної діяльності); сформованість знань, умінь, ціннісних ставлень як складників ключових і предметних компетентностей; володіння розумовими операціями: вмінням аналізувати, синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо; пізнавальна активність; міра самостійності та творчості у виконанні навчальних завдань; сформованість вміння виявляти проблеми та розв’язувати їх, висувати і формулювати гіпотези.
Правила та процедури оцінювання можуть стосуватися особливостей виставлення підсумкової річної оцінки з певних навчальних предметів, порядку проведення тематичного оцінювання, порядку та термінів захисту проєктів тощо. Інструментарій оцінювання добирається або розробляється вчителем самостійно з урахуванням розроблених у закладі освіти правил та процедур та містить критерії оцінювання.
Система оцінювання в закладі освіти сприяє реалізації компетентнісного підходу до навчання: оцінювати не лише результат роботи, але й процес навчання, індивідуальний поступ кожного учня; позитивно оцінювати досягнення учнів незалежно від того, значні вони чи скромні, якщо вони є результатом справжніх зусиль дитини — в цьому є мотивуюча роль оцінювання; оцінювати рівень аргументації та вміння учнів висловлювати свою думку.
Умови справедливої і об’єктивної системи оцінювання: на основі критеріїв, розроблених МОН, вчителі можуть розробляти критерії оцінювання для виконання обов’язкових видів роботи; розроблення критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів при використанні інших, крім класно-урочної, форм організації освітнього процесу та форм роботи з учнями: дистанційного, змішаного, кооперативного (групового) навчання; обов’язкове оприлюднення критеріїв оцінювання; спільне з учнями розроблення критеріїв; впровадження самооцінювання і взаємооцінювання учнів; отримання постійного зворотного зв’язку від учнів у процесі оцінювання; використання учнівського портфоліо як способу оцінювання результатів навчання учнів; впровадження формувального оцінювання.
Для постійного відстеження динаміки змін результатів навчання учнів та надання відповідної підтримки необхідно: на рівні управління закладом освіти — здійснювати постійне відстеження та аналіз результатів навчання здобувачів освіти (внутрішній моніторинг); на рівні педагогічної діяльності — здійснювати формувальне оцінювання, яке передбачає відстеження індивідуального поступу учнів та коригування результатів (за потреби).
Формувальне оцінювання є одним із основних видів оцінювання результатів навчання учнів (частина 2 статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту»). Формувальне оцінювання є невід’ємною складовою освітнього процесу та ціннісним орієнтиром здійснення оцінювання навчальних досягнень учнів. Воно застосовується незалежно від шкали оцінювання, паралельно з будь-яким його видом.
Особливості формувального оцінювання: націлене на визначення індивідуальних досягнень кожного учня/ кожної учениці; не передбачає порівняння навчальних досягнень різних учнів; широко використовує описове оцінювання; застосовує зрозумілі критерії оцінювання, за якими оцінюють учнів, вони стають свідомими учасниками процесу оцінювання і навчання; забезпечує зворотний зв’язок — отримання інформації про те, чого учні навчилися, а також про те, як учитель реалізував поставлені навчальні цілі; визначає вектор навчання: виконавши завдання, учні дізнаються про те, якого рівня вони наразі досягли і в якому напрямі їм потрібно рухатися далі.
Застосування формувального оцінювання уможливлює розв’язання таких освітніх завдань: підтримання бажання вчитися та прагнути максимально можливих результатів; сприяння оптимальному темпу здобуття освіти учнів; формування в учнів упевненості в собі, усвідомлення своїх сильних сторін; формування в учнів рефлексивного ставлення до власних помилок і розуміння їх як невід’ємних етапів на шляху досягнення успіху; забезпечення постійного зворотного зв’язку щодо сприйняття та розуміння учнями навчального матеріалу; здійснення діагностування особистісного розвитку та результатів навчання учнів на кожному з етапів навчання.