Завдання, подані в презентації, можна використовувати як на уроках української мови у 5-7 класах НУШ, так і під час позакласного заходу з предмета "Українська мова"
Українська мова. Завдання для учнів 5–7-го класів НУШ, які можна використати на уроці при перевірці групи результатів № 4 «Досліджуємо мовлення» або при проведенні позакласного заходу з предмета «Українська мова»Підготувалаучителька української мови СЗШ № 253 Святошинського району м. Києва. ПІЗНЯХІВСЬКА Ірина
Номер слайду 2
Завдання 1: Розподіліть синоніми до слова «земля» згідно визначень: Синоніми: країна, ґрунт, суходіл, край, планета, суша, сторона, світ, материк, батьківщина, обшир (простір), цара (чужий край). Земля – територія, що становить єдність із погляду історії, природних умов, населення тощо. Земля – земна куля з усім, що на ній є. Земля – тверда частина земної поверхні, на відміну від водяного простору. Земля – верхній шар земної кори.
Номер слайду 3
Правильна відповідь на завдання 1: Земля – територія, що становить єдність із погляду історії, природних умов, населення тощо : КРАЙ, КРАЇНА, СТОРОНА, БАТЬКІВЩИНА, ОБШИР (простір), ЦАРА (чужий край). Земля – земна куля з усім, що на ній є: ПЛАНЕТА, СВІТ. Земля – тверда частина земної поверхні, на відміну від водяного простору: СУША, СУХОДІЛ, МАТЕРИК. Земля – верхній шар земної кори: ҐРУНТ.
Номер слайду 4
Завдання 2: Співвіднести фразеологізми із їх значенням. Фразеологізми1. Земля горить під ногами.2. Змітати з лиця землі.3. Зрівняти із землею.4. За тридев’ять земель.5. Не чути землю під ногами.6. Немов виринути з-під землі.7. Топтати землю.8. Земля обітована. Значення фразеологізмів. А. Знищити, розгромити, знешкодити. Б. Дуже далеко. В. Бути енергійним, у доброму настрої. Г. Несподівано з’явитись де-небудь.Ґ. Місце заповітної мрії. Д. Бути живим, жити. Е. Ненадійне, непевне, хитке становище.Є. Зруйнувати, повністю знищити.
Номер слайду 5
Правильна відповідь на завдання 2:1. Земля горить під ногами - ненадійне, непевне, хитке становище. (Е)2. Змітати з лиця землі – знищити, розгромити, знешкодити. (А)3. Зрівняти із землею - зруйнувати, повністю знищити. (Є)4. За тридев’ять земель - дуже далеко. (Б)5. Не чути землю під ногами - бути енергійним, у доброму настрої. (В)6. Немов виринути з-під землі - несподівано з’явитись де-небудь. (Г)7. Топтати землю - бути живим, жити. (Д)8. Земля обітована - місце заповітної мрії. (Ґ)КЛЮЧ: 1-Е, 2-А, 3-Є, 4-Б, 5-В, 6-Г, 7-Д, 8-Ґ.
Номер слайду 6
Завдання 3: Склади текст про землю у художньому стилі. Прислів’я для довідки:«Земля дає все і забирає все».«Про землю піклуйся – золотим зерном милуйся».«Чорна земля білий хліб родить».«Хто на землі сидить, той не боїться, що впаде».
Номер слайду 7
Завдання 4: Склади текст про землю в науковому стилі. Матеріал для довідки: Форма Землі – геоїд. Земля – третя планета від Сонця. Земля утворилася приблизно 4,7 млрд. років тому. Період обертання Землі навколо своєї осі називається доба і становить 24 години. Лінія, яка ділить Землю на Північну та Південну півкулі називається екватором.
Номер слайду 8
Завдання 5: Спробуй скласти вірш, розпочавши його фразою:«Мій рідний край - моя земля! Від краю і до краю!»
Номер слайду 9
Завдання 6: Складіть сенкан на тему «ЗЕМЛЯ»Зразок сенкану на тему «ХЛІБ»: Хліб. Запашний, духмяний. Печуть, смакують, шанують. Багато снігу – багато хліба. Святиня.