Чи могла Гетьманщина уникнути «Руїни», якби Тиміш Хмельницький залишився живим?
Виконуючи цей проєкт, школярі зможуть попрактикуватися у реконструюванні історичного матеріалу, формулюватимуть припущення та перевірятимуть їх вірогідність на основі різних джерел і фактів. Так діти зможуть краще зрозуміти прогностичну цінність історії як науки про минуле.
Укажіть, які ролі та функції буде виконувати кожен член вашої команди.
Які наукові праці та історичні джерела ви будете використовувати у своєму дослідженні? Укажіть їх назви.
Поцікавтеся в інтернеті, чи вже були спроби порівняти діяльність гетьманів доби «Руїни»? Кого прийнято вважати позитивними діячами, а кого називають негативними? Чому?
Про яких гетьманів доби «Руїни» ви чули раніше, а про яких – ні?
Чи збираєтеся ви використовувати додаткові джерела інформації? Якщо так, то укажіть їх назви.
Укажіть, історичний портрет якого гетьмана ви будете описувати. Чи чули ви про нього раніше?
Підготуйте невеликий (до 2 сторінок) історичний портрет діяча. У ньому потрібно розкрити такі аспекти:
Визначте головні успіхи та невдачі кожного гетьмана. Вони можуть стосуватися дипломатії, військової справи, реформ, державної, соціальної чи економічної політики тощо. Оцініть, чого було більше у гетьмана: успіхів чи невдач?
Дізнайтеся, що про цього гетьмана говорили за кордоном (якщо знайдете потрібні джерела інформації).
Визначте, чи зробив цей гетьман щось для того, щоб зупинити «Руїну». Чи досягнув він успіху в цьому?
Дайте власну суб’єктивну оцінку діяльності кожного гетьмана. Що він робив правильно, а яких помилок припустився?
Проведіть спільне обговорення та визначте, якому гетьману було під силу зупинити «Руїну».
Проаналізуйте загальну суспільно-політичну ситуацію тих часів та укажіть, чи зміг би Тиміш Хмельницький унеможливити настання «Руїни»?
Сформулюйте висновки та підготуйтеся до презентації своєї роботи.
Чи сподобалося вам виконувати цей проєкт? Що нового ви дізналися?
Оцініть свої старання. Що вдалося зробити добре, а що потребує доопрацювання?
Керівник проєкту має оцінити роботу кожного з учасників групи.