Навіщо сучасній людині потрібні знання про поверхневий натяг рідини?
Поверхневий натяг рідини – тема досить складна та багатогранна. Щоб дослідити це питання, учням необхідно розібратись у багатьох суміжних темах. Під час виконання проєкту школярі засвоять чимало інформації та закріплять набуті знання під час проведення дослідів. Розуміння природи цього явища, може стати поштовхом для поглибленого вивчення цього питання, що допоможе застосувати набуті знання у сфері фізики, хімії, фармакології, екології.
Що таке молекулярно-кінетична теорія (МКТ)? Які її основні положення?
Що являє собою колоїдна хімія як наука про поверхневі явища?
Що таке «поверхневий натяг рідини», «коефіцієнт поверхневого натягу», «сила поверхневого натягу»?
Чи вдається вам працювати за планом?
Яку інформацію вам простіше сприймати, а яку важче? Чому?
Чи були моменти, які викликали у вас труднощі?
Для проведення фінального досліду підготуйте три ідентичні прозорі ємності для води. У першу налийте питну воду кімнатної температури, у другу – гарячу воду, у третю – розчин поверхнево-активної речовини кімнатної температури (ПАР підібрати самостійно). Об’єм рідини в ємностях має бути однаковим. Краї посудин обов’язково мають бути сухими. Ємності мають стояти поряд (одна за одною). Після цього по черзі опускайте монети у кожну посудину, спостерігаючи, як вода піднімається над її краєм, але не проливається (будьте обережними, не торкайтесь води руками, монети в ємність треба класти плавно, без різких рухів). Першою проллється рідина, коефіцієнт поверхневого натягу якої найменший.
Укажіть, які висновки можна отримати після виконання досліду.
Подібним способом можна простежити залежність коефіцієнту поверхневого натягу від температури. Після проведення першого досліду вилийте рідини та витріть ємності насухо (краї обов’язково мають бути сухими). Нагрійте воду до різних, попередньо визначених температур та налийте до склянок. Зафіксуйте температуру води у кожній ємності. Після цього, так само як і в першому досліді, спускайте монети до кожної склянки. Уважно спостерігайте, із якої ємності вода проллється швидше. Зробіть відповідні висновки.
Укажіть, які висновки можна отримати після виконання досліду.
На основі отриманих знань, запропонуйте та проведіть власний дослід.
Підготуйте доповідь-презентацію. У ній ви маєте розкрити всі розгянуті теми, пояснити їх (власними словами) та дати наукове обгрунтування досліду, який будете проводити.
Сформулюйте загальні висновки, та визначте, чому ви навчились під час виконання проєкту.
Подумайте, з якими труднощами ви зіткнулися?
Проаналізуйте роботу кожного учасника вашої групи.
Які фактори впливають на зміну коефіцієнту поверхневого натягу рідини? Які приклади ПНР в організмі людини та в екології ви знаєте?
Дізнайтеся оцінки за свою роботу!