Виступ психолога на педраді
"Психологічна стійкість — шлях до відбудови освіти школи"
Психологічна стійкість є надзвичайно актуальною в умовах постійних викликів, з якими стикаються освітні заклади. Психологічна стійкість дозволяє педагогу, учням і всій шкільній спільноті адаптуватися до змін, долати стрес та непередбачуваність, відновлюючи навчальний процес і зберігаючи якість освіти.
1. Що таке психологічна стійкість?
Психологічна стійкість — це здатність особистості адаптуватися до стресових ситуацій, долати труднощі, зберігаючи своє емоційне і психічне здоров'я. Це не означає, що людина не переживає стрес, але вона може успішно справлятися з ним, не дозволяючи йому впливати на її здатність діяти, навчатися та розвиватися.
У дітей і підлітків психологічна стійкість формується в процесі їхнього розвитку та взаємодії з оточенням, а також залежить від того, як вони справляються з навчальними труднощами, конфліктами, соціальними взаєминами тощо.
2. Психологічна стійкість та навчальний процес
Школа — це не лише місце для здобуття знань, а й середовище, в якому учні повинні не тільки вчитися, а й розвивати свою емоційну стійкість. Це надзвичайно важливо, тому що сучасний навчальний процес нерідко передбачає значні навантаження: високі вимоги до успішності, конкуренція серед однолітків, стреси через оцінки, а також адаптація до нових форм навчання.
Як психологічна стійкість впливає на навчання?
3. Як розвивати психологічну стійкість у дітей?
4. Як розвивати психологічну стійкість у педагогів??
Робота психолога з формування психологічної стійкості педагогів є важливою складовою підтримки професійного здоров'я вчителів. Психологічна стійкість допомагає педагогам ефективно справлятися з професійними стресами, емоційними навантаженнями та викликами, що виникають у процесі навчання та виховання дітей. Ось кілька основних напрямків роботи психолога для розвитку цієї якості у педагогів:
Педагоги часто піддаються ризику емоційного вигорання через надмірний стрес, тривогу та постійну відповідальність за учнів. Психолог може запропонувати такі стратегії:
3) Психологічні тренінги та заняття для розвитку стійкості
Це спеціально організовані тренінги, на яких педагоги можуть навчитися керувати своїми емоціями, розвивати позитивне ставлення до стресових ситуацій і ставати більш адаптованими до змін:
4) Підтримка в адаптації до змін
У професії педагога часто відбуваються зміни: зміна навчальних програм, впровадження нових технологій, зміни в адміністративному управлінні. Психолог може підтримувати вчителів у періоди таких змін, допомагаючи їм адаптуватися:
5). Підвищення самоусвідомлення та самоприйняття
Психолог може допомогти вчителям підвищити рівень самоусвідомлення, що важливо для розвитку психологічної стійкості:
6) Групова підтримка та супервізія
Важливо створювати підтримуючі колективи, де педагоги можуть обмінюватися досвідом та емоціями. Це може бути реалізовано через:
7). Робота з управлінням стресом та профілактикою психосоматичних розладів
Педагоги можуть страждати від стресу, що впливає не тільки на їх емоційне, але й на фізичне здоров'я. Психолог може провести навчання з технік управління стресом, таких як:
8). Розвиток мотивації та підтримка професійної самореалізації
Для підвищення психологічної стійкості важливо допомогти педагогам зберігати мотивацію та бажання розвиватися в професії:
5. Важливість роботи вчителів і психологів
Психологічна стійкість — це не лише особиста характеристика учня, але й результат взаємодії з оточенням. Вчителі та психологи відіграють ключову роль у створенні безпечного та підтримуючого середовища для дітей. Вони можуть:
6. Висновок
Психологічна стійкість є одним з важливих аспектів здоров'я та успішності учнів у навчальному процесі. Вона допомагає дітям ефективно справлятися з труднощами, зберігаючи позитивне ставлення до навчання і життєвих викликів. Тому дуже важливо, щоб як батьки, так і вчителі, надавали дітям необхідні інструменти для розвитку цієї важливої якості. Адже психологічно стійка дитина — це не лише успішний учень, а й гармонійно розвинена особистість.
Використані джерела:
1. О. Романчук. Психологічна стійкість в умовах війни: індивідуальний та національний вимір.
2. Зарицька О.М. Формування психолого-фізіологічної стійкості, профілактика стресів та емоційних перевантажень обдарованих дітей [Електронний ресурс] – 2014. – // http://ped-kopilka.com.ua/blogs/olga-nikolaevna-zarickaja/formirovanie-psihologo-fiziologicheskoi-stoikosti-profilaktika-stresov-i-yemocionalnyh-peregruzok-odarenyh-detei.html
3. Психологічна стійкість як її досягти. https://www.amarantapteka.com.ua/ua/articles/psihologichna-stiykist-yak-dosyagti.html
4. Як встояти супроти урагану: про психологічну стійкість та кроки до її розвитку. https://berezhy-sebe.com/pro-psykholohichnu-stiikist-ta-kroky-do-yii-rozvytku/