Урок ". Поняття про географічні координати. Правила відліку географічної широти і географічної довготи. "

Про матеріал
Дана робота має на меті закріпити знання учнів про градусну сітку, меридіани та паралелі, сформувати поняття про географічні координати, почати формувати вміння визначати географічні координати точок; розвивати логічне мислення; виховувати практичний інтерес до роботи з картами. Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть закріпити знання про лінії градусної сітки
Перегляд файлу

Загальна географія

6 клас

РОЗДІЛ ІІ. Земля на плані та карті

(за підручником Т.Г. Гільберг, Л.Б. Паламарчук

«Географія 6 клас»)

                                            

 

Тема уроку. Поняття про географічні координати. Правила відліку географічної широти і географічної довготи. Географічні координати свого населеного пункту.

( За оновленою програмою  для загальноосвітніх навчальних закладів України з географії та природознавства, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06 2017 р.  № 804)

Мета уроку: узагальнити  та систематизувати теоретичні знання з теми; формувати практичні навички визначення географічних координат, удосконалювати навички працювати з картами атласу; розвивати географічне мислення; продовжувати формувати в учнів вміння проводити порівняльний аналіз.

Обладнання:  атласи, карта півкуль світу, глобус Землі, тенісний м’яч, маркер, ігрове поле «Морський бій», індивідуальні завдання, підручник.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

     Створення психологічної атмосфери уроку; підготовка необхідного обладнання; включення учнів у діловий ритм уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     « Карта – це книга, читати  її можуть тільки ті, хто вивчив азбуку цієї книги» - сказав Михайло Михайлов.

     «Карта – це альфа і омега географії». Так сказав колись Микола Баранський, класик географічної науки. Не знаючи добре карти, неможливо задовільно знати предмет.

     І ми на уроці з’ясуємо чи дійсно це так.

      На минулих уроках ви вже  розпочали вивчати азбуку географічної  карти, дізнались  про меридіани та паралелі, які утворюють градусну сітку, географічну широту і довготу. Однак, головною таємницею градусної сітки   є її здатність точно вказувати на розташування об’єкта на поверхні Землі .

     Візьмемо м’яч для настільного тенісу та за допомогою маркера намалюємо на ньому точку. Тепер давайте спробуємо описати місце цієї точки на поверхні м’яча.

     Це нелегка справа. Без застосування спеціальних методів цю задачу розв’язати неможливо, тому що поверхня рівна, на ній відсутні будь-які лінії, до яких можна було б «прив’язати» дану точку.

    Такі лінії існують на глобусі, карті півкуль світу, вони утворюють відповідну сітку.

    Як називається ця сітка? (Градусна)

Уявіть, що кожний із вас — капітан судна. Ви отримали сигнал «SOS» лише з координатою 20° пд. ш., а довготу ваш радист записати не встиг.

 Чи зможете ви надати своєчасну допомогу потерпаючим від лиха? Чому?

     Дійсно, щоб точно визначити місце розташування об'єкта, необхідно знати всі географічні координати, тобто широту й довготу.

      І тема нашого уроку: Правила відліку географічної широти і довготи. Запишіть її в робочий зошит.

      На уроці ми будемо формувати та вдосконалювати вміння визначати географічні координати, розвивати вміння працювати з картою, виховувати практичний інтерес до роботи з  географічними картами.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

     А спочатку пригадаємо те , що ви знаєте. Гра « Морський бій» відома вам з дитинства, (у кожного з вас є завдання та ігрове поле,  де ви повинні поставити  позначку Х у  відповідній  клітинці. На виконання  вам дається

2 хв.

 

 

А

Б

В

Г

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

Запитання :

1 . Точка перетину уявної осі обертання Землі з її поверхнею називається :

а ) екватором ;

б) паралеллю ;

в) полюсом ;

г) меридіаном .

2 . Найкоротша уявна лінія , проведена по поверхні Землі від одного полюса до іншого називається :

а ) екватором ;

б) паралеллю ;

в) тропіком ;

г) меридіаном .

3 . Напрями захід → схід показують :

а ) паралелі ;

б) меридіани .

4 . Відстань від екватора до полюсів в градусній мірі становить:

а ) 90 °;

б) 360 °;

в) 180 °.

Обміняйтеся з товаришем карткою і перевіримо. Правильна відповідь 1 бал:

 

А

Б

В

Г

1

 

 

х

 

2

 

 

 

х

3

 

х

 

 

4

х

 

 

 

     Поверніть собі ігрове поле, порахуйте кількість балів і запишіть собі у картку, яка є у кожного із вас.

     Сьогодні система координат використовується повсюдно, навіть у кінотеатрі, театрі, цирку або на стадіоні. Згадайте, як ви визначаєте місце за допомогою квитка, де зазначено і ряд, і місце.

      До речі, за таким зразком складаються завдання які ви будете виконувати на ДПА по закінченню 9 класу, та ЗНО    по закінченню 11 класу.

 

Розгадати анаграми

НДМИРЕІИА  (меридіани)

ЛАПЕРЛАІ     ( паралелі).

Сьогодні на уроці ми докладніше познайомимося з їхнім місцем розташування.

IV. Вивчення нового матеріалу

Для того, щоб визначити положення кожної точки на земній поверхні, достатньо двох цифр та чотирьох літер. Ці цифри дійсно чарівні. Цифри – рятівники, цифри – банк найважливішої інформації. Якщо ми знаємо координати, наприклад, корабля, який тоне, то зразу ж надсилаються рятівні судна, гелікоптери. Але якщо серед цієї інформації буде відсутня хоча б одна цифра або літера, то пошуки потерпілого корабля будуть тривати дуже довго, багато тижнів, а іноді в пошуках проходять і роки. Так, наприклад,  сталося з героями романа Жуль Верна «Діти капітана Гранта». Вони знали тільки широту – 37° пд.ш., а цифру довготи розмила вода. І тому їм прийшлося подолати немалу відстань, пережити багато неприємних моментів, перш ніж вони знайшли свого батька.

     Давайте разом спробуємо згадати секрет цих чарівних цифр та літер. Що це за цифри та літери? Саме про це ми говорили на попередньому уроці.

     1. Географічна широта – це величина дуги меридіана від екватора до даної точки, виражена в градусах.

     Скористаємось шаблоном Землі на опорній схемі і намалюємо земне коло, розділимо його, вже знайомою вам, лінією екватора на північну та південну півкулі.

     Точки, розміщені на північ від екватора, у Північній півкулі, мають північну широту і записуються пн. ш.

     Точки, розміщені на південь від екватора, у Південній півкулі, мають південну широту і записуються пд. ш.

      На картах значення паралелі пишуть збоку вздовж рамки, а на глобусі – біля перетину з меридіанами 0° і 180°.

      Паралелі — це умовні лінії на карті й глобусі, які проходять паралельно екватору. На глобусі вони виглядають колами різної довжини, а на карті півкуль — вигнутими лініями (дугами).

      Паралелі начебто переперізують Землю. Найдовшим «поясом» є екватор, на карті він виглядає прямою лінією та ділить Землю на Північну й Південну півкулі. Чим ближче до полюсів, тим паралелі коротші, тому довжина частини паралелі в один градус зменшується від екватора, де вона становить приблизно 111 км, до полюсів. Паралель можна провести через будь-яку точку на земній поверхні, і вона завжди буде вказувати напрямок «захід— схід». За допомогою паралелей визначають географічну широту — відстань у градусах від екватора до певної точки на земній поверхні. Визначити географічну широту — означає визначити, на якій паралелі вона розташована Подивіться на одну з карт півкуль, поміщених в атласі,— паралелі тут про ведені через 10°. На краю півкуль (це рамка карти) можна побачити цифри які вказують відстань у градусах, що відповідає тій або іншій паралелі, тобто широту. Усі точки, розташовані на одній паралелі, мають однакову широту Якщо точка, широту якої необхідно визначити, розташована між проведе ними на карті паралелями, необхідно зробити розрахунки для визначення ї широти. Для цього відрізок у 10° ділять на десять частин, по одному градусу на кожний відрізок.

     Визначення географічної широти:

     Визначимо значення широти для літер А та Б, а тепер у південній півкулі літери В та Г.

а) В атласі на карті півкуль знайдіть м. Київ та визначте паралель. (Так 50° пн. ш.)

б) Знайдіть м. Тегеран, спробуйте визначити широту. (Так 35° пн. ш.)

в) У Західній півкулі знайдіть столицю США м. Вашингтон, яка це паралель?

(Так 39° пн. ш.)

г) У Південній півкулі відшукайте на узбережжі Атлантичного океану м. Ріо-де-Жанейро, визначте широту. (Так, 22° пд. ш.)

    2. Географічна довгота

     Уявіть собі, що ви прийшли на стадіон, у театр, до цирку, а у вашому квитку написаний ряд, а відсутнє місце. На одному ряді може бути десятки місць на які прийдуть інші глядачі. Так і на карті. На одній паралелі може бути сотні тисяч об’єктів. Щоб знайти потрібний необхідно знати довготу.

     Географічна довгота – це величина дуги паралелі від початкового меридіана до даної точки.

     Меридіани — це умовні лінії на карті й глобусі, які за найкоротшою відстанню з'єднують Північний і Південний полюси Землі. На глобусі вони мають вигляд півкіл у 180°, а на карті півкуль майже всі вони мають форму вигнутих ліній (дуг). Довжина будь-якого меридіана становить приблизно 20 тис. км, тобто половину довжини екватору нашої планети, а довжина частини меридіана в один градус приблизно дорівнює 111 км. У перекладі з латинської слово «меридіан» означає «полуденна лінія», його напрямок збігається з напрямком полуденної тіні від предметів на Землі. На місцевості, глобусі й  карті меридіан є точним покажчиком напрямку «північ—південь». Знаючи цю властивість і лінію меридіана, легко визначити сторони горизонту на місцевості й напрямки на глобусі й карті. Визначити географічну довготу точки — означає визначити, на якому меридіані вона розташована. Відстань у градусах, що відповідає цьому меридіану (довготу), можна знайти на їхньому перетині з екватором. В іншому довгота визначається так само, як і широта, а її максимальне значення не може бути більше ніж 180°. Усі точки, розташовані на одному меридіані, мають однакову довготу.

     В Україні, як і в більшості країн світу, за початковий меридіан прийнятий меридіан, що проходить через Ґринвіцьку обсерваторію. Він ділить земну кулю на Західну та Східну півкулі. На схід від початкового меридіана до меридіана 180° розташована Східна півкуля; на захід від нього розташована Західна півкуля.

     Визначення географічної довготи:

Для прикладу візьмемо о. Святої Єлени – між 0° та 10°, значить буде 5° зх. д., а Сейшельські острови знаходяться на 55° сх. д.

3.  Самостійна робота

а) у XVII ст. французький математик Рене Декарт винайшов систему координат, якою користуємось ми з вами по всяк час. Французькі вельможі звернулись до короля з проханням відзначити за винайдення системи цю славетну людину.

Знайдемо на карті Францію, столицю її Париж та визначимо її координати.

б) на біології ви проходили тему про клітини і чули ім’я Роберта Гука. Проживав Гук в Англії.

Згадаємо столицю – Лондон, визначимо координати.

в) на уроках музики ви чули славетне ім’я Йоган Себастьян Бах – це німецький композитор.

Відшукаємо Німеччину, її столицю Берлін. Визначимо координати.

г) наш районний центр – місто Фастів. Як і будь яка точка на Землі, теж має свої координати. Місто розташоване в північній півкулі і у східній півкулі, значить має координати пн. ш. та сх. д.

V. Закріплення матеріалу

   Давайте зробимо висновок, що таке географічні координати?

    Це географічна адреса, яка вказує на точне розташування об’єкта на поверхні Землі

    Зачитаємо останній абзац на сторінці 67.

За наступними координатами визначте географічний об’єкт:

55 пн.ш., 160 сх.д.

41 пн.ш., 16 сх.д.

34 пд.ш.151 сх.д.

33 пд.ш., 70 зх.д

Суецький канал

Оз. Вікторія

Вул. Везувій

Оз. Байкал


 

 VІ. Підсумок уроку.  Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання.

 § 17, підготувати до практичної роботи № 2.

Які географічні об’єкти «ховаються » за поданими  координатами?  Завдання 3 ст. 66

1

 

docx
Додано
4 березня 2020
Переглядів
2297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку