Урок на тему "Амфібії"

Про матеріал
II. Актуалізація і корекція опорних знань та чуттєвого досвіду учнів (супроводжується презентацією) На сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо вивчення тварин, які в одних викликають огиду, а в інших – захоплення. Дехто вважає їх прекрасними, ніжними, мудрими створіннями. Деяким з них навіть поклоняються. А окремі особини можуть здатися непривітними і огидними. Хто ж ці тварини? У слов’янській міфології ця тварина асоціюється перш за все з родючістю, вологою та дощем(Слайд 5). Вона-хранитель річок, озер, колодязів, володарка води. Ідеєю родючості , живильної вологи пояснюється її зв'язок із дитинонародженням. Вважалося, що ці тварини витягують із води новонародженних і приносять їх до хати. Як і зміям у деяких регіонах, їм приписували роль домашнього заступника, їх часто використовували у народній медицині, ворожінні й чаклуванні. Ранні християни мали такий символ: ця тварина зображувалася у квітці лотоса, у її формі виготовлялися храмові світильники, на яких були вирізані слова « Я єсмь Воскресіння». У Китаї вона символізує інь, місячне начало, безсмертя, багатство і довголіття(Слайд 6). У Японії вона обіцяє удачу, особливо для мандрівників(Слайд 7). -Що це за тварина? (Жаба) (Слайд 8) ЗЕМНОВОДНІ, або АМФІБІЇ – перша група хребетних тварин, що у процесі історичного розвитку вийшла на сушу, однак їх розмноження та розвиток відбувається у прісній воді.
Перегляд файлу

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

Кіровоградської міської ради Кіровоградської області

 

 

Загальна характеристика класу Амфібії.

 

 

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ

З БІОЛОГІЇ

 

Вчитель:

Базеко Інна Мусіївна

вчитель біології

спеціаліст ІІ категорії

 


Тема:«Загальна характеристика класу Амфібії».

Мета:

  • сформувати в учнів знання про наступний клас типу Хордові – Земноводні;
  • ознайомити учнів із середовищем існування земноводних, їх способом життя;
  • розглянути зовнішню будову на прикладі жаби озерної;
  • розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності цих тварин у зв’язку із середовищем існування;
  • визначити риси ускладнення земноводних порівняно з рибами;
  • розвивати навички самостійно працювати з текстом та малюнками підручника;
  • розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, уміння спостерігати та робити відповідні висновки;
  • розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення;
  • прищеплювати любов до живої природи, формувати науковий підхід до її пізнання;
  • виховувати бережливе ставлення до земноводних тварин,
  • проводити просвітницьку роботу з приводу корисного значення тварин даного класу.

Тип уроку:. Комбінований.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, фотографії, таблиці з теми «Земноводні», мультимедійна презентація, аудіозапис «Голоси жаб на болоті» мультимедійний проектор, мультимедійна дошка.

Основні поняття та терміни: земноводні, амфібії, заціпеніння, повіки, мигальна перетинка, барабанна перетинка, резонатори, ноги, стегно, гомілка, лапка, плавальна перетинка, плече, передпліччя, кисть, крижовий відділ, хвостова кістка, пояси кінцівок, плечовий пояс, груднина, ключиця, вороняча кістка, лопатка, тазовий пояс, тазові кістки.


ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент, створення психологічного настрою. Перевірка домашнього завдання.

(Звучить фон запису «Лягушки в болоте». Обговорення епіграфу)

 

Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосовувати знання.

Аристотель

(Виконання експрес – тестів)(Слайд 3).

1. До хрящових риб належать:

а) манта; б) осетер; в) лящ; г) горбуша; д) катран.

2. Людиною штучно розводяться:

а) короп; б) латимерія; в) тріска; г) оселедець; д) щука.

3. Плавального міхура не мають:

а) карась; б) горбуша; в) акула; г) скат; д) лосось.

4. Яке серце у риб:

а) трубчасте; б) двокамерне; в) трикамерне; г) відсутнє.

5. Прохідними рибами є:

а) річковий окунь; б) атлантичний осетер;

в) короп; г) горбуша; д) скат-хвостокіл.

Біологічний диктант «Різноманітність риб» (вставте пропущене, закінчіть речення)(лайд 4).

1. Тонкостінний виріст кишечнику в риб, заповнений газами, - це ______. 2. Зябра кісткових риб прикриті ______. 3. У ______ риб відсутній плавальний міхур і зяброві кришки. 4. В акули луска нагадує ______. 5. Бічна лініє є специфічним органом ______. 6. Білуга, севрюга, стерлядь належать до ______. 7. У скатів тіло має форму ______. 8. До акул належать види: ______. 9. Лосось, форель, горбуша належать до групи ______. 10. Процес розмноження у кісткових риб називають ______. 11. Колючі промені першого спинного плавця мають риби групи ______. 12. До коропоподібних відносять: 

  1. Актуалізація і корекція опорних знань та чуттєвого досвіду учнів (супроводжується презентацією)

На сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо вивчення тварин, які в одних викликають огиду, а в інших – захоплення. Дехто вважає їх прекрасними, ніжними, мудрими створіннями. Деяким з них навіть поклоняються. А окремі особини можуть здатися непривітними і огидними. Хто ж ці тварини?

У слов’янській міфології ця тварина асоціюється перш за все з родючістю, вологою та дощем(Слайд 5). Вона-хранитель річок, озер, колодязів, володарка води. Ідеєю родючості , живильної вологи пояснюється її зв'язок із дитинонародженням. Вважалося, що ці тварини витягують із води новонародженних і приносять їх до хати. Як і зміям у деяких регіонах, їм приписували роль домашнього заступника, їх часто використовували у народній медицині, ворожінні й чаклуванні.

Ранні християни мали такий символ: ця тварина зображувалася у квітці лотоса, у її формі виготовлялися храмові світильники, на яких були вирізані слова « Я єсмь Воскресіння».

У Китаї вона символізує інь, місячне начало, безсмертя, багатство і довголіття(Слайд 6).

У Японії вона обіцяє удачу, особливо для мандрівників(Слайд 7).

-Що це за тварина? (Жаба) (Слайд 8)

ЗЕМНОВОДНІ, або АМФІБІЇ – перша група хребетних тварин, що у процесі історичного розвитку вийшла на сушу, однак їх розмноження та розвиток відбувається у прісній воді. (на листочку)

  1.  Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети уроку.

Проблемне навчання (учні висловлюють свої судження)

Скажіть, чи знаєте ви, …

  • Як швидко жаби поглинають їжу?
  • Чим живляться жаби взимку?
  • Які кінцівки спочатку виростають у пуголовка: передні чи задні?
  • Чи існують жаби, які не мають язика?

Вивчаючи Земноводних, ви познайомитесь з найдавнішими хребетними тваринами, які першими освоїли наземно-повітряне середовище. З'ясуєте риси пристосування як до водного, так і до наземного способу життя. Спробуємо разом знайти відповіді на запитання, що стосуються земноводних.

Сьогодні ми дамо загальну характеристику земноводним тваринам і порівняємо їх із вивченими раніше рибами.

Отже, тема уроку: «Загальна характеристика класу Амфібії»(Слайд 9).

  1. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.

Середовище існування, походження, спосіб життя. (презентація)

(Розповідь-пояснення учителя).

Батрахологія – наука, що вивчає особливості будови і життєдіяльності земноводних (записуємо в словники).(Слайд 10).

Земноводні(зверніть увагу на місце земноводних в системі органічного світу) - це перші хребетні тварини, які пристосувалися до життя на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер. Предками амфібій були давні кистепері риби, які залишили водне середовище існування. Саме вони дали початок сучасному різноманіттю видів наземних хребетних тварин. Клас Земноводні, або Амфібії, налічує понад 3600 сучасних видів (в Україні- 17). Сюди належать жаби, ропухи, квакші, тритони, саламандри тощо.

Походження амфібій пов’язане з низкою таких ароморфозів(слайд 11)

  • Поява п’ятипалих кінцівок;
  • Розвиток легень;
  • Поява трикамерного серця;
  • Поява двох кіл кровообігу;
  • Прогресивний розвиток центральної нервової системи й органів чуття.

Розглянемо спосіб життя і будову тіла земноводних(Слайд 12) на прикладі жаби озерної. – найпоширенішого представника прісних водойм України.

Жаба озерна – типовий представник класу Амфібії. (Слайд 13).Вона живе в річках, озерах і великих ставках, уникаючи місць, порослих густою водяною рослинністю. Цим жаба озерна відрізняється від спорідненого виду – жаби ставкової, що оселяється в невеликих озерцях і річкових затонах, водна поверхня яких вкрита лататтям. Удень жаба веде активний спосіб життя. Значну частину доби вона перебуває у воді, на берег виходить лише полювати і погрітися на сонечку.

Жаба озерна – ненажерлива тварина. Протягом літа вона поїдає тисячі комах. Полює жаба із засідки, висовуючи з води лише голову, або причаївшись на суходолі. Вона нападає на здобич, яка рухається. Через особливу будову мозку і очей жаба не здатна помічати нерухому тварину. Викидаючи довгий липкий язик, вона вловлює комах. Так само полюють і ропухи, і квакші. Усі види земноводних живляться комахами і цим обмежують чисельність шкідників. Наприклад, трав'яна жаба з кінця весни до початку осені знищує понад 1260 безхребетних. Ставкова жаба живиться переважно личинками бабок, жуків-плавунців тощо і цим зменшує кількість шкідників риб.

Сезонні явища в житті земноводних

Жаби озерні зимують на дні водойми: закопуються в мул і впадають у стан заціпеніння – не живляться, майже не рухаються і втрачають до половини своєї маси.

Жаби кліматичної зони України спроможні витримувати навіть нетривале заморожування, перетворюючись на крижинку, яка при кімнатній температурі повітря розтає, оживає і починає стрибати.

(запис схеми 2 «Сезонні явища в житті земноводних »)(ст.76 підручника)(Слайд 14).

Загалом, річний цикл життя земноводних за умов сезонного клімату поділяється на такі періоди:

  • весняне пробудження;
  • розмноження (нерест);
  • період літньої активності;
  • зимівля (заціпеніння).

Зелені жаби зимують на дні водойм; кумки, тритони і ропухи – на суходолі.

Будова та покриви тіла.(Слайд 15).

(Групова робота з підручником – 3 групи: голова, тулуб, кінцівки. Учні по черзі зазначають особливості будови земноводних).

 

http://school.xvatit.com/images/4/49/M185.jpgмал. 1

 

Тіло земноводних, як і риб, складається з голови, тулуба й хвоста (мал.1). Але в жаб, ропух і деяких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищає цих тварин від нападу хижаків.

Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня –шкіряста), під нижньою повікою є мигальна перетинка, яка закриває око. За очима розташовані барабанні перетинки та спеціальні голосові пухирі – резонатори (у самців).

Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні). Задні кінцівки складаються з трьох відділів:стегна, гомілки, стопи. Стопа має 5 пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою. Передні кінцівки мають теж 3 відділи, але кисть жаби – 4 пальці.

 

Опорно-рухова система.(Слайд 16).

(Робота з малюнком)

 

 

http://school.xvatit.com/images/6/6a/M186.jpg

мал. 2

 

Скелет земноводних складніший, ніж у риб (мал.2). Хребет поділений

на шийний (1 хребець), тулубовий (9 хребців), крижовий (1хребець) відділи. Єдиний шийний хребець  з’єднує  голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих тварин обмежена. Жаба не має ребер.

Череп переважно хрящовий.(Слайд 17).

Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті.

Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина. Задня кінцівка складається з кісток стегна, гомілки та стопи.

Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток. Кінцівки закінчуються пальцями (переважно п'ятьма).

Завдання для учнів!!!(Дослідіть скелет жаби і обведіть простим олівцем скелет верхніх та нижніх кінцівок.)

Мускулатура.

У земноводних найкраще розвинені м'язи кінцівок та їхніх поясів. М'язи земноводних поділяються на групи, що виконують спільні функції (наприклад, м'язи, що згинають кінцівки, або м'язи, які розгинають кінцівки).

 

  1. Рефлексія.

Запитання до учнів!!!Вивчивши певний об’єм навчального матеріалу, я хочу дізнатися , що Ви дізналися нового? Можливо щось Вас здивувало? Чи зацікавило?

Продовжуємо далі.

Клас земноводні поділений на три ряди.(Слайд 18)

 

Ряд Безногі                         

 Протей                                          Ряд Безхвості               Ряд Хвостаті          

Червяга                                             Голіаф                              Саламандра

                                                   Жаба, ропуха                           Тритон        

Зараз ми дізнаємося інформацію про представників різних рядів.

(Випереджальне завдання, повідомлення учнів про саламандру, ропуху, червягу.)

  1. Узагальнення вивченого. Корекція знань.

Знайди та виправ помилки в тексті.(Слайд 19)

Земноводні-це тварини, що живуть у прісних та солоних водоймах. Тіло їх складається з голови, шиї, тулуба і кінцівок. Жаби мають чотири однакові ноги, з допомогою яких легко ходять. Шкіра у жаби гладенька, без залоз. Ковтають жаби їжу з допомогою очей. Орган дихання-це зябра. Серце двокамерне, два кола колообігу. Температура тіла стала. До органів чуттів належить бічна лінія, яка як і в риб, тягнеться вздовж усього тіла. Нервова система простіша за нервову систему риб.  

 

  1. Підсумки уроку.

Підсумки уроку, оголошення оцінок.

  1. Повідомлення домашнього завдання.

 

Опрацювати параграф 18.(Слайд 20)

Для охочих: скласти кросворд на тему «Амфібії»

Для творчих: створити проекти з тем:

  • «Значення земноводних (плазунів) у природі»
  • «Значення земноводних (плазунів) у житті людини»
  • «Різноманітність земноводних (плазунів)»

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
3935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку