Роль української мови та літератури у розвитку соціальних компетенцій учнів через засвоєння особистісних цінностей на уроках

Про матеріал
Актуальність проблеми зумовлена тим, що самовизначення людини в сучасних умовах є однією з пріоритетних цілей системи освіти. Освітня реформа передбачає, що головною метою навчання стане оволодіння учнями певним набором компетентностей та наскрізних умінь. Сьогодні школа повинна забезпечити формування та розвиток ініціативної особистості, здатної жити в принципово нових умовах, реалізувати себе в житті, бути успішною і сприяти розвитку суспільства.У статті вказую на власний педагогічний досвід і практичне його застосування
Перегляд файлу

 

Конотопський ліцей № 11

Конотопської міської ради

Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роль української мови та літератури у розвитку соціальних компетенцій учнів через засвоєння особистісних цінностей на уроках

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     Доповідь підготував

                                    учитель української мови і    літератури

                                   І кваліфікаційної категорії

                                   Конотопського ліцею № 11

                                   Конотопської міської ради

                                   Сумської області

                                  Лушня С.П.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                          2024

 

 

 

        Актуальність проблеми зумовлена тим, що самовизначення людини в сучасних умовах є однією з пріоритетних цілей системи освіти.

     Освітня реформа передбачає, що головною метою навчання стане оволодіння учнями певним набором компетентностей та наскрізних умінь. Серед них громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробутом та здоровим способом життя. Сьогодні ліцей  повинен  забезпечити формування та розвиток ініціативної особистості, здатної жити в принципово нових умовах, реалізувати себе в житті, бути успішною і сприяти розвитку суспільства.

    Учителю-словеснику випадає найвідповідальніша місія – допомогти учнівській молоді реалізувати себе в цьому житті,стати успішною,не боятися помилок і труднощів. Засобами мистецтва слова філолог має можливість формувати, збагачувати внутрішній світ дитини, позитивно впливати на її свідомість і підсвідомість, спрямовувати морально-етичний потенціал, розвивати інтелект, творчі здібності, естетичний смак; допомагати дитині орієнтуватися в суспільних процесах, аби усвідомлено визначила в них власне місце та змогла діяти в майбутньому з користю як для суспільства, так і для себе.

    Реалізація компетентнісного підходу залежить від освітньо-культурної ситуації, у якій живе і розвивається здобувач освіти. Питання формування компетентностей висвітлено в Концепції загальної середньої освіти, Концепціях мовної та літературної освіти, Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти , нових програмах.У Критеріях оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти основними видами компетентностей , яких потребує життя, є:

- соціальна;

- полікультурна;

- комунікативна;

- інформаційна;

- творчої діяльності;

- саморозвитку та самоосвіти.

    Сучасному словеснику,на мою думку,варто  намагатися якомога більше готувати випускника ліцею до сучасного життя та діяльності. Здобувачі освіти повинні набути таких умінь:

- організовувати власне навчання;

- презентувати власну ідею й уважно ставитися до поглядів інших людей;

- досконало володіти рідною мовою;

- уміти виступати публічно;

- розв’язувати проблеми творчо;

- уміти передбачати труднощі й шукати шляхи їх розв’язання;

- адаптуватись до життєвих ситуацій, які постійно змінюються;

- віднаходити інформацію з різних джерел;

- мислити критично і творчо;

- бути комунікабельним у різних соціальних групах.

   Зважаючи на вищесказане, я працюю  над проблемою формування  компетентностей учнів на уроках української мови та літератури.

     Моя робота як вчителя-словесника   спрямована на створення умов для розвитку творчої особистості, забезпечення атмосфери співробітництва, взаємодії:використовую 2 блоги(основний та з підготовки до НМТ) ,інтерактивні платформи (linoit,padlet, Jamboard),спільні презентації в умовах реального часу Mentimeter,освітні платформи(“Всеосвіта”,”На Урок”), програму з автоперевіркою домашніх,самостійних та контрольних робіт «JustClass»,власний сайт,сервіс learningapps,освітню платформу«Аr-book»(до неї в перші роки пандемії активно користувалася платформою «Сlassroom»)  та інші прогресивні технології сучасності

          Ці сервіси ведуть до осягнення учасниками освітнього процесу стандарту освіти, позитивної мотивації  до пізнавальної діяльності, виховання потреби в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні. Так,спільні презентації mentimeter - це  візуалізація та інтерактив, які підвищать залученість учнів. Cервіс для створення презентацій mentimeter цікавий тим, що не лише допомагає унаочнити матеріал, а й дозволяє отримати зворотній звʼязок від аудиторії в реальному часі. З його допомогою ми зі здобувачами освіти можемо взаємодіяти, використовуючи функції опитування, створення хмар слів, вікторин, запитань з кількома варіантами відповідей тощо;відстежувати рівень знань та розуміння теми;залучити учнів до активного навчання;організувати формувальне оцінювання знань за потреби.

 JustClass- програма з автоперевіркою домашніх,самостійних та контрольних робіт полегшує мою роботу і робить цікавішим навчання для моїх учнів. Ця програма має такі привілегії: автоматична перевірка й оцінювання домашніх завдань,демонстрація того, скільки приблизно часу потрібно для виконання домашньої роботи,можливість запобігати списуванню(виставляти час і дедлайн для виконання домашнього завдання та приховувати показ правильних відповідей для учнів).

     “AR Book”— платна повноцінна освітня платформа для вчителів та ліцеїв, яка змінює підхід до навчання,у ній більше 100 готових уроків,інтерактивний інтерфейс для учня та вчителя,інтеграція з багатьма сервісами забезпечує безшовний освітній процес всередині однієї платформи. “AR- Book”-можливість створювати власні уроки та презентації; навчальні матеріали у форматі 3-D.

    Jamboard – це цифрова дошка для конференцій, на якій здобувачі освіти  можуть записувати свої ідеї та зберігати їх у хмарі для подальшого доступу з будь-якого пристрою; це віртуальна дошка, за допомогою якої можна в реальному часі працювати над ідеями разом з іншими,виконувати вправи тощо.  Учасники зустрічі, які використовують мобільні телефони й планшети, отримають посилання на файл Jamboard і, коли натиснуть його, перейдуть у додаток Jamboard.

       Вебсервіс Padlet – це інструмент для групової  роботи із різноманітним контентом та можливістю спільного його редагування. На дошці Padlet можна розміщувати найрізноманітніші види контенту: робити текстові нотатки, завантажувати файли (word, ppt, pdf, jpg, png), розміщувати гіперпосилання на інші сторінки мережі “Інтернет”, відео з YouTube, знаходити необхідну інформацію через вбудовану в дошці пошукову систему, а за потреби – поширювати пряме посилання на іншу дошку Padlet. 5 дошок Padlet можна створювати у безкоштовній версії, ці дошки можна постійно редагувати, стирати попередню інформацію та наповнювати новою інформацією. Використовуючи інструменти вебресурсу Padlet можна створити інтерактивну дошку та наповнити її цифровим контентом, організувати спільний доступ користувачів до неї, експортувати дошку в різні формати, розмістити її в соціальних мережах або у власному блозі. Такий вид роботи сприятиме кращому сприйманню навчального матеріалу, підвищенню інтересу до моїх  предметів, сформує вміння як самостійної, так і спільної групової роботи.

    Вебсервіс Linoit – це безкоштовний інтернет-майданчик для організації спільної роботи вчителя та учнів як у ліцеї, так і в позаурочний час, для генерування ідей та обміну інформацією. У Linoit можна створювати необмежену кількість полотен до яких кріпляться стікери з різноманітним цифровим контентом: текстові повідомлення, файли різного формату, зображення, відеофрагменти, посилання на інші корисні сторінки мережі «Інтернет».

    LearningApps.org є сервісом для підтримки процесів навчання та викладання за допомогою невеликих інтерактивних модулів. Їх можуть використовувати безпосередньо як навчальні ресурси або для самостійної роботи. Метою є створення загальнодоступної бібліотеки незалежних блоків, придатних для повторного використання та змін. Блоки (вони називаються «вправами») не включені в жодні конкретні сценарії чи програми, тому вони не розглядаються як цілісні уроки чи завдання, натомість їх можна використати у будь-якому доречному методичному сценарії.

     Платформи“Всеосвіта”,”На Урок”- це не лише перевірка знань, а і Всеукраїнські онлайн-конкурси, олімпіади, курси для учнів. Онлайн-школа «На Урок» створена для того, щоб кожен здобувач освіти, незалежно від місця проживання, зміг отримувати якісні знання в цікавому форматі.

     Платформа «Уміти» -це дидактичні матеріали в цифровому вигляді, які урізноманітнюють або збільшують ефективність навчання. Більшість із цих розробок є ексклюзивними: їх немає на інших сайтах. Після придбання автоматично відкривається доступ до завантаження.Один із розділів - каталог інтернет-джерел, який полегшує підготовку до занять. Тут містяться посилання на відео, дидактичні матеріали та наочність за класами, предметами й темами згідно чинних навчальних програм. Використання повністю безкоштовне.

         На уроках української мови та літератури не лише , а й навчаю бачити головне, робити висновки, самостійно здобувати знання, відкривати для себе щось нове, щоб потім адаптуватися в суспільстві та творчо працювати. Для цього формую в учнів такі вміння: прочитавши твір, уміти визначити проблеми, які порушуються, самостійно та критично їх аналізувати; працювати з текстом твору, добирати факти, художні деталі , аналізувати їх, робити висновки й узагальнення;працювати в колективі над розв’язанням проблеми, поставлених однокласниками;користуватись знаннями, одержаними поза ліцеєм (радіо, телебачення, інтернет);уміння правильно говорити й писати;добирати мовні засоби відповідно до мети і ситуації спілкування;уміння створювати власні висловлювання.

  Для формування комунікативної компетентності учнів на уроках використовую різні види мовленнєвої діяльності: аудіювання, письмо, говоріння, читання. Розвиваю вміння коректно вести навчальний діалог.Практикую різні за характером діалогічні висловлювання: діалог-обмін думками, діалог-розпитування, діалог-спонукання, діалог етикетного характеру. 

    Уроки української літератури є плодотворним ґрунтом для формування умінь вести бесіду, вирішувати проблемні завдання. У кожному творі є художня деталь, яка збудить уяву читачів, змусить задуматись, провести аналогії з сучасним життям.

 Проводжу нестандартні уроки, що розвивають комунікативні вміння: урок-подорож, урок-суд, урок-творчий звіт, прес-конференція з використанням інтернету.

   На організаційному етапі своїх уроків використовую такі методи і прийоми: «Мистецька хвилинка» ;«Аnswergaden»;"Поетична сугестія"; «Асоціації» ; «Смайликовий настрій»; вправа «Ребус» , «Мозковий штурм» ;вправа «Хмарка тегів»; на етапі мотивації  - слово вчителя, визначення учнями очікуваних результатів , робота з епіграфом, «Знайди помилку!»,«Бліц-опитування»,«Мовний квіз»;«Займи позицію», «Мотиваційний заряд»; на етапі актуалізації знань - перевірка домашнього завдання, актуалізація та корекція опорних знань, практичного досвіду учнів. Вправа «Я – дослідник!»;вправа-гра «Доміно», інтелектуальний марафон "Хто швидше?";вивчення нового матеріалу - «Розумне перо»,робота на просторах ресурсу «Canva», «Творче конструювання», «Критичне читання», «Лінгвістичні  акварелі», «Майбутні письменники»,»Мовний тренажер» «Злови помилку» тощо; закріплення знань, умінь та навичок здобувачів освіти - «Творча скарбничка»(робота в групах) ,розподільчий диктант(робота в парах), пошукова робота,вправа з ключем,вправа «Проба пера»(робота в групах),«Незвичайні перетворення» ; узагальнення вивченого матеріалу-робота з QR-кодом,"Проблемне запитання",«Крісло автора»,«Анаграми», «Редактор»,«Творча майстерня»,"Кола Вена", "Мікрофон" і под.

    Все це забезпечує уміння усної мовленнєвої діяльності, спрямовує на розвиток умінь слухати й розуміти сприйняте на слух, уміння говорити, спілкуватися, а також уміння читати й писати, уміння презентувати свою роботу, адаптацію в мовному середовищі.

    У своїй педагогічній практиці використовую тестові, творчі завдання різного рівня, таким чином учні можуть зробити свій вибір щодо тематичного оцінювання.

    Практикую на уроках групову форму роботи для формування навичок бути організованими. Діти, працюючи в групах, вчаться приймати рішення, давати самооцінку своєї діяльності. Таким чином, навчаю  учнів відповідально ставитися до своєї участі у спільній роботі, поважати думку інших. Дбаючи про розвиток критичного мислення дітей, пропоную завдання проблемно–пошукового характеру, ставляю проблемні запитання, які спонукають до роздумів про філософію життя, до активного співробітництва учителя з учнем, формують уміння вирішувати проблеми, виховують особистісні якості.

    На уроках використовую різноманітний матеріал краєзнавчого та 
літературознавчого характеру. Добираю тексти про видатних людей, про досягнення культури, про  Україну, її історичне минуле,про довкілля. 

   Для компетентності саморозвитку виробляю характерні уміння самостійно здобувати інформацію з різноманітних джерел різними способами і виділяти головне, аналізувати, оцінювати, використовувати на практиці для власного розвитку, прогнозувати результат такої діяльності, докладати зусилля для його досягнення.

  Доцільно використовую проєктну діяльність, яка нині є однією з найперспективніших складових освітнього процесу, оскільки створює умови для творчого саморозвитку та самореалізації, формує всі необхідні життєві компетенції.

   Учні вчаться створювати мультимедійні презентації, паспорти літературних персонажів, газети, кросворди, вікторини та інше. Здобувачі освіти з великим задоволенням виконують завдання, за допомогою яких можуть виявити творчу індивідуальність,презентують свої роботи,кращі з яких я викладаю на своєму сайті. Метод проєктів сприяє формуванню самоосвітньої компетентності, тому підбір завдань спрямовується на активізацію розумової діяльності, формування критичного мислення, осягнення учнями власної суті.

   Одним із основних завдань школи на сьогодні є формування інформаційної культури учнів, розвиток критичного й самостійного мислення, креативних здібностей, підготовка їх до життя в глобалізованому цифровому світі.

   На уроках української мови та літератури я  формую в учнів інформаційну компетентність, що передбачає оволодіння новими інформаційними технологіями, уміння відбирати, аналізувати, оцінювати інформацію, систематизувати її, використовувати джерела інформації для власного розвитку.

    Насамперед навчаю учнів обирати потрібні джерела інформації: онлайн-словники , довідкова література, навчальні посібники, інтернет-ресурси, ЗМІ.   Консультую з питань тематики робіт та пошуку інформації,проводжу інструктажі стосовно медіаграмотності і відсіювання фейків, навчаю усвідомлено збирати інформацію, виділяти потрібне, поєднувати різні джерела, складати план, тези, конспект. Для формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури використовую інтерактивні методи та прийоми ( роботу в групах, парах, ігрові технології ), які формують уміння колективно вирішувати завдання, сприяють активізації особистих якостей школяра.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 січня
Переглядів
376
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку