Розробка до позакласного заходу "Я - буква, ми - слово"

Про матеріал
Матеріал можна використовувати на позакласних заходах: у літературних конкурсах чи додавати до літературних вечорів.
Перегляд файлу

Розробка позакласного заходу: літературний квест «Я – буква, ми – слово»

Бондар Карина Олексіївна, студентка філологічного факультету ХНУ імені В. Н. Каразіна

Анотація: план-конспект позакласного заходу на заявлену тему, мета якого – формувати цікавість до вивчення української мови та літератури, а також світової літератури; виховати наполегливість у досягненні мети, почуття відповідальності та взаємоповаги.

Літературний квест «Я – буква, ми – слово»

(для учнів 5-11 класів)

Мета конкурсу: формувати цікавість до вивчення української мови та літератури, а також світової літератури; виховати наполегливість у досягненні мети, почуття відповідальності та взаємоповаги.

Обладнання: маршрутні листи та карти команд, ілюстративний матеріал та картки з завданням, іграшка-антистрес (кіт), скринька.

Тривалість квесту: 35 хвилин.

Правила квесту: у квесті беруть участь дві команди (по одному учневі з 5-11 класів).

Команди повинні попередньо обрати капітанів, придумати назву команд.

У визначений час команди збираються на локації «Старт».

Локації можна прикрасити висловами відомих людей про слово.

Маршрут

Команда 1: «Старт», «Синонімічні пазли», «У світі зарубіжної літератури», «Філологічний крокодил»,  «Привіт, Акроніме!», «Перекинчик: імена літературних героїв».

Команда 2: «Старт», «Філологічний крокодил», «Привіт, Акроніме!», «Перекинчик: імена літературних героїв», «У світі зарубіжної літератури», «Антонімічні пазли».

Хід квесту

І. Вступне слово вчителя

Доброго дня, дорогі друзі! Рада вітати вас на шкільному літературному квесті. Гуманітарна наука може бути цікавою, захопливою і різноманітною, яку можна відчути, фактично, на дотик. Пропонуємо сьогодні вам перевірити власні знання з української мови та літератури, а також пригадати світову літературу.

ІІ. Жеребкування (капітани команд отримують карту маршруту)

Учитель. Кожен отримав свій маршрутний лист. За назвами кабінетів маєте здогадатися, куди прямувати.

ІІІ. Проходження етапів гри

Локація «Старт»

Учитель. Хто робив усі завдання та докладав зусиль на уроках, зараз зможуть спокійно відповісти на загадки, присвячені українській мові.

(за кожну правильну відповідь один бал)

Завдання

1. Забігаєш в дім, скидаєш взуття,

На бігу роззувся і без каяття

Бігом у кімнату мчишся, наче промінь.

Але зупинися і скажи, в яких моїх словах є спільний корінь?

(Забігаєш, на бігу, бігом)

2. Іноді ти – хоробрий, іноді – боягуз.

Для когось найкращий друг, а з кимось у ворожнечі загруз.

Тепер скажи, як називаються слова,

Де протилежність за значенням – це основа.

(Антоніми)

3. Хлопці сперечалися, що у небі – веселка чи райдуга.

Потім згадували, де мешкають чи насправді проживають.

Думали, що гірше сум чи нудьга.

Допоможіть знайти близькі за значенням слова, як їх називають.

(Веселка – райдуга, мешкають – проживають, сум – нудьга. Синоніми)

4. Я можу стояти перед платою, перед гарним, перед єднати,

Переді мною не може стояти ніхто, і встояти також:

Розм’якнути, розмалювати, прибігти, прибудувати.

Чому деякі слова беруть мене із собою у мовну подорож?

Слугую для творення нових слів або додаю граматичні форми до одного,

Уже здогадалися, яке моє ім’я чи припущення жодного? (Префікс)

5. Усі мене відганяють в кінець,

Але я – все одно молодець.

Мою відсутність називають нульовою,

Я стережу слово в кінці, є його так званою ногою? (Закінчення)

6. Збираю звуки докупи,

Вивчаю їхній склад,

Даю вам наголос в руки,

А ви його ставите часто невлад? (Фонетика)

7. Як правильно писати слова,

Знає моя голова:

Переноси слів, велика літера, окремо чи через дефіс –

Як розділ мовознавства, підкажу Вам, щоб уникнути вчительських сліз? (Орфографія)

8. Самостійний, з повною чи короткою формами,

Маю декілька ступенів порівняння,

Граюся мовними платформами,

Виражати ознаку предмету – моє головне завдання

(Прикметник)

9. У реченні ми є головними, тут навіть не слід сперечатися.

Стоїмо поруч із другорядними членами речення, але їм з нами не під силу змагатися.

(Підмет і присудок)

10. Є найменшенький у кожній родині наук,

У сім’ї Фонетики його називають… (Звук)

11. Я звертаюся до Вас, щоб звернули Ви увагу,

Проявили десь повагу,

І без зайвих думок,

Кликали без помилок. (Кличний)

 

Локація «Синонімічні пазли», «Антонімічні пазли».

Куратор локації. Нас оточують різноманітні речі. Аби охарактеризувати їх, ми маємо підбирати прикметники. На цій локації ви пригадаєте значення синонімів та антонімів. Зараз ви будете самостійно підбирати та складати слова один до одного. Якщо правильно зібрати всі шматочки, то утвориться прямокутник.

(Потрібно роздрукувати на цупкому папері запропоновані пазли та розрізати їх за контуром. Хто з команд швидше впорається, тому надається 1 бал)

Команда 1

Синонімічні пазли

синоніми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Команда 2

Антонімічні пазли

антоніми

 

 

Локація «Філологічний крокодил»

Куратор локації. Якщо берете участь у цьому конкурсі, то ви любите читати. Подивимося, наскільки гарно пам’ятаєте сюжети творів. Зараз перший гравець витягує зі скриньки папірець, на якому написаний твір. Він має відобразити назву твору, використовуючи тільки міміку, жести, рухи. Той, хто вгадує, буде наступним показувати.

(За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал)

Команда 1

 «Кобзар» Тарас Шевченко

«Сто тисяч» Іван Карпенко-Карий

 «Фарбований Лис» Іван Франко

«Лось» Євген Гуцало

«Тореадори з Васюківки» Всеволод Нестайко

 «Сон» Тарас Шевченко

«Русалонька» Ганс Крістіан Андерсен

 «Попелюшка» Шарль Перро

«Червона шапочка» Шарль Перро

 «Колобок» Українська народна казка

«Снігуронька» Брати Грімм

«Три порося» Англійська народна казка

«Красуня та чудовисько» Габріела-Сюзан Барбот де Вільньов

«Чебурашка і його друзі» Едуард Успенський та Роман Качанов

Команда 2

«Ріпка» Українська народна казка

«Рукавичка» Українська казка

«Коза-дереза» Українська казка

«Курочка-ряба» Російська казка

«Кіт у чоботях» Шарль Перро

«Снігова королева» Ганс Крістіан Андерсен

«Царівна-жаба» Українська народна казка

 «Бременські музиканти» Брати Грімм

«Білосніжка» Брати Грімм

«Мавпа та окуляри» Іван Крилов

«Пригоди Шерлока Холмса» Артур Конан Дойл

«Маленький принц» Антуан де Сент-Екзюпері

«Вінні-Пух і всі-всі-всі» Алан Александр Мілн

«Мері Поппінс» Памела Треверс

Локація «У світі зарубіжної літератури»

Куратор локації. Хто мені скаже, з якого твору до нас прийшов вчений кіт?  (За правильну відповідь нараховується один бал: «Руслан і Людмила», Олександр Пушкін)

Перед тим, як відповідати на запитання, пропоную обійняти котика, аби ввібрати від нього знання.

 (Для інтерактивного навчання пропонується використовувати Вченого кота (іграшка-антистрес, де наповнювачем є пенополістирол). Ця іграшка дуже приємна на дотик. Перед виконанням завдання дітям пропонується обійняти котика, щоб перейняти від нього завдання. Це надасть дітям впевненості у власних силах. Потім можна зачитати загадки).

(Кожна правильна відповідь – 1 бал)

1. Цьому хлопцеві було 16 років. Він спокусив 13-річну дівчину, убив її нареченого та брата. Але в історію ввійшов як один із найзнаменитіших закоханих. Як його звати? (Ромео)

2. На думку англійського поета Байрона, для жінки вони – полегшення, для чоловіка – катування, для медиків – це фізіологія. Назвіть їх. (Сльози)

3. У минулому столітті можна було побачити срібний предмет із написом: «Я тут заснув». Зараз він скромніший та виготовляється з паперу, тканини або синтетичних матеріалів. Назвіть, усередині чого можна було побачити цей предмет. (Закладка в книзі)

4. Одного разу американський письменник Марк Твен отримав пачку поганих віршів під заголовком «Чому я живий?». Повертаючи рукопис невідомого автора, Марк Твен написав: «Через те, що не…». Що не зробив цей поет? (…не прийшли в редакцію особисто)

5. Відомий художник Ілля Рєпін дуже хотів намалювати портрет Володимира Маяковського. Вони домовилися про зустріч. Перед цим Маяковський вирішив причепуритися і дещо зробив. Коли Рєпін побачив Маяковського, то був дуже здивований і відмовився малювати портрет. Що зробив Маяковський? (Поголив голову)

6. Камю, дізнавшись про це, заявив, що не гідний. Стейнбек – що готовий від радості, як лев, гарчати. А Хемінгуей попросив не турбувати його, оскільки цікавіше писати нову книгу. На яке однотипне повідомлення про певне досягнення так відреагували письменники? (Присудження Нобелівської премії з літератури)

7. Грецький поет Архілох залишив велику творчу спадщину. Він основоположник ямбічного віршування, стародавні греки ставили його на один щабель із Гомером і Гесіодом. А під час якого заходу звучав гімн, який написав Архілох? (Олімпійські ігри)

8. У Західній і Центральній Європі Раннього Середньовіччя лицар повинен був володіти такими чеснотами: мистецтво верхової їзди, фехтування, мистецтво поводження зі списом, плавання, гра в шахи. Назвіть ще одну чесноту середньовічного лицаря. (Складання віршів)

Локація «Перекинчик: імена літературних героїв»

Куратор локації. Щоб відновити справжнє ім’я літературного героя, слід замінити слова – «перевернутого імені» на антоніми. Якщо неможливо дібрати антонім, то треба  замінити на слова з того самого ряду понять. Потрібно знаходити такі слова, щоб вийшло ім’я. 

(За кожну правильну відповідь – 1 бал)

Перевернуті імена

Відповідь

 

1.

Понеділок

П’ятниця (Даніель Дефо)

2.

Чорносажка

Білосніжка (Брати Грімм)

3.

Гігант Вухо

Карлик Ніс (Вільгельм Гауф)

4.

Дівчинка-ручище

Хлопчик-мізинчик (Шарль Перро)

5.

Дідусь і Фрідріхсон, який помирає в підвалі

Малий і Карлсон, що живе на даху (Астрід Лінгрен)

6.

Метрівка

Дюймовочка (Ганс Крістіан Андерсен)

7.

Про хлопчика, дівчинку та песика Гавчика

Про діда, бабу та котика Мурчика (Українська народна казка)

8.

Пряменька курочка

Кривенька качечка (Українська народна казка)

9.

Ніна Київка

Наталка Полтавка (Іван Котляревський)

10.

Університетка

Інститутка (Марко Вовчок)

 

 

Локація «Привіт, Акроніме!»

Куратор локації. Усі люди в душі є поетами. Ваші словесні «перли» на уроках надихнули нас до цього конкурсу. Проте є деяка особливість: ви маєте скласти вірш-акронім зі слова «Україна». Тобто ваш вірш складатиметься з 7 рядків, а кожен рядок буде починатися з відповідної літери: спочатку У, потім К й так далі.

(Оцінка залежитиме від того, наскільки милозвучним буде вірш, римованим та в який час впораються гравці)

 

doc
Додав(-ла)
Бондар Карина
Додано
30 жовтня
Переглядів
34
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку