Розробка уроку "Особливості виду Людина розумна (Homo sapiens)"

Про матеріал

Тема уроку "Особливості виду Людина розумна (Homo sapiens)". Метою уроку провести порівняння людини й неандертальця; розібрати характерні риси людини, за якими її можна відрізнити від інших представників приматів; зосередити увагу на змінах в організмі, які відбулися в процесі пристосування до наземного способу життя внаслідок адаптації до прямоходіння та розвитку складної соціальної поведінки.

Перегляд файлу

Тема уроку: Особливості виду Людина розумна (Homo sapiens).

Мета уроку: ознайомити учнів із найбільш характерними особливостями будови, фізіології, онтогенезу та поведінки Homo sapiens.

Тип уроку: Комбінований.

Методи: словесні, наочні.

Обладнання та матеріали: таблиці «Походження  людини», «Скелет людини», «Будова головного мозку людини», малюнки представників родини Hominidae і роду Homo.

Поняття та терміни: людина, прямоходіння, мова, мозок, соціальна поведінка.

Концепція уроку: провести порівняння людини й неандертальця; розібрати характерні риси людини, за якими її можна відрізнити від інших представників приматів; зосередити увагу на змінах в організмі, які відбулися в процесі пристосування до наземного способу життя внаслідок адаптації до прямоходіння та розвитку складної соціальної поведінки.

Література:

  1. Стахурська В.П., Слабіцька Н.П. Біологія людини. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001р.
  2. Біда О.А., Дерій С.Ію. та ін. Біологія: Довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 656 с.
  3. Базанова Т.І. та ін. Біологія: Підручник для 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. – Х.: Світ дитинства. – 296с.
  4. Шабатура М.Н. та інші. Біологія людини. – К.:Генеза, 2004. -192с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

  1. Організаційний етап уроку.
  2. Актуалізація опорних знань та навчальної діяльності учнів.
  1.               Повідомлення про видатних вчених: Гіппократ, Гален, Авіценна, Везалій, Гарвей, Парацельс та ін.
  2.               На основі яких ознак ми можемо віднести тварин до родини Hominidae?
  3.               За якими «маршрутами»  у давнину люди розселялися по континентах?
  4.               Порівняйте представника виду Homo sapiens  із представником виду Homo H. neandertalensis.
  1. Вивчення нового матеріалу.

Характерними особливостями виду Homo sapiens є:

  •              прямоходіння (потиличний отвір перемістився на нижню сторону черепа; хребет отримав вигини – лордоз, кіфоз; бедрена кістка збільшилася і стала більш міцною; таз змінив форму, тобто адаптований до двоногого способу руху. Саме і це призвело до виникнення великих проблем з народженням дітей);
  •              унікальна будова передніх кінцівок, яка дозволяє здійснювати з їхньою допомогою найрізноманітніші операції;
  •              відсутність на більшій частині поверхні тіла волосяного покриву;
  •              великий розмір головного мозку (у ході еволюції  в людей суттєво зріс його об’єм – від500-1700 см3 ; збільшилась кількість звивин і борозен. Відповідно зростає розмір мозкового відділу черепа, що і призвело до необхідності народження дитинчат на більш ранніх стадіях розвитку);
  •              сильно розтягнутий у часі дитячий період онтогенезу;
  •              складна соціальна поведінка;
  •              розвиток мови й абстрактного мислення;
  •              значна роль другої сигнальної системи в передачі інформації наступним поколінням.

Проблемні «точки» організму людини:

  •              хвороби зубів;
  •              випадіння між хребцевих дисків;
  •              апендицит;
  •              грижі;
  •              варикозне розширення вен;
  •              ожиріння;
  •              плоскостопість.

Людина залишилася трохи «незакінченою» в плані доведення своєї фізичної будови до досконалості.

 

  1. Узагальнення, систематизація і контроль навчальних досягнень учнів.
  1.               Які характерні особливості має скелет людини?
  2.               Які характерні особливості має головний мозок людини?
  3.               Доведіть, що людина належить до царства Тварин.

 

  1. Самостійна робота учнів.

Поясніть, яку роль відіграє мова в житті людини?

Спільні та відмінні ознаки між людиною і тваринами.

Ознаки

Людина

Тварини

Спільні

Клітинна будова, хімічний склад, процеси життєдіяльності, гетеротрофи, загальний план будови

Відмінні

Біологічні ознаки: S- подібний хребет (у результаті прямоходіння), добре розвинутий головний мозок , гнучкі кисті рук (забезпечують трудову діяльність), здатність до членороздільного мовлення, специфічне розміщення волосяного покриву тіла.

Соціальних ознак немає

 

Висновок:спільні ознаки засвідчують ймовірне спільне походження, а відмінні ознаки – докорінну відмінність людини як соціальної істоти від тварин.

  1. Домашнє завдання.

Повторити  параграф 1-4, заповнити словник біологічних термінів і підготуватись до самостійної роботи з теми «Походження людини».

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку