Комаргородське вище професійне училище
з української мови
на тему:
Автор: Шпикуляк Л.В.- викладач української
мови та літератури
вищої категорії
РОЛЬ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ
Мета:повторити та систематизувати знання здобувачів освіти про українську
фразеологію;
систематизувати функціонально – стилістичні можливості лексичних
та фразеологічних одиниць;
формувати в них уміння визначати стилістичне призначення фразеологізмів;
удосконалювати вміння працювати з фразеологізмами та фразеологічними
зворотами, дослідити їх роль у мовленні;
удосконалювати логічне та образне мислення;
розвивати мовлення, збагачувати й уточнювати словниковий запас, удоскона-
лювати культуру мовлення, доречність уживання фразеологізмів у власному
мовленні;
виховувати повагу до влучного і образного слова
Тип уроку: застосування знань і формування вмінь
Обладнання: підручники, таблиці, картки, роздатковий матеріал, презентації,
комп’ютер
Х і д у р о к у
І. М о т и в а ц і я н а в ч а н н я з д о б у в а ч і в о с в і т и
1. Організаційний момент
2. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Тема нашого уроку: Роль фразеологізмів в українській мові.
Мета:навчитись досліджувати фразеологічні одиниці, розуміти їх значення,сфери вживання.
Завдання: за допомогою творчої самостійної роботи здобувачів освіти - навчитись використовувати та застосовувати фразеологізми у своєму мовленні.
Це дасть нам змогу переконатися як і де вживаються фразеологізми, для чого їх застосовують, а також сфери їх вживання.
Працювати будемо у три етапи:
І етап. Евристична бесіда ( підготовчий).
ІІ етап. Ігрові вправи та творчі завдання ( виконання різноманітних завдань, які
допоможуть краще зрозуміти і дослідити опановуючий матеріал).
ІІІ етап. Творча робота. Написання есе ( незвичайний випадок із
життя) складання діалогу, казки, розповіді тощо…
На закріплення пройденого матеріалу буде он-лайн тестування і гра ,,Найрозумніший”.
( Варто всі три етапи оформити у вигляді таблиці і вивішати на дошці, щоб здобувачі освіти краще могли орієнтуватися на уроці)
На слайдах поряд із завданнями будуть показані малюнки, які треба розгадати, застосовуючи фразеологізми. Їх необхідно розгадати у такій послідовності, у якій вони будуть демонструватися, щоб правильно заповнити клітинки кросворду.
(Кросворд роздається групам перед початком виконання завдань, щоб протягом уроку його виконати).
ІІ. А к т у а л і з а ц і я о п о р н и х з н а н ь
1.Перед тим, як перейти до роботи вступне слова вчителя:
- Дослідження мови на всіх етапах розвитку суспільства не могло залишити поза
увагою стійкі сполуки слів, у яких не лише найповніше розкривається
уявлення народу про світ і специфічні національні особливості, а й уся
складність і багатогранність мови. Саме ця складність і є причиною
дослідження такої науки, як фразеологія, яка викликає постійний інтерес у мовознавців.
- Фразеологія займає особливе місце в системі кожної мови і української
зокрема. На це впливає ряд факторів, як наприклад, за допомогою
фразеологізмів відкриваються великі можливості передавати засобами мови
всю багатогранність процесів, що мають місце у житті. Фразеологізми,
зокрема, прислів’я часто передають народну мудрість, історію праці і культури
народу і вони є скарбницею народної мудрості, невичерпним джерелом
народних знань про життя людини і природи, що прийшли з давніх часів,
передавалися з уст в уста, виражали думки і сподівання народу
- Фразеологізми є невід’ємною частиною мови. З їхньою допомогою можна передати точні й конкретні поняття, уточнювати і конкретизувати думку.
І саме в цьому ми з вами переконаємося за допомогою наших досліджень на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
І етап роботи. Евристична бесіда.
З метою дослідження обізнаності здобувачів освіти із теми проведемо невеличке
анкетування - опитування:
- Що ви знаєте про фразеологізми?(Це стійкі словосполучення, вирази, навіть цілі речення, які мають одне лексичне значення і воно подібне до значення окремого повнозначного слова).
- Чи використовуєте ви фразеологізми у своєму мовленні? Де? Які?
- Як за часто члени вашої родини використовують ваші фразеологізми у власному мовленні? Які?
- Чи завжди ви розумієте значення фразеологізмів? Чому?
(Так, вірно, для того, щоб правильно вжити стійкі словосполучення треба знати їх значення)
- Логічне питання. Якщо ви не знаєте точного значення фразеологізмів, а вжити треба, або вжили недоречно,як виглядатиме ситуація? Наведіть приклади, опишіть.
Добре. Аналізуючи результати нашої бесіди ми дійшли разом з вами висновку, що (60-70 % )здобувачів розуміють значення фразеологізмів. А (5-10 %) – використо-вують їх у своєму мовленні рідко. ( Відсотки визначаються вчителем).
- І так, я думаю, напруження своє зняли і тепер з’ясуємо емоційний стан готовності вас до уроку:
1 - настрій прекрасний: __6________( кількість здобувачів освіти)
2 – настрій гарний:__________15_____
3 – настрій не дуже гарний:__4______
4 – готовий до уроку:_________13___
5 – частково готовий до уроку:__10___
6 – не готовий до уроку:________2____
(всі шість пунктів емоційної готовності до уроку здобувачів освіти оформляється на великому плакаті і вивішується).
(Складання діаграми)
Поки діаграма буде складатися ми перейдемо до умов наступної нашої роботи:
- оціночний лист, в якому будуть фіксуватися всі ваші виступи – відповіді;
- працюватиме три групи, кожна з яких намагатиметься набрати якнайбільшу кількість балів, що дасть можливість першому обрати тему творчої роботи. У групи ви об’єдналися на попередньому уроці і в такому складі будемо працювати;
- здійснюватиметься робота в парах.
(Знайомство з оціночним листом; обирання «експерта», котрий буде допомагати фіксувати правильні відповіді; знайомство із діаграмою (по закінченні уроку створимо ще одну діаграму і порівняємо результати з першою).
(повторення для засвоєння матеріалу)
- Основним джерелом є жива народна мова ( з одного тіста, зуб на зуб не попадає)
- Переносне вживання професійних виразів( зняти стружку, підписати вирок, зсув за фазою)
- Художня література, антична література (нитка Аріадни, Ахіллесова п’ята герой нашого часу, чуття єдиної родини)
- Вислови відомих людей ( караюсь, мучусь, але не каюсь...)
- Усна народна творчість ( що посієш, те й пожнеш...)
(Здобувачам освіти роздаються опорні конспекти із творчими й ігровими завданнями та фразеологічний словничок)
ІV. Самостійне застосування здобувачами освіти завдань під керівництвом викладача.
ІІ етап роботи. Ігрові вправи та творчі завдання( див. лист – додаток)
1.Знайти фразеологізми.
Еней був парубок моторний
І хлопець хоч куди козак,
Удавсь на всеє зле проворний,
Завзятіший од всіх бурлак.
Но греки, як спаливши трою,
Зробили з неї скирду гною,
Він, взявши торбу, тягу дав;
Забравши деяких троянців,
Осмалених як гиря, ланців
П’ятами з Трої накивав.
-З якого твору взяті рядки? Хто автор?
- Назвіть фразеологізми.
- З'ясуйте що таке фразеологічний ряд( оцінювання 3-2-1б.)
Здобувачі освіти роблять висновок щодо дослідження даної вправи
2.Дібрати синонімічні відповідники ( слова ) до
поданих фразеологізмів, розуміючи значення їх (яка з груп швидше виконає)
Робити з мухи слона –
Пасти задніх –
Намотати на вус -
Плутатися під ногами -
Ні пари з уст –
Виходячи з себе –
Впадати в очі –
Втирати очі –
Розбити глека –
Ловити ґав –
Пекти раків –
Висновок щодо дослідження даної вправи .......................................................
.
3.Ф р а з е о л о г і ч н и й д и к т а н т.
Утворити синонімічні ряди, групуючи фразеологічні звороти з ,,Енеїди”
І. Котляревського за значенням: битися, тікати, сердитися, говорити ( у відповідну колонку можна вписати номер речення)
Битися |
Тікати |
Сердитися |
Говорити |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1.Тут всяку всячину верзли.2. Драла врозтіч всі дали. 3. Зубами з серця скреготав. Ось! Ось! Яриться, бісом дише…4.І перцю дам йому і маку. 5. Молодиці - цокотухи тут баляндраси понесли. 6.Дали нам греки прочухана 7. Треба грекам перепону дати. 8. Він, взявши торбу, тягу дав… 9. П’ятами з Трої накивав. 10. Діждавсь і зо всього розгона вліпив такого макогона…
Висновок щодо дослідження даної вправи .......................................................................................
4 . З’ясувати походження фразеологізмів у наведених байках
Нехай тяжка тому година та лиха”, -
Сказав, - ,,щоб за моє, як кажуть люди, жито
Та ще й мене і бито!
Кобилі легший віз, сьому кобила й рада (Г.-Арт.)
Він найде все тобі в черепочку смерть (Г – Арт.)
Плачте очі, хоч повилазьте:
Бачили, що купували, грошам не пропадать ( Т.Ш.)
Висновок щодо дослідження даної вправи .......................................................................................
5. Логічна вправа.
Розгляньте фразеологізми, дайте коротке тлумачення їм. До якої лексики вони відноситься. Чи можна їх пристосувати до сучасності. Навести приклади.
Другий Сталінград. Прочісувати ліс. Бойове хрещення. Пряма наводка. Лінія оборони. Жива сила. Накрити вогнем. Озброєний до зубів. Поливати свинцем. Осідлати противника.
Висновок щодо дослідження даної вправи .......................................................................................
6. Дібрати українські відповідники до відомих наступних крилатих висловів, які досить часто вживаються в українській мові. Як за часто ми їх вживаємо, треба знайти їх значення.
1. Се ля ві – таке життя
2. Хеппі енд – щасливий кінець
3. Шерше ля фам – шукати жінку
4. Вені, віді, віці – прийшов, побачив, переміг
5. Тет –а – тет – віч- на - віч
6. Ноїв ковчег – сива давнина, надійний притулок
7. Ахіллесова п’ята – вразливе місце
8. Персона ґрата – велика особа
Висновок щодо дослідження даної вправи .......................................................................................
Вчитель.
Перші фразеологічні звороти сягають давніх часів. Їх можна знайти в найдавніших пам’ятках – ,,Іліаді”, ,,Одисеї” Гомера, в біблійних писаннях, у ,,Слові про похід Ігоря на половців” та інших пам’ятках культури.
7.Хвилинка для відпочинку . Вправа - гра на змагання. Яка група напише ( можна
усно сказати) якнайбільше фразеологізмів, які б стосувались назв частин
тіла: око, язик, зуб, палець, рука, голова, нога, лоб, шкіра, шия, рот, ніс, вуса.
Висновок щодо дослідження даної вправи .......................................................................................
8.Г р а – п о ш у к .,,.А де ж моя пара?”
Відшукати потрібні слова першої колонки, щоб утворилися фразеологізми
(завдання для двох груп: для однієї – перша частина, другу потрібно знайти, для другої групи - навпаки)
Ахіллесова кліпати богатирський задирати робота брехні буйна вигравати гарячий життєвий золотий |
точити носа голівонька слід очима сон шлях кипить вік п’ята час |
Висновок щодо дослідження даної вправи .......................................................................................
9. Гра. ,,Знайди ,,зайве” слово”. Чому? ( Завдання для третьої групи)
1. Дістати по зубам, мати зуб, цілити крізь зуби, вишкірювати зуби; заглядати в рота
2. Вивести на чисту воду; валятися в ногах встати на ліву ногу, на широку ногу.
3. Пасти задніх, не йти з голови, мати голову на плечах, морочити голову
4. сіпати за язик, ні живий ні мертвий, смикати за язик, чесати язик
Висновок щодо дослідження даної вправи .......................................................................................
10. Гра «Лото». Склади і поясни фразеологізми. ( Грають по одному учаснику із груп) Дану табличку необхідно розрізати по клітинках так, щоб здобувачі освіти склали доміно, яке у складеному вигляді було б як на таблиці)
|
Український фразеологізм |
Російський фразеологізм |
Синонім |
1. |
Ні в тин, ні в ворота
|
Ни к селу, ни к городу |
Невдало |
2. |
Очі на мокрому місці
|
Глаза на мокром месте |
Тонкосльозий |
3. |
Серед села дороги не знайти
|
Заблудиться в трьох соснах |
Не розібратися в простому |
4. |
Щоб рибу їсти, треба у воду лізти
|
Без труда не вынешь рыбки из пруда
|
Докласти зусиль
|
5. |
Як в око вліпив
|
Не в бровь, а вглаз
|
Точно сказав |
(Поки виконується завдання тим часом долається фразеологічний бар’єр для того, щоб перейти до наступного етапу роботи)
11. Ф р а з е о л о г і ч н и й б а р ” є р. Поставити числівники в потрібній формі й поясніть значення фразеологізмів.
(П’ятий) колесо до воза, (Сьомий) вода на киселі, сидіти в (чотири) стінах, у (два) словах, бракує (Сьомий) клепки, бути на ( сьомий) небі, ( п’ятий) колона, (сім) п’ятниць на тиждень, ( п’ятий) через (десятий), заблукати між (три) сосон, не вміти (два) слів стулити, дерти (десятий) шкуру, за (сім) замками, (восьмий) диво світу.
Висновок щодо дослідження даної вправи .......................................................................................
Узагальнення ІІ етапу роботи
- І так, повторимо: які ж джерела виникнення фразеологізмів?
- Які вправи ми виконували і що із них ми дізналися?
Вчитель :
Фразеологічні звороти існують і в науковому стилі як термінологічна лексика,
які характеризуються такими особливостями: передають характеристику науки, техніки; вони дещо означають переносне значення чи перебільшення. З їх допомогою можна передати точну наукову думку, в якій закладена певна інформація. Наприклад: закладати фундамент, зняти стружку, з космічною швидкістю, викликати реакцію...
І ось ми з вами виконали ряд завдань із цієї теми. Давайте підсумуємо результати нашої роботи (дивимось оціночний лист).
Після такої підготовчої роботи ми вже можемо перейти до написання творчої роботи, який дасть упевненості в написанні творчої роботи:
- ,,Я – творча особистість.
- Я не боюсь висловлювати свої судження.
- Навіть помилившись, буду шукати істину, бо я хочу знати.
ІІІ етап роботи. Написання творчої роботи .
Викладач:
- Підсумувавши результати роботи здобувачів освіти, група, яка набрала найбільшу кількість балів має право першою обрати свою тему для написання письмової роботи , а теми зашифровані у QR-коді,
V. З а к р і п л е н н я в и в ч е н о г о м а т е р і а л у.
Завдання 1.
Он-лайн тестування
Варіан 1
https://drive.google.com/file/d/1ZmyBz0fuFuz8hiRvsCkJJzuslXktX7oQ/view?usp=sharing
Варіант 2 https://drive.google.com/file/d/1uAUQc8hKNeSqVFMkI0qVCPPeUGj_hUoh/view?usp=sharing
Варіант 3 https://drive.google.com/file/d/15A1gzcDQbIiXXPDroOn55NNBEXa3Da03/view?usp=sharing
2. Гра ,,Найрозумніший” (для окремих, бажаючих)
Гравець обирає колір картки із певною темою(тема стосується певним частинам тіла) і має запам’ятати номер під якою буде зашифрована певна тема
1 картка – ( з частинами тіла) голова, шкіра, нога
2 картка – рука, око, зуб
3 картка – язик, палець, лоб
Завдання 3. Одним словом замінити фразеологізм.
1.Щось неочікуване, раптове; те що не чекаєш, несподіванка ( як сніг на голову).
2. Той, що зрадив ( продажна шкіра).
3. Не уміти говорити мовою або невдало говорити мовою ( ламати язика).
4. Назвати причину поганого настрою ( встати не з тієї ноги, встати на ліву ногу).
5. Який фразеологізм вживають для людини, в якої все добре, швидко і якісно
виходить ( в руках горить).
6. Замініть фразеологізм: нічого робити не хоче, лінується (палець об палець не
вдарить).
7. Диву дивуватися – замінити фразеологізмом ( на лоб очі лізуть).
8. Як кажуть, коли темно і нічого не видно ( хоч в око стрель).
9 Як сказати інакше, вживши фразеологізм, дуже холодно ( зуб на зуб на попадає).
= Підведення підсумків першого конкурсу
Завдання №4 ,,Шифр”
З поданих варіантів цифр розшифрувати фразеологізм і пояснити його значення
( принцип мобільного телефона)
1. (Для того , хто обрав червоний колір) :
3(5 ), 2(1),2(2), 4(1), 2(3), 2(1), 7(1), 4(1) 2(2), 2(1), 4(1), 4(3) – забивати баки
2. (Жовтий колір):
6(1), 2(1), 6 (3), 7(1), 4(1), 3(5), 2(1), 3(1), 5(2), 4(5), 7(4) - пасти задніх
3. ( Зелений колір):
3(5) 5(3), 3(1), 5(2), 5(3), 5(4), 5(3) 7(1), 4(5), 6(3), 7(1), 2(1) – з одного тіста
Завдання №5 ,,Фразеологізм навпаки” (дається слово і до нього підібрати фразеологізм. Учасники гри розгадують по черзі).
Перебільшувати – робити з мухи слона.
Червоніти – пекти раків.
Відставати – тягти лямку, пасти задніх.
Себе картати, мучити – кусати лікті.
Блідий – як з хреста знятий.
Хитрий ( обманювати) – втирати очі, обвести кругом пальця.
Не доходить, байдужий – як об стіну горохом, хоч кіл на голові теши.
Пізно – у свинячий голос, на треті півні.
Злитися ( сердитися) – виходити з себе, зубами скреготати, цідити крізь зуби.
Битися – нам’яти боки, дати по зубам, нам’яти чуба, дістати по носі.
Запам’ятати – зарубати на носі, намотати на вус.
Тримати зло – мати зуб.
Мовчати – прикусити язика.
Говорити – чесати язика, точити ляси.
Заважати – плутатися між ногами.
Підсумок завдань на закріплення та результати розгаданого кросворду
(кожна група перед початком уроку отримала кросворд, який повинна розгадати).
VІ. П і д с у м о к т а у з а г а л ь н е н н я у р о к у
Бесіда:
- Чи можемо сказати, що наявність фразеологізмів у мові свідчить про мудрість, дотепність її носіїв?
- Чи потрібно освіченій людині поповнювати своє мовлення фразеологічними зворотами та крилатими висловами?
- Як це правильно зробити.
Повторне з’ясування емоційного стану готовності учнів до уроку по завершенню роботи
1 - настрій прекрасний:___________(кількість учнів)
2 – настрій гарний:_______________
3 – настрій не дуже гарний:________
4 – готовий до уроку:_____________
5 – частково готовий до уроку:_____
6 – не готовий до уроку:____________
(Аналіз діаграм)
Вчитель:
Отже, у результаті нашого дослідження можна зробити певні висновки:
найбільшою цінністю в історії інтелектуального розвитку цивілізованої
людини є мова. І особлива роль в цих процесах належить фразеологізмам.
Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.
- Скласти словник фразеологізмів до кожної професій, які є у нашому училищі.
- З’ясувати чи використовують їх здобувачі освіти на виробничих заняттях?
- Виконати вправу 45 за підручником С.В. Шевчук 10 клас –
https://pidruchnyk.com.ua/1233-ukrainska-mova-10-klas-shevchuk.html
Слайд із д/з