Тема : Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі з використанням дієприкметників
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, ІКТ(інформаційно-комунікаційні технології)
Формування компетентностей: спілкування державною мовою, інформаційна, комунікативна, соціальна, уміння навчатися упродовж життя, здоров'язбережувальна, обізнаність та самовираження у сфері культури (культурна ).
Хід уроку
І.Організаційний момент
І. З'ясування емоційної готовності учнів до уроку
Пропрацювавши в школі довгий час, кожного разу , коли я заходжу до учнів у клас , звертаю увагу на вираз обличчя, а саме: очі, погляд,- щоб зрозуміти , з яким настроєм діти прийшли на урок. Бо вираз обличчя говорить про настрій , про душевний стан , про готовність до навчального процесу .
-І щоб зафіксувати з яким настроєм ви прийшли на урок, зробіть селфі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, до вашої уваги відеоролик, будь ласка, поясніть , що вас вразило під час перегляду?
Відеоролик (Життя людини за одну хвилину)
На сьогоднішній день сучасні інформаційні технології настільки удосконалені, що здатні показати життя людини від народження до зрілого віку. Переглядаючи ролик, ви побачили , як змінюється зовнішність відповідно до вікової категорії. Нам допомагають застосунки штучного інтелекту (сторіс, рілс, шортс, тік-ток, фотошоп, фотоселфі), щоб спілкуватися з друзями, вирішувати питання, звичайно, розважатися,зібрати купу підписників, так званих, заочних друзів (інколи бачимо лише аватарки , навіть не бачимо обличчя). Штучний інтелект працює за певним алгоритмом. Людське слово має велику силу. Володіючи словом, людина стисло і цікаво передає історії, використовуючи різноманітні засоби, жести , міміку, демонструє творчість, яка ґрунтується на власному досвіді.
Завдяки милозвучній українській мові сьогодні на уроці ми зануримося у цей прекрасний світ мистецтва, створюючи тексти-описи людини за картиною в художньому стилі, використовуючи дієприкметники, проявляючи креативність, знання здобуті на попередніх уроках та вміння їх використовувати.(Розгорніть зошити та запишіть тему уроку)
ІІІ.Стимулювання навчальної діяльності
Слово вчителя
Оскар Уайльд сказав: «Життя - коротке, мистецтво- нескінченне» , а мистецтво нескінченне тим , що існує століттями і навіть тисячоліттями , прекрасне тим , що створюється вибраними, а належить мільйонам.
1. - Під час опису зовнішності людини, будемо використовувати картину.
- про який вид образотворчого мистецтва піде мова?
(Живо́пис, також маля́рство (від нім. Maler), заст. фарба́рство — вид образотворчого мистецтва, пов'язаний з передачею зорових образів)
Слово вчителя
3.Живопис –це поезія , яку бачать ,
А поезія –це живопис , який чують (Леонардо да Вінчі)
Бесіда
- поясніть , як ви розумієте слова Леонарда да Вінчі?
(портрет можемо побачити як у літературі , так і в живописі)
-- назвіть засоби, якими користується для зображення зовнішності людини художник?(фарби, тінь, полотно, кольори);
-за допомогою чого створює письменник портрет людини?(слова);
-назвіть особливості художнього стилю(емоційність, багатство лексики, художні засоби) У художньому описі кожен змальовує зовнішність людини по-своєму, так, як бачить саме він. У такому описі широко використовують різноманітні художні засоби (епітети, метафори, порівняння, пестливі слова тощо). Це робить портрет виразним та емоційно наснаженим
-як ви розумієте термін «портрет»?
(це форма зображення людини, де основний фокус зосереджений на обличчі);
-для чого опис зовнішності людини вводиться в художній твір?(щоб уявити людину, з’ясувати, хто вона є);
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Сьогодні ми будемо говорити про безсмертний живописний твір Рафаеля Санті «Сікстинська Мадонна»
4. Як працювати над твором-описом за картиною?(робота з підручником)
Слайд «Портретна лексика»
3. Робота над словничком «портретної» лексики, який дасть змогу повніше розкрити тему і основну думку вашого твору.
Головне в портреті – це обличчя, саме в ньому проявляється внутрішнє життя людини. Тому звернемо увагу на обличчя
- Підберіть слова, якими ви можете описати обличчя Мадонни, використовуючи дієприкметники Запишіть їх у зошити.
(Обличчя – молоде, юне, продовгувате, округлене, худорляве, ніжне, бліде, привабливе, зосереджене, розумне, життєрадісне, сумне ,без жодної зморшки).
Особливе значення мають очі й губи. У їх виразі ключ до розгадки внутрішнього світу художника.
Очі-дзеркало душі
- Якими словами ви опишете очі ?
(Очі: карі, темні, добрі, сумні, розумні, спокійні, лагідні, привітні, виразні, втомлені, задумані, запалі).
- На вашу думку, що відбилося в погляді?
- Підберіть відповідні слова для опису погляду портретованої.
(Погляд: уважний, зосереджений, проникливий, спокійний,
зацікавлений, сумний, безрадісний, привітний, замріяний, замислений, спрямований у майбутнє).
У серйозному погляді відбилося нелегке її життя
Описуючи очі і погляд людини, звертаємо увагу на брови, вії.
( Брови: чорні, темні, густі, широкі, приламані, високі)
( Вії: довгі, чорні, темні , густі).
Кожен компонент зовнішності людини може доповнити нам уявлення про неї. Так, вважається, що високе чоло людини свідчить про її глибокий розум, розвинений інтелект.
- Що ви можете сказати про чоло зображуваної?
( Чоло (лоб): високе,світле, широке, відкрите, чисте).
- Які слова ми можемо використати, описуючи ніс ?
( Ніс: прямий, видовжений, гострий).
- Підберіть епітети, якими можна описати рот і губи
( Рот: маленький, красивий, чітко окреслений; губи: тонкі, вузькі, яскраві, рожеві, вигнуті, чітко вималювані).
Індивідуальність кожної людини, звичайно, доповнює її волосся.
- Якими словами ви опишете волосся молодого автора?
( Волосся: темне, пишне, блискуче, хвилясте, вільно спадає назад).
-як відтворено на картині характер Мадонни?
V. Робота над творами – описами зовнішності за картиною Рафаеля Санті «Сикстинська Мадонна»
VІ. Підсумок уроку
Слово вчителя
Материнський погляд…У ньому нема ні фальші, ні лукавості, ні хитрування. Неньчині очі світяться живим м’яким сяйвом. Це погляд найщирішої, найдоброзичливішої людини на світі, а погляд сповнений ласкою та любов’ю. Материнство - святе, і це довів на своїх полотнах Рафаель Санті.
Діти, зробіть селфі та порівняйте фото з тим , що було зроблене на початку уроку.
- чи помітили ви відмінність ?
- З чим це пов’язано ?
(вираз обличчя говорить про душевний стан людини)
- Рефлексія
сьогодні я дізнався...
• було цікаво....
• я зрозумів, що...
• я навчився...
• мене здивувало...
• мені захотілося...
VI. Самооцінювання. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.