Добрий день!
Вступ
Сподіваюся, ви гарно відпочили на вихідних, виспалися, і щоб продемонструвати настрій з яким ви будете працювати сьогодні на уроці, пропоную обрати кольорову листівку.
Ми з вами опрацьовуємо розділ «Біологічні основи здорового способу життя». Домашнім завданням на сьогодні було опрацювати параграф 23 «Здоровий спосіб життя». Давайте пригадаємо визначення поняття здоров’я. Щоб перевірити рівень засвоєння матеріалу, я пропоную вам виконати тест, який містить 6 запитань – це половина вашої оцінки, яку ви зможете отримати на сьогоднішньому уроці. Іншу половину – отримаєте під час уроку за виконання завдань. Отож – заходимо в класрум і виконуємо тест. На виконання тесту у вас 5 хв.
Ви отримали оцінки. Зараз на листівці напишіть своє прізвище і бали за тест.
Актуалізація опорних знань учнів.
Ми вже говорили про те, що необхідно робити для зміцнення свого здоров'я. А сьогодні ми звернемо увагу на те, що чинить негативний вплив на здоров’я. Англійський філософ Томас Пен уважав, що у людства є три вороги. І забирають вони більше людських життів і приносять більше лиха, ніж усі війни, разом узяті. Які ж це вороги? Я пропоную саме вам їх визначити. А потім – з'ясувати, яку шкоду людському організму завдає кожен із них.
Завдання: Скласти слова із запропонованих букв. Розподілити учнів на групи за кольором карток.
Мозковий штурм: Що ми знаємо про тютюнопаління, алкоголізм, наркоманію?
Проблемне питання:
Тютюнопаління, алкоголізм, наркоманія – шкідливі звички – чи хвороби?
Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповідь на це запитання. Але перш ніж працювати , з’ясуймо, що таке звичка, а що таке хвороба.
Хворо́ба, або захво́рювання, неду́га (заст. бо́лість, діал. хоро́ба) — специфічний аномальний стан, який негативно впливає на структуру або функцію всього організму або його частини і не пов'язаний безпосередньо з будь-якою зовнішньою травмою. У людей термін хвороба часто використовується в більш широкому сенсі для позначення будь-якого стану, який викликає біль, дисфункцію, страждання, соціальні проблеми або смерть ураженої особи, або подібні проблеми для тих, хто контактує з особою.
Звичка — особлива форма поведінки людини, яка виявляється у схильності до повторення однотипних дій у подібних ситуаціях.
Дофамін – гормону задоволення, який дарує відчуття щастя, енергії та зосередженості.
Отже, ми розділилися на групи і я пропоную кожній групі опрацювати отриману інформацію про тютюнопаління, алкоголізм і наркоманію, заповнити відповідний стовпчик таблиці, виписати в зошит один цікавий факт, або факт, що вас вразив, та дати відповіді на запропоновані питання. і презентувати це іншим учням. За роботу над таблицею додаєте собі 1-2 бали, за виписаний цікавий факт – 1бал, за відповідь на запитання – 2 бали. На опрацювання інформації вам відводиться 10 ¬¬¬хв.
Озвучування таблиці, цікавих фактів про тютюнопаління.
1. Чому тютюнопаління при викурюванні перших цигарок викликає запаморочення і нудоту?
2. Чому тютюнопаління викликає у людини задоволення?
3. Чому при постійному курінні зникає відчуття запаморочення і нудоти і з’являється відчуття задоволення?
4. Чи шкідливе пасивне куріння?
5. Які основні причини початку паління у підлітків?
6. Чи впливає тютюнопаління на довкілля?
ВЧИТЕЛЬ: Отже, що характерне для тютюнопаління? (Відповіді на дошці).
Озвучування таблиці, цікавих фактів про алкоголізм.
1. На які органи найбільше впливає алкоголь? Чому?
2. Чому у людини, яка випила порушується координація рухів?
3. Чому при легкій стадії сп’янінні з’являється відчуття задоволення, ейфорії, а при середньому ступені сп’яніння блювота?
4. Який алкоголь вважають безпечним? Чому? Яка безпечна доза алкоголю?
5. Чому в стані алкогольного сп’яніння частіше трапляється сексуальне і фізичне насилля??
6. Які причини початку вживання алкоголю у підлітків?
ВЧИТЕЛЬ: Отже, що характерне для алкоголізму? (Відповіді на дошці). Які причини із озвучених спонукають вас вживати алкоголь? Чому в одних звикання відбувається дуже швидко, а у інших – повільно?
Озвучування таблиці, цікавих фактів про наркоманію.
1. За статистикою, ті, хто палить, більше схильні до вживання наркотиків. Як гадаєте – чому?
2. Чи можна вважати наркотики ліками?
3. Що спільне між наркотиками і наркозом?
4. Які причини вживання наркотиків підлітками?
5. Чому, на вашу думку, держава дозволяє вживати алкоголь і палити з 18 років, а за вживання наркотиків – ні?
6. Чому вживання наркотиків часто призводить до ув’язнення?
ВЧИТЕЛЬ: Отже, що характерне длянаркоманії? (Відповіді на дошці).
Закріплення вивченого матеріалу.
Що є спільне між цими явищами?
Отже, усі вони є психоактивними речовинами, тобто речовинами, що викликають звикання та-або залежність за умов систематичного вживання їх людиною, внаслідок чого змінюється її поведінка.
Вони впливають психічні процеси, наприклад, сприйняття, свідомість, пізнання або настрій та емоції. До психоактивних речовин, окрім наркотиків, відносять також алкоголь та нікотин. Згідно з міжнародним класифікатором хвороб МКХ-10 всі види залежності від психоактивних речовин кодуються в рамках діагностичного модуля F10 F19, що об'єднує «Психічні та поведінкові розлади внаслідок вживання психоактивних речовин».
Розказати про генетику, ферменти. проблема алкоголізму – це на 30-40% генетика, ще стільки ж відсотків – неможливість реалізувати свої потреби, і решта – справа випадку: потрапив у погану компанію, негаразди у стосунках.
Підліткам важливо отримати ефект. Тому часто вони обирають алкоголь як можливість отримати швидкий ефект. “Щоб отримати задоволення від футболу, потрібно годину побігати, від стосунків із дівчиною – час на побудову цих стосунків. Скрізь треба докладати зусиль. А коли ти вживаєш алкоголь, то це швидко дає ефект. Ти заощаджуєш зусилля”, – пояснює психолог.
“Один-два рази випити з друзями, щоб підтримати традицію, – це одна справа. А коли з’являється до цього інтерес, то це значить, що алкоголь вживають для мотивації чи зняття напруги, або ж підліток відчуває нестачу самореалізації”, –
Адже прагнення новизни може бути в будь-чому – нових іграшок, навколосвітньої подорожі, ризикованих авантюр тощо. Тоді алкоголь стає одним зі способів знижувати напругу”,
Розмови про шкоду алкоголю або заборони нічого не вирішують.
Але, варто зауважити, що, алкогольні напої або тютюн за медичними і соціальними критеріями відповідають наркотичним речовинам, але законом до таких не віднесені, тому наркотиками не є.
ВІДПОВІДЬ НА ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ УРОКУ
Але, всі ці речовини характеризуються впливом на ЦНС людини і призводять до пригнічення чи збудження нервової діяльності. Практично усі ПАР прямо чи опосередковано впливають на «систему винагород» - особливу структуру головного мозку, відповідальну за стимулювання бажань і потягів, задоволення та їхнє позитивне підкріплення. Тобто на дофамін, гормон щастя. І як ми усі уже зрозуміли, алкоголізм, наркоманія, тютюнопаління не робить нас здоровими і щасливими. Такими нас робить праця, заняття спортом дружні стосунки, спільна робота.
Сподіваюся, що на сьогоднішньому уроці ми усі отримали свою дозу дофаміну і продовжимо його отримувати і на наступних 4 уроках математики.
РЕФЛЕКСІЯ:
Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
Чи вплинула сьогоднішня інформація на ваше ставлення до вживання психоактивних речовин?
Що сподобалося?
Що було важким для сприйняття?
ДЗ підготуватися до контрольної роботи.
Листочки з оцінками – здати.