Ця презентація допоможе познайомитися з життєвим шляхом Оскара Уайльда, поглибити розуміння особливостей народної та літературної казки, навчитися аналізувати характери героїв, визначати головну ідею твору та формувати власне ставлення до прочитаного. Мета уроку – розвинути в учнів критичне мислення, естетичний смак та посилити їхню любов до літератури.
Мета: продовжити вивчення життя і творчості Оскара Уайльда; ознайомитися зі змістом літературної казки «Хлопчик-зірка»; висловити враження і власне ставлення до подій казки; розвивати навички сприйняття інформації на слух, виокремлення головного; виховувати високі моральні якості, естетичні смаки.
У казках О. Уайльда перед нами відкривається дивовижний, прекрасний світ, наповнений коштовностями, незвичними речами, екзотичними квітами. О. Уайльд був нестямно закоханий у все вишукане і прекрасне. Потяг до прекрасного виник в Оскара Уайльда ще в дитинстві. Народився він в Ірландії, в Дубліні, столиці Ірландії, в чудовій сім’ї, де все дихало любов’ю до науки та мистецтва.
Батько, Вільям Роберт, був лікарем – окулістом, лікував очі, повертав слух, займався дослідженням історії Ірландії, збирав національний фольклор, писав книжки про видатних ірландців. Мати, Франческо Оскар, писала вірші, перекладала художні твори, володіла багатьма європейськими мовами. Їхній будинок був найкращим у місті, в них була чудова бібліотека. Коли хлопчик підріс, батьки брали його у подорож по Ірландії, де він зачаровано слухав легенди про привидів.
До дев’яти років Оскар навчався дома, потім навчався в Королівській школі. Закінчивши школу добре, отримав Королівську стипендію на навчання в Трівіті-коледжі, який закінчив з золотою медаллю за знання давньогрецької літератури. Вступив у найкращий заклад Європи – Оксфордський університет. Неважко помітити, що письменника з юних літ оточувало все витончене і красиве. Оскар понад усе цінував красу, вважаючи, що краса здатна облагородити життя. У 1878 році в 24 роки , отримавши ступінь бакалавра мистецтв, він почав самостійне життя в Лондоні.
Після розмови з сином Оскар Уайльд створив ряд казок, мета яких – розвивати естетичний смак і мораль дітей. В своїх дорослих казках письменник намагався пояснити важливі істини: життя кожної людини має сенс ;краса має бути не тільки зовнішньою, а й внутрішньою;люди повинні любити і поважати одне одного.
Ви, діти, скажете, що це дуже складно і не для казок. Так, Оскар Уайльд писав, що його книжки призначені для дорослих дітей віком від 18 до 80 років. Він писав, що всі його казкові твори є повчальними. Не всі вони мають щасливий кінець, як і у житті. Його казкові герої борються не з чудовиськами , а зі своїми внутрішніми ворогами: жорстокістю, гордістю.
Дотепник і жартівник зазнав у своєму житті найвищого злету і найбільшого падіння. Відомий поет, блискучий драматург і багатий аристократ був засуджений за «непристойну поведінку» і провів два роки у в’язниці, а майно його без усяких сумлінь розтягли кредитори. Ім’я нещодавнього кумира було зганьблено, навіть згадка про Оскара Уайльда в манірному англійському суспільстві вважалася непристойною. За три роки після повернення з в’язниці витончений естет, зірковий Оскар помер у безпросвітних злиднях і цілковитій самотності. Однак стражі моральних устоїв не змогли викреслити з літератури ім’я автора казок «Щасливий принц», «Соловей і троянда», «Велетень-егоїст», «Молодий король», «Кентервільський привид», «Хлопчик–зірка».
Наукові асоціації: Небесне тіло: Найперше, що спадає на думку - це яскравий об'єкт, що світиться на нічному небі. Газовий шар: Зірка - це величезна газова куля, яка світиться завдяки термоядерним реакціям. Різноманітність: Існують різні типи зірок: карлики, гіганти, нейтронні зірки, чорні діри. Цикл життя: Зірки народжуються, живуть і вмирають, проходячи через різні стадії еволюції.
Культурні асоціації: Символіка: Зірка використовується в різних культурах як символ вказівки шляху, удачі, божественності. Міфологія: У багатьох міфах і легендах зірки пов'язані з богами, героями, душами померлих. Астрологія: Зірки використовуються для складання гороскопів і передбачення майбутнього.
Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою укривав землю й гілля дерев, коли Лісоруби продиралися крізь хащі. Навкруги, потріскуючи, ламалися промерзлі галузки, а коли вони підійшли до Гірського Водоспаду, то побачили, що він нерухомо завис, бо його поцілувала Крижана Королева. Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути.
Опис хлопчикаІ з року в рік хлопчик гарнішав і гарнішав, а жителі села тільки дивувалися його красі, – мав личко біле й ніжне, мов вирізьблене з слонової кістки, і золоті кучері – як пелюстки нарциса, і губи – як пелюстки червоної троянди, і очі – як фіалки, що дивляться в чисту воду струмка. І він стрункий, немов квітка в полі, де не ступала нога косаря»
І Хлопчик-зірка, сповнений великою радістю і подивом, убіг до хати. Та коли побачив ту, що чекала на нього в хаті, він презирливо зареготав і мовив:— Ну а де ж моя мати? Я тут не бачу нікого, крім цієї бридкої старчихи.— Я — твоя мати, - відповіла йому жінка.— Ти збожеволіла, як ти можеш казати таке! — гнівно вигукнув Хлопчик-зірка. — Ніякий я тобі не син, бо ти - бридка старчиха в лахмітті. Тож тікай звідси, і щоб я більше не бачив твого бридкого обличчя! (...)Мати благала не проганяти її, але серце Хлопчика-зірки залишалося незворушним.
- Ой, синочку мій! - скрикнула жінка. - Невже ти й не поцілуєш мене на прощання? Я ж стільки натерпілася мук, доки відшукала тебе!- Нізащо, - відповів Хлопчик-зірка, - адже на тебе навіть бридко глянути, і я радніше поцілую гадюку чи жабу-ропуху, ніж тебе. Тоді жінка встала і поплентала, обливаючись гіркими сльозами, до лісу, а Хлопчик-зірка, побачивши, що вона пішла, зрадів і побіг гратися зі своїми товаришами. Та тієї ж миті, як ті побачили його, вони стали глузувати з нього, кажучи:- Та ж ти бридкий, як ропуха, і відразливий, як гадюка! Тікай звідси геть, бо нам гидко гратися разом з такою потворою, як ти. - І вони прогнали його з садка. Тоді Хлопчик-зірка задумався і промовив сам до себе:- Що це вони кажуть? Ану піду я до кринички й погляну на себе у воду, і вона скаже мені, що я гарний.
І він пішов до кринички і глянув у воду, але що ж він побачив! Обличчям він став схожий на жабу, а тіло його вкрилось лускою, як у гадюки. І він кинувся обличчям у траву і заридав, а потім сказав собі: Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її. (...)
Використані джерела. Ніколенко О. М. Зарубіжна література. 5 кл.: підруч. для ЗЗСО / О. М. Ніколенко, Л. В. Мацевко-Бекерська, Н. П. Рудніцька. – Київ, Видавничий центр «Академiя», 2022.https://academia-pc.com.ua/wp-content/uploads/2022/02/nikolenko-zarubizhna-literatura-5-klas-vcz-akademiya.pdf Онлайн-платформа «Друзі Полліанни» до підручника «Зарубіжна література» (О. М. Ніколенко та ін.).https://www.academia-nikolenko-5klas.com.ua/ Оскар Вайлд. Вікіпедія. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9 E%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%80_%D0%92%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%B4 Оскар Уайльд. «Хлопчик-Зірка». Тематика казки. Основний конфлікт твору. Символічний зміст назви твору.https://naurok.com.ua/oskar-uayld-hlopchik-zirka-tematika-kazki-osnovniy-konflikt-tvoru-simvolichniy-zmist-nazvi-tvoru-139350.html. Оскар Вайлд. «Хлопчик-зірка». Символічний зміст назви твору.https://naurok.com.ua/oskar-vayld-hlopchik-zirka-simvolichniy-zmist-nazvi-tvoru-261167.html. Матеріал: Презентація до уроку на тему: «Шлях Хлопчика - зірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя» (Опублікувала: Чут Наталія Василівна)