Скарбничка вправ з медіаграмотності в початковій школі

Про матеріал
Матеріал містить добірку вправ, які стануть у нагоді вчителям початкових класів під час формування медіаграмотності дітей.
Перегляд файлу

Простір, у якому живе сучасна людина - різноманітний та багатошаровий. Останнім часом життя людини активізувалося в медіапросторі. Це вимагає визначення певних особистісних, морально - етичних регламентів і звичайних норм врегулювання. Ми, педагоги, займаємось медіаосвітою своїх вихованців. Тож є сенс приділити увагу документу, який регулює впровадження медіаосвіти в нашій країні.

21 квітня 2016р. Президія Національної академії педагогічних наук України схвалила нову редакцію Концепції впровадження медіаосвіти в Україні

Головна мета Концепції:

  • сприяння розбудові в Україні ефективної системи медіаосвіти;
  • всебічна підготовка дітей і молоді до безпечної та ефективної взаємодіїі з сучасною системою медіа.

Головні завдання Концепції:

  • Формування медіаграмотності– вміння ефективно і безпечно користуватися медіа, усвідомлено обирати потрібну інформацію, вміти захиститися від шкідливого або вразливого інформаційного матеріалу;
  • Формування медіаімунітету–протистояння агресивному медіасередовищу, забезпечення психологічного благополуччя при споживанні медіапродукції, уміння обирати потрібну інформацію,оминати інформаційне «сміття», захист від потенційношкідливої інформації з урахуванням прямих і прихованих впливів;
  • Формування критичного мислення - свідоме споживання медіапродукції,осмислення власних медіапотреб,адекватного оцінювання змісту, джерела,форми і якості надання інформації,здатність протистояти зовнішній інформаційній агресіїі пропаганді;
  • Формування здатності до медіатворчості–компетентне і здорове самовираження особистості та реалізаціяїї життєвих завдань.

Сучасні діти мають доступ до інформаційного контенту всього світу, спостерігать за подіями в реальному часі онлайн чи офлайн. Певну частину інформації діти відтворюють або створюють самостійно. Саме початкова школа стає тим інформаційно - освітнім середовищем, яке формує медіаграмотну особистість, споживача, що вміє знаходити потрібну інформацію, перевіряти її достовірність, медіатворця,який грамотно і відповідально створює власні медіапродукти.

З чого почати навчання учнів?

  1. Вправа " Життя без комп'ютера та інтернету"

Кожна група називає 3 найважливіші, на її погляд, види діяльності (з особистого життя), пов’язані з використанням комп’ютерної техніки та/або інтернету (наприклад: граю в комп’ютерні ігри, спілкуюсь з друзями через вайбер, завантажую з інтернету улюблені мультфільми, слухаю музику, маю свій блог, переглядаю стрічку в соцмережі, шукаю потрібну інформацію, щоб підготувати завдання, тощо).

Пояснюють, чому це для них важливо. Потім учитель пропонує «переміститися» на машині часу в той період, коли люди не користувалися інтернетом та комп’ютерною технікою (наприклад, у дитинство їхніх бабусь та дідусів), придумати, як можна виконати ту саму роботу без гаджетів та мережі.

 

Обговорення після вправи:

• Легше чи важче виконати цю роботу без комп’ютерної техніки та інтернету?

• Знайдіть негативні моменти, які ускладнюють або унеможливлюють цю роботу.

• Знайдіть позитивні моменти, які покращать якусь сторону вашого життя (наприклад, замість комп’ютерної гри пограти у футбол. Це корисно для здоров’я. Або замість переписки у вайбері зустрітись і поспілкуватися з другом).

  1. Інфопопкорн
  2. Інтернет-мем - сучасний тренд із поп-культури. Він широко використовується для комунікації у соцмережах, але може стати і відмінним інструментом для побудови яскравого уроку.

Робота з картинками

Варто запропонувати своїм учням створювати тематичні меми як під час уроку, так і при виконанні домашнього задання! Такий формат навчання може стати цікавим доповненням освітнього процесу, бо це відмінний спосіб додати гумору під час уроків, а це, у свою чергу, позитивно впливає на побудову відносин з учнями! https://uk.rakko.tools/tools/85    

 Руханка " Салатка медійна"

Обєднуємося у рівні групи; кожна з них – то певний вид медіа. Вчитель називає один або два види медіа, а діти, які належать до них, міняються місцями, наприклад, на слово « Газети!», діти, які є «газетами», сідають на місця інших. На слово: «Медіа!» всі діти міняються місцями. 

  1. Вправа " Інтернетпавутиння"

Учитель запрошує дітей стати в коло, дає одному з них клубочок ниток. Каже, що зараз відбудеться спроба відтворити модель інтернетпавутиння (насправді воно невидиме для ока, але для розуміння його суті ця вправа зробить його «видимим»). Учні по черзі кажуть фразу: «Я краще за всіх можу робити …. і хочу всім про це розповісти» і кидають клубок будь-кому з однокласників, тримаючи край нитки. Між учнями утворюється «павутиння». Вчитель коментує, що щось подібне відбувається, коли люди викладають в інтернетмережу якусь інформацію (на їхній погляд, корисну). Та чи вся інформація в мережі правдива, корисна? Вчитель пропонує ще один клубок (іншого кольору) і просить дітей знову передати його одне одному, але озвучити якусь вигадану, неправдиву інформацію. Між учнями утворюється «двошарове та двокольорове павутиння».

Обговорення після вправи: Нитки, які імітують інформацію, викладену в інтернетмережу, тісно переплелися.

  •  Чи можна швидко вгадати, яка з правдивою, корисною інформацією, а яка ні? (зазвичай діти відповідають: «Так! Одного кольору – правдива, іншого – неправдива».
  • А якби нитки були одного кольору? (Звісно, було б важко відрізнити. Можна заплутатися, не вгадати). 

• То що треба робити з інформацією в мережі (і взагалі!)? 

 

  1. Перелічіть джерела, з яких ми можемо отримувати інформацію
  • Чи можна довіряти всій отриманій інформації?
  •  Чому? • Кому можна довіряти, а кому ні?
  • Як перевірити, правду говорять чи ні?
  • Ми отримуємо інформацію з різних джерел, і треба пам’ятати, що вони можуть бути правдиві або неправдиві. Отже, треба інформацію перевірити в іншому місці.
  • • А чи то правда? • Як це можна перевірити? • Де можна знайти інформацію на цю тему? • Чи існує інше джерело, яке підтверджує цю інформацію? • Звідки це відомо?
    1. Ділова гра « Фото в інтернеті»

Давайте зробимо спільне фото на згадку. Тепер кожна група отримує завдання - аргументи " за" та " проти" розміщення фото в інтернеті.

Розміщувати, бо ....

Не розміщувати, бо....

Та група, яка була проти ділиться враженнями які аргументи здалися переконливими; чому віддасте перевагу - фото в інтернеті чи власній безпеці.

  1. Медіаграмотність в епоху штучного інтелекту

Штучний інтелект стає все більш розповсюдженим:

Позитив:

  • ефективний аналіз інформації;
  • рекомендації щодо вмісту;
  • виявлення діпфейків;
  • діпфейки та маніпуляції.

Негатив:

  • діпфейки та маніпуляції;
  • алгоритмічне зміщення;
  • надмірна залежність від ШІ.

 

ШІ та його вплив на медіаграмотність – це палиця з двома кінцями. Коли ми долаємо цей цифровий рубіж, дуже важливо використовувати переваги, одночасно пом’якшуючи потенційні підводні камені.

Зараз покладатися на методи медіаграмотності,ймовірно, є найефективнішою стратегією, щоб виявляти контент, створений ШІ.

Хоча ці запитання можуть не гарантувати виявлення 100% фальшивих зображень, вони можуть дати вам змогу ідентифікувати більшу їх кількість і захистити себе від різних форм дезінформації.

 

Способи перевірки:

Приклад "зламаних" законів фізики;

нереальність наслідків,

послідовність нісенітниць

Другий спосіб перевірки — інтернет-сервіси, які допомагають виявити використання штучного інтелекту. Фото та відео можна перевірити за допомогою Hive AI Detector. На цих знімках в правій частині можна побачити критерії, які показують реальність фото. Також сервіс може розпізнати відео до 30 секунд.

Щоб перевірити текст, також можна для початку вичитати його самостійно. Зазвичай штучний інтелект пише занадто роботизовано, без якогось особистого стилю, але якщо після вашої перевірки все ж залишилися сумніви, то є спеціальні сервіси для перевірки.

 Слід пам'ятати, що штучний інтелект не досконалий, тому варто перевіряти надану ним інформацію, бути обережними з авторським правом та використанням персональних даних.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вісник Коломаччини | Офіційний сайт органу місцевого самоврядуванняОгляд телевізора Nomi 55UT11: Бюджетний 4К замовляли?Вісник Коломаччини | Офіційний сайт органу місцевого самоврядування

 

Огляд телевізора Nomi 55UT11: Бюджетний 4К замовляли?C:\Users\Администратор\Desktop\obzor-televizora-nomi-55ut11-1.jpgОбзор телевизора Nomi 55UT11: Бюджетный 4К заказывали?C:\Users\Администратор\Desktop\obzor-televizora-nomi-55ut11-1.jpg

 

Факти про медіа – Лисичанська публічна бібліотечна системаФакти про медіа – Лисичанська публічна бібліотечна система

Вісник Коломаччини | Офіційний сайт органу місцевого самоврядування Вісник Коломаччини | Офіційний сайт органу місцевого самоврядування

Вісник Коломаччини | Офіційний сайт органу місцевого самоврядування Вісник Коломаччини | Офіційний сайт органу місцевого самоврядування

 

 

C:\Users\Администратор\Desktop\obzor-televizora-nomi-55ut11-1.jpg C:\Users\Администратор\Desktop\obzor-televizora-nomi-55ut11-1.jpg

C:\Users\Администратор\Desktop\obzor-televizora-nomi-55ut11-1.jpg C:\Users\Администратор\Desktop\obzor-televizora-nomi-55ut11-1.jpg

Факти про медіа – Лисичанська публічна бібліотечна система Факти про медіа – Лисичанська публічна бібліотечна система

Факти про медіа – Лисичанська публічна бібліотечна система Факти про медіа – Лисичанська публічна бібліотечна система

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Теcт  «Наскільки ти медіазалежний

 

Питання

Дуже рідко

1 бал

Інколи

2 бали

Часто

   3 бали

Дуже часто

4 бали

Завжди

5 балів

1. Чи ти порушуєш часові рамки, встановлені  для користування інтернетом?

 

 

 

 

 

 

2. Настільки часто не виконуєш свої обов’язки по дому, щоб провести більше часу в онлайн?

 

 

 

 

 

 

3. Настільки часто обираєш онлайн розваги замість спілкування з родиною?

 

 

 

 

 

 

5. Настільки часто батьки нарікають на кількість часу, проведеного тобою в інтернеті?

 

 

 

 

 

 

6. Настільки часто передовсім перевіряєш електронну скриньку, перш ніж зайнятись чимось іншим?

 

 

 

 

 

 

7.Настільки часто огризаєшся, кричиш чи дратуєшся, якщо тебе потурбували під час перебування в інтернеті?

 

 

 

 

 

 

8. Настільки часто відчуваєш пригнічення, погіршення настрою, нервуєш, коли знаходишся поза інтернетмережею, а коли повертаєшся в інтернет, це все зникає?

 

 

 

 

 

 

 

Результат: 8 – 24 бали варто врахувати серйозний вплив Інтернету на твоє життя.

25 – 40 балів у тебе можна діагностувати інтернетзалежність і необхідно звернутися до фахівця.

2.jpg

docx
Додано
2 квітня
Переглядів
216
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку