Простір, у якому живе сучасна людина - різноманітний та багатошаровий. Останнім часом життя людини активізувалося в медіапросторі. Це вимагає визначення певних особистісних, морально - етичних регламентів і звичайних норм врегулювання. Ми, педагоги, займаємось медіаосвітою своїх вихованців. Тож є сенс приділити увагу документу, який регулює впровадження медіаосвіти в нашій країні.
21 квітня 2016р. Президія Національної академії педагогічних наук України схвалила нову редакцію Концепції впровадження медіаосвіти в Україні
Головна мета Концепції:
Головні завдання Концепції:
Сучасні діти мають доступ до інформаційного контенту всього світу, спостерігать за подіями в реальному часі онлайн чи офлайн. Певну частину інформації діти відтворюють або створюють самостійно. Саме початкова школа стає тим інформаційно - освітнім середовищем, яке формує медіаграмотну особистість, споживача, що вміє знаходити потрібну інформацію, перевіряти її достовірність, медіатворця,який грамотно і відповідально створює власні медіапродукти.
З чого почати навчання учнів?
Кожна група називає 3 найважливіші, на її погляд, види діяльності (з особистого життя), пов’язані з використанням комп’ютерної техніки та/або інтернету (наприклад: граю в комп’ютерні ігри, спілкуюсь з друзями через вайбер, завантажую з інтернету улюблені мультфільми, слухаю музику, маю свій блог, переглядаю стрічку в соцмережі, шукаю потрібну інформацію, щоб підготувати завдання, тощо).
Пояснюють, чому це для них важливо. Потім учитель пропонує «переміститися» на машині часу в той період, коли люди не користувалися інтернетом та комп’ютерною технікою (наприклад, у дитинство їхніх бабусь та дідусів), придумати, як можна виконати ту саму роботу без гаджетів та мережі.
Обговорення після вправи:
• Легше чи важче виконати цю роботу без комп’ютерної техніки та інтернету?
• Знайдіть негативні моменти, які ускладнюють або унеможливлюють цю роботу.
• Знайдіть позитивні моменти, які покращать якусь сторону вашого життя (наприклад, замість комп’ютерної гри пограти у футбол. Це корисно для здоров’я. Або замість переписки у вайбері зустрітись і поспілкуватися з другом).
Робота з картинками
Варто запропонувати своїм учням створювати тематичні меми як під час уроку, так і при виконанні домашнього задання! Такий формат навчання може стати цікавим доповненням освітнього процесу, бо це відмінний спосіб додати гумору під час уроків, а це, у свою чергу, позитивно впливає на побудову відносин з учнями! https://uk.rakko.tools/tools/85
Руханка " Салатка медійна"
Обєднуємося у рівні групи; кожна з них – то певний вид медіа. Вчитель називає один або два види медіа, а діти, які належать до них, міняються місцями, наприклад, на слово « Газети!», діти, які є «газетами», сідають на місця інших. На слово: «Медіа!» всі діти міняються місцями.
Учитель запрошує дітей стати в коло, дає одному з них клубочок ниток. Каже, що зараз відбудеться спроба відтворити модель інтернетпавутиння (насправді воно невидиме для ока, але для розуміння його суті ця вправа зробить його «видимим»). Учні по черзі кажуть фразу: «Я краще за всіх можу робити …. і хочу всім про це розповісти» і кидають клубок будь-кому з однокласників, тримаючи край нитки. Між учнями утворюється «павутиння». Вчитель коментує, що щось подібне відбувається, коли люди викладають в інтернетмережу якусь інформацію (на їхній погляд, корисну). Та чи вся інформація в мережі правдива, корисна? Вчитель пропонує ще один клубок (іншого кольору) і просить дітей знову передати його одне одному, але озвучити якусь вигадану, неправдиву інформацію. Між учнями утворюється «двошарове та двокольорове павутиння».
Обговорення після вправи: Нитки, які імітують інформацію, викладену в інтернетмережу, тісно переплелися.
• То що треба робити з інформацією в мережі (і взагалі!)?
Давайте зробимо спільне фото на згадку. Тепер кожна група отримує завдання - аргументи " за" та " проти" розміщення фото в інтернеті.
Розміщувати, бо ....
Не розміщувати, бо....
Та група, яка була проти ділиться враженнями які аргументи здалися переконливими; чому віддасте перевагу - фото в інтернеті чи власній безпеці.
Штучний інтелект стає все більш розповсюдженим:
Позитив:
Негатив:
ШІ та його вплив на медіаграмотність – це палиця з двома кінцями. Коли ми долаємо цей цифровий рубіж, дуже важливо використовувати переваги, одночасно пом’якшуючи потенційні підводні камені.
Зараз покладатися на методи медіаграмотності,ймовірно, є найефективнішою стратегією, щоб виявляти контент, створений ШІ.
Хоча ці запитання можуть не гарантувати виявлення 100% фальшивих зображень, вони можуть дати вам змогу ідентифікувати більшу їх кількість і захистити себе від різних форм дезінформації.
Способи перевірки:
Приклад "зламаних" законів фізики;
нереальність наслідків,
послідовність нісенітниць
Другий спосіб перевірки — інтернет-сервіси, які допомагають виявити використання штучного інтелекту. Фото та відео можна перевірити за допомогою Hive AI Detector. На цих знімках в правій частині можна побачити критерії, які показують реальність фото. Також сервіс може розпізнати відео до 30 секунд.
Щоб перевірити текст, також можна для початку вичитати його самостійно. Зазвичай штучний інтелект пише занадто роботизовано, без якогось особистого стилю, але якщо після вашої перевірки все ж залишилися сумніви, то є спеціальні сервіси для перевірки.
Слід пам'ятати, що штучний інтелект не досконалий, тому варто перевіряти надану ним інформацію, бути обережними з авторським правом та використанням персональних даних.
Теcт «Наскільки ти медіазалежний
Питання |
Дуже рідко 1 бал |
Інколи 2 бали |
Часто 3 бали |
Дуже часто 4 бали |
Завжди 5 балів |
1. Чи ти порушуєш часові рамки, встановлені для користування інтернетом?
|
|
|
|
|
|
2. Настільки часто не виконуєш свої обов’язки по дому, щоб провести більше часу в онлайн?
|
|
|
|
|
|
3. Настільки часто обираєш онлайн розваги замість спілкування з родиною?
|
|
|
|
|
|
5. Настільки часто батьки нарікають на кількість часу, проведеного тобою в інтернеті?
|
|
|
|
|
|
6. Настільки часто передовсім перевіряєш електронну скриньку, перш ніж зайнятись чимось іншим?
|
|
|
|
|
|
7.Настільки часто огризаєшся, кричиш чи дратуєшся, якщо тебе потурбували під час перебування в інтернеті?
|
|
|
|
|
|
8. Настільки часто відчуваєш пригнічення, погіршення настрою, нервуєш, коли знаходишся поза інтернетмережею, а коли повертаєшся в інтернет, це все зникає?
|
|
|
|
|
|
Результат: 8 – 24 бали варто врахувати серйозний вплив Інтернету на твоє життя.
25 – 40 балів у тебе можна діагностувати інтернетзалежність і необхідно звернутися до фахівця.