Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Стать і статеві ролі

Про матеріал
Тема: Стать і статеві ролі Мета: Освітня: Познайомити з поняттями «стать» і «гендер», проаналізувати небезпеку гендерних стереотипів. Розвиваюча: розпізнавати гендерні ролі і стереотипи, які призводять до дискримінації. Виховна: Виховувати гендерну культуру
Перегляд файлу

Тема: Стать і статеві ролі

Мета:

Освітня: Познайомити з поняттями «стать» і «гендер», проаналізувати небезпеку гендерних стереотипів.

Розвиваюча: розпізнавати гендерні ролі і стереотипи, які призводять до дискримінації.

Виховна: Виховувати гендерну культуру

Очікувані результати:

Учні: розпізнають ознаки статі і ґендеру; називати приклади ґендерних ролей і ґендерних стереотипів; пояснювати, як ґендерні стереотипи можуть обмежувати права людей у сучасному світі.

Базові поняття і терміни: стать, гендер, гендерні ролі, гендерні стереотипи.

Обладнання: підручники, мультимедійна презентація

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань

1. Які переваги бути хлопцем?

2. Які переваги бути дівчиною?

3. Що у ваших відповідях подібне, а що — відмінне?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Невміння приймати себе такими, якими ми є, може спричинити появу серйозних проблем. Бажання мати такі ж м'язи, як Ваня, або стати такою ж стрункою, як Наташа, може привести нас до біди, якщо тип нашої конституції не відповідає цим форматам. Але стереотипи, порівняно з м'язами і вагою тіла, не можна виміряти чи помацати. Сьогодні ми з'ясуємо, що означає поводитись у суспільстві як чоловік або жінка, що таке ґендерні стереотипи і як ці стереотипи впливають на наші взаємини з іншими людьми

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

«Хлопчик чи дівчинка?» — перше запитання про тебе, щойно ти з’явився на світ, хоча твою стать було визначено набагато раніше — у момент зачаття.

Стать визначає, є людина чоловіком чи жінкою. Вона зумовлена структурою генів і є поняттям біологічним.

Від статі залежить будова статевих органів, можливість стати матір’ю чи батьком, а також деякі інші ознаки: пропорції тіла (зріст, ширина плечей, об’єм стегон), розподіл жирових тканин, кількість волосся на тілі й на обличчі, особливості статевого дозрівання, м’язова сила, витривалість, риси обличчя, тембр голосу і навіть міміка й хода.

Що таке гендер

Гендер (статева роль) — поняття культурне і соціальне. Воно визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважають характерними для чоловіків і жінок у певному суспільстві.

Наприклад, жінкам зазвичай приписують такі риси характеру, як турботливість, поступливість, емоційність, а чоловікам — лідерство, стриманість.

Поведінка конкретної людини може відповідати прийнятій у суспільстві, а може, навпаки, вважатися характерною для протилежної статі. Так, чоловіки бувають мужніми і турботливими, а жінки — ніжними й енергійними. У цьому немає нічого поганого. Навпаки, вважається, що поєднання в одній людині традиційно чоловічих і жіночих рис характеру робить її повноцінною і надзвичайно дієздатною особистістю, яка обирає стиль поведінки залежно від конкретної ситуації, а не обмежується тим, що відведено для її статі.

Ознаки статі:

  • з’являються самі по собі (без зовнішнього впливу);
  • є універсальними, не залежать від країни, культури, релігії (наприклад, тільки жінки народжують дітей);
  • ніколи не змінюються в історичному процесі;
  • властиві лише одній статі.

Ознаки гендера:

  • є культурною традицією;
  • суттєво відмінні в різних країнах і навіть в одній країні (залежно від населеного пункту чи соціального прошарку) ;
  • можуть змінюватися з часом;
  • властиві людям різної статі.

1. У Давньому Єгипті жінки вели родинний бізнес, а чоловіки займалися домашнім господарством.

2. Жінки народжують дітей, а чоловіки — ні.

3. У багатьох країнах жінкам платять за однакову роботу менше, ніж чоловікам.

4. У підлітковому віці тембр голосу у хлопців змінюється («ламається»), а в дівчат — ні.

5. У деяких культурах чоловіки завжди готують їжу, а жінки ремонтують оселі.

6. У більшості країн традиційний одяг чоловіків — брюки, а в Шотландії — спідниця.

7. Раніше жінки носили тільки спідниці, а тепер часто вдягають брюки.

8. Жінки можуть годувати дітей груддю, а чоловіки — ні.

9. У багатьох країнах, якщо родині потрібна допомога, дівчатка частіше, ніж хлопчики, кидають школу.

10. У чоловіків ростуть борода і вуса, а в жінок — ні.

Гендерні ролі і стереотипи

Від народження батьки виховують дитину відповідно до її статі. З цього приводу в усіх країнах існує чимало традицій. Наприклад, дівчаткам купують одяг рожевого кольору, а хлопчикам — блакитного; дівчаткам дарують ляльки, а хлопчикам — автомобілі. Дівчаткам пов’язують стрічки і наряджають їх у сукні, а хлопчиків коротко стрижуть і одягають у штанці.

Батьки заохочують поведінку дитини, яка відповідає їхнім уявленням про те, як мають поводитися хлопчики і дівчатка. Формування тендерних ролей відбувається і під впливом інших чинників соціального середовища — вихователів, учителів, церкви, сусідів, телебачення, інших засобів масової інформації.

Більшість тендерних стереотипів допомагають хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які вони виконуватимуть у дорослому житті — матері чи батька, чоловіка чи дружини.

Однак деякі тендерні стереотипи сформувалися дуже давно, в цілком інших історичних і соціальних умовах. Багато з них застаріли і нерідко обмежують можливості людей у сучасному світі.

Також важливо пам’ятати, що тендерні стереотипи відображають те, що є характерним для більшості людей тієї чи іншої статі, і не враховують індивідуальних особливостей. Наприклад, емоційність вважається характерною жіночою рисою, а стриманість — чоловічою. Однак є чимало емоційних чоловіків і стриманих жінок.

V. Закріплення нового матеріалу

1. Об’єднайтесь у 2 групи: хлопці і дівчата. Визначте у групах спільну позицію щодо таких тверджень:

  • Хлопці мають бути енергійними і мужніми, а дівчата - чарівними і поступливими.
  • Спорт важливіший для хлопців, ніж для дівчат.
  • Дівчині треба знайти хорошого чоловіка, а хлопцеві — добру роботу.
  • Дівчата прагнуть шлюбу, а хлопці — ні.
  • Догляд за дітьми — суто жіноча робота.
  • Хлопець, який любить куховарити, недостатньо мужній.
  • Жінки здатні на співчуття, а чоловіки — ні.
  • Дівчата не мають здібностей до точних наук.
  • Дівчині не так важливо мати вищу освіту, як хлопцю.
  • Дівчата повинні носити спідниці, а хлопці — брюки.
  • Жінці не місце за кермом автомобіля.

2. Які з цих гендерних стереотипів ви вважаєте застарілими? Порівняйте позиції хлопців і дівчат.

VI. Підбиття підсумків уроку

Зачитайте висновки:

• Стать визначає, чи є людина чоловіком, чи жінкою. Вона зумовлена структурою генів і є поняттям біологічним.

• Ґендер визначає риси характеру та особливості поведінки, прийняті у суспільстві ролі чоловіків і жінок. Це поняття культурне і соціальне.

• Культура та суспільство формують певні правила поведінки і створюють уявлення про те, якими мають бути «справжній чоловік» і «справжня жінка». На основі цих уявлень формуються ґендерні стереотипи.

 • Ґендерні стереотипи — це стійкі для певного суспільства в конкретний історичний період уявлення про відмінність між чоловіком і жінкою, про їхнє місце і роль у суспільстві.

• Деякі стереотипи застаріли, обмежують права людей у сучасному світі

VII. Домашнє завдання

§24

 

docx
Додано
13 квітня
Переглядів
163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку