Мета: Розширити уявлення учнів про антоніми; ознайомити з терміном; розвивати уявлення про лексичне значення слів, уміння користуватися ними для образного зіставлення контрастних явищ навколишньої дійсності; розвивати увагу, зв'язок мовлення, мислення, пам'ять; почуття дружби, товаришування.
Обладнання: Тема уроку на дошці, таблиці для пояснення і для самостійної роботи, картки, малюнки птахів, переносна дошка, програвач, казкові герої, карта подорожі, малюнок дерев та рослин, Червона книга.
ХІД УРОКУ
І. Привітання
Добрий день вам, добрі люди! Хай вам щастя-доля буде, Не на день і не на рік, А на довгий-довгий вік.
Є у нас предмет чудовий — Урок рідної української мови. Ласкаво просимо ми вас Сьогодні на урок до нас!
(Стук у двері.)
(Заходить учениця, в руках — малюнок сови і завдання.)
Прошу, прошу. Зачекайте, Забарилась, вибачайте! Добрий день! В добрий час! Рада бачити всіх я вас, Не сама до вас прийшла, А від Мудрої Сови Завдання вам принесла.
У ч и т є л ь. А де ж ти її зустріла?
Учениця. У країні, де дружно живуть усі слова, що вживаються у нашій мові. А як називається ця країна, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте кросворд.
1. Запис літер в установленому порядку.
2. Головний член речення, який зазначає, про кого або про що говориться в реченні.
3. Об'єднані за змістом речення становлять...
4. Член речення, який зазначає, про що саме говориться в реченні про підмет.
5. Слова, що близькі за значенням.
6. Знак, який потрібний для позначення звука на письмі.
7. Слово, або сполучення слів, що називають того, до кого ми звертаємось.
Учениця. Молодці, відгадали!
У ч и т є л ь. То давайте, дітки, разом прочитаємо, як називається країна, де дружно живуть усі слова. (Лексика)
Учениця. Мудра Сова пропонує вам подорожувати до цієї країни стежиною Лісовичка. Лісовичок хоче, щоб ви любили ліс, знали, як
Його оберігати, цікавилися життям його мешканців. Він приготував вам завдання. Якщо ви їх виконаєте, то прочитаєте, про що просить вас Лісовичок.
II. Мовна розминка
— Вам її пропонує... Відгадайте, хто!
Стоїть Олена, В неї хустка зелена, Тоненький стан, Білий сарафан. (Береза)
Береза вам пропонує такі завдання.
1) Троє учнів працюють над завданнями на картках.
2) — Ми перевіримо домашнє завдання.
(Викликати учня до дошки. Він читає домашнє завдання, решта учнів перевіряє.)
— Чи всі так виконали?
— Які слова називаються синонімами? (Слова, що є близькими за значенНями, називаються синонімами. Наприклад: співали, щебетали, цвірінькали.)
(Мотивуючи, виставити оцінки.)
1. Зробити звуко-буквений аналіз слів. Шумлять [шумл'ат']-7 букв, 6 звуків. Пір'я [ п' і р й' а] — 4 букви, 5 звуків_____________
2. Підкреслити підмет і присудок.
Розкинувся наш Київ над Дніпром Сірий ранок брови хмурить.
III. Гра «Складіть слово»
— Із букв одного слова складіть інші слова.
Соловейко — Соло, око, воло, колесо, косо, сволок, весло, слово.
— Із складів складіть і прочитайте прислів'я.
Си1 ни12 в5 ди11 лах7
Лю10 ла2 бі15 си8 друж14 ла9 ха4 в13 кри6 пта3 (Сила птаха в крилах, сила людини в дружбі.)
— Як ви розумієте це прислів'я?
— У зошитах запишіть число і класна робота. Стежинка Лісовичка нас виводить до верби.
Народна мудрість свідчить: «Де срібліє вербиця, там здорова водиця». Поясніть, який існує зв'язок між вербою і чистою водою? Вербичка вам пропонує хвилинку каліграфії.
IV. Хвилинка каліграфії
Бб Бб Бб Бб Бб Бб Бб Бб Бб Бб
Ба уб іб бе бу (таблиця)
1. — Яких ви знаєте птахів, у назвах яких зустрічається буква 2>? (Альбатрос, Яструб, колібрі, рибалочка, горобець, бусол)
(Показати малюнки птахів. Учні по черзі записують назви птахів на дошці.)
2. Звуко-буквений аналіз слів.
— Знайдіть слова, в яких звуків менше, ніж букв. Доведіть це. (АльбатРос, горобець)
— Знайдіть слово, в якому звуків більше, ніж букв. (Яструб)(Викликати учня до дошки.)
Яструб [й'аструб]— 6 букв, 7 звуків.
— Складіть речення зі словом Колібрі. (Колібрі — найменша пташка на Світі. Колібрі привіз з Америки в Європу португальський мореплавець Фернан-До Маґеллан.)
— Стежина веде нас лісовою красою у царство дерев, кущів, різнотрав'я і квітів, де існує природний світ краси та гармонії. На нашому шляху трапляється рослина, що «кусається». Що це за рослина? В цьому слові 7 букв.
— Кропива нам пропонує вислухати тему і завдання нашого уроку.
V. Оголошення теми і завдань уроку
— Діти, ви вже знаєте, що слова, близькі за значенням, називаються синонімами. Але в країні Лексика живуть ще й слова з протилежним значенням —антоніми. Ваше завдання: Запам'ятати, як називаються ці слова, вміти добирати слова з протилежним значенням, визначати антоніми в тексті. Запиішть тему нашого уроку. Що ж ви сьогодні повинні запам'ятати на уроці?
(Діти повторюють завдання уроку.)
— Йдучи стежинкою Лісовичка, ми зустрічаємося з рослиною, яка начей чекає, щоб до неї доторкнулися люди або тварини, вона вміє чіплятися заних. Що це за рослина?
(Показати малюнок.)
— Череда пропонує послухати пояснення нового матеріалу.
VI. Пояснення нового матеріалу
— Слова, що мають протилежні значення, називаються антонімами. Наприклад: День — ніч, холодно — жарко.
— Діти, наведіть приклади самостійно. Правило повторимо разом.
1. Розглянемо таблицю.
кий?
Що?
Що робити?
Як?
Білий
Білизна
Білити
Біло
Чорний
Чорнота
Чорнити
Чорно
— На які питання можуть відповідати слова, протилежні за значенням, — антоніми?
— На які (однакові або неоднакові) питання відповідають слова, що знаходяться в одній парі?
Висновок. Слова, які входять до антонімічної пари, завжди відповідають на одне й те ж саме питання. 2. Найчастіше антоніми вживаються в прислів'ях, загадках, казках. (Вивісити плакат із записом речень. Діти шукають антоніми.)
• Вдень спочиваю, а вночі — літаю, Маю круглі очі, бачу серед ночі. (Сова)
• Ледачого всі обминають, а роботящого всі вітають.
— Які назви казок містять антоніми? («Правда і кривда», «Про бідного Та багатого»)
— Які ж слова називаються антонімами?
— Подорожуємо далі стежиною Лісовичка. Тут нас зустрічає рослина, яка росте на вологих узліссях, сонячних галявинах, у заростях кущів і ярах лісу. Стебла її густо усипані колючими шипиками. Плоди тьмяно-чорні, вкриті сизою поволокою, дуже смачні. Як її називають? (Ожина)
VII. Ожина вас зустрічає з «Чарівною квіточкою»
— Відірвіть пелюсточку, прочитайте слово, доберіть антоніми.
Вранці — ввечері.
Зустрічають — виряджають.
Добро — зло.
Великий — малий.
Багато — мало.
Більше — менше.
День — ніч.
Робота — безділля.
— Відкрийте підручники (С. ). Знайдіть вправу (…). Прочитайте завдання. Знайдіть спонукальні речення.
(Вправу виконати вибірково.)
Мир — війна. Вчений — неук. Незнайко — Знайко. Сидить — біжить.
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Розведіть їх у сторони,
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
— Які слова-антоніми ми називали, коли виконували вправи?
VIII. Яр Самостійності
(Показати малюнок.)
— Чи бачили ви цю рослину?
— Як вона називається? (Цикорій)
— Для чого її використовують?
— Він пропонує вам самостійну роботу.
(Вивісити плакати із завданнями. Діти обирають собі завдання за бажанням.)
• Завдання. Прочитайте, спишіть, антоніми підкресліть.Або розумно казати, або зовсім мовчати.
Праця має гіркий корінь та солодкий плід.
• Завдання. У поданих прислів'ях вставити потрібні слова, антоніми підкреслити.
Згода дім будує, а... руйнує.
Від рідної землі віє теплом, а від... холодом.
(Самостійну роботу перевірити, повторити правило. Мотивуючи, виставити оцінки.)
(Показати малюнок.)
— Чи бачили ви цю рослину? Назвіть її. (Лілія)
— Лілія — рідкісна рослина лісу, охороняється законом, занесена до Червоної книги. Лілія вам пропонує загадки.
IX. Стежинка Кмітливості
• Я — антонім слова Літо. В мене біла тепла свита, Хоч мороз люблю сама, Адже звуть мене...
• Я — антонім шуму, стуку, Уночі без мене мука, Для спочинку наймиліша, Відгадайте, хто я?
X. Місток Творчості
— Тут нас зустрічає дивна рослина. Невже й справді ця рослина вбиває
звірів? Як її називають?
(Показати малюнок.) Відповідь. Звіробій. (Завдання написане на переносній дошці.)
— Уважно послухайте текст, зверніть увагу на виділені слова, на
заголовок. Уявіть, що ви — письменники і вам дали завдання переробити його,
замінивши виділені слова антонімами.
ЗАПІЗНИЛИСЯ
Увечері я з товаришами пішов до поїзда. До станції було далеко. Дув холодний вітер і йти було важко. Прийшли ми до станції, а поїзд саме відійшов. Як погано, що ми запізнилися.
Висновок. Отже, як бачимо, діти, за допомогою антонімів можна побудувати і зв'язні тексти і з протилежним значенням.
— Стежинка Лісовичка виводить нас на зупинку Підсумкову.
XI. Підсумок
— Тут нас зустрічає...
Всі капрали познімали жупани,
А один капрал не зняв жупан. (Сосна)
(Провести словникову роботу над словами Капрал І Жупан.)
— Сосна просить вас відповісти на такі запитання.
• Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
• Як називаються слова, протилежні за значенням?
• Коли найчастіше вживаються слова-антоніми в нашому мовленні?
• На які питання можуть відповідати слова-антоніми?
• Як ви думаєте, чому ми успішно крокували стежинкою Лісовичка? Що нам допомагало?(Знання і дружба)
XII. Домашнє завдання
Записати в зошити 10 антонімічних пар.